معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۱- ۱۵:۴۷ - مشاهده: ۷۵

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته سوم تیر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 بازگشت 150 شرکت مهاجر کویتی به بازار داخلی این کشور

به گفته منابع اقتصادی 150 شرکت مهاجر کویتی فعال در حوزه املاک و مستغلات، سرمایه گذاری و نفت، روند بازگشت به بازار محلی کویت را آغاز کرده اند. به گفته این منابع، وزارت دارایی کویت با ارائه فرصت های سرمایه گذاری بیشتر از طریق ارائه پروژه‌های BOT و رفع تمامی موانعی که بازگشت به بازار محلی را محدود کرده، در تلاش است تا شرکت های خارجی کویتی را به بازار محلی جذب کند. این منابع گفتند: با توجه به اصلاحات عظیم سیاسی و اقتصادی که کشور در حال حاضر شاهد آن است، انتظار می رود حداقل 700 شرکت کویتی فعال در حوزه‌های مختلف صنعت، املاک و مستغلات و نفت در دوره آینده تا اواسط سال 2025 به کویت بازگردند.

منبع: السیاسه

 20 میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری کویت در اردن

خلود السقاف وزیر سرمایه گذاری اردن، گفت: کویت با بیش از 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری در چندین بخش از جمله بانکداری، صنعت، معدن و ارتباطات در اردن، در میان کشورهای شورای همکاری بزرگ ترین و متنوع ترین حجم از سرمایه گذاری را در اردن دارد. وی در حاشیه شرکت در نشست با سرمایه گذاران و شرکت های کویتی فعال در اردن، بر خط مشی کشورش مبنی بر توانمندسازی شرکت ها و سرمایه گذاران کویتی در اردن و ارائه تمامی امکانات مورد نیاز برای توسعه فعالیت آنها در این کشور تاکید کرد. حمد المری سفیر کویت در اردن نیز بر اهمیت برگزاری اینگونه نشست ها با حضور سرمایه گذاران و شرکت های کویتی به صورت سالانه تاکید نمود و افزود: اردن از ثبات و امنیت برخوردار است و فضای مناسب و فرصت های مناسب سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران فراهم می‌کند.

منبع : الانباء

 44. 5 میلیون دینار حجم صادرات نفت کویت در ماه مه گذشته به ژاپن

براساس داده‌های دولت ژاپن، کویت در ماه مه گذشته حدود 44. 5 میلیون بشکه نفت به ژاپن صادر کرده است که مجموعاً 3. 8 درصد کل واردات نفت این کشور در ماه مذکور را تشکیل می دهد. طبق این داده‌ها، حجم صادرات نفت کویت در مدت مشابه سال قبل بالغ بر 42. 6 میلیون بشکه بوده است که براساس سالانه 26. 15 درصد کاهش یافته است.

منبع: الانباء

موافقت دستگاه مرکزی مناقصات عمومی‌کویت با 11 مناقصه شرکت نفت

دستگاه مرکزی مناقصات عمومی‌کویت با درخواست شرکت نفت کویت برای ارائه 11 مناقصه به ارزش 330 میلیون دینار همچنین پیشنهاد طرح چند مناقصه دیگر شرکت نفت در چارچوب تسریع روند اجرای پروژه‌ها برای دستیابی اهداف استراتژیک بخش نفت، موافقت کرد که این مناقصه‌ها عبارتند از:

1ـ مناقصه تامین لوله‌های اندازه گیری در جنوب و شرق کویت به مدت 3 سال به شرکت پیمانکاری «المجموعه المشترکه للمقاولات مساهمه عامه» به مبلغ 662. 23 میلیون دینار.

2ـ مناقصه تامین لوله‌های اندازه گیری نفت خام در شمال کویت به مدت سه سال به شرکت شرکت پیمانکاری «المجموعه المشترکه للمقاولات مساهمه عامه» به ارزش 130. 30 میلیون دینار.

3ـ تدوین بودجه ارزیابی برای واگذاری مناقصه تاسیس شبکه توزیع برق مربوط به ایستگاه فرعی برق در منطقه 1 و 2 واقع در جنوب و شرق کویت به شرکت مهندسی و ساختمان «امکو» به ارزش 378. 38 میلیون دینار.

4ـ مناقصه تاسیس شبکه توزیع برق برای الکتروپمپ های شناور مربوط به ایستگاه برق در منطقه 3 واقع در جنوب و شرق کویت به شرکت پیمانکاری «الهندسه المیکانیکیه والمقاولات » به مبلغ 180. 36 میلیون دینار.

5ـ مناقصه احداث شبکه توزیع برق پمپ های شناور برق مربوط به ایستگاه فرعی در منطقه شماره 4 و 5 واقع در شرق کویت به شرکت «بدر الملا واخوانه» به ارزش 779. 43 میلیون دینار.

6ـ مناقصه شبکه توزیع برق پمپ های شناور فاز دو در شمال کویت و احداث ساختمان راه حل های هوشمند در شمال کویت به شرکت پیمانکاری «الهندسه المیکانیکیه والمقاولات » به مبلغ 760. 44 میلیون دینار.

7ـ مناقصه اجاره خودروهای حمل انبوه و وسایل نقلیه شهری به شرکت خودروسازی «اوتوماک» مطابق با شرایط و مشخصات به ارزش 434. 13 میلیون دینار.

8ـ مناقصه تعویض سیستم هوای فشرده ماشین آلات دقیق و سیستم هوای تاسیسات در مراکز مونتاژ در جنوب کویت به شرکت بازرگانی و پیمانکاری (سبیک الخلیج) به ارزش 414. 9 میلیون دینار.

9ـ مناقصه نوسازی و توسعه شبکه گاز و میعانات گازی در منطقه شرق کویت به شرکت پیمانکاری بین المللی «علی الغانم» به ارزش 690. 30 میلیون دینار.

10ـ مناقصه خدمات نگهداری تاسیسات تولیدی واقع در مناطق شرق کشور به شرکت «بدر الملا واخوانه» به ارزش 855. 41 میلیون دینار.

11ـ مناقصه احداث ایستگاه‌های اصلی استقبال در مناطق واقع در جنوب و شرق کویت به شرکت «الاهلیه للوحات الکهرباء» به ارزش 720. 17 میلیون دینار.

منبع: الرأی

9 قرارداد به ارزش 100 میلیون دینار برای تامین دکل های حفاری عملیات تولید نفت سنگین در شمال کویت

شرکت نفت کویت، 9 قرارداد با پنج شرکت داخلی به ارزش کل حدود 100 میلیون دینار برای تامین دکل های حفاری (550 اسب بخار) ویژه عملیات تولید نفت سنگین در میادین واقع در شمال کویت امضا کرد. مدت اعتبار این قراردادها حداکثر 5 ساله می‌باشد. مراسم امضای این قراردادها با حضور احمد الجابر العیدان مدیرعامل شرکت نفت و تعدادی از مدیران گروه‌ها و روسای تیم های مربوطه همچنین مسئولان شرکت های داخلی طرف قرارداد برگزار شد. این پنج شرکت عبارتند از: شرکت العملیه للطاقه، شرکت الکویتیه لحفر الآبار، شرکت «امکان»، مجموعه زنیث لحفر وصیانه حقول النفط و شرکت المصافی الهندسیه. هدف شرکت نفت کویت، از امضای این قراردادها با شرکت های محلی، تشویق شرکت های بخش خصوصی به همکاری با بخش نفت کویت، افزایش کارایی این شرکت ها و ایجاد رقابت با شرکت های بین المللی و فرصت های شغلی برای جوانان کویتی در این بخش، بومی سازی صنایع نفت همچنین ارتقای توانمندی‌ها و احراز شرایط شرکت ها در مناقصات آتی دکل های حفاری متوسط و عمیق و تعمیر چاه است. قرار است این قراردادها حدود 126 فرصت شغلی متنوع برای شهروندان کویت فراهم کند.

منبع: الرای

 ساخت ایستگاه تصفیه فاضلات با هزینه 149 میلیون دینار در منطقه «المطلاع» کویت

شرکت پیمانکار طراحی و ساخت ترکیه «کوزو توپلو کونوت»، کمترین پیشنهاد به ارزش 149 میلیون دینار (معادل 486 میلیون دلار) برای قرارداد ساخت ایستگاه تصفیه خانه فاضلاب  در منطقه «المطلاع» کویت را ارائه کرد. نشریه «مید» اعلام کرد: این تصفیه خانه که با بودجه تخمینی 175 میلیون دینار (582 میلیون دلار) برنامه ریزی شده است، ظرفیت تصفیه روزانه 400 هزار متر مکعب آب را خواهد داشت و شامل مخازن ذخیره زیرزمینی به ظرفیت 50 هزار متر مکعب و ایستگاه تخلیه تانکر با همین ظرفیت خواهد بود. قابل توجه است این مناقصه ابتدا در سال 2020 مطرح و در پی بحران همه گیر کرونا لغو شد و و با طرح مجدد آن در سال 2021، وزارت مشاغل عمومی 4 پیشنهاد برای کسب این قرارداد دریافت کرد.

 منبع: القبس

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما