معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۱- ۱۶:۰۴ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ سوم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

لزوم تداوم توسعه در بخش گردشگری اروپا

مارتون ناج، وزیر اقتصاد ملی مجارستان تاکید کرد که در دوره ریاست شورای اتحادیه اروپا که این هفته آغاز شد، مجارستان بهبود رقابت‌پذیری اتحادیه اروپا را مهمترین وظیفه خود می‌داند که به عنوان بخشی از آن، رقابت‌پذیری گردشگری نیز باید ارتقا یابد، زیرا این بخش نقش کلیدی در اقتصاد اتحادیه اروپا ایفا می‌کند. وی افزود: این صنعت 9 درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد، 4.4 درصد نیروی کار را به کار می‌گیرد و علاوه بر تقریبا 10 میلیون کارمند، به طور غیرمستقیم از معیشت حدود 25 میلیون نفر پشتیبانی می‌کند. وزیر اقتصاد ملی مجارستان تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها افزایش چشمگیر تعداد بازدیدکنندگان چینی از اروپا را در سال‌های آینده نشان می‌دهند. به لطف تقویت روابط مجارستان و چین، سال‌هاست که گردشگران بیشتری از خاور دور وارد بوداپست می‌شوند و در سال گذشته بیش از 300 هزار شب در این کشور اقامت داشتند.

https://hungarytoday.hu/relations-with-china-to-continue-to-develop-in-the-tourism-sector

صادرات برق توسط مجارستان به اوکراین

در روزهای گذشته صادرات خالص مواد غذایی مجارستان به اکراین به رکورد جدیدی رسیده است. در این میان وابستگی اوکراین به انرژی برق مجارستان نیز افزایش چشم‌گیری داشته است. با در نظر گرفتن شرایط موجود، مجارستان در حال حاضر بزرگترین صادر کننده برق به کشور همسایه خود می‌باشد. مسئله صادرات انرژی برق مجارستان با وجود فصل گرما، طولانی بودن زمان روز و همچنین تولید بیشتر برق توسط نیروگاه‌های خورشیدی برای مجارستان (جدا از درآمد مازاد صادرات) می‌تواند مفیدتر باشد.

 https://hungarytoday.hu/hungary-exports-record-amounts-of-electricity-to-ease-shortfall-in-ukraine

توسعۀ ریلی در مجارستان

لازار وزیر حمل‌ونقل مجارستان در خصوص طرح توسعه خطوط ریلی کشور در ده سال آینده گفت: چهار سال آینده در قالب طرحی به ارزش چندین میلیارد یورو و با حمایت مالی بانک سرمایه‌گذاری اروپا این کشور در پی ارتقا کیفیت حمل‌ونقل ریلی خواهد بود. این طرح شامل توسعه خطوط (طول خطوط کشوری)، بروزرسانی خطوط قدیمی‌باری و استفاده به عنوان خطوط سریع السیر، ایجاد پل ارتباطی (بر رودخانه‌های مرزی) و مواردی از این قبیل می‌شود. وی عدم پیشرفت سریع پروژه‌های قبلی را مرهون کمبود نیروی کار بخش ساخت‌وساز دانسته و از تلاش برای جذب سرمایه خصوصی و دولتی برای پیشبرد سریع این طرح‌ها صحبت کرد.

https://telex.hu/belfold/2024/07/03/lazar-janos-vasutfejlesztes-utepitesi-program-pazmany-campus

سیاست‌های اقتصادی مجارستان در ریاست دوره‌ای اتحادیۀ اروپا

نخست‌وزیر مجارستان، ویکتور اوربان در مصاحبه با فایننشال تایمز در خصوص سیاست‌های اقتصادی مجارستان در ریاست دوره‌ای اتحادیۀ اروپا گفت: رکود رقابتی بودن اقتصاد اروپا ناشی از تصمیمات اشتباه و شکست خورده اقتصادی سیاسی بروکسل می‌باشد. وی از سیاست‌های محیط‌زیست دوستانه (بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی)، تاثیر منفی جنگ و تحریم بر اقتصاد اروپا، افزایش قیمت سوخت و تخصیص بودجه شرکت‌ها به این مسئله بجای تمرکز بر نوآوری و افزایش ظرفیت، تلاش مجارستان در ریاست دوره‌ای برای تقویت اقتصادی و همکاری با کشورهای شرق آسیا و همچنین مبارزه با مهاجرت غیرقانونی و نیز تلاش مجارستان برای پیشبرد توسعه اقتصادی اروپا در راستای طرح توسعه فرانسه و آلمان نیز صحبت کرد.

https://hungarytoday.hu/reckless-green-transition-hurt-eu-competitiveness-claims-viktor-orban

وضعیت قیمت سوخت در مجارستان

مارتون ناج وزیر اقتصادی ملی مجارستان در مصاحبه با خبرگزاری آ تی وی گفت: میانگین قیمت سوخت خودرو در کشور مجددا بالاتر از میانیگین قیمت در حوزه کشورهای همسایه می‌باشد، لذا دولت مسئله کنترل قیمت (و طرح جریمه متخلفان) را مجددا در نشست آتی خود مطرح خواهد کرد. وی ضمن اشاره به توقعات دولت نسبت به پایین نگه داشتن قیمت سوخت نسبت به کشورهای همسایه گفت: ما این مسئله را اجرایی خواهیم کرد، حتی اگر شده توزیع کنندگان را متقاعد خواهیم کرد که با این توقعات دولت نمی‌شود بازی کرد، مقررات جدی نیز در این خصوص وضع خواهد شد. وی نوسانات قیمت سوخت در بازار داخلی (بدون وجود هیچ عاملی) را غیرعلمی و غیراصولی خوانده است.

https://telex.hu/gazdasag/2024/07/02/kormany-uzemanyagar-benzin-gazolaj-napirend

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما