معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۸

وضعیت تورم اسپانیا در ماه مارس

در ماه مارس سال جاری (2024)، اسپانیا یکی از چهار کشور عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی بود که نرخ تورم آن از نظر نسبی بیشترین افزایش را داشت و جایگاه سوم را به خود اختصاص داد.

بر اساس آخرین گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) که ششم ماه مه 2024 منتشر شد، میانگین نرخ تورم بلوک کشورهای عضو این سازمان در ماه مارس نسبت به ماه فوریه، افزایش 0.1 واحد درصدی داشت. به تفکیک کشورها، بیشترین افزایش نسبی نرخ تورم در ماه مارس در ترکیه بود که با 1.4 واحد درصد افزایش نسبت به ماه فوریه به 67.1 درصد رسید. پس از ترکیه بیشترین میزان افزایش قیمت‌ها را در سومین ماه میلادی جاری کشورهای لتونی، اسپانیا و ایتالیا تجربه کردند. نرخ تورم لتونی با 5 دهم واحد درصد افزایش نسبت به ماه فوریه به 0.9 درصد رسید. در مورد اسپانیا، نرخ تورم 0.4 واحد درصد افزایش داشت و به 3.2 درصد رسید. در ایتالیا نیز نرخ تورم 0.4 واحد درصد افزایش داشت و به 1.2 درصد رسید.

در مورد نرخ تورم اسپانیا نیز باید گفت که بالاتر از میانگین تورم منطقه یورو باقی ماند. نرخ تورم بلوک منطقه یورو در ماه مارس با 0.2 واحد درصد کاهش نسبت به ماه فوریه معادل با 2.4 درصد بود. در مجموع، 7 کشور از 38 کشور عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی توانستند نرخ تورم را زیر 2 درصد نگه دارند. در میان کشورهای عضو، تنها کشور کاستاریکا توانست بار دیگر نرخ تورم منفی را ثبت کند. نرخ تورم این کشور در ماه مارس، 0.1 واحد درصد کاهش داشت و به منفی 1.1 درصد رسید. از سوی دیگر، بالاترین نرخ‌های تورم را به غیر از ترکیه، کشورهای کلمبیا و مکزیک داشتند. در مورد کلمبیا، افزایش قیمت‌ها با وجود افت 0.3 واحد درصدی نسبت به ماه فوریه به 7.4 درصد رسید و نرخ تورم در مکزیک بدون تغییر نسبت به ماه فوریه در همان سطح 4.4 درصد باقی ماند.

در مورد بلوک کشورهای گروه 20، نرخ تورم ثبت شده در ماه مارس در 6.9 درصد ثابت ماند. بیشترین میزان کاهش نرخ تورم را کشورهای برزیل، چین، عربستان سعودی و آفریقای جنوبی ثبت کردند. نرخ تورم برزیل با 0.6 واحد درصد کاهش نسبت به ماه فوریه به 3.9 درصد رسید. در مورد چین، نرخ تورم 0.6 واحد درصد کاهش داشت و به 0.1 درصد رسید و در عربستان سعودی با 0.2 واحد درصد افت به 1.6 درصد رسید. نرخ تورم کشور آفریقای جنوبی نیز 0.2 واحد درصد کاهش داشت و به 5.3 درصد رسید. در مقابل، بیشترین میزان افزایش نرخ تورم را کشورهای آرژانتین و اندونزی ثبت کردند. در مورد آرژانتین، نرخ تورم در سومین ماه میلادی جاری نسبت به ماه فوریه افزایش 11.7 واحد درصدی داشت و از 276.2 درصد به 287.9 درصد رسید. در اندونزی، قیمت‌ها 0.3 واحد درصد رشد داشتند و نرخ تورم به 3.1 درصد رسید.

منبع: «روزنامه لا راسون»

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما