معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۰- ۱۳:۱۰ - مشاهده: ۹۳

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ چهارم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 قرار گرفتن مجدد روآندا در دستور کار رسیدگی به درخواست پناهندگی

دولت در حال بررسی برنامه‌های خود برای برون سپاری رسیدگی به پناهندگی به رواندا است، پیشنهادی که به طور موقت در ژانویه ۲۰۲۳ کنار گذاشته شد. کاره دیبواد، وزیر مهاجرت، در کنفرانس بین المللی مهاجرت که هفته گذشته در کپنهاگ برگزار شد، بر نیاز به مشارکت های گسترده تر و برابرتر تاکید کرد. فردریکسن بر فروپاشی سیستم های فعلی مهاجرت و پناهندگی تاکید کرد و خواستار راه حل های پایدار بلند مدت شد. علیرغم تعلیق برنامه‌های جابجایی، وزیر دیبواد بر همکاری با کشورهای غیر اروپایی برای کاهش انگیزه‌های مهاجرت و مبارزه با قاچاق تاکید کرد. او از سیستمی منصفانه ‌تر و انسانی‌ تر دفاع کرد که نفوذ قاچاقچیان را کاهش داده و به کسانی که واقعاً نیاز داشتند پناهندگی می‌دهد. در سال ۲۰۲۱ پارلمان دانمارک قانونی را تصویب کرد که به دولت اجازه می دهد پناهندگانی که به خاک دانمارک می‌رسند را به مراکز پناهندگی در یک کشور شریک منتقل نماید. این قانون مورد انتقاد کمیسیون اروپا قرار گرفت. در تلاش برای دور زدن سیستم مهاجرت و پناهندگی اتحادیه اروپا، دانمارک بعداً با رواندا موافقت کرد تا طرحی را ایجاد کند که در آن پناهجویانی که به دانمارک می‌رسند می‌توانند به این کشور آفریقایی منتقل شوند، اما این روند از زمان انتخابات ۲۰۲۲ متوقف شده است. احزاب سوسیال دموکرات و لیبرال هنوز از این ایده حمایت می‌کنند، اما حزب میانه روها، سومین شریک ائتلاف، مخالف این برنامه است. (euroweeklynews.com)

سازمان‌ها به دنبال پاسخ هایی در مورد کمبود نیروی کار در آینده

چهل سازمان، از جمله اتحادیه‌های بزرگ کارگری و انجمن‌های کارفرمایی، از دولت خواسته‌اند تا یک شورای مستقل تحت عنوان شورای مهارت‌ها، برای رسیدگی به کمبود قریب‌الوقوع نیروی کار ایجاد کند. کمبود نیروی کار به دلیل بازنشستگی حدود ۴۰۰۰۰۰ نفر تا سال ۲۰۳۵ بسیار محسوس تر خواهد بود. شورای جدید توصیه‌هایی در مورد نیازهای نیروی کار کمبود در سال های آینده ارائه خواهد کرد. استینا ورنگ الیاس، مدیر عامل اتاق فکر DEA، بر اهمیت اولویت بندی مشاغل ضروری و ابداع استراتژی‌هایی برای رفع کمبود نیروی کار تاکید کرد. تحلیل شورای اقتصادی جنبش کارگری حاکی از تحولات قابل توجه در بازار کار، با کمبود کارگران ماهر در بخش های مختلف است. استفانی لوسه، وزیر اقتصاد، در پاسخ گفت که دولت در حال حاضر هیچ برنامه ای برای ایجاد شورای مهارت ندارد اما همچنان به اجرای اصلاحات برای مقابله با کمبود نیروی انسانی متعهد است. (برلینسکه)

 کاهش تراکنش های نقدی، اما افزایش نجومی‌گردش اسکناس

در حالی که تراکنش های نقدی از سال ۱۹۹۱ از ۶۰ درصد به ۹ درصد کاهش یافته است، گردش اسکناس به ۶۸ میلیارد کرون (۱۰ میلیارد دلار) افزایش یافته است که گویای یک افزایش ۱۲۵ درصدی می‌باشد. گزارش جدید دادستان عمومی‌ برای جرایم سنگین اقتصادی و بین‌المللی  این پارادوکس را به تقاضای مداوم پول نقد در محافل جنایی نسبت می‌دهد و نسبت به چالش‌های مبارزه با جرایم مالی و پولشویی هشدار می‌دهد.  این آژانس بر نیاز فوری به اقدامات افزایش یافته برای مقابله با چالش دوگانه گردش پول نقد و بهره برداری جنایی تاکید کرد و خواستار تلاش های مشترک برای کاهش خطرات مرتبط با تکثیر اسکناس شد. (دی آر)

انرژی هسته ای تنها گزینه است

سابت خبری بی تی در سرمقاله خود از دولت می خواهد برای مبارزه با بحران‌های انرژی در آینده هر چه سریع تر نسبت به ساخت نیروگاه‌های هسته ای در دانمارک مبادرت ورزد.

از دهه ۱۹۷۰، دانمارکی‌ها به شدت با هر نوع انرژی هسته ای مخالف بودند، اما بحران آب و هوا و قیمت بالای انرژی منجر به تغییر افکار عمومی‌شده است. در این مقاله آمده که بسیاری از مردم هنوز زمستان یک سال و نیم پیش را به یاد می آورند که یک بحران انرژی وجود داشت. در آن زمان باد برای تولید انرژی بادی نمی‌وزید و همزمان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گاز روسیه را به طور کامل به روی اروپا قطع کرده بود. بسیاری از افراد مسن احساس می‌کردند که به بحران نفت دهه هفتاد باز گشته اند، اما یک تفاوت وجود داشت و آن اینکه آخرین بحران انرژی نتیجه سیاست ساده جویانه اقلیمی‌بود که آنگلا مرکل آلمان مقصر اصلی آن بود چون تحت رهبری او، آلمان نیروگاه‌های هسته ای خود را که قبلا انرژی پایدار برای کل اروپا تامین می‌کرد، از کار انداخت. در عوض، ما به گاز روسیه وابسته شدیم و پس از حمله پوتین به اوکراین، او به طور کامل گاز به روی اروپا را قطع کرد، که منجر به افزایش سرسام‌آور قیمت انرژی شد و به ما آموخت که اگر ناتو وارد جنگ با روسیه شود، چقدر ما آسیب‌پذیر خواهیم بود.

سوئد از آن بحران درس گرفته است. تا سال ۲۰۴۵، تولید انرژی این کشور تقریباً دو برابر خواهد شد و بیشتر این انرژی از انرژی هسته ای تامین خواهد شد. سوئد در صورت وقوع جنگ به مدت سه سال خودکفا خواهد بود. در این کشور، دولت باید فوراً ممنوعیت ۱۹۸۵ انرژی هسته‌ای را لغو کند. علاوه بر اینکه این یک سیاست امنیتی ناب است، تنها راه دستیابی به اهداف جاه‌طلبانه اقلیمی هم هست که دانمارک به آن‌ پیوسته است. دانمارک باید از سوئد پیروی کند و در انرژی هسته ای سرمایه گذاری کند. ممکن است گران باشد، اما عمل نکردن به آن می‌تواند بی‌نهایت گران‌تر تمام شود.

تا شش سال پیش، دو سوم از رای دهندگان هنوز مخالف انرژی هسته ای بودند، اما نظرسنجی مگافون در سال گذشته نشان داد که اکنون ۳۶ درصد موافق هستند در حالی که تنها ۴۰ درصد مخالف هستند. در عین حال، اکثریت محدود ۳۸ درصد بر این باورند که دانمارک بدون انرژی هسته‌ای نمی‌تواند به هدف بلندپروازانه خود برای خنثی شدن آب و هوا تا سال ۲۰۵۰ دست یابد.

نیروگاه هسته‌ای بحث‌ برانگیز بارسباک که درست در آن سوی آبهای کپنهاگ قرار دارد، ۱۷ سال پس از آنکه سوئد پس از سال‌ها فشار دانمارک مجبور به تعطیلی آن شد، در حال بازسازی است. ، آسا کارلسون، مدیر عامل بارسباکز، گفت که کمبود انرژی در منطقه اسکانه (جنوب سوئد) وجود دارد و انرژی هسته‌ای به حل این مشکل کمک می‌کند.

علیرغم ۴۰ سال مخالفت عمومی و سیاسی با انرژی هسته ای در این کشور، دانشگاه فنی دانمارک (DTU) یک مرکز تحقیقاتی جدید را برای مطالعه و هماهنگی فناوری‌های انرژی هسته ای آینده راه اندازی کرده است. (بی تی)

عصبانیت سناتور برنی سندرز از قیمت‌های «اخاذی» شرکت نوونوردیسک

برنی سندرز، نامزد سابق ریاست جمهوری آمریکا، از دولت دانمارک خواسته از نوو نوردیسک، با ارزش ترین شرکت دانمارکی، بخواهد قیمت داروی خود را کاهش دهد. سناتور آمریکایی که ریاست کمیته بهداشت، آموزش، کار و بازنشستگی سنا را برعهده دارد، در نامه ای سرگشاده به روزنامه چپگرای پولیتیکن، از دانمارکی‌ها خواست تا به نوونوردیسک فشار بیاورند تا به میزان قابل توجهی «قیمت های بسیار بالا» برای داروی‌های دیابت/کاهش وزن اوزمپیک و وگووی خود را در ایالات متحده و سایر نقاط جهان کاهش دهد. سه هفته پیش، آقای سندرز نامه‌ای به لارس فرورگارد یورگنسن، مدیرعامل نوونوردیسک ارسال کرد که در آن پرسیده بود که چرا قیمت داروهای دیابت و کاهش وزن شگفت‌انگیز این شرکت در ایالات متحده بسیار بالاتر از سایر کشورها است. او در آن زمان گفت: هیچ دارویی، مهم نیست که چقدر عالی باشد، اگر مردم نتوانند آن را بخرند، ارزشی ندارد. او دوشنبه، در نامه‌ای به پلیتیکن، نوشته که سیستم رفاهی دانمارک را تحسین می‌کند، اما این سوال را مطرح کرد که چرا قیمت داروی اوزمپیک نوونوردیسک در ایالات متحده در مقایسه با کشورهای اروپایی تقریباً ده برابر گرانتر است. این سناتور گفت: به مردم آمریکا کمک کنید تا کاری در مورد اپیدمی چاقی و دیابت که با آن روبرو هستیم انجام دهند. در حالی که محققان نوونوردیسک برای توسعه این داروها که پتانسیل تغییر وضعیت برای مردم در سراسر جهان را دارند، شایسته تقدیر هستند، اما برای بیمارانی که توانایی پرداخت آن‌ها را ندارند، سودی ندارند. در حالی که اوزمپیک برای بیماران دیابتی در آمریکا هزینه ماهانه ۶۷۰۰ کرون دارد، طبق گفته سناتور سندرز هزینه آن برای یک بیمار در آلمان تنها ۴۱۰ کرون است.  در ماه مارس گزارش شد که نوونوردیسک در فهرست با ارزش ترین شرکت های جهان به رتبه یازدهم رسیده است و به لطف افزایش تقاضا برای اوزمپیک و وگووی می‌تواند به زودی به اولین شرکت داروسازی یک تریلیون دلاری جهان تبدیل شود. پس از مشاهده رشد چشمگیر سهام آن از ابتدای سال، ارزش بازار نوونوردیسک ۴۱۲۵ میلیارد کرون تخمین زده می‌شود که ۵ /۱ برابر بیشتر از تولید ناخالص داخلی دانمارک است. دنسکه بانک، بزرگترین بانک دانمارک، پیش ‌بینی کرده که اقتصاد دانمارک در سال جاری ۱ /۲ درصد رشد خواهد کرد که در درجه اول به لطف موفقیت جهانی نوونوردیسک است. (تی وی۲)

 رکورد اشتغال در بخش دولتی زیان آور برای دانمارک

نرخ بیکاری همچنان پایین است اما این وضعیت عمدتاً به دلیل انفجار استخدام در بخش دولتی به وجود آمده است. گزارش جدید اتاق بازرگانی دانمارک (DCC) بر اساس داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که در پایان سال ۲۰۲۳، ۷۶۳۰۰۰ کارمند تمام وقت در بخش دولتی وجود داشت که ۴۳۰۰۰ نفر بیشتر از قبل از بحران کووید بود. همچنین تعداد کارکنان در بخش اداری رکورد زده بود.  برایان میکلسن، رئیس اتاق بازرگانی، آن را واقعه ای غم‌انگیز و بالقوه مضر برای دانمارک خواند و گفت: این وضعیت برای اقتصاد نگران کننده است زیرا اتلاف منابع عمومی است. شرکت هایی که شدیداً به کار نیاز دارند در معرض خطر انتقال تحقیقات و نوآوری خود به خارج از کشور هستند. با این حال، تعداد ۹۸۰۰۰  نفر بصورت تمام وقت در سیستم اداری استخدام شده اند که از سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۹۰۰۰ نفر به آنها اضافه شده است. آقای میکلسن این را نشانه از کنترل خارج شدن بخش دولتی خواند. او گفت: همه اینها بدون هیچ گونه بهبودی در بهره وری یا کارایی اتفاق افتاده است، در حالی که تولید در بخش خصوصی به دلیل کمبود نیروی انسانی محدود شده است. دیدن این که بخش دولتی به این شکل گسترش می یابد کاملاً عجیب است. شرکت‌ها به کارگر نیاز دارند، بنابراین حضور ۱۰۰۰۰۰ نفر در ادارات دولتی ناراحت‌کننده است. نمی‌گویم که آنها کاری انجام نمی‌دهند، اما این بازتابی از بوروکراسی بیش از حد و پیچیده ما است. (برلینسکه)

خوش بینی دولت نسبت به اقتصاد

انتظار می‌رود دولت امروز صبح در ارائه آخرین بررسی اقتصادی خود، خوش‌بینی کمیسیون اتحادیه اروپا را منعکس کند. استفانی لوسه، وزیر اقتصاد، رشد ۷ /۲ درصدی را در سال جاری و ۸ /۱ درصدی را رای سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی می‌کند، که تقریباً مطابق با پیش‌بینی بهاری اتحادیه اروپا و تقریباً دو برابر میزان تخمین زده شده در ماه دسامبر می‌باشد.

خانم لوسه اقتصاد را به‌طور قابل توجهی انعطاف‌پذیر توصیف کرده و گفت: با وجود تورم بالا در سراسر جهان، افزایش نرخ بهره، و اقتصادهای راکد در سایر  کشورها، نه بازار کار و نه بازار مسکن در دانمارک متوقف شده است - کاملا برعکس. انتظار می‌رود که اشتغال در سال جاری ۱۳۰۰۰ نفر افزایش یابد اما در سال آینده ۱۸۰۰۰ نفر کاهش یابد. در ماه دسامبر دولت پیش‌بینی کرد که در سال ۲۰۲۴/۲۰۲۵، ۳۰۰۰۰ شغل کاهش یابد.  توره استرامر، اقتصاددان ارشد اتاق بازرگانی دانمارک، گفت: به طور خلاصه، فعالیت در اقتصاد دانمارک پس از یک فرود بسیار نرم قرار است دوباره افزایش یابد.(تی وی۲)

 دولت پیش بینی رشد را دو برابر تخمین می زند

همانطور که قبلا گزارش شده بود، دولت پیش بینی رشد اقتصاد برای سال جاری را دو برابر تخمین زده  است. در آخرین بررسی اقتصادی که توسط استفانی لوسه وزیر اقتصاد ارائه شد، دولت اکنون انتظار رشد ۷ /۲ درصدی تولید ناخالص داخلی را دارد که دو برابر برآورد قبلی آن است. انتظار می رود در سال ۲۰۲۵ تولید ناخالص داخلی بر خلاف برآورد ۱ درصدی قبلی  ۸ /۱ درصد افزایش یابد.  خانم لوسه گفت: اقتصاد ثابت کرده که به طرز قابل توجهی قوی است. علیرغم تورم بالا در سراسر جهان، افزایش نرخ بهره و اقتصادهای راکد در سایر کشورها، نه بازار کار و نه بازار مسکن در دانمارک به بن بست رسیده است - در واقع، کاملا برعکس. توره استرامر، اقتصاددان ارشد اتاق بازرگانی دانمارک، در واکنشی گفت این یک امر نادر است که دولت چنین تعدیل صعودی قابل توجهی را انجام می دهد.

تحلیلگران خاطرنشان کردند که موفقیت جهانی نوونوردیسک با داروی کاهش وزن وگووی و درمان دیابت اوزمپیک به اقتصاد کمک کرده است. رشد اقتصادی ۹ /۱٪ در سال گذشته تقریباً به طور کامل به دلیل رشد صنعت داروسازی بود. طبق بررسی جدید، داروسازی و استخراج مواد خام، از جمله بازگشایی میدان گازی تایرا در دریای شمال، محرک های اصلی رشد اقتصادی در سال جاری خواهد بود. گفته می‌شود بدون این دو صنعت کلیدی، تولید ناخالص داخلی دانمارک تنها ۶ /۱ درصد در سال جاری و ۱ درصد در سال ۲۰۲۵ رشد خواهد کرد. (برلینسکه)

 اخبار خوب اقتصادی می‌تواند برای دولت بد باشد

اگرچه اقتصاد در بهترین وضعیت قرار دارد اما این می‌تواند یک شمشیر دولبه برای دولت باشد. پس از آنکه استفانی لوسه، وزیر اقتصاد، آخرین بررسی اقتصادی را  ارائه کرد که رشد ۷ /۲ درصدی را برای سال جاری پیش‌بینی می‌کرد، هنریک کوورتروپ، تحلیلگر سیاسی بی تی نیوز، درباره جنبه منفی این ارقام هشدار داد.

به گفته این تحلیلگر دولت و بویژه نخست ‌وزیر دائماً روایتی از بحران را مطرح می‌کنند، اخلاق کاری مردم را زیر سؤال می‌برند، و روز بزرگ نیایش را برای افزایش درآمد لغو کرده‌اند، اما رأی‌دهندگان اکنون احتمالاً متعجب هستند که در حالی که خزانه دولت غرق در پول است چرا مقامات محلی مدام می‌گویند که پولی برای رفاه اولیه، مانند مراقبت از سالمندان و مراقبت از کودکان وجود ندارد و نخست‌ وزیر هم از مردم می‌خواهد بیشتر کار کنند. با این وضع ممکن است رای دهندگان فکر کنند که به افراد اشتباه رای داده اند و باید چهره‌های جدید را در قدرت ببینند. بدترین نظرسنجی دولت در ماه گذشته مصادف با روز بزرگ نیایش بود. دولت ائتلاف تعطیلی عمومی در این روز را برای درآمد بیشتر لغو کرد. مته فردریکسن، نخست وزیر، گفته وقتی دانمارک با هزینه‌های هنگفتی در زمینه دفاع و امنیت، بهداشت، مراقبت از سالمندان و انتقال سبز مواجه است، نباید مشکل باشد که از مردم خواسته شود بیشتر کار کنند. (بی تی)

 رتبه اول دانمارک در خرید آنلاین

مطالعه Ubuy.dk در بیش از 50 کشور نشان می دهد که دانمارک رتبه اول را در خرید آنلاین دارد و به طور متوسط هر خریدار سالانه ۴۷/۳۴۲۶ دلار هزینه می‌کند. ایالات متحده با میانگین هزینه آنلاین ۰۳/۳۳۸۹ دلار برای هر خریدار در رتبه دوم قرار دارد و کره جنوبی رتبه سوم را از آن خود کرده است. سویس کمترین هزینه آنلاینی را داشت. (chainstoreage.com)

 رونق فروش خودروهای برقی

فروش خودروهای الکتریکی تسلا در این کشور رونق گرفته است. روزنامه مالی بورسن گزارش می دهد که پس از تصمیم شرکت آمریکایی برای کاهش قیمت چند مدل، درآمد کل بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یافت و به ۱ /۸ میلیارد کرون (۱۷/۱ میلیارد دلار) در سال گذشته رسید. این رقم برای سال ۲۰۲۲ تنها ۶ /۱ میلیارد کرون (۲۳۲ میلیون دلار) بود. تسلا سال گذشته ۲۲۵۱۲ خودرو در دانمارک تحویل مشتریان داد که ۱۸۰۰۰ دستگاه آن از مدل محبوب Y بود که شاهد کاهش قیمت عمده بود. این شرکت گفت که این رشد به دلیل شرایط مطلوب بازار، افزایش آگاهی از برند و تاثیر کاهش قیمت در طول سال ایجاد شده است. (بی تی)

 هشدار مهندسان درباره زیرساخت انرژی دانمارک

انجمن مهندسین دانمارک (FRI) با تحویل «جعبه سیاه» اقلام به وزیر انرژی، سردبیران بزرگترین روزنامه‌های ملی، کارشناسان انرژی/اقلیم از اتاق‌های فکر و تأثیرگذاران کلیدی، زنگ خطر را در مورد زیرساخت‌های انرژی شکننده دانمارک به صدا درآورده است. این جعبه حاوی گزارش وضعیت ملت با توصیه‌هایی در مورد چگونگی سرمایه ‌گذاری برای بهبود خاموشی‌های کشور و اقلام نمادینی مانند چراغ قوه، پاوربانک، پتو و کنسرو است. این به عنوان یک "دعوت برای اقدام" و هشداری در مورد اینکه زیرساخت های انرژی دانمارک آنقدر شکننده است که خاموشی بخشی عادی از آینده کشور خواهد بود، مگر اینکه دولت میلیاردها کرون مورد نیاز را سرمایه گذاری کند. (marcommnews.com)

 افزایش درآمد شرکت داروسازی لوندبک

درآمد شرکت داروسازی جهانی لوندبک Lundbeck درسه ماهه اول سال بسیار فراتر از انتظارات گزارش شده است. این شرکت رد این مدت ۳ /۵ میلیارد کرون (۷۷۸ میلیون دلار) فروش داشته که سود عاید از آن ۱ میلیارد کرون (۱۴۰ میلیون دلار) گزارش شده است. انتظار می رود درآمد این شرکت در سال جاری تا ۱۰ درصد افزایش یابد. (www.euroinvestor.dk)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما