معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ اول خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

احتمال کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی مجارستان

بانک مرکزی مجارستان در پی کاهش نرخ بهره می‌باشد که بنا به نظر کارشناسان اقتصادی، این عمل می‌تواند به افت بیشتر ارزش فورینت تا پایان سال جاری میلادی و رسیدن نرخ آن به 400 (در مقابل ارز رسمی اتحادیه یورو) منجر شود. مقرر شده تا در نشست‌های آتیِ بانک مرکزی، در خصوص کاهش نرخ بهره تصمیم‌گیری‌هایی صورت گیرد. دولت مجارستان، پیشتر از بهبود وضعیت اقتصادی و قدرتمندتر شدن فورینت تا پایان سال جاری صحبت کرده بود، اما در حال حاضر، افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید ادامه دارد.

https://dailynewshungary.com/400-eur-huf-exchange-rate-hungary-mnb/#google_vignette

تغییر در قیمت سوخت در مجارستان

اداره مرکزی آمار مجارستان در قالب بیانیه‌ای از تغییر در قیمت سوخت مجارستان نسبت به نرخ میانگین قیمت در حوزه کشورهای همسایه خبر داد. بنا به گزارش مرکز آمار، دخالت دولت دلیل اصلی کاهش چشم‌گیر قیمت سوخت در کشور بوده است و دولت با طرح خود توانسته قیمت سوخت بنزین عادی (43 فورینت) و دیزل (56 فورینت) را کاهش بدهد.

https://www.pirex.hu/iskolaszerek/jegyzetfuzet/rossjfuzet-1878452702.html

افزایش دستمزد ناخالص مجارستان در ماه مارس

اقدامات دولت مجارستان برای مهار تورم به همراه افزایش 15 درصدی حداقل دستمزد پایه و افزایش 10 درصدی حداقل دستمزد کارگرانِ ماهر، منجر به رشد مجدد دستمزدهای حقیقی در این کشور شده است. اداره مرکزی آمار مجارستان تایید کرده است که متوسط دستمزد ناخالص در مجارستان با 13.9 درصد افزایش سالانه به بیش از 658 هزار فورینت (1700 یورو) در ماه مارس رسیده است. وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در این خصوص اعلام کرد: میانگین دستمزد در ماه مارس در سه شاخه مالی، انرژی و ارتباطات اطلاعاتی از یک میلیون فورینت فراتر رفته است. او گفت که دولت از سال 2010، نه تنها یک میلیون شغل ایجاد کرده است، بلکه به افزایش بیش از سه برابری میانگین دستمزد نیز کمک کرده است.

https://abouthungary.hu/news-in-brief/ksh-hungary-s-gross-wage-rose-by-an-annual-13-9-in-march

حرکت مجارستان به سمت ساخت خودروهای الکتریکی

مارتون ناج، وزیر اقتصاد ملی مجارستان در مراسمی‌به مناسبت امضای توافقنامه همکاری در زمینه آموزش و نوآوری بین شرکت خودروسازی چینی NIO Europe و دانشگاه Széchenyi István تاکید کرد که رشد صنعت خودروهای الکتریکی و وسایل نقلیه تصادفی نیست، بلکه منعکس کنندۀ مسیر آینده اروپا است. وی ضمن تاکید بر نقش محوری راه‌حل‌های نوآورانه و همکاری‌های بین‌المللی در بخش خودرو گفت: برای تسریع انتقال به خودروهای برقی، دولت مجارستان، به عنوان بخشی از یک برنامه اقدام اتحادیه اروپا، یک طرح تشویقی جامع خرید خودرو را پیشنهاد می‌کند که خودروهای نو و دست دوم را در بر می‌گیرد. وزیر اقتصاد ملی اعلام کرد که این برنامه اقدام در ماه جولای به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارائه و با آنها به اشتراک گذاشته خواهد شد. وی با تاکید بر سهم مجارستان در یک صنعت خودروسازی قوی و رقابتی اروپایی، بر نیاز به افزایش عملکرد و تسریع پذیرش خودروهای الکتریکی در سراسر اروپا تاکید کرد.

https://hungarytoday.hu/minister-for-national-economy-says-we-fortify-our-position-as-an-economic-hub

همکاری مجارستان و چین برای احیای تولید داخلی لوکوموتیو

مجارستان و چین به صورت مشترک کارخانه تولید لوکوموتیو با هدفت تامین بازار اروپا تاسیس می‌کنند. طبق توافق حاصله بین دو کشور علاوه بر کارخانۀ مونتاژ واگن باری داخلی، برنامه‌های آموزشی مشترک توسعه راه‌آهن نیز برگزار خواهد شد. هدف طرفین تامین کل بازار اروپا با قطارها و لوکوموتیوهای مدرن و کلاس جهانی است. علاوه بر این، آنها در زمینه نگهداری، آموزش و تحقیق و توسعه راه‌آهن با ایجاد چهار مرکز مشترک، همکاری خواهند کرد. شرکت‌های مجارستانی و چینی همچنین بزرگترین نیروگاه خورشیدی متصل به هم را در جنوب مجارستان نصب خواهند کرد.

https://hungarytoday.hu/hungarian-chinese-cooperation-to-revive-domestic-locomotive- anufacturing

پیمان همکاری هسته‌ای میان مجارستان و ژاپن

پیتر سیارتو، وزیر امورخارجه مجارستان در سفر خود به ژاپن اعلام کرد: دو کشور توافق همکاری در زمینه هسته‌ای امضا کرده‌اند که این توافق شامل مسئله توسعه تکنولوژیک راکتورهای کوچک می‌شود. وزیر تجارت و زیرساخت ژاپن نیز این توافق را نشان دهندۀ تلاش دو کشور برای افزایش ظرفیت و استفاده از انرژی هسته‌ای (در تامین انرژی کشور) دانست. سیارتو پیشتر نیز از اهمیت انرژی هسته‌ای در تامین انرژی مجارستان و کمک کننده بودن آن به محیط‌زیست در کنار قیمت ارزان آن سخن گفته بود.

https://dailynewshungary.com/hungary-japan-sign-nuclear-cooperation-pact

شهروندان روسیه و چین، فعال‌ترین سرمایه‌گذاران بازار املاک مجارستان

اتباع دو کشور روسیه و چین بازار املاک مجارستان را به عنوان یک پلت‌فرم سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرند و فعال‌ترین خریداران در سال 2023 به شمار می‌روند. پس از برنامه اوراق قرضه اقامتی که سال‌ها پیش معرفی شد، دولت مجارستان ابتکار جدیدی را با هدف شهروندان آغاز می‌کند. برای کشورهای غیر اتحادیه اروپا این برنامه اجازه اقامت ده ساله را در ازای خرید املاک یا کمک‌های مالی به بنیادهای متولی اعطا می‌کند. تعداد درخواست‌های ارسال شده توسط خارجی‌ها در سال 2023 نسبت به سال 2022، حدود 18 درصد افزایش یافته است. در مورد معاملات واقعی، شهروندان چین و روسیه فعال‌ترین خریداران در سال 2023 بودند، به طوری که اتباع چینی 647 ملک و روس‌ها 223 خرید کردند. این در حالی است که خریداران روسی از سال 2022 رو به کاهش هستند.

https://dailynewshungary.com/russians-china-hungary- roperty-market-invest

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما