معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۴- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته دوم تیر ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

خبرهای اقتصادی جمهوری غنا

پیش بینی رشد چشمگیر اقتصادی غنا در دو سال آینده

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آژانس رتبه بندی Fitch Solutions، در به روز رسانی اخیر خود در رابطه با گزارش چشم انداز اقتصاد غنا، پیش بینی رشد اقتصادی این کشور را در سال 2024، به 4.3 درصد و در سال 2025، به 4.5 درصد افزایش داد که این ارقام به ترتیب 0.5 و 0.2 درصد بیشتر از پیش بینی‌های قبلی این آژانس است.

بر اساس اعلام آژانس، رشد اقتصادی غنا در دو سال گذشته نسبتاً کند بوده و در سال‌های 2022 و 2023 به ترتیب 3.1 و 2.9 درصد رسیده است که این امر تا حدی به دلیل چالش‌های متعددی از جمله: برنامه تجدید ساختار بدهی صندوق بین‌المللی پول (IMF)، کاهش ارزش پول ملی و کاهش ذخایر خارجی است که این کشور با آنها مواجه بوده است. اما با این حال، Fitch معتقد است که تسهیلات اعتباری 36 ماهه تمدید شده (ECF) صندوق بین‌المللی پول (IMF) و همچنین پیشرفت در تلاش‌های بازسازی بدهی می‌تواند به افزایش رشد در سال 2024 کمک کند.

این آژانس رتبه بندی خاطرنشان کرد که در حال حاضر، نرخ تورم 23.1 درصد و نرخ برابری سدی در برابر هر دلار آمریکا، 15.7 است و انتظار می‌رود که تورم تا پایان سال به 19.5 درصد کاهش یابد.

 

اشتغال 75 درصد از نیروی کار غنا در مشاغل غیر رسمی و ناپایدار

به گزارش تارنمای خبری graphic.com، گزارش توسعه انسانی غنا در سال 2023 (GNHDR) که هفته جاری، توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) با مشارکت مرکز آمار غنا (GSS) و کمیسیون برنامه ریزی توسعه ملی (NDPC) در اکرا منتشر گردید، نشان می‌دهد که 75 درصد از نیروی کار این کشور در بخش‌های غیر رسمی (ناپایدار و کم درآمد) مشغول به کار هستند.

بر اساس این گزارش، بیکاری جوانان همچنان به طرز نگران کننده‌ای بالا است، به طوری که 65 درصد از جوانان 15 تا 24 ساله، بیکاری را تجربه می‌کنند، که نشان دهنده چالشی مبرم برای توسعه آینده این کشور است.

این گزارش با برجسته کردن ارتباط بین کار و توسعه انسانی، خواستار تحول در بخش آموزش برای آماده کردن جوانان برای اشتغال در بازارهای شغلی آینده شد.

این گزارش با اشاره به اهمیت اجماع ملی در خصوص برنامه‌های توسعه بلند مدت، ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری در زیر ساخت‌ها و اصلاحات آموزشی تاکید دارد تا اطمینان حاصل شود که هر شهروند غنایی از مزایای کار شایسته و بهبود استانداردهای زندگی، بر اساس اهداف توسعه پایدار (SDGs) تا سال 2030 و پس از آن بهره می‌برد.

 

رشد 11.75 درصدی صادرات غیر سنتی غنا در سال 2023

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، سازمان توسعه صادرات غنا (GEPA)، طی گزارشی در هفته جاری اعلام کرد که صادرات غیر سنتی (NTEs) این کشور در سال 2023 به 3.94 میلیارد دلار رسیده است که نشان دهنده رشد 11.75 درصدی نسبت به سال 2022 است. این افزایش قابل توجه، سهم NTEs را در مجموع کالاهای صادراتی به 24 درصد افزایش داده و جایگاه آن را به عنوان یک محرک کلیدی اقتصاد غنا تثبیت نموده است.

بر اساس این گزارش، محصولات آهنی و فولادی با 447.80 میلیون دلار درآمد، از خمیر کاکائو پیشی گرفتند و به پرتقاضا ترین در میان کالاهای غیر سنتی تبدیل شدند.

در همین حال، بورکینافاسو 20 درصد از کل صادرات غیر سنتی غنا را در سال مورد بررسی به خود اختصاص داد و در جایگاه اول قرار گرفت و پس از آن، هلند (15 درصد)، آمریکای شمالی (10 درصد)، هند (8 درصد)، ایتالیا (6 درصد)، بلژیک (6 درصد)، بریتانیا (6 درصد) و سایر کشورهای عضو ECOWAS از جمله توگو، ساحل عاج و مالی با جذب (30 درصد) از مجموع ده مقصد برتر بازار، به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

 

توافق دولت غنا با طلب کاران بین المللی بر سر کاهش بدهی 9.1 میلیارد دلاری

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، دولت غنا هفته جاری با دارندگان اوراق قرضه یورویی (EURO BOND)، بر سر نحوه بازپرداخت بدهی 13 میلیارد دلاری خود به توافقی نهایی دست یافته است که به موجب آن، مبلغ 4.7 میلیارد دلار از مجموع بدهی‌های این کشور، مشمول بخشودگی گردیده و حدود 4.4 میلیارد دلار نیز به صورت تسهیلات نقدی، در طول دوره برنامه صندوق بین المللی پول به غنا ارائه خواهد شد

بر اساس این شرایط، دارندگان اوراق قرضه، زیان اسمی 37 درصد را در دارایی‌های خود پذیرفتند و دو گزینه پیشنهادی «DISCO» و «PAR» را می‌توانند انتخاب نمایند.

این ماده در موافقتنامه اصولی در صورت صدور حکم دیوان عالی کشور مبنی بر بی اعتباری اوراق جدید طبق قانون کشور قابل اجرا خواهد بود.

همه اینها پیش از نشست هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول در روز جمعه، 28 ژوئن 2024، برای بررسی دومین برنامه بازنگری غنا، که تصویب آن منجر به پرداخت بخش سوم به مبلغ 360 میلیون دلار از تسهیلات اعتباری 3 میلیارد دلاری صندوق به این کشور می‌شود.

 

غنا در رتبه دوم کشورهای زیر صحرای آفریقا با دریافت 4.6 میلیارد دلار حواله ارزی در سال 2023.

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود با عنوان مهاجرت و توسعه 2023، اعلام کرده است که غنا با ثبت 4.6 میلیارد دلار حواله در سال 2023، دومین دریافت کننده حواله ارزی در میان کشورهای منطقه زیر صحرای آفریقا در سال 2023 بوده است.

بر اساس این گزارش، نیجریه با 19.5 میلیارد دلار و پس از آن غنا با 4.6 میلیارد دلار، کنیا 4.2 میلیارد دلار و زیمبابوه با 2.1 میلیارد دلار، بیشترین دریافت کنندگان حواله دلاری در دوره مورد بررسی بوده‌اند.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که حواله‌ها به مهم‌ترین درآمد ارزی در اکثر کشورهای جنوب صحرای آفریقا تبدیل شده است.

 

غنا در جایگاه 65 رتبه بندی رقابت پذیری جهانی IMD در سال 2024

به گزارش تارنمای خبری gna.org.gh، بر اساس گزارش سالانه رقابت پذیری جهانی در سال 2024، که اخیراً توسط موسسه بین المللی توسعه مدیریت (IMD) مستقر در سوئیس منتشر گردیده است، نشان می‌دهد که غنا در بین 67 اقتصاد ارزیابی شده، رتبه 65 را کسب نموده است.

بر اساس این گزارش غنا در بخش‌های آموزش و تجارت بین‌الملل رتبه 66، آزادی مطبوعات رتبه 37، انسجام اجتماعی رتبه 22 و بی‌ثباتی سیاسی رتبه 25 را کسب کرده است

در این گزارش آمده است: «شاخص‌های اجتماعی معیارهای موفقیت مهمی‌برای توسعه و کیفیت زندگی اقتصاد هستند و نشان می‌دهند که غنا تا حدودی یک چراغ راه در منطقه است.

IMD World Competitiveness Ranking (WCR) ابزاری مشهور برای ارزیابی رقابت پذیری اقتصادها در سراسر جهان است که امسال، دامنه خود را به کشورهای غنا، نیجریه و پورتوریکو گسترش داده است.

  خبرهای اقتصادی جمهوری توگو

 لغو روادید دیپلماتیک میان توگو و آفریقای جنوبی

طبق گزارش تارنمای خبری togofirst.com، نخست وزیران توگو و آفریقای جنوبی، آقای رابرت دوسی و خانم نالدی پاندور، هفته جاری در لومه توافق نامه‌ای را با هدف بهبود روابط و ارتقا سطح همکاری‌های دو کشور امضا کردند که به موجب آن، دارندگان گذرنامه‌های دیپلماتیک و خدمت هر دو کشور از دریافت روادید معاف خواهند شد.

این توافق اخیر یکی از مجموعه اقدامات مشابهی است که توگو برای تقویت همکاری با سایر کشورها شامل: گابن، مراکش، روسیه، برزیل و قطر انجام داده است.

همچنین ماه گذشته نیز، توگو یک توافق نامه مشابه با سائوتومه به امضا رساند که بر اساس آن دارندگان گذرنامه‌های دیپلماتیک، خدمت و عادی را برای اقامت 90 روز در این کشور از دریافت روادید معاف می‌کند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما