معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۴- ۰۹:۱۲ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در نیمۀ اول تیرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش کمکهای اقتصادی نروژ در آستانه فروپاشی اقتصادی غزه

نروژ اعلام کرده است که به دلیل ترس از فروپاشی اقتصادی در کرانه باختری اشغالی، کمک مالی خود به "آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی" (UNRWA) را 10 میلیون دلار افزایش می دهد. آنروا که خدمات مهمی را در غزه ارائه می‌کند، پس از اینکه رژیم صهیونیستی 12 کارمند آن را به مشارکت در حملات 7 اکتبر به رهبری حماس متهم کرد، بودجه چندین دولت غربی را از دست داد. با این حال، یک تحقیق مستقل شواهد کافی در خصوص رد این ادعاها یافته است.

https://www.thenationalnews.com/news/mena/2024/06/17/norway-boosts-unrwa-aid-amid-warnings-of-west-bank-economic-collapse/

تولید پایدار پروتئین دریایی توسط استارت آپ نروژی

یک استارت آپ بیوتکنولوژی قطب شمال، CapiPro، در تلاش است تا با تبدیل لجن مزرعه ماهی به خوراک یک کرم کوچک، که به عنوان خوراک ماهی در آینده مورد استفاده قرار گیرد، بخش آبزی پروری را پایدارتر کند. این شرکت مستقر در بودو، نروژ، برنده جایزه کارآفرین جوان High North در می 2024 شد. نروژ، یک بازیگر اصلی در بازار جهانی غذاهای دریایی، روزانه حدود 38 میلیون وعده غذای دریایی نروژی سرو می‌کند که ماهی قزل آلا پرورشی بخش قابل توجهی از آن را تشکیل می دهد. با این حال، صنعت آبزی پروری با چالش هایی با انتشار گازهای گلخانه ای، عمدتاً از خوراک ماهی مواجه است. هدف CapiPro کاهش این انتشار گازهای گلخانه ای است و به تقاضا برای محصولات سازگار با آب و هوا رسیدگی می‌کند.

نروژ، بازیگر اصلی در صنعت جهانی ماهیگیری، روزانه حدود 38 میلیون غذای دریایی در سراسر جهان عرضه می‌کند که تقریبا نیمی از آن ماهی آزاد (قزل آلا)پرورشی است. در سال 2023، نروژ 1.2 میلیون تن ماهی قزل آلا به ارزش 122.5 میلیارد NOK صادر کرد که 71 درصد از کل ارزش صادرات غذاهای دریایی آن را تشکیل می داد. با این حال، یک مطالعه SINTEF نشان می‌دهد که دو سوم انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت آبزی پروری ناشی از خوراک ماهی است که عمدتاً از پروتئین‌ها و روغن‌های گیاهی تشکیل شده است. این انتشارات ناشی از استفاده از زمین برای تولید سویا و حمل و نقل مواد تشکیل دهنده خوراک است. مصرف کنندگان و صنعت اکنون خواهان محصولات پایدار و کم آلاینده هستند. هدف استارت آپ‌هایی مانند CapiPro کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و افزایش پایداری و سودآوری آبزی پروری است.

https://www.highnorthnews.com/en/arctic-biotech-startup-develops-sustainable-marine-protein

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما