معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۷

تاثیر تغییرات اقلیمی بر تولید و صادرات انبه در پاکستان

رونامه داون چاپ پاکستان اخیرا نوشت با توجه به تاثیر تغییرات آب و هوایی (اقلیمی) و کاهش تولید انبه، صادرکنندگان هدف صادرات آن را امسال از یکصد و بیست و پنج هزار تن در سال گذشته به یکصد هزار تن کاهش داده اند و تولید انبه برای سومین سال متوالی کاهش یافته است.

پاکستان 1.8 میلیون تن میوه تولید می‌کند که سهم این تولید در ایالت ها عبارتند از  70 درصد در پنجاب ، پس از آن سند با 29 درصد و خیبر پختونخوا با 1 درصد قرار دارند. به دلیل اثرات و تغییرات نامطلوب آب و هوایی، پیش بینی می‌شود روند کاهشی تولید انبه در سالجاری در ایالت های نسبت به سال قبل بدین شرح  باشند. در پنجاب به 35 تا 40 درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد، در حالی که کمتر از 20 درصد در سند خواهد شد و بیم آن می رود که کل تولید انبه به ششصدهزار تن در سالجاری کاهش یابد. این تخمین در ابتدای تولید انجام شد و با نزدیک شدن به فصل صادرات به نتیجه آن دقیق تر خواهد شد. صادرات انبه از 30 اردیبهشت ماه (20 ماه می) آغاز می‌شود. علاوه بر بازارهای سنتی، تمرکز بر بازارهای با ارزش افزوده چین، آمریکا، ترکیه و ژاپن خواهد بود. ایران، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی نیز نقش مهمی در دستیابی به هدف صادرات انبه خواهند داشت.

وحید احمد، رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه و سبزیجات پاکستان می‌گوید که تغییرات آب و هوایی تأثیر منفی آشکاری بر باغات انبه دارد که منجر به کاهش قابل توجه تولید و در دسترس نبودن انبه با کیفیت صادراتی می‌شود. وی گفت صادرات انبه در سال جاری به 90 میلیون دلار خواهد رسید. هدف صادرات انبه برای سال 2023، یکصدوبیست و پنج هزار تن بود، اما میزان واقعی محموله‌های صادراتی در یکصد هزار تن باقی ماندند. وی گفت امسال بازار کشورهای آسیای میانه و ایران از طریق افغانستان تثبیت می‌شود و تلاش های جدی برای افزایش حجم بازار چین که صادرات آن از فصل گذشته آغاز شد، صورت خواهد گرفت. او افزود که صادرکنندگان همچنین تلاش خواهند کرد تا صادرات را در بازارهای با ارزش افزوده بیشتر مانند استرالیا، ژاپن و آمریکا افزایش دهند. انبه پاکستانی در ترکیه و کشورهای خاور دور با همکاری اداره توسعه تجارت پاکستان (TDAP) تبلیغ خواهد شد. بخش ارزش افزوده شامل فرآوری، بسته بندی و انبار انبه با بیش از 100 میلیارد روپیه سرمایه گذاری، به دلیل افزایش قابل توجه هزینه‌های برق، گاز، حمل و نقل، نگهداری باغها، آفت کش ها و هزینه‌های مدیریت آب با مشکلاتی مواجه است که این امر را دشوار می‌کند و باید برای صادرات بیشتر تلاش و رقابت کنیم.

آقای وحید اظهار داشت که زمستان‌های طولانی، باران‌ها و تگرگ و به دنبال آن موج‌های شدید گرما، الگوی زمانی بیماری‌های کشاورزی را تغییر داده است. علاوه بر این، بدون شک تلاش جدی در سطوح فدرال و استانی برای محافظت از بخش کشاورزی در برابر تأثیرات تغییرات آب و هوایی (اقلیمی)، عمدتاً از طریق تحقیقاتی که باغ ‌های انبه و سایر میوه‌ها، آنها را  قادر می‌سازد تا استقامت کافی برای حفظ در برابر شرایط آب و هوایی سخت ایجاد کنند و مسلماً کاهش مقاومت در برابر بیماری به تولید ضربه می زند. او افزود که مراکز تحقیقات کشاورزی در دولت های فدرال و استانی باید به صورت اضطراری برای کمک به کشاورزان برای مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی کار کنند. وی می‌گوید که انواع جدیدی از انبه که با تغییرات اقلیمی‌پاکستان سازگار باشند مورد نیاز است.

 

https://www.dawn.com/news/1833969?ref=whatsapp

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما