معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۰۷- ۱۶:۵۲

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفته اول اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش ارزش دارائی‌های صندوق ثروت نروژ

صندوق ثروت دولتی (بازنشستگی) نروژ، بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری در جهان، افزایش قابل توجه 107 میلیارد دلاری را در سه ماهه اول گزارش کرد که ارزش کل آن را به 1.6 تریلیون دلار رساند. این افزایش عمدتا ناشی از بازگشت 6.3 درصدی سرمایه‌گذاری‌های آن به‌ویژه در بخش فناوری بود که دارایی‌های سهام آن را افزایش داد تا شاهد بازدهی 9.1 درصدی باشد. این صندوق که از درآمدهای نفت و گاز نروژ تامین می‌شود، در نزدیک به 9 هزار شرکت جهانی سهام دارد که 1.5 درصد از ارزش بازار جهانی را تشکیل می‌دهد. با این حال، سرمایه‌گذاری اوراق قرضه آن اندکی (0.4 درصد) کاهش یافت و سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات و انرژی‌های تجدیدپذیر غیربورسی نیز کاهش یافت. بیشترین تاثیر به خاطر تضعیف کرون نروژ در برابر سایر ارزهای مهم دنیا و به میزان 59 میلیارد دلاری صندوق بوده است.

این صندوق که توسط بانک مرکزی نروژ مدیریت می‌شود، برای تامین مالی دولت رفاه این کشور در آینده بسیار مهم است، به خصوص که انتظار می‌رود درآمدهای نفت و گاز کاهش یابد. این صندوق تحت دستورالعمل‌های اخلاقی سخت‌گیرانه فعالیت می‌کند و تنها در خارج از نروژ سرمایه‌گذاری می‌کند تا از بی‌ثباتی اقتصادی جلوگیری کند و قوانین سختگیرانه‌ای علیه سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که در نقض حقوق بشر، آسیب‌های زیست‌محیطی و برخی فعالیت‌های دیگر دخیل هستند، دارد.

https://www.newagebd.net/post/economy/232942/norways-wealth-fund-posts-$107b-first-quarter-gain

پیشتازی در آوردن جلبک به سر سفره مردم

در مجمع الجزایر دورافتاده لوفوتن نروژ، آنجلیتا اریکسن و تامارا سینگر دو بانوی نروژی شرکت Lofoten Seaweed را تاسیس کردند، شرکتی که به برداشت و تهیه جلبک دریایی برای صنایع غذایی اختصاص دارد. علیرغم ماهیت سخت و فیزیکی چالش برانگیز کارشان، آنها سالانه تقریبا 11 تن جلبک دریایی را دستچین می‌کنند و بر روی گونه‌هایی مانند دولس، نوری و ترافل دریایی تمرکز می‌کنند. جلبک دریایی که به خاطر خواص تغذیه‌ای‌اش معروف است، به صورت محلی فروخته می‌شود و به رستوران‌های مختلف در سراسر اروپا صادر می‌شود. اریکسن و سینگر کارگاه‌هایی را برای آموزش سرآشپزها در مورد انواع مختلف جلبک دریایی و کاربردهای آشپزی آنها برگزار می‌کنند. در حالی که برخی از سرآشپزهای اروپایی با جلبک دریایی آشنایی ندارند، سرآشپزهای ژاپنی درک طبیعی از طعم‌ها و آماده سازی آن دارند. اریکسن و سینگر پایداری را در اولویت قرار می‌دهند و مکان‌های برداشت خود را با دقت ردیابی می‌کنند و رشد مجدد سریع‌تر از حد انتظار را در مناطق برداشت‌شده مشاهده می‌کنند، که نشان‌دهنده یک رویکرد پایدار برای برداشت جلبک‌های دریایی است.

https://www.legit.ng/business-economy/economy/1589082-norway-women-bring-seaweed-culinary-heights-europe/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما