معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۱

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ چهارم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آلستوم فرانسه میلیاردها دلار در کارخانه خود در مجارستان شمالی سرمایه گذاری می‌کند

پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت در ماترانواک (شمال مجارستان) گفت که مجارستان امسال با اطمینان به مسیر رشد اقتصادی باز می‌گردد، به لطف سرمایه گذاری رکورددار، سال آینده بار دیگر در بین کشورهای برتر اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت.  وی در مراسم تحویل سرمایه گذاری آلستوم خاطرنشان کرد که توسعه سرمایه گذاری 6 میلیارد فورینت (15 میلیون یورو) گروه مهندسی فرانسوی شامل خرید ماشین آلات پیشرفته است که ظرفیت تولید را تا 40 درصد افزایش می دهد. در نتیجه مجارستان به یکی از بزرگترین کارخانه‌های فریم بوژی در اروپا تبدیل خواهد شد. وی گفت: این پروژه با حمایت دولت با 1.2 میلیارد فورینت (3 میلیون یورو) به ایجاد 150 شغل جدید کمک کرده است.

وزیر امور خارجه افزود: این تصمیم درستی است که دولت به سیاست اقتصادی مبتنی بر سرمایه گذاری پایبند باشد و به سیاست کمک محور برنگردد. وی تاکید کرد: تامین مالی برای پیشگیری از بیکاری بسیار بهتر از خود بیکاری است.

https://hungarytoday.hu/continuous-investments-guarantee-economic-growth-says-minister-szijjarto

قیمت ها به صورت ماهانه شروع به کاهش کرده اند

تورم در مجارستان به صورت ماهانه کاهش یافت. قیمت مصرف کننده از آوریل تا مه 0.1٪ کاهش یافت. این داده‌ها توسط قیمت انرژی و سوخت پایین کشیده شد. به گزارش اداره مرکزی آمار مجارستان تورم را 4.4 درصد اندازه گیری کرد که خیلی بالاتر از سطح هدف بانک مرکزی نیست. در مقایسه با آوریل، قیمت ها در ماه می‌به طور متوسط 0.1٪ کاهش یافت، در حالی که قیمت سوخت 4.4٪ کاهش یافت.

https://hungarytoday.hu/prices-have-started-to-fall-on-a-monthly-basis

 

افزایش تعداد خریداران روسی در بازار املاک مجارستان

 حضور اتباع خارجی در بازار املاک مجارستان در سال 2023 افزایش یافت و انتظار می رود رشد بیشتری در سال 2024 داشته باشد. در مقایسه با سال 2020 که ضعیف ترین سال برای خارجی‌ها برای خرید املاک در مجارستان بود ، تعداد درخواست های ارسال شده در سال 2023 افزایش 36 درصدی را نشان می دهد. به گزارش پورتفولیو، در حالی که سرمایه گذاران چینی همچنان به احتمال زیاد ملک در این کشور خریداری می‌کنند، خریداران املاک روسی بیشترین افزایش را داشته اند. طبق آمار اداره مرکزی شهروندان غیر اتحادیه اروپا 2981 درخواست خرید ملک را در بازار املاک در سال گذشته ارسال کردند که نسبت به سال 2022 افزایش 18 درصدی داشته است. شهروندان غیر اتحادیه اروپا بر اساس آمار منتشر شده توسط دفتر نخست وزیری، در 3 درصد از فروش املاک مجارستان، که 2981 مورد است، حضور داشتند. فعال ترین خریداران غیر مجارستانی چینی بودند، با مجموع 647 ملک، که اکثریت آنها در بوداپست قرار داشتند و مناطق  8 و 5  ترجیح داده شده بودند.

https://dailynewshungary.com/russians-hungarian-real-estate-market

 

روابط مجارستان و ایرلند

پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه و تجارت، گفت که اگرچه دو کشور در مورد چندین موضوع اختلاف نظر دارند، اما"همکاری اقتصادی موفق" بین مجارستان و ایرلند زمینه خوبی برای گفتگوی سیاسی فراهم کرده است. وزیر سییارتو طی سخنرانی در دوبلین گفت که در مورد آمادگی مجارستان برای ریاست آتی اتحادیه اروپا و وضعیت امنیتی و اقتصادی اروپا با وزیر امور خارجه ایرلند، میشل مارتین، گفتگو کرده است.

وزیر سییارتو خاطرنشان کرد که 15000 تا 20000 مجار در ایرلند زندگی می‌کنند و مجارستان به زودی یک نمایندگی کنسولی در کورک افتتاح خواهد کرد. او گفت که گردش تجاری بین مجارستان و ایرلند در سال گذشته به رکورد 2 میلیارد یورو رسید. او افزود که دو کشور طی دهه گذشته در مورد شش سرمایه گذاری تجاری عمده ایرلندی در مجارستان توافق کردند و اخیراً شرکت داروسازی مجارستانی Gedeon Richter سهم قابل توجهی از بازار فروش محصولات زنان و زایمان در این کشور را به خود اختصاص داده است.

https://abouthungary.hu/news-in-brief/fm-hungary-ireland-cooperation-provides-a-good-foundation-for-political-dialogue

دولت با طرح تعرفه اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چینی مخالف است

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه از پیش نویس اقداماتی در مورد خودروهای تمام الکتریکی وارداتی از چین رونمایی کرد. تعرفه‌های تنبیهی قابل توجهی بر خودروهای الکتریکی ساخت چین اعمال می‌کند، با سطوح مختلف تعرفه برای هر سازنده. مارتون ناگی، وزیر اقتصاد ملی مجارستان بیانیه ای منتشر کرد و گفت که دولت مجارستان با تعرفه‌های تنبیهی موافق نیست.

وزارت بازرگانی و وزارت امور خارجه چین نیز به پیش نویس تعرفه اتحادیه اروپا بر تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی اعتراض کرده و به شدت از آنها انتقاد کردند و در عین حال وعده اقدامات متقابل را دادند. سخنگوی وزارت بازرگانی روز چهارشنبه گفت: پکن از نزدیک اقدامات بعدی طرف اروپایی را دنبال خواهد کرد و تمام اقدامات لازم را برای حفاظت از حقوق و منافع شرکت های چینی انجام خواهد داد.

طرح تعرفه اتحادیه اروپا توسط بسیاری در خارج از چین مورد انتقاد قرار گرفته است و چندین خودروساز آلمانی به این طرح اعتراض کردند. آنها در بیانیه‌های خود گفتند که "حمایت گرایی خطرناک است" و "اثرات منفی چنین تصمیمی‌بیشتر از منافع بالقوه خواهد بود." مارتون ناگی، وزیر اقتصاد مجارستان در بیانیه‌ای مدعی شد ما با تعرفه‌های تنبیهی وحشیانه اروپا بر تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی موافق نیستیم، حمایت گرایی بیش از حد راه حل نیست.

وزیر خارجه مجارستان تاکید کرد که دولت مجارستان در حال توسعه یک برنامه اقدام در سطح اتحادیه اروپا برای تسریع در جذب خودروهای الکتریکی و افزایش رقابت است که در نشست شورای رقابت در 8-9 ژوئیه به کشورهای عضو ارائه خواهد شد.

ریاست جمهوری مجارستان

https://hungarytoday.hu/government-disagrees-with-eu-tariff-plan-on-chinese-electric-cars

 

صنعت داروسازی در مجارستان

مجارستان نه تنها مرکز یکی از توسعه یافته ترین بازارهای دارویی در اروپای مرکزی و شرقی است، بلکه شرکت های دارویی شناخته شده بین المللی را نیز در خود جای داده است. تاریخچه تولید دارو در این کشور به بیش از یک قرن پیش باز می‌گردد و داروهایی را برای تعداد زیادی از بیماری‌ها با تمرکز ویژه بر بیماری‌های معمولی مردم ارائه می دهد. با این حال، پس از اوج سال 2021، درآمد دارویی مجارستان به 1.08 میلیارد دلار در سال 2022 کاهش یافت که نشان دهنده کاهش 26 درصدی است. با این وجود، پیش بینی می‌شود که ارقام به تدریج در سال های آینده افزایش یابد و تا سال 2028 به نزدیک به 1.5 میلیارد دلار برسد. موفقیت شرکت های داروسازی مجارستان به فراسوی مرزها می رسد Gedeon Richter، بزرگترین تولید کننده دارو در مجارستان، به یک بازیگر کلیدی در منطقه CEE تبدیل شده است.

https://www.statista.com/topics/11826/pharmaceutical-industry-in-hungary/#topicOverview

 

ریاست مجارستان در اتحادیه اروپا بر این موضوعات متمرکز شود

وزیر توسعه منطقه ای مجارستان اقای ناوراچیچ در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: روند پیوستن( به توسعه ارضی اتحادیه در حوزه‌های مختلف اشاره دارد) و مسئله رکود جمعیت(و مبارزه با آن بدون مسئله مهاجر پذیری) در اولویت ها ونقطه تمرکز مجارستان در دوره ریاست دوره ای در شواری اروپا خواهد بود. آقای وزیر سیاستهای پیوستن جامعه را از میان برداشتن تفرقه و اختلافات منطقه ای، توسعه پایدار و تقویت روابط اجتماعی و اقتصادی جوامع (اروپایی) دانسته است.(پیش تر مجارستان تمرکز بر تسریع و ترویج توسعه ارضی اروپا و زیرساختهای جدید برای مسائلی نظیر ترانزیت و انرژی را یکی از مسائل مورد تمرکز و اولویت خود در دوره ریاست دوره ای بیان کرده بود).   

  https://dailynewshungary.com/hungary-eu-presidency-to-focus-on-these-issues/

 

تولید کننده تجهیزات پزشکی 28 میلیارد فورینت سرمایه گذاری برای غرب مجارستان آورده است

بنا به خبرها شرکت داروسازی شوت (سوئیس) که با کمک مالی3.3 میلیارد فورینتی دولتی در یکی از شهر های مجارستان جهت احداث خط تولید، سرمایه گذاری 28 میلیاردی انجام داده بود، اکنون بخش تولیدی خود با ظرفیت شغلی 120 موقعیت جدید را افتتاح نموده است. معاون وزیر امورخارجه با شرکت در این مراسم ضمن اشاره به پررنگ تر شدن اهمیت بخش تولیدی و دارویی کشور پس از دوره شیوع ویروس کرونا از تلاش دولت برای جذب سرمایه گذاری بیشتر در این بخش و همچنین فعالیت این شرکت دارویی در سوئیس و پس از آن در مجارستان صحبت کرده است.  

https://hungarytoday.hu/medical-device-manufacturer-brings-huf-28-billion-investment-to-western-hungary

 

بازار املاک و مستغلات: میانگین قیمت آپارتمان‌های نوساز در بوداپست بسیار بالاست

.بنا به داده‌های آماری قیمت مسکن در مجارستان در مقایسه با نرخ اعلام شده سال گذشته در همین موقع 4.5 درصد افزایش داشته است. در حال حاضر قیمت خانه نوساز در بوداپست به طور متوسط متری 2520 یورو میباشد و شهرهای بزرگی نظیر دبرسن و سگد نیز با افزایش چشم گیر قیمتها روبرو بوده اند.پیش تر کارشناسان مسکن و بازار نیز از روند رو به افزایش قیمتها و عدم اقدام متناسب دولتی برای جلوگیری از ادامه این روند قیمت انتقاد کرده بودند. (در نظرسنجی عمومی‌پیشین مجاری‌های قیمت مسکن با حقوق و مزایای داخل کشور را بسیار بالا قلمداد نموده بودند و بازه قیمت مسکن از 2412 یورو /هر متر مربع تا 4046 برآورد و محاسبه شده است)   

     https://dailynewshungary.com/real-estate-market-budapest-apartment-price

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما