معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۳

اخبار اقتصادی اتریش

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در نیمۀ اول خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش نرخ تورم اتریش به 3.3 درصد در ماه مِی

براساس آخرین گزارش سازمان آمار اتریش، نرخ تورم در این کشور در ماه می‌با روندی کاهشی به 3.3 درصد رسید. این میزان در ماه آپریل، 3.5 درصد عنوان شده بود. البته در این گزارش اشاره شده که علیرغم این کاهش، نرخ تورم در اتریش کماکان بیشتر از میانگین آن در بین کشورهای حوزه یورو می‌باشد، زیرا نرخ تورم برای این حوزه اکنون 2.6 درصد است. ماگنوس برونر وزیر دارایی اتریش نیز ضمن ابراز خرسندی از کاهش نرخ تورم در این کشور، با اشاره به نصف شدن این میزان در مقایسه با سال پیش، اقدامات دولت در مهار تورم را مسیری صحیح عنوان کرد.

https://www.diepresse.com/18518196/inflation-im-mai-bei-33-prozent

ادامه رشد منفی اقتصاد اتریش

گابریل فلبرمایر، رئیس موسسه پژوهش اقتصادی اتریش نسبت به ضعف اقتصادی و رشد منفی هشدار داد. وی گفت این روند از سال 2010 آغاز شده و ادامه دارد. وی گفت بر اساس پیش‌بینِی‌ ما سرانه تولید ناخالص داخلی اتریش در سال 2015 هم به سطح دوره قبل از کرونا نمی‌رسد. این درحالی است که کشورهای حوزه یورو به طور متوسط توانسته‌اند سرانه تولید ناخالص خود را به سطح پیش از کرونا برسانند. اتریش در حال از دست دادن جایگاه اقتصادی خود در اتحادیه اروپا و همچنین در سطح جهانی است. این اقتصاددان گفت عوامل زیادی در این خصوص نقش دارند که یکی از آنها افزایش طولانی مدت قیمت‌ها و همچنین افزایش حقوق زیاد در اتریش بوده است. همچنین سهم افراد بالای 64 سال یا زیر 16 سال از جمعیت اتریش در حال افزایش است که نقش منفی در تولید دارد. همچنین اتریش همچنان نرخ تورم بالا دارد. این کشور در بین کشورهای حوزه یورو بعد از بلژیک (4.9 درصد)، کرواسی (4.3 درصد)، پرتغال (3.9 درصد) و اسپانیا (3.8 درصد) در رده پنجم با نرخ تورم 3.3 درصد قرار دارد.

https://www.oe24.at/businesslive/maerkte-boersen-live/wifo-chef-oesterreichs-wirtschaft-schwaechelt-schon-laenger/596703432

رشد منفی اقتصادی اتریش برای چهارمین فصل متوالی

بنا بر اعلام اداره آمار اتریش، اقتصاد اتریش برای چهارمین فصل متوالی کوچک‌تر شده و تولید ناخالص داخلی کاهش یافته است. این مساله بیش از همه در مورد بخش صنعت و ساختمان جریان دارد. در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بازدهی واقعی 1.1 درصد کاهش داشته است. البته این کاهش در حال کم شدن است. در سه ماهه آخر سال 2023 نسبت به مدت مشابه سال 2022 این کاهش 2 درصد بود. در سه ماهه نخست سال 2024 تولید کالا در اتریش 5.9 درصد کاهش داشته است. همچنین در بخش تجارت نیز کاهش 4.8 درصد بوده است. تنها در بخش رستوران‌داری و هتل‌داری افزایش 0.7 درصدی ثبت شده است.

https://www.diepresse.com/18528437/oesterreichs-wirtschaft-verharrt-in-der-rezession

افزایش تعداد افراد بیکار در اتریش

در پایان ماه مه 2024 در اتریش 351151 نفر به عنوان بیکار در اداره کار این کشور ثبت بوده‌اند. از این میان 272997 نفر بیکار و 78154 نفر مشغول طی دوره مهارت‌ورزی بوده‌اند. این تعداد نسبت به ماه مشابه سال گذشته با 30649 نفر بیشتر، 9.5 درصد رشد داشته است. بر همین اساس نرخ بیکاری در ماه مه امسال با 0.5 واحد درصد افزایش به 6.4 درصد رسیده است. بیشترین افزایش بیکار به ترتیب مربوط به حوزه ساخت‌و‌ساز، تولید کالا،‌ تجارت و همچنین حمل‌ونقل بوده است. شایان ذکر است تعداد افراد بیکار با تابعیت اتریشی با 6.3 درصد افزایش به 198451 نفر و تعداد افراد بیکار خارجی نیز با 14 درصد افزایش به 152700 نفر رسیده است.

https://www.sn.at/wirtschaft/oesterreich/arbeitslosigkeit-mai-prozent-159451780

افزایش کسری بودجه اتریش در چهارماه نخست سال 2024

وضعیت بودجه در اتریش در چهارماهه نخست سال به خوبی پیش نرفته است. درحالی که درآمدهای دولت ثابت باقی مانده اما مخارج افزایش زیادی داشته است. افزایش هزینه‌ها به خصوص در حوزه دفاع ملی، سیاست‌های محیط‌زیستی و سیاست حمایت خانواده و همچنین بخش درمان و سلامت زیاد بوده است. درآمد دولت در چهارماهه نخست امسال تقریبا مشابه چهارماه اول سال 2023 و درسطح 26.1 میلیارد یورو بوده است، اما مخارج در همین مدت 38.7 میلیارد یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.9 درصد افزایش داشته است.

https://www.derstandard.at/story/3000000222696/budget-defizit-steigt-wegen-h246herer-ausgaben?ref=rss

افزایش 13 درصدی قیمت گاز در اروپا

قیمت گاز اروپا طی هفتۀ گذشته به بالاترین سطح خود در سال جاری رسید. علت اصلی این موضوع اختلال و قطع انتقال گاز از نروژ است. این مساله بار دیگر به کشورهای اروپایی مخاطرات ناشی از وابستگی شدید به یک تامین کننده گاز را نشان داد. نقشی را که روسیه پیشتر برای بسیاری از کشورهای اروپایی ایفاء م‌یکرد، هم اکنون نروژ بر عهده دارد. بر این اساس قیمت گاز در بنچ مارک هلند، به عنوان معیار برای قیمت گاز در اروپا، روز دوشنبه (3 ژوئن) حدود 13 درصد افزایش پیدا کرد و به 38.9 یورو در هر مگاوات ساعت رسید. هنوز مشخص نیست که این قطعی گاز از تاسیسات گازی Nyhamna نروژ تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. همزمان انتقال گاز به پایانه Easington بریتانیا نیز که یک سوم از گاز بریتانیا در آن نگهداری می‌شود به طور کامل قطع شد و قیمت گاز در بریتانیا 15 درصد افزایش یافت.

قطع گاز نشان می‌دهد که نروژ چه نقش مهمی در تامین گاز اروپا ایفاء می‌کند. بعد از بروز جنگ اوکراین، به مرور گاز نروژ جایگزین گاز روسیه می‌شود، اما بازار نسبت به گذشته بسیار حساس‌تر شده و بروز هرگونه اختلال یا نگرانی باعث افزایش ناگهانی و شدید قیمت‌ها می‌شود. البته قیمت گاز در ماه‌های اخیر در اروپا افزایش داشته است. یکی دیگر از دلایل افزایش در چند ماه گذشته به خصوص در ماه مه 2024، افزایش تقاضا از جانب کشورهای آسیایی برای گاز مایع نروژ است. با شروع موج گرما، میزان تقاضای این کشورها برای تامین گاز با توجه به افزایش مصرف دستگاههای خنک‌کننده افزایش یافته است.

https://www.diepresse.com/18527794/um-13-prozent-stiegen-die-gaspreise-am-montag-wegen-problemen-bei-europas-groesstem-gaslieferanten

اثرات ماندگار جهش قیمت انرژی در اتریش نسبت به دیگر کشورهای حوزه یورو

گرانی گاز در کمتر کشوری از اتحادیه اروپا مانند اتریش اثر عمیق و دیرپا داشته است. قیمت انرژی در اتریش از جمله قیمت گاز و برق همچنان بسیار بالاتر از سال 2021 یعنی قبل جنگ اوکراین است. در آپریل امسال قیمت گاز برای مصرف خانگی و شرکت‌ها در اتریش همچنان 154 درصد گران‌تر از آپریل 2021 بوده است. این در حالی است که در سطح حوزه یورو، هم‌اکنون گاز به طور متوسط 54 درصد گران‌تر از سال 2021 است.

https://www.diepresse.com/18531442/wie-oesterreich-seine-hohen-energiepreise-loswerden-koennte

کاهش شدید سوددهی شرکت فولاد Voestalpine

روزنامه استاندارد در خبری از کاهش شدید سوددهی شرکت عظیم فولادسازی اتریش، Voestalpine خبر داد. در گزارشی که این شرکت منتشر کرد، میزان سود آن در سال تجاری اخیر، در مقایسه با سال پیش از آن با تقریبا 80 درصد کاهش به 207 میلیون یورو رسیده است. این شرکت در سال پیش از آن سودی بالغ از 1 میلیارد و 180 میلیون یورو را ثبت کرده بود. این شرکت اعلام کرد که این موضوع پیش‌بینی شده بود اما سود کلی شرکت بدون حساب مالیات، هزینه‌های متفرقه و سود وام‌ها در این سال بالغ بر 2 میلیارد و 540 میلیون یورو در مقایسه با 1 میلیارد و 670 میلیون یورو در سال پیش از آن بود. این شرکت فولادسازی، یکی از دلایل این موضوع را نوسانات در بازار بورس و تمرکزش در سال گذشته تجاری بر سرمایه‌گذاری‌ها جهت بهره‌برداری در سال آینده عنوان نمود.

https://www.derstandard.at/story/3000000223048/b214rsenflash-voestalpine-aktien-gewinnen-nach-zahlen-48-prozent

رونق چشمگیر گردشگری زمستانی در اتریش

در زمستان گذشته اتریش فصل بسیار موفقی را در گردشگری زمستانی طی کرده است. در گردشگری زمستانی در اتریش 71.12 میلیون شب اقامت ثبت شد که تقریبا معادل رکوردی است که در سال قبل از کرونا با 72.9 میلیون به دست آمده بود. امسال تعداد گردشگران زمستانی از روسیه به شدت کاهش یافته بود که با گردشگران هلندی این کمبود را جبران کردند. مهمترین عامل موفقیت امسال اقدامات شهرداری وین در جذب گردشگر زمستانی بود که تعداد شب اقامت در وین در فصل زمستان را از 11.1 میلیون به 11.5 میلیون نسبت به سال قبل برساند. بیشترین تعداد گردشگران زمستانی از کشور آلمان بوده‌اند (36.9 درصد از کل گردشگران فصل زمستانی) و بعد از آلمانی‌ها خود اتریشی‌ها با 22.9 درصد و بعد از‌ آن هلندی‌ها با 9.4 درصد قرار دارند.

https://www.diepresse.com/18511729/wintertourismus-verbucht-drittstaerkste-saison-der-geschichte

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما