معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۸

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته چهارم تیرماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بدهی خارجی ترکیه فراتر از 500 میلیارد دلار

بررسی آمار وزارت دارایی و خزانه داری ترکیه نشان می دهد که میزان بدهی خارجی این کشور همچنان به روند افزایشی خود ادامه می دهد. مجموع بدهی خارجی ترکیه که در سه ماهه سوم سال 2023 بالغ بر 480.5 میلیارد دلار بود در سه ماهه چهارم سال 2023 به 500.3 میلیارد دلار و در سه ماه نخست سال 2024به 506.8 میلیارد دلار رسیده است.

 این گزارش نشان می دهد، بدهی بخش خصوصی ترکیه که در سه ماهه سوم 2023 بالغ بر 241 میلیارد دلار بوده است در سه ماه نخست 2024 به 253.5 میلیارد دلار افزایش یافته است. بدهی  خارجی بخشهای دولتی و بانک مرکزی نیز از 239.5 میلیارد دلار در سه ماهه سوم 2023 به 253.4 میلیارد دلار در سه ماهه نخست 2024  رسیده است. این رقم در سه ماه پایانی سال 2023 معادل 248 میلیارد دلار بوده است.  

https://www.trthaber.com/haber/ekonomi

وزیر انرژی ترکیه: امکان افزایش جریان گاز به بلغارستان در آینده به 10 میلیارد متر مکعب

آلپارسلان بایراکتار، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه اعلام کرد که انتقال 3.5 میلیارد متر مکعب گاز از ترکیه به بلغارستان می‌تواند در ابتدا به 7 میلیارد و سپس به 10 میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

وی گفت: اگر زیرساخت های فنی در خصوص امنیت عرضه انرژی با هدف رفع نگرانی اروپا تامین شود، ترکیه می‌تواند انتقال گاز به بلغارستان را از 3.5 میلیارد مترمکعب به 7 میلیارد مترمکعب و سپس به 10 میلیارد متر مکعب افزایش دهد. البته ظرفیت استفاده از 25 تا 30 میلیارد متر مکعب گاز مایع ال. ان .جی نیز وجود دارد.

قرارداد ترانزیت خط لوله روسیه-اوکراین-اروپا امسال به پایان می رسد. اخیراً فرمول هایی مانند فروش گاز آذربایجان به اروپا از طریق ترکیه و خرید الباقی نیاز از روسیه  مطرح شده است. البته این فرمول ها تنها در حد پیشنهاد بوده و فارغ از اطلاعات بازار و ظرفیت های موجود مطرح شده اند.

بایراکتار در ادامه افزود،" ترکیه عرضه گاز خود به اروپا را افزایش داده است و ممکن است آن را بیش از این افزایش دهد. آنچه ما نیاز داریم این است؛ افزایش ظرفیت اتصال بین ترکیه و بلغارستان است. ما در حال حاضر روی این موضوع کار می‌کنیم. بنابراین، ما روی افزایش این ظرفیت از 3.5 به 7.5 و حتی 10 میلیارد متر مکعب کار می‌کنیم. ترکیه می‌تواند با آذربایجان راه حلی برای این موضوع پیدا کند. ما در حال حاضر در موقعیتی هستیم که می‌توانیم حداقل 25 تا 30 میلیارد متر مکعب LNG را به راحتی خریداری کنیم."

 "اروپا می‌تواند LNG خود را بنا به توانمندیهای ترکیه فراهم کند و یا به طور مستقیم از قدرت خرید ترکیه بهره مند شود. برای آسودگی خاطر اروپا از نظر امنیت تامین، باید به تعهدات بلند مدت با ترکیه و آذربایجان عمل شود. شما به آذربایجان که یک تولیدکننده است و به کشوری مانند ترکیه که سرمایه گذاری زیرساختی زیادی ارائه کرده است خواهید گفت: «این چیزی است که من نیاز دارم. من هر سال به 10 میلیارد متر مکعب گاز اضافی نیاز دارم. لذا باید این ضمانت را برای 10 سال، 15 سال ... از شما بگیرم."

وزیر انرژی ترکیه با بیان اینکه قصد دارد تا در این ماه به ترکمنستان سفر نماید اظهار داشت: امیدوارم بتوانیم در آنجا نتیجه بگیریم و برای اولین بار در تاریخ خود گاز ترکمنستان را به ترکیه برسانیم. آنچه ما در وهله اول روی آن تمرکز می‌کنیم، سوآپ است، یعنی تحویل گاز ترکمنستان به ایران و تحویل آن به ما در مرز ایران یا از طریق آذربایجان - ایران. البته در مرحله اول ممکن است 1.5 تا 2 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تامین شود که همین میزان نیز  می‌تواند در تامین امنیت عرضه انرژی اروپا نقش داشته باشد.

وی در خصوص همکاری با شرکت گازپروم روسیه گفت: ما نزدیک به 40 سال است که با گازپروم کار می‌کنیم. البته ما رابطه خیلی خاص تری داریم. از این حیث، سال گذشته فارغ از فرمول قیمت، قیمت های ویژه ای را در ماه‌های تابستان و زمستان دریافت کردیم. این موارد هر از گاهی اتفاق می افتد. بسته به شرایط بازار، میزان مصرف و میزان واردات، گاهی فروشنده و گاهی خریدار ممکن است پیشنهادهای متفاوتی ارائه دهند.

دیدار اخیر، بخصوص در آستانه از این نظر بسیار مثبت و رویکرد آقای پوتین نیز در این مقطع بسیار مثبت بود. ما همچنین می‌گوییم که اگر بتوانیم گاز ارزان‌تری برای ترکیه بخریم، می‌توانیم به بازار بزرگتری ارائه دهیم.

خط لوله نفت عراق-جیهان پس از زلزله 6 فوریه و وقوع سیل ها توسط ترکیه برای تعمیر متوقف شد. اگرچه ترکیه اعلام کرد که تعمیرات به پایان رسیده است، اما هنوز جریانی در آن خط وجود ندارد.

من در 2 اکتبر در ابوظبی اعلام کردم که خط از 4 اکتبر 2023 آماده است. امروز 11 جولای 2024 است. تقریبا 1 سال گذشته و می‌بینید که چه کسی مشکل را ایجاد می‌کند. روندی در حال انجام است، به ویژه در مورد سرمایه گذاری‌های آبیاری در عراق. ما تلاش می‌کنیم در این زمینه به عراق کمک کنیم. در حال حاضر موضوع پرداخت هزینه‌های کار با نفت در دستور کار قرار دارد.

بایراکتار در خصوص راکتور هسته ای نیز گفت: روسیه حاضر است پس از احداث و بهره برداری از تاسیسات هسته ای آک کویو، تاسیسات هسته ای سینوپ را بسازد. کار صدور مجوز در سینوپ در 2 تا 3 سال آینده تکمیل خواهد شد.

وی درباره سومین پروژه هسته‌ای در تراکیا نیز گفت: ما در حال حاضر یک روند مذاکرات طولانی ‌مدت با چین داریم. این یکی از موارد دستور کار در دیدار ما با رئیس جمهور چین در آستانه بود. آنها همچنین یک روند مذاکره در ترکیه دارند که ما تا امروز ادامه داده ایم. وی افزود: که روسیه برای دومین نیروگاه هسته ای که در سینوپ ساخته می‌شود و چین برای نیروگاه هسته ای که در تراکیا برنامه ریزی شده است، مزیت دارند.

https://www.trthaber.com/haber/ekonomi

پیش بینی  رشد اقتصادی ترکیه توسط صندوق بین المللی پول برای سالهای 2024 و 2025

صندوق بین المللی پول گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی را با عنوان "اقتصاد جهانی در وضعیت دشواری قرار دارد" منتشر کرد. در این گزارش آمده است که انتظار می رود اقتصاد جهانی در سال 2024 مطابق با پیش بینی‌های انجام شده در ماه آوریل 3.2 درصد رشد نماید. در گزارش صندوق بین‌المللی پول، پیش‌بینی شده است تا اقتصاد جهانی در سال آینده ۳.۳ درصد رشد نماید. البته این صندوق در ماه آوریل 2024، پیش بینی رشد 3.2 درصدی را برای اقتصادی جهانی برای سال 2025 ارائه نموده بود.

در این گزارش اشاره شده است که در بخش خدمات، شیب کندی در روند نزولی نرخ تورم می‌شود و این امر نیز سبب می‌گردد تا نرخ بهره برای مدت طولانی تری در سطح بالا قرار گیرد و لذا در این وضعیت، مدیریت ریسک و اهمیت به افزایش رشد از طریق اتخاذ سیاست ها و تدابیر متناسب در جهت اطمینان از ثبات قیمت ها ضروری است. 

این گزارش همچنین پیش‌بینی رشد اقتصادی برای کشورها را به اشتراک گذاشته است. در همین ارتباط، صندوق بین المللی پول پیش بینی نموده است تا اقتصاد ترکیه  در سال جاری 3.6 درصد و در سال آینده 2.7 درصد  رشد نماید.

صندوق بین‌المللی پول در پیش‌بینی‌های خود در ماه آوریل 2024 پیش‌بینی کرده بود که اقتصاد ترکیه در سال  2024 به میزان 3.1 درصد و در سال 2025 نیز 3.2 درصد رشد نماید.

https://www.ntv.com.tr

رویکرد ترکیه نسبت به افزایش استفاده از انرژیهای بادی

ابراهیم اردن، رئیس انجمن انرژی بادی ترکیه، طی سخنانی در نشست چشم انداز بخش انرژی بادی ترکیه در نیمه اول و انتظارات نیمه دوم سال 2024، گفت: بزرگترین رکن تحول انرژی، فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر همچون انرژیهای بادی و خورشید است. وی با بیان اینکه میزان برق تولید شده در ترکیه در حال حاضر به 110 هزار مگاوات رسیده است، خاطر نشان ساخت: بخش قابل توجهی از این برق از منابع انرژی خورشیدی و بادی تامین می‌شود.

وی افزود: در سال 2023، کمترین افزایش در میزان تولید برق از انرژی بادی در 13 سال گذشته تحقق یافت اما در نیمه نخست سال 2024 بالغ  بر450 مگاوات برق از انرژی بادی وارد شبکه شد و بدین ترتیب ظرفیت میزان تولید برق از انرژی بادی در ترکیه به 12 هزار و 933 مگاوات رسید. البته هدف ما افزایش این میزان ظرفیت به 19 هزار مگاوات در طی سالهای آتی است. همچنین میانگین استفاده از انرژی بادی در مدار، طی سالیان متمادی 900 مگاوات بوده و برنامه ریزی برای  افزایش به هزار مگاوات تا پایان سالجاری در حال انجام است.

https://www.trthaber.com/haber/ekonomi

 

افزایش کرایه حمل و نقل عمومی در آنکارا

به دنبال افزایش مالیات بر مصارف خاص در بخش سوخت از جولای 2024، هزینه بسیاری از خدمات یکی پس از دیگری شروع به افزایش کردند. بر این اساس، کرایه حمل و نقل عمومی در آنکارا نیز افزایش خواهد یافت و شهرداری آنکارا قصد دارد تا هزینه حمل و نقل شهری را 33 درصد افزایش دهد. بدین ترتیب قیمت بلیط از 15 لیر به 20 لیر افزایش می‌یابد، بلیط با تخفیف مخصوص دانش آموزان از 7.5 لیر به 10 لیر افزایش خواهد یافت. البته طی هفته‌های قبل در برخی از شهرهای ترکیه قیمت بلیط اتوبوس و کرایه مینی بوس 55 درصد افزایش یافته بود.

https://www.afyonyerelbasin.com/ankara

اعلام میزان خط فقر و مرز گرسنگی از سوی سندیکای بازنشستگان ترکیه

دفتر سندیکای بازنشستگان ترکیه گزارش میزان خط فقر و مرز گرسنگی را برای یک خانواده چهار نفری در ماه  جولای 2024 را منتشر کرد. براین اساس، میزان خط فقر برای یک خانواده چهار نفری در ترکیه 72 هزار و 199 لیر (2000 یورو ) و مرز گرسنگی 26 هزار و 401 لیر (755 یورو) تعیین شده است.

 در همین ارتباط، اوزیر آواناش، رئیس سندیکای بازنشستگان ترکیه ضمن انتقاد از آمارهای غیر واقعی سازمان آمار ترکیه، گفت: ما دیگر نمی خواهیم قربانی آمارهای خلاف واقع سازمان آمار شویم. ما در اسرع وقت علیه مدیران سازمان آمار که با داده‌های تورم غیرواقعی ما را روز به روز به فقر می‌کشانند، شکایت خواهیم کرد و از سوی دیگر مبارزه موثری را  با این سیاست های فقیرانه برنامه ریزی خواهیم کرد.

https://www.yeniasya.com.tr/ekonomi

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما