معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۵- ۱۶:۳۷

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه و سه کشور آمریکای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوا و سه کشور آمریکای مرکزی در نیمه اول تیر ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

هیئتی از نیکاراگوا در نشست بریکس پلاس شرکت کرد

روساریو موریو معاون رئیس جمهور نیکاراگوا طی یک بیانیه مطبوعاتی اظهار داشت: هیئتی از نیکاراگوا درهمایش بین المللی بریکس پلاس در ولادی وستک روسیه شرکت کرد. وی گفت: نشست بریکس پلاس با تمرکز بر موضوعاتی نظیر استعمار نو در شهر ولادی وستوک، جمهوری فدراسیون روسیه برگزار شد. دیمیتری مدودف، رئیس حزب روسیه متحد و نایب رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه، ریاست این جلسه را بر عهده داشت. وی طی سخنان افتتاحیه این نشست گفت: دوران استعمار به پایان رسیده، متعلق به گذشته است و باید ناپدید شود، اما نوادگان استعمارگران ناامیدانه به میراث خود می چسبند.وی افزود ما باید مظاهر استعمار نو را سرکوب کنیم، باید در توسعه زیرساخت ها، صنعت، امنیت غذایی بی وقفه تلاش نماییم و  تحقیقات خود را در مورد جنایات نظامی مانند آنچه یوگسلاوی، لیبی، اوکراین و غیره انجام شده را گسترش دهیم. مجمع بین المللی بریکس با حضور نمایندگان دیپلماتیک بیش از 60 کشور از آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین برگزار شد. هیأت نیکاراگوا متشکل از لاعورانو اورتگا موریو، نماینده ویژه رئیس جمهور نیکاراگوا در امور روسیه، آرلینگ پاتریشیا آلونسو گومز، معاون مجلس ملی نیکاراگوا وکارلوس سردا، معاون وزیر امور خارجه هستند. هیأت نمایندگی نیکاراگوا در این نشست بر اهمیت بریکس در شکل‌گیری نظم جهانی جدید، چندجانبه گرایی و ترویج همکاری‌های سودمند متقابل بر اساس احترام و عدم مداخله تأکید کرده است. هیئت اعزامی همچنین شیوه‌های نواستعماری مانند تحریم‌های یکجانبه را محکوم و به نقش مهم روسیه و چین در مدل جدید همکاری در جهان تاکید نموده است.

https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:152997-nicaragua-participa-en-el-foro-internacional-interpartidario-en-el-formato-brics-plus#:

دولت نیکاراگوا تا به امروز 11امتیاز معدن به شرکت های چینی اعطا کرد

روزنامه رسمی La Gaceta در ماناگوا روز دوشنبه گزارش داد: دولت نیکاراگوا امتیاز استخراج معادن روباز 2091 هکتاری را به یک شرکت چینی در شهر بیلوی یا پورتو کابزاس در منطقه خودمختار کارائیب شمالی اعطا کرد. این امتیاز برای بهره برداری از مواد معدنی فلزی و غیرفلزی در زمینی به مساحت 2091 هکتار اعطا شده است. علاوه بر امتیاز مذکور دولت دانیل اورتگا در دو سال گذشته امتیاز 10 معدن دیگر را به شرکت های چینی اعطا کرده است. چهار مورد از این امتیازات طی سالجاری و در مساحتی در حدود 47820 هکتار به یک شرکت چینی Xinxin Linze Minería Group S.A، به ریاست ادوارد شیانگ لیو، منتقل شده است.  مطابق قراردادهای منعقده قرار است این شرکت مواد معدنی فلزی و غیرفلزی را در منطقه خودمختار نیکاراگوا کارائیب شمالی (RACN) که عمدتاً بومیان میسکیتو و مایاگنا در آن زندگی می‌کنند، کاوش و بهره برداری نماید. نیکاراگوا تاکنون 299 امتیاز معدنی به شرکت های خارجی اعطا کرده است که ، 172 مورد برای استخراج فلزات و 127 مورد برای استخراج غیر فلزی اعطا شده است. طلا اصلی‌ترین محصول صادراتی نیکاراگوا است و شرکت کالیبر ماینینگ، یک شرکت سهامی عام با سرمایه کانادایی با حضور در نیکاراگوا از سال 2009 بزرگترین صادرکننده این محصول بوده است.

https://www.latribuna.hn/2024/06/18/el-gobierno-de-nicaragua-otorga-otra-concesion-minera-a-una-empresa-china

بخش قهوه در هندوراس در رکود به سر می‌برد

درآمد حاصل از صادرات قهوه در هندوراس در برداشت فعلی (که از اول اکتبر 2023 آغاز شده و در 30 سپتامبر 2024 به پایان می رسد) کاهش یافته است و پیش بینی می‌شود در سال 2024 این بخش با کاهش درآمدی 300 ملیون دلاری مواجه شود.مطابق گزارش ها در چند ماه اول سال درآمد ارزی تقریباً 100 میلیون دلار کاهش یافته است. و اگر این روند ادامه پیدا کند در سال 2024 با کاهش بیش از 300 میلیون دلاری مواجه خواهند بود. انتظار می رود این موضوع معیشت بیش از صد هزار خانوار هندوراسی را تحت تأثیر قرار دهد.بر اساس آمار منتشر شده توسط موسسه ناظر بر قهوه هندوراس (Ihcafé) ارزش صادرات این محصول در پایان ماه می‌به 887.13 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل( 992.49 میلیون دار) کاهش 11 درصدی را نشان می دهد. این رفتار به دلیل کاهش حجم این محصول در بازار بین المللی و همچنین قیمت پایین آن در این دوره حاصل شده است.

https://www.latribuna.hn/2024/06/19/l7411-millones-no-circularan-por-caida-en-exportacion-de-cafe/.

کاستاریکا  کمبود انرژی خود را از طریق پاناما جبران خواهد کرد

کاستاریکا در اواسط ماه می‌به دلیل کاهش سطح آب در مخازن تامین کننده نیروگاه‌های برق آبی اصلی کشور و ادعای نقض قرارداد با تولید نیروگاه‌ها از منابع حرارتی در آستانه قطع برق قرار گرفت. اخیرا گزارش شده است که موسسه برق کاستاریکا (ICE) قصد دارد تا سال 2025 برق  مورد نیاز خود را از نیروگاه خصوصی تولید Gatún که در جزیره Telfers، در کولون، پاناما( که بیش بیش از 500 کیلومتر دورتر از مرز با کاستاریکا واقع شده) خریداری و وارد نماید.این نیروگاه برق را از گاز طبیعی به عنوان منبع انرژی تولید می‌کند.

https://www.crhoy.com/nacionales/ice-plantea-comprar-energia-a-planta-panamena-para-evitar-eventual-faltante-en-2025/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما