معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۳

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته اول خرداد ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

سرمایه گذاری 4 میلیون یورویی هلند در صنعت کشاورزی غنا(23 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، خانم لیژه شراینماچر وزیر تجارت خارجی و همکاری‌های توسعه ای هلند، در حاشیه افتتاح نمایشگاه میوه و سبزیجات که هفته جاری در مدرسه جامعه آدنتا فافراها در اکرا برگزار گردید، اعلام کرد که به منظور تقویت روابط اقتصادی و دوجانبه، هلند قصد دارد تا از کل مبلغ 20 میلیون یورویی که در حال حاضر قرار است در غنا سرمایه گذاری شود حدود 4 میلیون یورو در صنعت کشاورزی و امنیت غذایی در غنا سرمایه‌گذاری کند.

رابرت آسوگره مدیر اجرایی موسسه IDH در این مراسم ضمن تشکر از دولت هلند، اظهار داشت که هدف این مشارکت، ایجاد فرصت هایی برای فعالان اقتصادی در بخش تولیدات باغبانی است تا با همکاری یکدیگر بتوانیم تولیدات را افزایش داده و آنها را به بازار داخلی و بین المللی عرضه کنیم.

نمایشگاه میوه و سبزیجات، یک پلتفرم تجارت باغبانی (HBP) است که هدف آن گردآوری تولیدکنندگان محلی و امکان دسترسی آنها به طیف وسیع تری از فروشندگان بزرگ و کوچک جهت فروش محصولات کشاورزی است.

این نمایشگاه بستری را برای حدود بیست و پنج فروشنده میوه و سبزی فراهم کرد تا محصولات و خدمات خود را برای معرفی و عرضه عمومی محصولات خود به نمایش بگذارند.

 

جذب 649.58 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی توسط غنا در سال 2023(23 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، بر اساس گزارشی که مرکز ترویج سرمایه گذاری غنا (GIPC) اخیراً در خصوص میزان سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی سال 2023 در غنا منتشر نموده است، نشان می دهد که سرمایه گذاری این کشور با کاهش 55 درصدی نسبت به سال 2022 به ارزش 1.47 میلیارد دلار، مجموعاً به 649.5 میلیون دلار رسیده است.

بر اساس گزارش مذکور، کشورهایی که بیشترین سرمایه گذاری را در این کشور انجام داده اند به ترتیب شامل: چین با 211.89 میلیون دلار و مشارکت در 31 پروژه سرمایه گذاری به عنوان کشوری با بالاترین میزان سرمایه گذاری در این کشور در رتبه نخست قرار دارد و پس از آن، ترکیه و هند به ترتیب با 173.27 میلیون دلار و 77.93 میلیون دلار در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

 

غنا به دنبال افزایش 10 درصدی انرژی سبز تا سال 2030(23 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آقای کالینز آدوماکو منسا معاون وزیر انرژی غنا، در سخنرانی خود در رویداد هم اندیشی با موضوع "آینده هیدروژن سبز در منطقه زیر صحرا آفریقا و نقش فناوری ارتباطات و موسسات آموزش عالی در ترویج آن" به تشریح اهمیت استراتژیک توسعه هیدروژن سبز به عنوان انرژی پاک برای آینده این قاره پرداخت و بر پتانسیل و چالش های قابل توجه توسعه هیدروژن سبز در منطقه زیر صحرای آفریقا تأکید کرد.

وی افزود، هیدروژن سبز که از منابع انرژی تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی تولید می‌شود، فرصتی متحول کننده است و قاره آفریقا از پتانسیل تولید هیدروژن سبز به دلیل حضور در کمربند با زاویه تابشی بالای نور خورشید، بهره مند است.

وی همچنین اظهار داشت که انتظار می‌رود صنعت نوظهور هیدروژن سبز توسعه بخش ‌های انرژی ‌های تجدید پذیر مانند بادی، خورشیدی و برق آبی را تقویت کند و این به نوبه خود به مسائل مربوط به دسترسی به برق، جذب سرمایه ‌گذاری و کاهش انتشار کربن کمک قابل توجهی خواهد کرد.

غنا قصد دارد تا سال 2030، بر اساس تعهدات مندرج در توافقنامه پاریس، به افزایش 10 درصدی ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدید پذیر در ترکیب انرژی ملی خود دست یابد.

 

غنا در انتظار تصویب هیئت مدیره صندوق بین المللی پول برای دریافت سومین بخش از تسهیلات 3 میلیارد دلاری(22 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، خانم جولی کوزاک، مدیر ارتباطات صندوق بین‌ المللی پول، طی کنفرانس مطبوعاتی اخیر که در شهر واشنگتن دی سی آمریکا برگزار گردید، نسبت به مسیر رو به رشد غنا ابراز اطمینان کرد و افزود، غنا در آستانه دریافت چراغ سبز صندوق بین المللی پول (IMF) برای آزاد سازی بخش سوم بودجه 360 میلیون دلاری تحت تسهیلات اعتباری تمدید شده خود است.

خانم کوزاک با اشاره به شاخص‌ های اقتصادی دلگرم کننده این کشور در ‌سال گذشته که ‌شامل: رشد اقتصادی بالاتر از پیش ‌بینی‌ ها، کاهش نرخ تورم، بهبود موقعیت ‌های مالی و خارجی و کاهش نوسانات نرخ ارز بود. افزود که پیشرفت های غنا در دستیابی به معیارهای اقتصادی و سیاستی، این کشور را برای پرداخت بعدی وجوه در موقعیت مطلوبی قرار داده است.

به گفته مقامات صندوق بین المللی پول، پیشرفت غنا در دستیابی به معیارهای اقتصادی و سیاستی، این کشور را برای پرداخت بعدی وجوه در موقعیت مطلوبی قرار داده است.

لازم به ذکر است که کارکنان صندوق بین‌المللی پول و مقامات غنا در 13 آوریل سال جاری به توافقی در سطح کارکنان برای دومین ارزیابی تحت برنامه تسهیلات اعتباری (ECF) دست یافتند که انتظار می‌رود در صورت توافق با طلبکاران رسمی‌که مذاکرات آن هم اکنون نیز در حال انجام می‌باشد، در نشست آتی هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول در ماه ژوئن، مورد تأیید قرار گیرد.

 

کاهش تولید نفت خام غنا به 48.25 میلیون بشکه در سال 2023(21 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، بر اساس آخرین گزارش کمیته منافع عمومی و پاسخگویی غنا، تولید نفت خام این کشور برای چهارمین سال متوالی در سال 2023، کاهش یافت.

این گزارش با برجسته کردن چالش های بخش صنایع بالادستی نفت این کشور شامل: کاهش میزان سرمایه گذاری و مشکلات فنی، نشان داد که تولید نفت خام از بالاترین میزان ۷۱.۴۴ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۹ به ۴۸.۲۵ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است که این نشان دهنده کاهش متوسط سالانه 9.2٪ می‌باشد.

همچنین در همین رابطه کمیته از دولت و نهاد های نظارتی مربوطه خواست است تا برای افزایش تولید نفت و گاز در میادین موجود و اطمینان از سرمایه ‌گذاری در میادین بهره‌ برداری نشده، اقدامات عملی انجام دهند.

 

غنا در رده هشتم قاره آفریقا با بزرگترین سرمایه گذاری زیرساخت های خصوصی در سال 2023(20 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، گزارش سالانه مشارکت خصوصی در زیرساخت های بانک جهانی (PPI) 2023 نشان می دهد که غنا با بزرگترین سرمایه گذاری زیرساخت های خصوصی به ارزش 137 میلیون دلار در رده هشتم آفریقا قرار دارد. اما با این حال، این کشور تاکنون تنها یک پروژه زیربنایی را انجام داده است.

آخرین آمار نشان می دهد که در سال گذشته، بزرگترین مشارکت کننده در PPI منطقه، آفریقای جنوبی با سرمایه گذاری 1.044 میلیارد دلار، معادل 30.0٪ از PPI منطقه بود و پس از آن، سنگال با پنج پروژه به ارزش 316 میلیون دلار و تانزانیا نیز با پنج پروژه به ارزش 308 میلیون دلار، به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند که در این میان بخش دریافت انرژی و پس از آن بخش ICT بیشترین سهم از PPI را به خود اختصاص دادند.

بر اساس این گزارش در سال 2023، منطقه شرق و جنوب (AFE) سرمایه گذاری 2.3 میلیارد دلاری در 45 پروژه را گزارش کرده است. در حالی که سطوح سرمایه گذاری نسبت به سال قبل ثابت مانده است، تعداد پروژه‌هایی که به دلیل کمبود بودجه متوقف شده اند بیش از دو برابر رشد داشته است و به 45 پروژه رسیده است. همچنین منطقه غربی و مرکزی (AFW) نیز سرمایه گذاری 1.2 میلیارد دلاری را در 21 پروژه گزارش کرده است

 

امضاء تفاهم نامه غنا با اعتبار دهندگان دوجانبه در هفته آینده(18 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری newsghana.com.gh، دکتر محمد امین آدم وزیر دارایی غنا، در حاشیه راه اندازی اجلاس گفتگوهای رفاه آفریقا در سال 2025 در اکرا، طی مصاحبه ای با رسانه‌های خبری این کشور اعلام کرد که غنا با همه آنچه که برای ارزیابی دوم توسط صندوق بین المللی پول مورد نیاز بوده است موافقت کرده است و انتظار می رود تا با طلبکاران رسمی دوجانبه خود در هفته آتی به توافق برسد تا در صورت تصویب آن در جلسه آتی هیئت مدیره صندوق بین المللی پول در ماه ژوئن، بخش سوم تسهیلات سه میلیارد دلاری به مبلغ 360 میلیون دلار را دریافت نماید.

امضای این تفاهم نامه برای بازسازی حدود 13 میلیارد دلار از بدهی‌های خارجی غنا که مطابق با الزامات پایداری بدهی تحت برنامه در حال انجام تسهیلات اعتباری (ECF) می‌باشد برای این کشور بسیار حیاتی است تا بتواند سومین بخش از وام سه میلیارد دلاری خود به ارزش 360 میلیون دلار را از صندوق بین المللی پول (IMF) در ماه ژوئن دریافت نماید که در این صورت، مجموع پرداخت های صندوق به این کشور را به 1.560 میلیارد دلار خواهد رساند.

به گفته مقامات غنایی، امضای تفاهم نامه مذکور و پرداخت 360 میلیون دلار برای ثبات نرخ ارز محلی در برابر ارزهای بین المللی به ویژه دلار که در هفته‌های گذشته شاهد تداوم کاهش ارزش می‌باشد، حیاتی خواهد بود.

 

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

تقویت همکاری‌های دوجانبه توگو و باربادوس (17 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، آقای چاد بلک من وزیر اقتصاد و سرمایه گذاری باربادوس، در جریان سفر هفته گذشته خود به توگو، پس از بازدید از لومه پایتخت این کشور، با آقای رابرت دوسه وزیر امور خارجه توگو دیدار و در مورد موضوعات دوجانبه و بین المللی گفتگو کردند.

در این نشست، آقای دوسه وزیر امور خارجه توگو افزود این ملاقات راه را برای ایجاد چارچوب های قانونی در جهت افزایش روابط دوجانبه در حال ظهور بین دو کشور هموار خواهد کرد و در همین رابطه قرار است یک یادداشت تفاهم در مورد رایزنی‌های سیاسی بین وزارتخانه‌های خارجه دو کشور به زودی امضا شود.

همچنین وزارت امور خارجه توگو اعلام کرد که این کشور برای تقویت روابط اقتصادی با باربادوس، الزامات اخذ ویزای ورود را برای شهروندان باربادوس حذف خواهد کرد.

باربادوس یک ایالت مستقل کارائیب و عضوی از کشورهای مشترک المنافع است.

 

اجرای طرح سهمیه بندی برق در توگو به دلیل کمبود برق(22 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، شرکت برق توگو CEET، هفته گذشته طی بیانیه ای اعلام کرد که در پاسخ به مشکلات مداومی‌که توگو و منطقه فرعی غرب آفریقا به دلیل قطعی‌های مکرر برق از ابتدای سال جاری با آن مواجه هستند، از تاریخ 19 می تا 26 مه 2024 برق در این کشور سهمیه بندی خواهد شد.

بر اساس این طرح، توگو به سه منطقه اصلی که هر کدام به بخش ‌ها یا خوشه‌ هایی از محله ‌های کوچکتر تقسیم خواهند شد که در این تقسیم بندی، مناطق مسکونی و شرکت های کوچک و متوسط (SME) در دو منطقه اول و بخش صنایع نیز منحصراً در منطقه سوم جای خواهند گرفت.

همچنین علاوه بر سهیه بندی، این شرکت دستورالعمل های ایمنی را برای افزایش آگاهی مردم در مورد اختلالات احتمالی صادر کرد.

CEET در پایان ضمن عذرخواهی از شرایط بوجود آمده، اعلام نمود که تمام اقدامات برای بازگرداندن شرایط به حالت عادی در اسرع وقت انجام خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما