معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۹

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته چهارم خرداد ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

امضا توافقنامه 2.12 میلیون دلاری آموزش منابع انسانی غنا توسط ژاپن ( 6 ژوئن 2024)

در این مراسم، خانم اوسی آساره وزیر امور مالی و دارایی به نمایندگی از دولت غنا ضمن تشکر از همکاری‌ها و حمایت های همه جانبه دولت ژاپن گفت که این برنامه به طور قابل توجهی به ظرفیت سازی منابع انسانی بخش عمومی‌کمک خواهد کرد و در نتیجه کارکنان، مهارت ها و دانش لازم را برای رشد و توسعه کشور، به دست خواهند آورد.

امضای این توافقنامه به 13 افسر بخش دولتی غنا امکان تحصیل در دانشگاه‌های برتر ژاپن را می دهد و تعداد کل ذینفعان این برنامه را به 117 نفر می رساند که 90 نفر از آنها قبلاً فارغ التحصیل شده اند و در بخش های دولتی مختلف اقتصاد غنا مشغول به کار هستند

 

احداث اولین پالایشگاه منگنز غنا در ماه اوت سال جاری(5 ژوئن 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، آقای ساموئل ابوجناپور وزیر اراضی و منابع طبیعی غنا در جریان افتتاحیه رسمی هفدهمین دوره کنفرانس و نمایشگاه انرژی و معدن غرب آفریقا (WAMPOC/WAMPEX) که هفته گذشته در اکرا برگزار گردید، اعلام کرد که پروژه 450 میلیون دلاری احداث اولین پالایشگاه سنگ منگنز غنا در اوت سال جاری توسط شرکت Ningxia Tianyuan Manganese Industry Group، شرکت مادر تخصصی منگنز غنا(GMC)، آغاز خواهد شد.

آقای ابوجیناپور با بیان اینکه این پروژه تأکیدی بر تعهد دولت به پیشبرد توسعه بخش معدن و استفاده از منابع طبیعی آن برای رشد اقتصادی است، افزود، که این اقدام به منظور اطمینان از بهره مندی کامل همه مردم غنا که طبق قانون اساسی، مالکان منابع معدنی این کشور هستند، صورت خواهد گرفت.

احداث این پالایشگاه نقطه عطف بزرگی برای غنا محسوب می‌شود، زیرا این اولین تأسیسات این کشور جهت فرآوری منگنز خواهد بود و انتظار می رود این کارخانه، ارزش افزوده قابل توجهی در منابع منگنز غنا ایجاد نماید و موقعیت این کشور را در بازار های جهانی افزایش دهد.

غنا در آستانه قطع کمک ‌های صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا به دلیل تأخیر در ترخیص داروهای حیاتی (11 ژوئن 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، صندوق جهانی  مبارزه با ایدز، سل و مالاریا به غنا در مورد عدم ترخیص بیش از 118 کانتینر از 400 کانتیر داروهای درمان بیماران مبتلا به سل و مالاریا به ارزش 45 میلیون دلار که از اکتبر سال گذشته در بندر تما این کشور انبار شده اند، هشدار صادر کرده است و خواستار ترخیص فوری آنها گردید.

آقای ساموئل هکمن، نماینده دبیرخانه مکانیسم هماهنگی صندوق جهانی، طی مصاحبه ای در اکرا اعلام کرد که صندوق جهانی قبلاً آخرین هشدار را در این خصوص به غنا داده است و خواستار ترخیص فوری داروهای سل (TB) و مالاریا گردیده است. این کانتینرها، بخشی از محموله 45 میلیون دلاری است که توسط صندوق جهانی تحت GC Six غنا خریداری شده است که با وجود تضمین‌های دولت غنا، بخشی از محموله‌ها در بندر محبوس شده و ممکن است تاریخ مصرف آنها منقضی شود.

بر اساس گزارشات واصله، غنا با کمبود شدید داروهای حیاتی، به ویژه داروهای سل، دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

2.6 میلیارد دلار ارزش اکوسیستم فناوری غنا در سال 2023(10 ژوئن 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، طبق گزارش جهانی اکوسیستم استارتاپی 2024 که توسط Startup Blink منتشر شده است، نشان می دهد که اکوسیستم فناوری غنا از سال 2021 تا 2023 رشدی چشمگیر داشته و به طور کلی به ارزش 2.6 میلیارد دلار رسیده است.

این گزارش که بر اساس تحقیقات گسترده و تجزیه و تحلیل داده ‌های 4.5 میلیون استارت ‌آپ در 300 اکوسیستم جهانی و بیش از یک دهه تحقیق مستقل و ارائه مشاوره سیاستی به بیش از 160 وزارتخانه اقتصادی و نوآوری و آژانس دولتی و خصوصی در بیش از 55 کشور جهان گرد آوری شده است، اطلاعاتی در مورد اکوسیستم های استارتاپی پیشرو در جهان، روند های نوظهور و چالش های کلیدی پیش روی کارآفرینان در مورد چشم ‌انداز استارت‌ آپ‌ های جهانی از جمله غنا ارائه می‌دهد.

این گزارش همچنین میانگین میزان خروج سرمایه از فناوری را در دوره مورد بررسی، 70 میلیون دلار و کل بودجه سرمایه ‌گذاری خطر پذیر (VC) را 331 میلیون دلار نشان داده است.

غنا در آستانه دریافت بخش سوم وام سه میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول تا پایان ژوئن(10 ژوئن 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، خانم جولی کوزاک، مدیر ارتباطات صندوق صندوق بین المللی پول (IMF) در جلسه توجیهی اخیر خود با رسانه‌های خبری اعلام کرد که انتظار می رود غنا تا پایان ژوئن سال جاری، سومین بسته 360 میلیون دلاری را دریافت کند.

وی افزود، هدف ما این است که ارزیابی را برای تصویب به هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول تا قبل از پایان ژوئن سال جاری ارائه کنیم و در صورت تصویب توسط هیئت مدیره صندوق، غنا امکان دسترسی به 360 میلیون دلار کمک مالی را خواهد یافت که مجموع وام های پرداختی به این کشور را از ماه می 2023 به حدود 1.6 میلیارد دلار می رساند.

به گفته صندوق، "سیاست قوی و تلاش های اصلاحی غنا تحت برنامه سه ساله به ثمر نشسته و نشانه‌هایی از ثبات اقتصادی در حال ظهور است. همچنین مقامات نیز پیشرفت خوبی در بازسازی جامع بدهی‌های خود دارند. مبادله بدهی داخلی سال گذشته تکمیل شد و در ژانویه 2024، دولت به توافقی اصولی با طلبکاران رسمی دوجانبه خود دست یافت و در حال مذاکره با طلبکاران خصوصی خارجی خود برای جلب حمایت آنها است.

 

غنا در مسیر تبدیل شدن به قطب معدن آفریقا(8 ژوئن 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای ساموئل ابوجیناپور، وزیر اراضی و منابع طبیعی غنا در کنفرانس و نمایشگاه معدن و انرژی که اخیراً توسط اتاق معادن غنا در اکرا برگزار گردید، به سهم قابل توجه این بخش در اقتصاد ملی غنا به میزان 47 درصد از کل درآمدهای صادراتی در سال 2022 اشاره کرد و اعلام کرد که دولت این کشور بر تعهد خود برای تثبیت جایگاه غنا به عنوان قطب معدن آفریقا تأکید دارد.

وی خاطرنشان کرد: غنا در حال حاضر از تولید کنندگان پیشرو طلا در آفریقا است و میزبان بزرگترین حفره ریزبور (raise-bore) یا افقی در جهان و مرکز خدمات پشتیبانی معادن در منطقه غرب آفریقا است. همچنین این کشور با سه معدن جدید در حال ساخت در مقیاس بزرگ، آماده است تا موقعیت خود را به عنوان قطب معدن آفریقا حفظ کند.

کنفرانس و نمایشگاه معدن و انرژی با موضوع «مرکز معدن و قدرت: ایجاد فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری پایدار در غرب آفریقا»، مقامات دولتی، صنعتگران و کارشناسان را گرد هم آورد تا در مورد ظرفیت‌ سازی و ایجاد مشارکت و به اشتراک گذاری آخرین فناوری‌ها با یکدیگر به بحث و گفتگو بپردازند.

 

پیش بینی رشد قابل توجه بخش معدنی غنا در سال 2024 (8 ژوئن 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای مایکل اکافیا رئیس اتاق معادن غنا، در جلسه اخیر مجمع عمومی این اتاق که هفته گذشته در اکرا برگزار گردید، اعلام کرد که بخش معدن، چشم انداز امیدوار کننده ای را در سال 2024 نشان می دهد و انتظار می رود این بخش در سال 2024، به واسطه افزایش تولید طلا، رشد قابل توجهی داشته باشد.

وی افزود، بر اساس پیش بینی اتاق معادن، انتظار می رود تولید طلا در سال جاری، بین 4.3 میلیون اونس تا 4.5 میلیون اونس باشد که ناشی از افزایش تولید از سوی تولید کنندگان بزرگ و کوچک خواهد بود. همچنین پیش بینی می‌شود که تولید منگنز به 5 میلیون تن و بوکسیت بین 1.2 میلیون تن تا 1.5 میلیون تن و صادرات الماس نیز به حدود 220000 قیراط تا 250000 قیراط برسد که می‌تواند به اقتصاد غنا کمک شایانی کند.

در سال 2023، بخش معدن سهم قابل توجهی در تأمین ارز خارجی مورد نیاز این کشور داشت، به طوریکه درآمد صادرات مواد معدنی از 6.8 میلیارد دلار در سال 2022 به 7.8 میلیارد دلار در سال 2023 افزایش یافت که طلا بخش اعظمی از آن را تشکیل داد.

 

همکاری غنا و کره جنوبی برای ارتقای زیرساخت‌ های جاده ‌ای و حمل و نقل(8 ژوئن 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای فرانسیس آسنسو بواکیه (MP) وزیر راه غنا، هفته گذشته طی مراسمی در هتل Westin Josun در شهر سئول پایتخت کره جنوبی، یک یادداشت تفاهم (MoU) با شرکت دولتی کره جنوبی در زمینه ساخت بزرگراه با هدف تقویت همکاری و توسعه در بخش جاده و حمل و نقل دو کشور به امضا رساند.

این تفاهم نامه، بر تقویت همکاری بین غنا و کره جنوبی در زمینه‌هایی مانند سیاست راه و ترافیک، برنامه ریزی، بهره برداری، نگهداری و مدیریت ترافیک تمرکز دارد و دولت غنا انتظار دارد این توافق به طور قابل توجهی به رشد اقتصادی و بهبود ارتباطات منطقه ای کمک کند.

هدف غنا با مدیریت مؤثر پروژه ‌های بزرگ جاده‌ ای و حمل ‌و نقل، افزایش دسترسی مردم به مناطق شهری و روستایی است.

سفر وزیر آسنسو بواکیه به کره بخشی از مشارکت وی در مجمع زیرساخت کره-آفریقا بود که توسط وزارت زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره در جریان "اجلاس سران کره و آفریقا 2024" سازماندهی شد.

 

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

ارتقای خدمات بهداشتی توگو با کمک آلمان در تجهیز مراکز درمانی(10 ژوئن 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، مرکز بیماری‌های عفونی (CMI) کارا در توگو، هفته گذشته طی مراسمی، به عنوان بخشی از برنامه تقویت سیستم بهداشتی این کشور آفریقایی به ویژه در رابطه با مشکلات باروری و حقوق جنسیتی، تجهیزات پزشکی به ارزش 400 هزار یورو از آلمان را دریافت نمود.

در این مراسم آقای دکتر کلودیوس فیشباخ سفیر آلمان در توگو بر اهمیت سلامت به عنوان رکن توسعه پایدار تأکید کرد و افزود که این تجهیزات در مبارزه با بیماری‌های مالاریا، سل و ایدز در توگو حمایت خواهند کرد.

وی همچنین بر تعهد اروپا به حمایت از توگو در واکنش فوری و تقویت بلند مدت سیستم بهداشتی در زمینه همه‌ گیری کووید-19 تأکید کرد.

شایان ذکر است که توگو 9 مرکز بیماری‌های عفونی CMI دیگر دارد که به عنوان مراکز واکنش سریع در زمان شیوع بیماری‌های همه گیر و مراکز استاندارد در زمان‌های عادی به ارائه خدمات بهداشتی می‌پردازند.

 

تأیید کارشناسان صندوق بین‌المللی پول از رشد قابل قبول اقتصاد توگو(12 ژوئن 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، بر اساس آمارهای اخیری که صندوق بین المللی پول بر اساس مأموریت اخیر خود به رهبری آقای‌هانس وایسفلد، منتشر کرده است، نشان می دهد که اقتصاد توگو در سال 2023، نرخ رشد 5.6 درصدی را به ثبت رسانده است و در آوریل 2024، نرخ تورم خود را به 2.6 درصد، کاهش داده است.

ماموریت صندوق بین المللی پول که در 7 ژوئن به پایان رسید، به پیشرفت قابل توجهی در زمینه‌های مختلف اشاره کرد که شامل : افزایش درآمد های داخلی دولت به 16.8 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2023 و کاهش فقر از 28.4 درصد در سال 2018 به 25.8 درصد در سال 2023 می‌شود. همچنین ارزیابی دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDGs) با امتیاز 56.3 از 100 برای این کشور در سال 2023، در مقایسه با 54.7 در سال 2018. نیز پیشرفت قابل قبولی را نشان می دهد.

در مارس 2024، هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول (IMF) یک ترتیب 42 ماهه برای توگو تحت تسهیلات اعتباری تمدید شده به مبلغ حدود 390 میلیون دلار با پرداخت فوری حدود 68.3 میلیون دلار را برای این کشور تصویب کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما