معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۷

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته سوم تیر ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اهم اخبار و تحولات اقتصادی سنگال منتهی به  22/4/1403

  • شرکت سنگال در دهمین مجمع جهانی آب

دکتر شیخ تیدیان دیه، وزیر هیدرولیک و بهداشت ارزیابی رضایت بخشی از مشارکت سنگال در دهمین مجمع جهانی آب در اندونزی، "بالی 2024" ارائه کرد. پس از سازماندهی موفق مجمع جهانی آب "داکار 2022" و شرکت سنگال در کنفرانس آب سازمان ملل متحد در مارس 2023، سنگال به طور قابل توجهی در دهمین مجمع جهانی آب که از 18 تا 25 می 2024 برگزار شد در بالی، جمهوری اندونزی با موضوع: "آب برای رفاه مشترک" شرکت نمود. وزیر هیدرولیک و بهداشت طی برگزاری کارگاه بررسی، ارزیابی و سرمایه گذاری در مورد مشارکت سنگال در دهمین مجمع جهانی آب "بالی 2024" اعلام کرد که از مراسم افتتاحیه تا جلسات دو جانبه و پاویون سنگال، کشور ما بر رهبری و جاه ‌طلبی خود برای ارتقای دسترسی جهانی به آب و فاضلاب تأکید کرد و هیئت سنگالی مشارکت فعال و برجسته ای در این اجلاس داشت. به گفته وزیر، یکی از نقاط قوت مشارکت سنگال، تعهد مجدد به بهبود و تسریع دسترسی به آب آشامیدنی و بهداشت برای همه بود. وی همچنین تاکید کرد: سنگال به عنوان یک کشور متعهد به حفظ منابع آب، در بحث ها و مباحثاتی  که در بالی صورت گرفت، مشارکت فعال داشت. ما تجربیات، چالش ها و موفقیت های خود را در زمینه مدیریت آب و دسترسی به خدمات آب و فاضلاب به اشتراک گذاشتیم، در حالی که از بهترین شیوه‌ها و نوآوری‌های توسعه یافته توسط کشورهای دیگر یاد گرفتیم. وزیر افزود: در همین چشم انداز، "سنگال نتایج اجرای قرارداد آبی برای امنیت آب و فاضلاب برای صلح و توسعه حاصل از نهمین مجمع جهانی آب را نیز به اشتراک گذاشت". به گفته دکتر دیه، موضع مشترک شرکت کنندگان در این اجلاس اقدام فوری برای بسیج جامعه بین‌المللی برای اطمینان از اینکه آب همچنان اهرمی‌برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کلیه جوامع انسانی می‌باشد بود. بنابراین وزیر معتقد است که "ریاست مشترک این کنفرانس باعث می‌شود تا سنگال در قلب برنامه جهانی آب قرار گیرد، پویایی مشارکت برای دسترسی جهانی به آب و فاضلاب تقویت شود و تلاش های کشور  در جهت تحقق دیپلماسی آب به منظور قرار دادن سنگال در بهترین مسیر برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار (Odds) تحقق یابد.

لوکوتیدین 5 ژوئیه 2024

  • بهره مندی سنگال از انعقاد سومین قرارداد همکاری با شرکت چالش هزاره سوم امریکا در زمینه استفاده از منابع آب

سنگال از "سومین قرارداد" شرکت چالش هزاره (MCC) دولت آمریکا که برای توسعه اقتصادی مبتنی بر منابع آبی در نظر گرفته شده است، بهره مند خواهد شد. عبدالرحمن سار، وزیر اقتصاد، برنامه ریزی و همکاری در داکار اطمینان داد که انعقاد سومین قرارداد همکاری سنگال با این شرکت امریکایی در حوزه اقتصاد آبی نشان می دهد که ایالات متحده در کنار ما است. وی به نمایندگی از دولت سنگال طی مراسمی‌که به مناسبت دویست و چهل و هشتمین سالگرد اعلامیه استقلال ایالات متحده آمریکا در سفارت این کشور  در سنگال برگزار شد، سخنرانی کرد. وی گفت: قراردادهای منعقد شده با  MCC که بالغ بر چند صد میلیارد فرانک سیفا بوده ، سنگال را قادر ساخته است که زیر ساخت های قابل توجهی را در دهه گذشته ایجاد کند. عبدالرحمن سار افزود: «اگر از ذکر وضعیت جامعه قوی سنگالی که برای چندین دهه در ایالات متحده زندگی می‌کنند، کوتاهی کنم، اظهارات من جامع نخواهد بود. او معتقد است که دیاسپورای سنگالی که در تمام شهرهای بزرگ از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب  آمریکا حضور دارد، کاملاً می‌داند که چگونه باید از رویای آمریکایی استفاده کند. وی در ادامه گفت: ایالات متحده سرزمین فرصت ها و جایی که آزادی اقتصادی به خوبی اعمال می‌گردد خواهد بود که این امر به همه اجازه می دهد تا پتانسیل خود را شکوفا کنند. وی به سفیر آمریکا در سنگال اطمینان داد که میل مقامات جدید سنگال برای کمک کامل و مؤثر به تحکیم روابط دوجانبه است.

APS  5 ژوئیه 1402

  • برگزاری اجلاس بررسی راهکارهای مبارزه با چالش های مرتبط با تغییرات آب و هوایی

اجلاسی با حضور دانشگاهیان، محققان و کارشناسان مالی، در داکار، با حضور نمایندگان بانک‌های مرکزی (  BCEAO  ) کشورهای عضو مجمع اتحادیه کشورهای غرب آفریقا ( ECOWAS ) پیرامون بررسی راهکارهای مبارزه با چالش‌های تغییرات آب و هوایی برگزار شد. این نشست که توسط موسسه عالی مالی (ISF)  و دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن (LSE) سازماندهی شده ، بخشی از تبادلات دانشگاهی در مورد آخرین تحولات مرتبط با چالش های "توسعه اقتصادی معاصر" است. به مدت دو روز، بحث ها بر روی پیوندهای بین تغییرات آب و هوایی، سیستم بانکی، مالی و سیاست های عمومی در منطقه اکواس متمرکز خواهد شد. آداما سک، هماهنگ کننده واحد تحقیقاتی و برنامه ریزی وزارت دارایی و بودجه سنگال گفت: "این کارگاه یک گام مهم در جهت اطلاع رسانی به رهبران بانک های مرکزی آفریقا برای رویارویی با چالش های ناشی از گذار به اقتصاد کم کربن است". او اشاره کرد که "اثرات تغییرات آب و هوایی بر کشورهای ما به دلیل وابستگی به کشاورزی دیم و ظرفیت ضعیف برای مدیریت مخاطرات و درگیری‌ها تشدید می‌شود". آقای سک تاکید کرد: سنگال با فراوانی خشکسالی، فرسایش سواحل، از دست دادن تنوع زیستی و تخریب خاک و مهمتر از همه افزایش امواج گرما و سیل مواجه است. او گفت که کشاورزی، دامداری، ماهیگیری، زیر ساختی و گردشگری که بخش های "کلیدی" اقتصاد سنگال را تشکیل می دهند، به شدت تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار دارند. هماهنگ کننده واحد مطالعه و برنامه ریزی وزارت دارایی و بودجه توضیح داد که "تامین مالی مورد نیاز برای سازگاری آب و هوا بسیار بیشتر از منابع خود در دسترس کشورهای ما است". آداما سک گفت: «توسعه مکانیسم‌هایی برای بسیج منابع لازم برای حمایت از استراتژی‌ها، طرح‌ها و اقدامات برای کاهش و انطباق با اثرات تغییرات آب و هوایی ضروری است. وی خاطر نشان کرد که با توجه به این موضوع، چندین ابتکار توسط دولت سنگال مطابق با توافقنامه آب و هوایی پاریس و همچنین اهداف توسعه پایدار صورت گرفته  است. مدیر شعبه  BCEAO  در سنگال خاطر نشان کرد: به منظور در نظر گرفتن خطرات و فرصت‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی در انجام مأموریت‌ها، BCAO  در سپتامبر 2023 کمیته سیاست‌گذاری آب و هوا را تشکیل داد که نقش اصلی آن هماهنگ کردن اقدامات اجرایی اعضا بود. وی اشاره کرد که هدف این کارگاه بین المللی در این است که بتواند از جهت گیری‌ها و کارهای تحقیقاتی موسسات برگزار کننده بهره مند شود. آقای سن گفت: در واقع، تأثیرات منفی تغییرات آب و هوایی بر اقتصاد کلان در عملکردها و واکنش های بانک‌های مرکزی، به ویژه در میزان رشد، تورم و اشتغال تأثیر می‌گذارد. به گفته مدیر مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن LSE، بسیاری از مردم در مورد ارتباط بین بانک های مرکزی و تغییرات آب و هوایی متعجب هستند. پیر مونین گفت: «جامعه علمی نقش بزرگی در درک بانک‌های مرکزی ایفا کرده است و هر چیزی که از نظر تغییرات آب ‌و هوایی اتفاق می‌افتد نیز بر مأموریت آنها تأثیر می‌گذارد.  پاپا دیالو، مدیر کل ISF گفت: «مسائل و چالش‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی قابل توجه است و بر هر یک از ما تأثیر می‌گذارد.

APS  5 ژوئیه 1402

  • تعهد به همکاری دو نهاد اقتصادی با یکدیگر برای افزایش جذابیت اقتصادی مناطق محلی

آژانس‌های ملی برنامه‌ریزی سرزمینی و ارتقای سرمایه‌گذاری و فعالیتهای بزرگ ، در داکار، تفاهمنامه همکاری با هدف ارتقای جذابیت اقتصادی مناطق محلی امضا کردند. آژانس ملی برنامه ریزی سرزمینی (ANAT)  متعهد است از طریق امضای توافقنامه مشارکت، به آژانس ارتقای سرمایه گذاری  و فعالیتهای بزرگ (APIX) کمک کند تا پتانسیل های اقتصادی مناطق محلی با دیدگاه «متوازن و فراگیر» افزایش یابد. تیدیان سیدیبه، مدیرکل ANAT در مراسم امضای قرارداد مشارکت، همکاری ساختار خود با APIX را در ایجاد قطب‌های اقتصادی، اصلاح ناهماهنگی‌های سرزمینی و توسعه درون‌زای سرزمین‌ها الزامی دانست. او بر این واقعیت پافشاری کرد که مشارکت بین دو آژانس منعکس کننده یک "میل مشترک" برای تقویت جذابیت مناطق به منظور جذب سرمایه گذاری‌های گسترده به سنگال است. وی یادآوری کرد که باید تعادل سرمایه گذاری‌ها و زیر ساخت های عمومی‌بین مناطق مختلف کشور تضمین شود. آقای سیدیبه تاکید کرد که مشارکت جدید "شناسایی" راه‌ها و ابزارهایی را برای تسهیل سرمایه گذاری‌های مستقیم، از نظر اقتصادی و "اصلاح" عدم تعادل بین سرزمین‌ها ممکن می سازد. باکاری سگا باتیلی، مدیر کل APIX توضیح داد: «تلاش های مشترک ما این امکان را فراهم می‌کند که معیارهای دقیقی را برای انتخاب مناطق توسعه یافته با در نظر گرفتن دارایی‌ها و نیازهای خاص هر منطقه تعریف کنیم. به گفته آقای بتیلی، از مناطق توسعه یافته جدید خواسته شده است تا به اصلاحات ارضی در حال انجام برای ارتقای پتانسیل سرمایه گذاری حدود 500 میلیارد فرانک سیفا در زمینه‌های کشاورزی و صنایع کشاورزی تکیه کنند. وی با یادآوری اینکه APIX مسئولیت جذب سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت فعالانه در تحولات اقتصادی را بر عهده دارد، گفت: «این امر فرصتی منحصر به فرد برای افزایش مشارکت و تقویت بخش خصوصی محلی است». به گفته وی همکاری این دو آژانس "انسجام" و تحکیم خدمات این دو نهاد را تضمین می‌کند. نامبرده گفت: " هدف ما ایجاد محیطی مناسب برای توسعه بخش خصوصی محلی، احیای سرمایه گذاری‌ها و تحول سیستماتیک اقتصاد است." همچنین اجرای توصیه‌های ارائه شده در راستای اجرای طرح برنامه‌ریزی و توسعه سرزمینی ملی تهیه ‌شده توسط آنات، با پشتیبانی فنی APIX، برای شناسایی و بهره‌برداری از پتانسیل مناطق کشور ضروری است.

APS  5 ژوئیه 1402

  • برگزاری دوره آموزشی در زمینه فرآوری، نگهداری میوه‌ها و سبزیجات برای عده ای از زنان منطقه کائولاک

طی برگزاری یک دوره آموزشی ده‌ها زن از منطقه کائولاک در مورد تکنیک های فرآوری، نگهداری میوه و سبزیجات آموزش دیدند. در انتهای این دوره پنج روزه به زنان مذکور گواهینامه اعطا گردید. دوره مذکور در راستای اجرای بخشی از یادداشت تفاهم کشاورزی بین ایتالیا و سنگال با هدف توانمندسازی زنان در کائولاک انجام شده است.

APS  6 ژوئیه 1402

  • تاکید نخست وزیر بر تدوین راه حل های ساختاری برای بهبود مدیریت منابع شیلات

نخست وزیر عثمان سونکو در سن لوئی گفت که دولت در حال تدوین "راه حل های ساختاری بسیار بیشتری" برای بهبود مدیریت منابع شیلات است. وی افزود: ما می خواهیم به ماهیگیران اطمینان دهیم و به آنها بگوییم که راه ‌کارهای زیادتری بر اساس بازنگری قراردادهای ماهیگیری برای بهبود مدیریت منابع شیلاتی در حال تدوین است. وی اعلام کرد: توافقنامه‌های ماهیگیری که به خارجی‌ها اجازه می‌داد تا منابع ما را به طور وحشیانه و بدون رعایت استانداردها برداشت کنند، در حال بررسی مجدد است تا بهره‌برداری محلی را بهبود بخشد و به ماهی‌گیران اجازه دهد از فعالیت‌های خود بهره‌مند شوند. او تاکید کرد: «ما این توافق‌نامه‌ها را به این معنا بازنگری می‌کنیم که ابتدا به ماهیگیران داخلی اجازه می‌دهیم تا از منابع ماهیگیری در سراسر سواحل کشور بهره‌مند شوند. وی اطمینان داد که دسترسی به منابع شیلات بیش از هر زمان دیگری "یک نگرانی" است که باید مورد توجه قرار گیرد. او یادآور شد: «ما به تازگی به قدرت رسیده‌ایم، راه‌حل‌های موقتی از جمله گفتگو با همسایگان شامل موریتانی برقرار شده است. وی از مقامات موریتانی تشکر کرد که به گفته وی بسیار مثبت عمل کردند و با تمدید و حتی افزایش سهمیه مجوزهای اعطا شده به ماهیگیران سنت لوئی موافقت کردند. وی ضمن اشاره به اهمیت اقتصادی بخش ماهیگیری خاطر نشان کرد در این بخش  تقریباً بیش از 700000 نفر سنگالی مشغول بکار هستند و شاید میلیون‌ها نفر دیگر نیز بطور غیر مستقیم شاغل می‌باشند که به میزان قابل توجهی به تولید ناخالص داخلی (GDP) کمک می‌کند. وی تاکید کرد که رئیس جمهور، بسیرو جومای فای، تأکید زیادی بر این بخش دارد و حتی اخیراً رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا را برای گفتگو در مورد این موضوعات پذیرفته است. او اطمینان داد که وزارت شیلات "نقاط مشخصی را برای تخصیص مجدد کامل فضاهای دریایی برای ماهیگیران سنگالی تعیین می‌کند". وی خاطر نشان کرد: وزیر شیلات سخت کار می‌کند و اقدامات مقدماتی را انجام می دهد تا امروز بتوانیم فضاهای دریایی خود را برای راه اندازی مجدد فعالیت ها و دسترسی بیشتر به ماهی برای صیادان سنگالی به طور کامل بازیابی کنیم. عثمان سونکو همچنین اطمینان داد که تمام اقدامات انجام خواهد شد تا بهره برداری از منابع گاز و نفت تأثیر منفی بر فعالیت ماهیگیری نداشته باشد. وی گفت: "من می خواهم به ماهیگیران بگویم که ما همه اقدامات را انجام خواهیم داد تا اطمینان حاصل شود که بهره برداری از منابع گازی در سواحل سنت لوئی و منابع نفتی در سنگومار نمی‌تواند بر فعالیت های ماهیگیری تأثیر بگذارد.

APS  7 ژوئیه 140

برگزاری کنفرانس بین المللی بررسی راههای افزایش تولید انبه در بازار جهانی در جمنیاجو

کنفرانس بین المللی بررسی راههای افزایش تولید انبه در بازار جهانی با شرکت دانشگاهیان، محققان، اعضای سازمان‌های تولید کننده، صادرکنندگان، صنعتگران ، دیپلمات ها و شرکای فنی و مالی در جمنیاجو برگزار شد. در این نشست که موضوع آن "عملکرد در اقتصاد جهانی انبه" است، شرکت کنندگانی از پاکستان، بورکینافاسو، توگو، آفریقای جنوبی، آلمان و فرانسه حضور داشتند. این اجلاس توسط دانشگاه خصوصی علم و فناوری ACAD'EMIA  به مدیریت آلیو سال، شهردار سابق گئیدیا وای و با همکاری پاکستان و بسیاری از نهادهای خصوصی برگزار گردید. وی گفت: "هدف این کنفرانس ترویج تبادل اطلاعات علمی، تجربه و شیوه‌های خوب بین بازیگران مختلف مانند تولید کنندگان، صنعتگران، محققان و شرکا است." آقای سال در حاشیه افتتاحیه خاطر نشان کرد: آرزوی ما این است که این همایش بطور تخصصی به مسائل کشاورزی و زراعی اختصاص یابد. وی افزود: کشورهای ما به روش طبیعی و سنتی به تولید انبه با درختان تنومند، با بهره وری کم عادت دارند که امروزه پاسخگوی چالش های جدید و تقاضای روزافزون برای انبه با کیفیتی است که اروپا، آفریقای شمالی و جنوبی به بازار عرضه می‌کند نیست. وی توصیه کرد: برای پاسخگویی بهتر به این تقاضا، "باید نوآوری نماییم و برای صادرات زنجیره حمل و نقل را کنترل کنیم". او تاکید کرد: برای صادرات، ما باید به ویژه استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنیم. سفیر پاکستان در داکار نیز گفت: این کنفرانس یک فرصت تجاری بین کشورش و سنگال در مورد بکار گیری فناوری در تولید محصولات کشاورزی است.

APS  9 ژوئیه 1402

ادامه غلبه بخش غیر رسمی‌بر فعالیت های اقتصادی

بر اساس پنجمین گزارش سرشماری عمومی نفوس و مسکن (Rgph5)، توسط آژانس ملی آمار و جمعیت‌شناسی، تجزیه و تحلیل ساختار اقتصاد سنگال نشان از "غلبه بخش غیررسمی، با اکثریت کارگران مستقل و بخش کمی نیز با داشتن آموزش های حرفه ای" است. همچنین اختلافات بر حسب جنس، سن، محل سکونت و منطقه در میزان فعالیت و شغل و همچنین میزان افرادی که شاغل در حال تحصیل و آموزش نیستند عمیق است. نابرابری‌های ساختاری در بخش قابل توجهی از جمعیت غیر فعال مذکور که عمدتاً از زنان و جوانان هستند وجود دارد. همچنین ساختار جمعیت در سن کار در سنگال در سال 2023 ویژگی‌های قابل توجهی را ارائه می‌کند. این جمعیت با 10843467 نفر 61.3 درصد از کل جمعیت را تشکیل می دهد که عمدتاً زنان با 51.2 درصد را تشکیل می دهد. همچنین این میزان در مناطق شهری (58.6٪) بیشتر وجود دارد، به ویژه در منطقه داکار که به تنهایی 25.6٪ از جمعیت کل کشور را در بر می‌گیرد. در رابطه با قابلیت اشتغال افراد در سن کار، این گزارش بیان می‌کند که تقریباً نیمی از افرادی که آموزش های رسمی را گذرانده اند شاغل نیستند که همچنان امری مشکل‌ساز است. این داده‌ها همچنین اهمیت در نظر گرفتن سن و جنسیت و نیز نابرابری‌های منطقه‌ای را هنگام تحلیل سیاست‌ها و برنامه‌ها با هدف کاهش تعداد افراد مذکور نشان می‌دهد. به گفته این گزارش، "پدیده کار کودکان که در مناطق خاص و در میان پسران بارزتر است، چالش های عمده ای را در زمینه حقوق کودکان و دسترسی به آموزش همگانی نشان می دهد." در نهایت، گزارش  نتیجه می‌گیرد، «تحلیل فعالیت‌های اقتصادی کشور نشان می‌دهد که علیرغم حضور پررنگ کارگران مستقل، بخش غیررسمی‌با 49.6 درصد مشاغل همچنان غالب است و چالش‌های مربوط به رسمی‌ سازی و تطبیق آموزش های فنی و حرفه ای با نیازهای بازار کار باید مرتفع گردد.

APS  10  ژوئیه 1402

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما