معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۲:۲۸

اخبار اقتصادی برزیل

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی برزیل در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 ، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور؛ به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اتحاد انرژی استراتژیک در آمریکای جنوبی

شرکت نفت برزیل، پتروبراس، با امضای یک توافق‌نامه همکاری با شرکت انرسا از آرژانتین، یک گام کلیدی برای تقویت ثبات انرژی در منطقه برداشت. این تفاهم‌نامه سه ‌ساله به منظور افزایش همکاری در بخش گاز طبیعی و تسهیل تبادل اطلاعات و بررسی هم‌افزایی‌های انرژی بین دو کشور منعقد شده است. این همکاری تأمین گاز آرژانتین در فصل زمستان را بدون تأثیر بر نیازهای برزیل یا افزایش هزینه‌های پتروبراس تقویت می‌کند. انرسا، که در سال ۲۰۰۴ تأسیس شده، یکی از بازیگران اصلی در بخش نفت، گاز طبیعی و برق در آرژانتین است. این تفاهم‌نامه بر افزایش دسترسی به گاز در شمال غربی آرژانتین متمرکز است، منطقه‌ای که با چالش‌های جدی در تأمین گاز مواجه بوده است. این استراتژی شامل تسریع پروژه‌های زیرساختی مانند معکوس کردن خط لوله گاز شمالی است که این منطقه را به منطقه شیل غنی Vaca Muerta متصل می‌کند. این پروژه قرار است تا پایان زمستان به اتمام برسد و به طور قابل‌توجهی جریان گاز به این منطقه حیاتی را افزایش دهد. این همکاری نشان‌دهنده‌ی دیگر ابتکارات منطقه‌ای است، مانند توافق انرسا با شرکت Enap از شیلی برای تأمین پایدار گاز زمستانی. همچنین این همکاری مکمل توسعه‌های بزرگ زیرساختی مانند خط لوله گاز رئیس‌جمهور نستور کرچنر است که انتظار می‌رود ظرفیت انتقال گاز طبیعی آرژانتین را ۲۵ درصد افزایش دهد و توزیع گاز از منطقه Vaca Muerta به مراکز مصرف بزرگ در سراسر کشور را بهبود بخشد. این تلاش‌های مشترک کشورهای آمریکای جنوبی نشان‌دهنده‌ی یک تغییر مهم به سمت مدیریت انرژی مشترک و پایداری است. برزیل و آرژانتین با تلفیق منابع و تخصص خود در حال رفع چالش‌های فوری تأمین انرژی هستند و همچنین زمینه را برای یک چارچوب انرژی پیوسته‌تر و پایدارتر در منطقه فراهم می‌کنند.

https://www.riotimesonline.com/a-strategic-energy-alliance-in-south-america/

سه ماهه اول 2024 پتروبراس: رشد تولید در میان چالش ها

در سه‌ ماهه اول سال ۲۰۲۴، شرکت نفت پتروبراس برزیل تولیدی برابر با ۲.۷۷۶ میلیون بشکه در روز (bpe/d) داشت که نسبت به سال ۲۰۲۳ حدود ۳.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. با این حال، این رقم نسبت به سه‌ماهه قبل ۵.۴ درصد کاهش داشته است. در برزیل، تولید به ۲.۷۴۲ میلیون بشکه در روز رسید که ۳.۹ درصد افزایش سالانه ولی ۵.۵ درصد کاهش نسبت به فصل قبل داشت. شرکت، کاهش فصلی را به دلیل خسارات ناشی از تعمیرات برنامه‌ریزی‌ شده و کاهش طبیعی میدان‌های نفتی قدیمی مرتبط می‌داند. در همین حال، فروش مشتقات نفتی نیز در ابتدای ۲۰۲۴ با کاهش ۲.۸ درصدی نسبت به پایان ۲۰۲۳ روبرو شد و به ۱.۶۴۸ میلیون بشکه در روز رسید. این کاهش فروش شامل بنزین و دیزل بود، که به ترتیب ۵.۲ درصد و ۳.۲ درصد کاهش یافتند. با وجود این چالش‌ها، پتروبراس با رشد تولید خود نشان می‌دهد که در مواجهه با بازار ناپایدار استراتژی‌های موثری دارد. این عملکرد نشان‌دهنده پیچیدگی و پویایی در بخش نفت جهانی است. پتروبراس همچنین اخیراً برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری ۷۳ میلیارد دلاری اعلام کرده است تا ظرفیت‌های اکتشاف و تولید نفت خود را گسترش دهد. این برنامه سرمایه‌گذاری علاوه بر ایجاد پلتفرم‌های نفتی و کشتی‌های پشتیبانی، شامل طرح‌های مسئولانه محیط‌زیستی نیز می‌شود.

https://www.riotimesonline.com/petrobrass-q1-2024-production-growth-amid-challenges/

OECD پیش بینی اقتصاد برزیل را افزایش می دهد و انتظار دارد در سال 2024 تولید ناخالص داخلی 1.9 درصد افزایش یابد.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در پیش‌بینی خود برای رشد اقتصاد برزیل در سال 2024 تجدید نظر کرده و اکنون انتظار دارد که تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور 1.9درصد  افزایش یابد، که این رقم بالاتر از پیش‌بینی قبلی است که 1.8درصد  بود. با این وجود، این پیش‌بینی هنوز نشان‌دهنده کاهش رشد نسبت به سال 2023 است که اقتصاد برزیل 2.9درصد  رشد داشت. طبق این گزارش، رشد اشتغال قوی، افزایش حداقل دستمزد و کاهش تورم از عوامل کلیدی پیش‌برنده رشد اقتصاد در سال 2024 خواهند بود. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی همچنین پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد برزیل در سال 2025 با نرخ 2.1درصد  رشد خواهد کرد، که این رقم نیز از پیش‌بینی قبلی 2درصد  بالاتر است. با این حال، این سازمان هشدار می‌دهد که خطرات متعددی می‌توانند بر این پیش‌بینی‌ها تأثیر بگذارند، از جمله تنش‌های ژئوپلتیک و کاهش رشد اقتصادی در چین، که یک شریک تجاری مهم برای برزیل است. علاوه بر این، عدم تعادل‌های مالی ممکن است تهدیدهایی برای تورم و پایداری اقتصادی ایجاد کند. برای مقابله با این خطرات، OECD بر اهمیت تثبیت مالی در برزیل تأکید می‌کند و پیشنهاد می‌دهد که این کشور باید به هدف کسری اولیه صفر برای سال جاری پایبند بماند. این گزارش همچنین اشاره می‌کند که اجرای چارچوب مالی جدید و انجام اصلاحات گسترده‌تر در سیاست مالی می‌تواند به ایجاد فضای مالی و بهبود پایداری بدهی کمک کند. در مورد نرخ بهره و تورم، OECD انتظار دارد که تورم در برزیل به روند کاهشی خود ادامه دهد و نرخ بهره اصلی تا پایان سال 2024 به 8.75درصد  و تا نیمه دوم سال 2025 به 8.25درصد  برسد. با این حال، سرعت کاهش نرخ بهره ممکن است به دلیل عدم اطمینان‌های داخلی و مسائل مالی دچار نوسان شود.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/macroeconomia/ocde-eleva-projecao-para-economia-brasileira-e-espera-alta-de-19-no-pib-de-2024/

دیدار وزیر دارایی برزیل با رئیس بانک مرکزی این کشور

فرناندو حداد، وزیر دارایی، با روبرتو کامپوس نتو، رئیس بانک مرکزی، دیدار کرد. این دیدار چند روز قبل از جلسه کمیته سیاست پولی بانک مرکزی (Copom) که در ۷ و ۸ مه برگزار می‌شود، انجام شد. جزئیات مربوط به دستور کار این نشست فاش نشده است. در جلسات اخیر، رئیس بانک مرکزی نگرانی‌هایی را در مورد تأثیرات احتمالی اشتغال کامل بر تورم و تغییرات اخیر در هدف مالی دولت ابراز کرده است که بر انتظارات بازار تأثیر گذاشته است. در جلسه Copom، تمایل به یک کاهش جدید 0.5 درصدی در نرخ بهره سلِک (Selic) است که در حال حاضر 10.75درصد  است. صورتجلسه آخرین نشست نشان داد که رویکرد آینده بانک مرکزی در مورد کاهش نرخ بهره از ژوئن به بعد همچنان باز است. این نشست همچنین در پس زمینه تغییرات در اهداف مالی دولت برگزار می‌شود. دولت اهداف خود را برای سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ اصلاح کرده و پیش‌بینی مازاد 0.5درصد  از GDP را برای ۲۰۲۵ به 0درصد  تغییر داده است. برای سال 2026، از 1درصد  به 0.25درصد . مازاد 1 درصدی تنها برای سال 2028 پیش بینی شده است. به این ترتیب تثبیت احتمالی بدهی عمومی‌کشور به تعویق می افتد. این تغییرات می‌تواند بر نرخ‌های بهره و انتظارات بازار تأثیر بگذارد. همچنین در ماه‌های اخیر بحث‌هایی درباره استقلال مالی بانک مرکزی مطرح شده است. حداد انتقادات علنی نسبت به تلاش‌های کامپوس نتو برای تصویب اصلاحات در کنگره ملی ابراز کرده است، در حالی که رئیس بانک مرکزی خواستار عدم بحث عمومی درباره این موضوع شده است. این اختلافات نشان‌دهنده تنش‌های موجود میان سیاست‌های دولت و بانک مرکزی در برزیل است.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/macroeconomia/haddad-se-reune-com-campos-neto-dias-antes-de-nova-reuniao-do-copom/

باران بر مرحله نهایی برداشت سویا و ذرت در ایالت ریو گراند دوسول تأثیر می‌گذارد

باران‌های سیل‌آسا در ایالت ریو گرانده دوسول، خساراتی را به محصولات سویا و ذرت وارد کرده است، اگرچه در اکثر مناطق این ایالت محصولات برداشت شده‌اند. با وجود این خسارات، ایالت ریو گرانده دوسول که در برداشت محصولات سویا و ذرت برای فصل ۲۰۲۳/۲۴ دومین رتبه را پس از ماتو گروسو دارد، اکثر محصولات خود را برداشت کرده است. طبق داده‌های Emater، تا روز پنجشنبه هفته گذشته، این ایالت ۶۶درصد از مناطق سویا و ۸۲درصد  از مناطق ذرت خود را برداشت کرده بود. باران‌های سیل‌آسا باعث مشکلات و خسارات متعددی شده‌اند، از جمله در مناطق سویا، ذرت و برنج، و همچنین در مناطق شهری که بسیاری از جاده‌ها بسته شده‌اند.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/macroeconomia/chuvas-afetam-fase-final-da-safra-de-soja-e-milho-do-rio-grande-do-sul/

واله می‌گوید تا 3 دسامبر رئیس جدید خود را معرفی خواهد کرد

شرکت معدنی برزیلی واله اعلام کرده است که رئیس جدید خود را تا تاریخ ۳ دسامبر معرفی خواهد کرد، پس از اینکه هیئت مدیره در سپتامبر یک فهرست سه‌تایی از نامزدها را که توسط یک شرکت مشاوره‌ای ارائه شده بود، تصویب نماید. این شرکت همچنین در اطلاعیه‌ای به بازار اعلام کرد که رئیس جدید در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۲۵ سمت خود را بر عهده خواهد گرفت. رئیس فعلی، ادواردو بارتولومئو، تا ۲۸ فوریه از فرآیند انتقال حمایت خواهد کرد. پس از پایان دوره انتقال، او تا پایان سال ۲۰۲۵ به عنوان مشاور برای شرکت عمل خواهد کرد. این دوره انتقالی به منظور اطمینان از یک جابجایی نرم و بدون وقفه طراحی شده است. این تغییر در رهبری شرکت نشان‌دهنده یک مرحله مهم در مدیریت شرکت معدنی بزرگ برزیلی است و می‌تواند بر استراتژی‌ها و جهت‌گیری آینده شرکت تأثیر بگذارد. شرکت‌هایی مانند واله که در سطح جهانی فعالیت می‌کنند، تغییرات در رهبری و مدیریت خود را با دقت برنامه‌ریزی می‌کنند تا تأثیر آن بر عملیات و بازارها به حداقل برسد.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/negocios/vale-diz-que-vai-anunciar-novo-presidente-ate-3-de-dezembro/

سود 7.73 میلیارد دلاری شل در سه ماهه اول شگفت‌انگیز بود

شرکت نفتی شل که فعالیتهای زیادی در بازر برزیل نیز دارد، اعلام کرد که در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ به سود تعدیل‌شده‌ای برابر با ۷.۷۳ میلیارد دلار دست یافته است. اگرچه این رقم کمتر از ۹.۶۵ میلیارد دلار در سه‌ماهه مشابه سال ۲۰۲۳ است، اما بالاتر از پیش‌بینی تحلیلگران در نظرسنجی Vara Research که ۶.۴۶ میلیارد دلار بود، محسوب می‌شود. سود خالص شل بر اساس هزینه تأمین جاری (روشی مشابه با آنچه شرکت‌های نفتی آمریکایی استفاده می‌کنند) ۷.۱۶ میلیارد دلار در بازه زمانی ژانویه تا مارس بود که این مقدار کمتر از ۹.۲۶ میلیارد دلار در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۳ است. علاوه بر این، شل یک برنامه بازخرید سهام به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار راه‌اندازی کرد که قرار است تا زمان اعلام نتایج سه‌ماهه دوم تکمیل شود. این بازخرید سهام نشان‌دهنده تمایل شرکت به بازگرداندن ارزش به سهام‌داران است.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/negocios/lucro-da-shell-a-us-773-bilhoes-surpreende-no-1o-trimestre/

سرمایه گذاری خارجی در برزیل به 9.6 میلیارد دلار می رسد و بهترین مارس در 12 سال اخیر را داشته است

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (IDP) در برزیل در مارس 2024 به 9.6 میلیارد دلار رسید، که این رقم بالاترین میزان برای ماه مارس در 12 سال گذشته است. این رقم نسبت به مارس 2023 که 7.3 میلیارد دلار بود، افزایش قابل توجهی داشته است. این نتیجه نشان می‌دهد که برزیل در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق بوده و نشان‌دهنده اعتماد سرمایه‌گذاران بین‌المللی به اقتصاد این کشور است. بر اساس گزارش بانک مرکزی برزیل، این میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از طریق 4.1 میلیارد دلار در بخش سرمایه و 5.5 میلیارد دلار در عملیات بین‌الشرکتی به دست آمده است. همچنین، در دوره 12 ماهه منتهی به مارس 2024، مجموع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی 66.5 میلیارد دلار بوده که معادل 2.98درصد  از تولید ناخالص داخلی (GDP) است. در همین حال، کسری حساب جاری در مارس 2024 به 4.6 میلیارد دلار رسید که این رقم نسبت به مازاد 698 میلیون دلاری مارس 2023 کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد. کاهش تراز تجاری به میزان 4.2 میلیارد دلار و افزایش کسری در خدمات و درآمدهای اولیه از جمله عوامل اصلی این کسری حساب جاری بوده‌اند. این رشد در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و در عین حال کاهش در حساب جاری، نشان‌دهنده پویا بودن اقتصاد برزیل است، اما همچنین نشان می‌دهد که چالش‌هایی نیز وجود دارد، به ویژه در حوزه‌های خدمات و تراز تجاری. برزیل برای حفظ و افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و بهبود کسری حساب جاری نیاز به رویکردی متعادل و سیاست‌های مالی و تجاری مناسب دارد.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/macroeconomia/investimento-estrangeiro-no-pais-atinge-us-96-bi-e-tem-melhor-marco-em-12-anos-diz-bc/

 برزیل ناوگان هواپیماهای کشاورزی را در 13 سال دو برابر کرد

هواپیمای ایپانما شرکت امبرائر برزیل، که با سوخت اتانول کار می‌کند، پرفروش ترین مدل هواپیما برای کشاورزی است. در هوانوردی اجرایی، تقریبا نیمی از فروش مربوط به کارآفرینان این بخش است.  رشد شدید بهره‌وری و محصولات غلات در غرب میانه، توسعه ماتوپیبا (منطقه ماتوپیبا برزیل ایالت توکانتین و برخی از ایالت های مارانهائو، پیائویی و باهیا را در بر می‌گیرد. آخرین مرز کشاورزی برزیل، ماتوپیبا، به کانون جنگل زدایی در سرادو تبدیل شده است، اکوسیستم وسیعی شبیه ساوانا که در کنار آمازون قرار دارد و به دلیل گسترش سریع کشت سویا شناخته می‌شود) و توزیع فعالیت‌های کشاورزی در ایالت‌هایی که قبلاً در این بخش چندان سنتی نبودند، باعث شده است که حجم حمل و نقل هوایی کشاورزی در برزیل تنها در 13 سال دو برابر شود. به گفته اتحادیه ملی شرکت های هوانوردی کشاورزی، ناوگان برزیل در سال 2010 معادل 1300 هواپیما بود و این بخش سال گذشته با 2600 هواپیما به فعالیت پرداخت. نکته برجسته Embraer's Ipanema است که به مدت 20 سال از اتانول تغذیه می‌کند.

https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2024/05/pais-dobra-frota-de-avioes-agricolas-em-13-anos.shtml

پتروبراس ارزش سود سهام فوق العاده را به روز می‌کند

پرداخت ها در 20 می و 20 ژوئن انجام می‌شود. پتروبراس مبلغی را که باید به ازای هر سهم سود سهام فوق العاده برای سال مالی 2023 پرداخت شود، با در نظر گرفتن اصلاح نرخ سلیک تا 2 می، به روز کرده است. کل مبلغ هر سهم از 1.7571 رئال  به 1.7599 رئال  رسیده است. با توجه به اینکه این سود در دو قسط مساوی پرداخت خواهد شد، ارزش هر قسط از 0.8785 رئال  به 0.8799 رئال  رسید.

https://valor.globo.com/empresas/noticia/2024/05/02/petrobras-atualiza-valor-de-dividendos-extraordinarios.ghtml

 در اگری‌شو، نیشکر، قهوه، پنبه و برنج کاهش فروش ماشین آلات را کاهش می دهد.

تولیدکنندگان این محصولات در میان سناریویی که صنعت در این بخش چالش برانگیز تلقی می‌کند، فروش خود را در نمایشگاه افزایش دادند. در راهروهای اگری‌شو، بزرگترین نمایشگاه فناوری کشاورزی برزیل، در ایالت سان پائولو (شهر ریبریتو پرتو)، صدای زنگ ها و بوق های گازی اغلب توسط کسانی که در طول بیش از 20 کیلومتر خیابان قدم می زنند شنیده می‌شود. هر بار که زنگ می زنند، به این معنی است که یک معامله جدید توسط غرفه داران بسته شده است. و کسانی که بیشترین "صدا" را به راه انداخته اند، تولیدکنندگان نیشکر، قهوه، پنبه و برنج هستند.

https://globorural.globo.com/noticia/2024/05/na-agrishow-cana-cafe-algodao-e-arroz-atenuam-queda-em-vendas-de-maquinas.ghtml

یکی دیگر از خودروسازان چینی به نام جک پا به بازار برزیل می‌گذارد

این شرکت در هیئت بازرگانی به ثبت رسیده و در حال مذاکره با نمایندگی‌ها است. GAC Motor، خودروساز چینی و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو و قطعات جهانی، به تازگی آخرین گام را برای ورود به بازار برزیل که از چند ماه پیش برای آن آماده شده بود، برداشته است. این شرکت که توسط Demarest Advogados توصیه می‌شود، در هیئت تجاری سان پائولو ثبت نام کرده است و اکنون با توزیع کنندگان و نمایندگی‌های محلی صحبت می‌کند.

https://www.estadao.com.br/economia/coluna-do-broad/mais-uma-montadora-chinesa-a-gac-finca-o-pe-no-mercado-brasileiro/

دولت های فدرال و ایالتی برزیل تسویه حساب 127 میلیارد رئالی پیشنهادی واله و شرکا در مورد حادثه ماریانا را رد کردند

شرکت‌های معدنی پیشنهاد پرداخت ۷۲ میلیارد رئال غرامت جدید را دادند، اما مذاکره‌کنندگان دولتی شکایت دارند که این پیشنهاد یک گام به عقب از نظر تعهدات انجام شده در سال گذشته است. واله، BHP Billinton و سامارکو اخیراً اعلام کردند که مبلغ غرامت پیشنهادی را از 42 میلیارد دلار به 72 میلیارد دلار افزایش داده اند، که باعث افزایش سهام واله در بورس اوراق بهادار شد و سرمایه گذاران پیش بینی می‌کنند که به یک ابهام قانونی پایان دهد. تقریباً نه سال به طول انجامید.

https://www.estadao.com.br/economia/uniao-estados-rejeitar-acordo-vale-tragedia-mariana/

باران در ایالت ریو گرانده دو سول می‌تواند ۱۰درصد از برداشت برنج را از بین ببرد و ۶۸ میلیون رئال خسارت وارد کند

برای سایر غلات، انتظار می‌رود خسارت با تاثیر کمتر بر سطح ملی داشته باشد. انتظار اولیه این بود که تولید برنج در ایالت ریو گرانده دو سول برای سال ۲۰۲۳/۲۴ به ۷۱درصد از کل تولید برزیل برسد، یعنی ۷۵۰۰ تن. با این حال، با خسارات ناشی از باران، این عدد باید بین ۶۷۰۰ و ۶۸۰۰ تن باشد. در زمان شروع طوفان‌ها، ۸۳درصد از کل زمین کاشت‌شده - ۹۰۰ هزار هکتار - برداشت شده بود. بقیه در مناطق سیل‌زده قرار دارد.

https://globorural.globo.com/agricultura/noticia/2024/05/chuvas-no-rs-podem-causar-perdas-de-10percent-na-safra-de-arroz-e-prejuizo-de-r-68-milhoes.ghtml

احتمال افزایش قیمت برنج و گوشت در برزیل

باران‌ها نه تنها بر توسعه محصولات، بلکه بر حمل و نقل محصولات از طریق بزرگراه‌ها و بنادر ایالت نیز تأثیر می‌گذارند. طوفان‌هایی که ایالت ریو گرانده دو سول را تحت تأثیر قرار داده‌اند می‌توانند در هفته‌های آینده فشار بر تورم ایجاد کنند، زیرا این ایالت تولیدکننده مهم برنج، گوشت و سایر محصولات تازه است. اقتصاددانان اشاره می‌کنند که باران‌ها نه تنها بر توسعه محصولات، بلکه بر حمل و نقل محصولات از طریق بزرگراه‌ها و بنادر ایالت نیز تأثیر می‌گذارند.

https://valor.globo.com/brasil/noticia/2024/05/06/precos-de-arroz-e-carnes-podem-subir.ghtml

کاهش سرعت فروش کود، صنایع مرتبط برزیل را با چالش مواجه کرده است

مشکلات در برداشت تابستانی و کاهش قیمت غلات منجر به تأخیر کشاورزان در خرید کود شده است. مشکلات در برداشت تابستانی ۲۰۲۳/۲۴ و کاهش قیمت سویا و ذرت باعث شده است که کشاورزان برزیلی نه تنها در فروش محصولات خود، بلکه در خرید کود برای فصل بعدی نیز تأخیر کنند.

https://globorural.globo.com/negocios/noticia/2024/05/ritmo-mais-lento-das-vendas-de-fertilizantes-preocupa-a-industria.ghtml

بدهی ناخالص عمومی‌برزیل به ۷۵.۷درصد تولید ناخالص داخلی در ماه مارس افزایش یافت

این رقم نشان‌دهنده افزایش ۰.۲ واحد درصد نسبت به ماه قبل است. بدهی ناخالص عمومی‌برزیل در مارس به ۷۵.۷درصد از تولید ناخالص داخلی رسید که افزایش ۰.۲ واحد درصد نسبت به ماه قبل است. این داده‌ها روز دوشنبه (۶) توسط بانک مرکزی منتشر شد. در مجموع، بدهی ناخالص به ۸.۳۵ تریلیون رئال در مارس رسید. بانک مرکزی اعلام کرد که نتیجه برای این ماه به دلیل تأثیر بهره‌های اسمی مناسب (افزایش ۰.۶ واحد درصد)، بازخرید خالص بدهی (کاهش ۰.۲ واحد درصد) و تغییر در تولید ناخالص داخلی اسمی (کاهش ۰.۲ واحد درصد) است.

https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2024/05/divida-publica-bruta-do-brasil-sobe-a-757-do-pib-em-marco-mostra-bc.shtml

اقتصاددانان کاهش نرخ بهره سیلک این هفته را کمتر و پیش‌بینی نرخ بهره امسال را افزایش دادند

اقتصاددانانی که با بانک مرکزی برزیل گفتگو کرده‌اند، پیش‌بینی می‌کنند که سیلک، نرخ بهره پایه، در نشست بعدی کمیته سیاست پولی (Copom)، تنها ۰.۲۵ واحد درصد کاهش یابد. نتیجه به زودی اعلام خواهد شد. بولتن "فوکوس" نشان داد که اقتصاددانان برآورد خود را برای نرخ بهره در پایان ماه می‌به ۱۰.۵۰درصد افزایش داده‌اند، که یک توالی ۳۸ هفته‌ای در ۱۰.۲۵درصد را متوقف کرده است.

https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2024/05/economistas-elevam-previsao-de-juros-e-reduzem-a-inflacao.shtml

بدون اعتبار، توسعه‌دهندگان کوچک و متوسط به دنبال سرمایه برای تکمیل پروژه‌ها هستند

مدیران بحران برزیل شروع به فعالیت در این بخش کرده‌اند و پروژه‌ها را به عهده گرفته‌اند. با کاهش اعتبار، توسعه‌دهندگان کوچک و متوسط به دنبال راه‌حل‌های سرمایه‌ای از مدیران سرمایه‌گذاری جایگزین متخصص به عنوان روشی برای دریافت افزایش مالی مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌ها هستند. یکی از دلایل این امر سختگیری در ارائه اعتبار توسط بانک‌ها، به دلیل کاهش پس‌انداز و افزایش ریسک‌گریزی، در پس زمینه نرخ‌های بهره همچنان بالا در برزیل مطرح است.

https://valor.globo.com/empresas/noticia/2024/05/06/sem-credito-incorporadoras-pequenas-e-medias-buscam-capital-para-entregar-obras.ghtml?li_source=LI&li_medium=news-page-widget

اداره درآمد فدرال برزیل تحویل مالیات بر درآمد را در شهرداری‌های ایالت ریو گرانده دو سول که از باران آسیب دیده اند تمدید می‌کند

اداره کل درآمدهای فدرال اعلام کرد که مهلت ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی و پرداخت سایر مالیات‌های دولتی برای ساکنان 336 شهر در ایالت ریو گرانده دو سول که اخیراً با بارندگی‌های شدید مواجه شده‌اند، تمدید می‌شود. این اقدام شامل تمدید مهلت پرداخت اقساط و همچنین تعهدات اضافی برای مالیات‌دهندگان می‌شود. مالیات‌های فدرالی که موعد پرداخت آنها در آوریل، می و ژوئن 2024 بوده، به آخرین روز کاری جولای، آگوست و سپتامبر 2024 موکول می‌شوند. بنابراین، مهلت ارسال اظهارنامه‌های مالیات بر درآمد در شهرهای مشمول این تصمیم تا 31 آگوست تمدید شده است. علاوه بر این، مهلت اجرای اقدامات اداری مرتبط با فرایندهای اداری در حوزه اداره کل درآمدهای فدرال، برای منافع مالیات‌دهندگان در شهرهای آسیب‌دیده، تا 31 می‌به حالت تعلیق درآمده است. این اقدام‌ها در پاسخ به خسارات و اختلالات ناشی از بارندگی‌های شدید در منطقه صورت گرفته است.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/macroeconomia/receita-federal-prorroga-entrega-do-imposto-de-renda-em-municipios-do-rs-atingidos-por-chuvas/

اکتشاف چاه نفت در فوز دو آمازوناس می‌تواند گران ترین کاوش در تاریخ پتروبراس باشد

پتروبراس، شرکت نفتی برزیل، اعلام کرده است که حفاری چاه FZM-59 در فوز دو آمازوناس ممکن است پرهزینه‌ترین عملیات در تاریخ این شرکت باشد، با سرمایه‌گذاری حداقل 500 میلیون رئال برای این پروژه. این شرکت در حال تلاش برای کسب مجوز از سازمان محیط زیست برزیل (ایباما) است، اما این سازمان در ماه می 2023 درخواست مجوز حفاری را رد کرد. رئیس پتروبراس، ژان پل پراتس، در کنفرانس فناوری دریایی (OTC) اعلام کرد که رابطه این شرکت با ایباما و وزیر محیط زیست، مارینا سیلوا، دوستانه و محترمانه است و تأکید کرد که پتروبراس متعهد به حفاری ایمن و مطابق با الزامات محیط زیستی است. این پروژه مورد انتقاد برخی گروه‌های محیط زیستی قرار گرفته، اما پتروبراس با اشاره به حفاری‌های قبلی در دهه‌های 80 و 90 در همین منطقه که بدون حادثه بوده است، از برنامه‌های خود دفاع می‌کند.

https://www.cnnbrasil.com.br/blogs/caio-junqueira/economia/exploracao-de-poco-na-foz-do-am-pode-ser-a-mais-cara-da-historia-da-petrobras-diz-prates/

وزیر دارایی برزیل: خط اعتباری برای ایالت ریو گرانده دو سول در نظر گرفته خواهد شد

وزیر دارایی برزیل، فرناندو حداد، اخیراً اعلام کرد که دولت برزیل در حال بررسی اقدامات بیشتری برای حمایت از بازسازی ایالت ریو گرانده دو سول است که تحت تاثیر باران‌های شدید قرار گرفته است. یکی از اقداماتی که مورد بررسی قرار می‌گیرد، ایجاد یک خط اعتباری خاص برای کمک به بازسازی این ایالت است. حداد در مصاحبه‌ای در برازیلیا بیان کرد که دولت قصد دارد برنامه‌ای برای کمک به مالیات‌های شرکت‌ها و ایجاد یک خط اعتباری برای بازسازی خانه‌های مردم پیشنهاد دهد، زیرا بسیاری از افراد فاقد پوشش بیمه‌ای هستند. همچنین او اظهار داشت که یک خط اعتباری خاص برای شرکت‌ها نیز ممکن است، اما بحث‌های مربوط به بدهی‌های ایالت و چگونگی مدیریت آنها برای اطمینان از بازیابی ظرفیت سرمایه‌گذاری محلی به زمان بعدی موکول شده است. دولت به منظور تسریع در فرآیند بازسازی از شبکه بانکی استفاده می‌کند و بانک ملی توسعه اقتصادی و اجتماعی (BNDES) به عنوان کانالی برای توزیع منابع مالی در نظر گرفته می‌شود. همچنین رئیس‌جمهور، لوییز ایناسیو لولا دا سیلوا، به کنگره ملی یک پیش‌نویس حکم قانونی ارسال کرده است که در صورت تصویب، وضعیت بحران را تأیید می‌کند و به اتحادیه اجازه می‌دهد تا هزینه‌های اضطراری و معافیت‌های مالیاتی برای مقابله با این فاجعه اقلیمی را اعمال کند. باران‌های شدید اخیر باعث طغیان رودخانه‌ها، تخریب جاده‌ها و پل‌ها و قطع خدمات آب، برق و تلفن در مناطق مختلف ایالت ریو گرانده دو سول شده است. این امر زندگی صدها هزار نفر را تحت تأثیر قرار داده است. دولت امیدوار است با این اقدامات بتواند بازسازی را تسریع کند و تأثیرات منفی باران‌های شدید را کاهش دهد.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/macroeconomia/haddad-fala-em-linha-de-credito-para-rs-e-possibilidade-de-diferimento-a-empresas/

رقابت برای تسلط بر مواد معدنی برای گذار انرژی می‌تواند موجی از ادغام‌ها و اکتساب‌ها را ایجاد کند

پیشنهاد بزرگ BHP برای خرید آنگلو امریکن، که پس از رد شدن ممکن است تغییر یابد، با تسلط بر مواد خام ضروری برای گذار انرژی همراه است. پیشنهاد شگفت‌آور 39 میلیارد دلاری (حدود 200 میلیارد رئال) شرکت معدنی BHP برای رقیب خود، آنگلو امریکن، ممکن است تنها نشانه‌ای از موجی از ادغام‌ها و اکتساب‌ها در بخش معدن باشد، طبق نظر تحلیل‌گران و متخصصان؛ پشت صحنه، تسلط بر فلزات و مواد معدنی استراتژیک برای استفاده در گذار انرژی و پیشرفت صنعت حمل و نقل الکتریکی است. اهداف بالقوه شامل مس، نیکل، لیتیوم، آلومینیوم، منگنز، نیوبیوم، خاک‌های نادر، گرافیت و آهن، از جمله دیگران می‌باشند.

https://www.estadao.com.br/economia/negocios/corrida-dominio-minerais-transicao-energetica-fusao-aquisicao/

برزیل و پاراگوئه به توافق بر سر میزان تعرفه برق نیروگاه برق-آبی تایپو رسیدند

دولت لولا برای ماه‌ها با کشور همسایه در حال مذاکره بوده است و انتظار کاهش در هزینه‌های برق را دارد. تعرفه‌ای که در حال حاضر شارژ می‌شود، معادل 16.71 دلار به ازای هر کیلووات ساعت، به 19.28 دلار خواهد رسید. با این حال، به گفته افرادی که در مذاکرات شرکت داشتند، مصرف‌کنندگان برزیلی این افزایش را حس نخواهند کرد، زیرا تفاوت از طریق نوعی بازپرداخت از شرکت دو‌ملیتی به ENBpar (شرکت دولتی برزیلی که 50درصد سهام نیروگاه برق‌آبی را در اختیار دارد) برگشت داده خواهد شد.

https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2024/05/brasil-e-paraguai-chegam-a-acordo-por-tarifa-de-itaipu.shtml https://valor.globo.com/brasil/noticia/2024/05/07/exclusivo-brasil-e-paraguai-selam-acordo-sobre-tarifa-de-itaipu.ghtml

پاراگوئه پیشنهاد 1.5 میلیارد دلاری برای خط لوله گاز بین آرژانتین و برزیل ارائه می‌دهد

در صورت تحقق، این پروژه می‌تواند تغییر مهمی در پتانسیل جریان انرژی منطقه‌ای ایجاد کند. پاراگوئه در حال پیشرفت در مذاکرات با شرکت‌های انرژی و مقامات ارشد دولتی از آرژانتین و برزیل بر سر یک خط لوله گاز 1.5 میلیارد دلاری (معادل 7.59 میلیارد رئال) برای اتصال سه کشور است، به گفته مقامات ارشد دولت از پاراگوئه و برزیل که به خبرگزاری رویترز اعلام کردند.

https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2024/05/paraguai-faz-oferta-para-gasoduto-entre-argentina-e-brasil-de-us-15-bilhoes.shtml

کشتارگاه‌های جنوبی برزیل برای مقابله با سیلاب‌ها متحد می‌شوند و برخی از آنها شروع به بازگشایی می‌کنند

 خوزه یباس، رئیس سندیکای صنایع گوشت و مشتقات سانتا کاتارینا (Sindicarne)، گفت که شرکت‌های فرآوری گوشت در همکاری با یکدیگر برای غلبه بر موانع لجستیکی که مانع تامین غذای مرغ و دام ها می‌شود، کار می‌کنند. ریباس تأیید کرد که دام و مرغ‌ها در مزارع ریودگرنده دوسول بر اثر سیلاب‌ها مرده‌اند، اما گفت که اندازه خسارت هنوز قابل تخمین نیست.

https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2024/05/frigorificos-do-sul-se-unem-para-contornar-enchentes-alguns-comecam-retomada.shtml

امبرائر ضرر را معکوس کرده و سود 161 میلیون رئالی در سه‌ماهه اول کسب می‌کند

 درآمد تولید‌کننده هواپیما با افزایش 19درصدی نسبت به سال قبل به 4.4 میلیارد رئال افزایش یافته است. امبرائر سود خالص 161 میلیون رئالی در سه‌ماهه اول امسال گزارش داد که ضرر 378 میلیون رئالی در همان بازه زمانی سال گذشته را معکوس کرده است. درآمدها 19درصد نسبت به سال قبل به 4.4 میلیارد رئال افزایش یافته است. سود تنظیم‌شده قبل از بهره، مالیات، استهلاک و تخفیف (Ebitda) به 180 میلیون رئال رسید، پس از نتیجه منفی 52.9 میلیون رئالی در سه‌ماهه اول 2023.

 https://valor.globo.com/empresas/noticia/2024/05/07/embraer-reverte-prejuizo-e-tem-lucro-de-r-161-milhoes-no-1o-trimestre.ghtml

لولا می‌گوید برزیل می‌تواند برنج و لوبیا وارد کند تا قیمت‌ها را کنترل کند

 رئیس‌جمهور لولا می‌گوید که هیچ‌کس در صنعت کشاورزی "نمی‌تواند از کمبود منابع فدرال شکایت کند، زیرا هیچ‌گونه کمبودی وجود ندارد." رئیس‌جمهور لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا گفته است که برزیل می‌تواند برنج و لوبیا وارد کند تا قیمت‌های مواد غذایی را کنترل کند، عاملی که باعث کاهش محبوبیت او در ماه‌های اخیر شده است.

https://valor.globo.com/politica/noticia/2024/05/07/lula-diz-que-brasil-pode-importar-arroz-e-feijo-para-conter-os-preos.ghtml

شرکت‌های ماشین‌آلات برزیلی بر خرید پهپادها برای سمپاشی قرارداد بستند؛

شرکتهای Case IH، New Holland، و Jacto با تأمین‌کنندگان چینی قراردادهایی امضا کرده‌اند تا این محصول را به عنوان یک مکمل برای اسپری‌کننده زمینی ارائه کنند. کشاورزان برزیلی از آگاه‌ترین کشاورزان جهان نسبت به پیشرفت‌های تکنولوژیکی هستند. با توجه به این موضوع، تولید‌کنندگان اصلی ماشین‌آلات کشاورزی شروع به سرمایه‌گذاری بر روی پهپادها برای اسپری کرده‌اند، به عنوان یک مکمل برای اسپری‌کننده‌های زمینی سنتی Case IH، یک شرکت چندملیتی، شهر ریبیرو پرتوی ایالت سان پائولو را انتخاب کرد، در طی نمایشگاه کشاورزی اگری‌شو  که هفته گذشته برگزار شد، تا اولین پهپاد کشاورزی خود را در سطح جهان عرضه کند.

https://globorural.globo.com/tecnologia-e-inovacao/noticia/2024/05/empresas-de-maquinas-apostam-em-drones-para-pulverizacao.ghtml

تصمیمات جدید کمیته سیاست پولی بانک مرکزی برزیل

کمیته سیاست پولی بانک مرکزی برزیل (Copom) تصمیم گرفت که روند کاهش نرخ بهره را کاهش دهد و نرخ پایه بهره، معروف به Selic، را با کاهش 0.25 واحد درصد به 10.50 درصد در سال برساند. با این کاهش، میزان بازدهی سرمایه‌گذاری‌های اصلی درآمد ثابت نیز تغییر می‌کند. در این گزارش، مایکل ویریاتو، استراتژیست شرکت "Casa do Investidor"، بازدهی احتمالی یک سرمایه‌گذاری 1,000 رئال با نرخ جدید را ارزیابی کرده است. نتایج نشان می‌دهد که در یک دوره شش‌ماهه، سرمایه‌گذاری در حساب پس‌انداز مبلغ 1,036.19 رئال را برمی‌گرداند، در حالی که گواهی سپرده‌های بانکی (CDBs) از بانک‌های بزرگ تنها 1,035.64 رئال بازدهی دارند. با این حال، گواهی سپرده‌های بانکی از بانک‌های متوسط، با بازدهی بالاتر، برای دوره‌های مشابه تا 1,043.39 رئال بازگشت دارند. برای دوره 30 ماهه، بازدهی در حساب پس‌انداز 1,194.56 رئال و برای گواهی سپرده‌های بانکی از بانک‌های متوسط، 1,261.11 رئال پیش‌بینی شده است. این شبیه‌سازی‌ها شامل مالیات‌های مرتبط نیز هستند، که در مورد حساب‌های پس‌انداز اعمال نمی‌شود. همچنین، هزینه‌های مدیریتی برای صندوق‌های DI و خزانه Selic نیز در نظر گرفته شده است. DI مخفف "Depósito Interbancário" است و به سپرده‌های بین‌بانکی اشاره دارد. این نوع سرمایه‌گذاری معمولاً به عنوان یک معیار برای اندازه‌گیری نرخ بهره در بازار مالی برزیل استفاده می‌شود. نرخ DI اغلب برای تعیین بازدهی بسیاری از ابزارهای مالی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اوراق قرضه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، صندوق‌های DI به طور مستقیم یا غیرمستقیم با نرخ بهره بین‌بانکی مرتبط هستند و بازدهی آن‌ها با نرخ بهره رسمی یا نرخ Selic برزیل مرتبط است.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/financas/com-selic-a-1050-quanto-rende-r-1-000-na-poupanca-tesouro-direto-ou-cdb/

اختلافات در بانک مرکزی برزیل و کمیته سیاست پولی

در بانک مرکزی برزیل، کمیته سیاست پولی (Copom) با اختلاف نظر و تقسیم بندی سیاسی روبرو شد. کاهش نرخ بهره Selic در تاریخ 8 مه 2024 با نتیجه‌ای متفاوت از گذشته همراه بود. پنج عضو از کمیته که توسط دولت سابق، به رهبری ژایر بولسونارو منصوب شده بودند، از کاهش کمتر، یعنی 0.25 درصد حمایت کردند. این افراد نگرانی‌هایی در مورد شرایط بین‌المللی و تغییرات هدف‌گذاری مالی داخلی دارند و اعتقاد دارند که سیاست‌های محافظه‌کارانه‌تر برای کنترل تورم لازم است. در مقابل، چهار عضو که توسط دولت فعلی به رهبری لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا منصوب شده‌اند، به کاهش بیشتری، یعنی 0.50 درصد رأی دادند. این گروه با توجه به تغییر در وضعیت مالی و اقتصاد خارجی، کاهش بیشتر نرخ بهره را یک فرصت می‌دانند تا به اقتصاد برزیل رونق ببخشند بدون اینکه به نرخ تورم آسیب برسانند. این اختلاف نظر در نهایت به یک کاهش 0.25 درصدی منجر شد، که اکنون نرخ بهره Selic را به 10.50 درصد می‌رساند. این اختلاف آرا نشان‌دهنده نگرانی‌های مختلف در بانک مرکزی برزیل است و تأثیر احتمالی تصمیمات اقتصادی هر دولت بر سیاست‌های پولی و نرخ بهره را برجسته می‌کند.

https://www.cnnbrasil.com.br/blogs/fernando-nakagawa/economia/bc-de-bolsonaro-reduz-ritmo-do-corte-da-selic-bc-de-lula-queria-corte-maior/

خط اعتباری وزارت دارایی برزیل برای خانواده‌های کم‌درآمد

وزیر دارایی برزیل، فرناندو حداد، اعلام کرده است که این وزارتخانه قصد دارد یک خط اعتباری برای خانواده‌های کم‌درآمد که تحت تأثیر باران‌های شدید در ایالت ریو گرانده دو سول قرار گرفته‌اند، ایجاد کند. این خط اعتباری که به گفته او "گسترده" خواهد بود، به این خانواده‌ها کمک خواهد کرد تا بتوانند زندگی خود را بازسازی کنند. با این حال، حداد جزئیاتی درباره اینکه این اعتبار برای خرید چه نوع اقلامی استفاده خواهد شد، ارائه نکرد. این پیشنهاد قبل از ارسال به کنگره ملی باید توسط رئیس‌جمهور لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا تأیید شود. حداد اشاره کرده است که این جلسه تأیید در روز چهارشنبه (8 مه 2024) برگزار خواهد شد. او همچنین به خبرنگاران گفته است که این برنامه باید جامع باشد و تأکید کرده که نیاز به نظارت و شفافیت زیادی دارد تا اطمینان حاصل شود که منابع به‌درستی مورد استفاده قرار می‌گیرند. حداد همچنین به موضوع تعلیق بدهی ایالت ریو گرانده دو سول به دولت فدرال اشاره کرده و گفته است که تیم اقتصادی پیشنهاد داده که مهلت تعلیق تا دسامبر 2024 ادامه داشته باشد، اما این امکان نیز وجود دارد که این تعلیق برای سه سال تمدید شود. این تعلیق بدهی می‌تواند برای ایالت 10.5 میلیارد رئال برزیل تسکین اقتصادی فراهم کند.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/macroeconomia/medidas-de-credito-para-familias-comprarem-bens-no-rs-sera-ampla-diz-haddad/

خسارت ها در تولید شیر خام و فرآورده‌های لبنی به دلیل سیل در جنوب برزیل

باران‌های شدید در ایالت ریو گرانده دو سول در برزیل تأثیر زیادی بر بخش‌های مختلف اقتصادی داشته و یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که تحت تأثیر قرار گرفته، بخش لبنیات است. بر اساس گزارشی که توسط مرکز مطالعات پیشرفته اقتصاد کاربردی (Cepea) در دانشگاه سان پائولو منتشر شده است، این باران‌ها باعث اختلال در زنجیره تولید و لجستیک شده است که ممکن است منجر به افزایش قیمت شیر در ماه‌های آینده شود. بسیاری از کارخانه‌های لبنیات تولید را متوقف کرده‌اند، که به دلیل آسیب به ساختارهای صنعتی، قطع برق یا مشکلات در جمع‌آوری شیر خام از مزارع است. این وضعیت ممکن است بر تورم مصرف‌کننده در سطح ملی تأثیر بگذارد. به دلیل میزان خسارت و عدم دسترسی به انرژی، تولید شیر خام و فرآورده‌های لبنی با مشکلات زیادی روبرو شده است. برخی گزارش‌ها حاکی از جیره‌بندی، کاهش تولید و حتی دور ریختن شیر در مزارع است. با توجه به این شرایط، انتظار می‌رود که قیمت شیر افزایش یابد و تأثیرات آن نه تنها در ریو گرانده دو سول بلکه در سایر ایالت‌ها نیز احساس شود.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/macroeconomia/preco-do-leite-deve-subir-com-impactos-das-chuvas-no-rs-aponta-cepea/

تراز تجاری برزیل در ماه آوریل مازاد ۹ میلیارد دلاری ثبت کرد

عملکرد نشان‌دهنده افزایش 13.7 درصدی نسبت به تراز ثبت شده در همان ماه سال گذشته است. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط دبیرخانه تجارت خارجی (Secex)، تراز تجاری برزیل در ماه آوریل به مازاد ۹ میلیارد دلار رسید. این عملکرد نسبت به سال گذشته 13.7 درصد افزایش داشته است، زمانی که مازاد ۸ میلیارد دلار بود. رقم ماه آوریل ۲۰۲۴، بالاترین مقدار برای این ماه از سال ۲۰۲۱ بود. در این ماه، این عملکرد به دلیل صادرات ۳۰.۹ میلیارد دلاری و واردات ۲۱.۹ میلیارد دلاری بوده است. داده‌ها نشان می‌دهد که در ماه آوریل، در مقایسه با همان ماه در سال ۲۰۲۳، نتایج کاهش ۷۰۰ میلیون دلاری (7.9- درصد) در بخش کشاورزی، رشد ۲.۴۷ میلیارد دلاری (48.6 درصد) در صنعت استخراج و رشد ۲.۱۵ میلیارد دلاری (16.6 درصد) در محصولات صنایع تولیدی را نشان می‌دهد.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/macroeconomia/balanca-comercial-registra-superavit-de-us-9-bilhoes-em-abril-informa-mdic/

مسئول اصلاحات مالیاتی برزیل: طرح‌های بیمه سلامت پس از اصلاحات مالیاتی گران‌تر نخواهند شد

برنارد اپی، دبیر خارق‌العاده برای اصلاحات مالیاتی، در یک جلسه در مجلس نمایندگان برزیل اعلام کرد که طرح‌های بیمه سلامت به دلیل تغییرات در سیستم مالیاتی گران‌تر نخواهند شد. این اصلاحات تخفیف 60درصد بر مالیات بر ارزش افزوده (VAT) را برای طرح‌های بیمه سلامت در نظر گرفته است. در نتیجه، مالیات بر این طرح‌ها حدود 10.6درصد بر حاشیه خدمات خواهد بود، که تفاوت بین مقدار دریافتی از مشتریان و هزینه‌های مربوط به بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و داروها است. بر اساس این اصلاحات، تخمین زده می‌شود که طرح‌های بیمه سلامت تأثیر چندانی بر هزینه‌های نهایی نداشته باشند. اپی توضیح داد که نرخ‌های مالیاتی کنونی، با وجود سیستم جمع‌آوری "داخلی" و ماهیت تجمعی، به نرخ اصلاحات نزدیک است، بنابراین تفاوت عمده‌ای در هزینه‌های شرکت‌ها ایجاد نخواهد شد. اپی تأکید کرد که تأثیر نهایی بر هزینه‌ها احتمالاً نزدیک به صفر خواهد بود. به‌علاوه، اصلاحات مالیاتی به دنبال تساوی سیستم برای افراد و شرکت‌ها است، بنابراین طرح‌های بیمه سلامت که توسط شرکت‌ها قرارداد می‌شوند به عنوان "حقوق غیرمستقیم" در نظر گرفته می‌شوند و همانند دستمزد نقدی باید مشمول مالیات شوند.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/appy-nega-que-planos-de-saude-vao-ficar-mais-caros-apos-a-reforma-tributaria/

خشکسالی برداشت ذرت در مرکز-شمال برزیل را کاهش می‌دهد

منطقه آسیب‌دیده بین 20 آوریل و 7 مه تنها 4 میلی‌متر باران دریافت کرد که 87.9درصد کمتر از حد معمول است. در حالی که هشدارهایی مبنی بر بازگشت طوفان‌ها در ریو گرانده دو سول نشان‌دهنده تهدیدهای جدید برای شهرها و مناطق روستایی ایالت است، بیشتر مناطق مرکز-شمال برزیل با خشکسالی مواجه هستند و در روزهای آینده پیش‌بینی باران وجود ندارد. این وضعیت می‌تواند پتانسیل تولید محصول اصلی ذرت برزیل را کاهش دهد. براساس گزارش EarthDaily Agro، که متخصص داده‌های کشاورزی و آب‌وهوایی است، خشکسالی در این مناطق باعث کاهش برداشت ذرت خواهد شد. این تغییرات آب‌وهوایی در برزیل، که در فصل گذشته بزرگترین صادرکننده ذرت بود، در اثر پدیده ال‌نینو است که در مناطق مرکزی و شمالی باران را کاهش می‌دهد اما در جنوب منجر به باران‌های شدید می‌شود. ایالت‌های مرکز-غرب، جنوب‌شرق و پارانا که حدود 90درصد از دومین برداشت ذرت برزیل را تشکیل می‌دهند، بین 20 آوریل و 7 مه تنها 4 میلی‌متر باران دریافت کردند، که 87.9درصد کمتر از حد معمول است. این شرایط باعث کاهش بهره‌وری می‌شود و احتمالاً افتی بین 2درصد تا 4درصد در انتظار برداشت ذرت است. با این حال، یکی از عواملی که مانع از خسارات بیشتر می‌شود این است که چرخه تولید ذرت در فصل 2023/24 زودتر آغاز شده و برخی مناطق در ماه مه برداشت خود را شروع کرده‌اند. با این وجود، اگر باران به موقع نرسد، پتانسیل تولید ذرت ممکن است به طور قابل توجهی کاهش یابد.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/macroeconomia/enquanto-rs-submerge-seca-reduz-safra-de-milho-no-centro-norte-do-brasil-diz-earthdaily/

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما