معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۷- ۱۲:۴۵

اخبار اقتصادی ترکمنستان- عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول فروردین ماه 1403 انتشار یافته در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان در هفته گذشته مجموعاً 33 مورد معامله در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان به ثبت رسیده است. بازرگانانی از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، اسکاتلند، افغانستان، گرجستان، قزاقستان و ازبکستان محصولاتی از قبیل پلی‌پروپیلن و سوخت هواپیما تولید شده توسط کنسرن دولتی «ترکمن نفت» را با ارز خارجی خریداری کردند.

همچنین نمایندگان محافل تجاری کشور امارات متحده عربی محصول کاربامید تولید شده توسط کنسرن دولتی «ترکمن‌شیمی» را خریداری کردند. علاوه بر آن، محصولاتی از قبیل نخ و پارچه‌های نخی، پیراهن‌های مردانه، ریشه گیاه شیرین بیان و ابریشم خام به بازرگانان ترکیه، پاکستان و قرقیزستان با ارز خارجی فروخته شد. ارزش کل معاملات بیش از 19 میلیون و 446 هزار دلار بوده است .

بازرگانان کشور ترکمنستان نیز محصولاتی از قبیل پلی پروپیلن، نفت سفید، روغن پایه، قیر، فرش دست‌باف، پتو و تشک و ابریشم خام را برای بازار داخلی خریداری کردند. ارزش کل معاملات بیش از 28 میلیون و 902 هزار منات بود.

منبع: https://tdh.gov.tm/tk/post/39298

آغاز عملیات بازسازی گمرک «قارابوغاز» در ماه ژانویه 2024

بنا به اعلام اداره گمرک ترکمنستان بازسازی گمرک «قارابوغاز» واقع در مرز ترکمنستان و قزاقستان از ژانویه 2024 آغاز شده است. بازسازی گمرک «قارابوغاز» بنا به مصوبه مورخ 29 دسامبر 2023 رئیس جمهور ترکمنستان عملیاتی ‌شده است.

براساس این گزارش آمده، بنا بر این مصوبه قرار است دستگاه بازرسی ایکس ری برای این گمرک خریداری و نصب شود. هدف از این پروژه بازسازی گمرک، گسترش سطح میدانی گمرک، تجهیز مجدد و افزایش ظرفیت عبوری آن است. عملیات بازسازی قرار است تا پایان سال 2024 به پایان برسد.

انتظار می‌رود، نوسازی زیرساخت‌های گمرک «قارابوغاز» به کاهش زمان ترخیص کالاها از این گمرک، افزایش حجم جریان کالاها و همچنین به بررسی دقیق کیفیت کالاهای وارد شده به قلمرو ترکمنستان توسط تجهیزات نصب شده کمک نماید.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/11211

 برنامه‌ریزی جهت احداث کارخانه تولید فروآلیاژ در ترکمنستان

قرار است کارخانه تولید فروآلیاژ (آلیاژ سیلیکون و آهن، کاربید سیلیکون و سیلیکون فنی) در ترکمنستان احداث شود. در همین راستا وزارت صنایع و تولیدات ساختمانی ترکمنستان مناقصه بین‌المللی آزادی را جهت تهیه و برآورد فنی و اقتصادی پروژه احداث کارخانه تولید فروآلیاژ اعلام ‌نماید.

برای شرکت در این مناقصه بایستی نام کامل، وضعیت حقوقی و مشخصات بانکی متقاضی و همچنین کپی مدارک ثبت‌نام، وکالت نامه، گذرنامه و درخواست کتبی متقاضی ارسال شود.

همچنین برای شرکت در این مناقصه بایستی مبلغ 1725 دلار (شامل 225 دلار برای مالیات بر ارزش افزوده) یا معادل آن به منات با شرط غیر قابل استرداد پرداخت شود.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/11279 

استقبال از محصولات کارخانه سیمان لباب در ازبکستان

در سال 2023، مجموعاً بیش از 107 هزار و 482 تن سیمان از کارخانه سیمان لباب به ازبکستان ارسال شده است. بر اساس گزارش روزنامه «ترکمنستان»، نماینده کشور همسایه می‌گوید سیمان لباب کیفیت بالایی دارد و قیمت آن مناسب است.

براساس مطالب مطرح شده در این گزارش، 28 کارمند در 4 آزمایشگاه این کارخانه مشغول به کار بوده که همگی متخصصانی با تجربه هستند که نحوه کار با تجهیزات مدرن خریداری شده از کشورهای خارج را به خوبی می‌دانند. خانم گزل جومانظرووا متخصص ارشد بخش اقتصادی این کارخانه می‌گوید: " در کنار کیفیت محصول در هر سیستم تولیدی، کاهش بهای تمام شده آن یکی از شاخص‌های اصلی است ".

بنا به اعلام مشارالیها، مواد اولیه مورد استفاده از نزدیک کارخانه تأمین می‌شود. مواد اولیه حاوی مواد معدنی مورد نیاز سیمان بوده و آهک، کوارتز، گچ، خاک رس و سایر مواد ضروری از دلایل کاهش بهای تمام شده سیمان در کشور هستند.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/72135

واردات بیش از 10 هزار تن موز توسط ترکمنستان در سال 2023

بنا به اعلام راسنه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، این کشور در سال 2023 بیش از 10 هزار تن موز وارد کرده است. در مقاله نوشته شده توسط آقای دولت گلدی باللی‌یف در این باره ، آمده است :" : واردات موز ترکمنستان در سال 2023 معادل 10 هزار و 64.1 تن بوده است" .

در ادامه مقاله آمده است : " واردhت در سال 2017 معادل 11365.6 تن، در سال 2018 معادل 11298.5 تن، در سال 2019 معادل 9788.4 تن، در سال 2020 معادل 9050.2 تن، در سال 2021 معادل 6536 تن و در سال 2022 معادل 11482.1 تن بوده است. به طور متوسط سالانه 10 تا 11 هزار تن موز در بازار ترکمنستان خریداری می‌شود. این مهم ثابت می‌کند که با افزایش مصرف سالانه موز به 15 هزار تن در آینده، محصول 115 الی 120 هکتار موز گلخانه‌ای فقط در بازار داخلی قابل فروش خواهد بود".

نویسنده در این مقاله تاکید نموده است که فرصت بسیار عظیمی‌ برای ایجاد زمینه تولید گسترده موز در ترکمنستان در 1500 الی 2000 هکتار گلخانه و صادرات آن به ازبکستان، مناطق جنوبی و غربی قزاقستان، مناطق همجوار ایران، افغانستان و از طریق دریای خزر به آذربایجان و فدراسیون روسیه وجود دارد.

شایان ذکر است، در حال حاضر در یک هکتار از گلخانه‌های انجمن اقتصادی «Ferhar» واقع در بخش ساکارچأگه استان مرو و 5 هکتار از گلخانه‌های انجمن اقتصادی «Hemsaýa» واقع در بخش قهقه استان آخال به کشت موز می‌پردازند. پیش بینی می‌شود در سال 2024 یک گلخانه 10 هکتاری دیگر متعلق به انجمن اقتصادی «Hemsaýa» برای پرورش و تولید محصول موز آغاز به کار کند.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/72337

 عبور مبادلات تجاری ترکمنستان و ازبکستان از مرز یک میلیارد دلار در سال 2023

در سال 2023، مبادلات تجاری فیمابین ترکمنستان و ازبکستان از مرز یک میلیارد دلار فراتر رفت. به گزارش سرویس مطبوعاتی رسمی ریاست جمهوری ازبکستان، مقامات عالی رتبه دو کشور چندی پیش با هم مکالمه تلفنی داشته و آقایان شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان و قربانقلی بردی‌محمدوف رئیس مصلحت خلق ترکمنستان با یکدیگر گفتگو کردند.

مسائل مربوط به توسعه هر چه بیشتر روابط بین ازبکستان و ترکمنستان بر اساس دوستی، حسن همجواری و تعمیق همکاری‌های راهبردی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در این راستا، روند اجرای قراردادهای به امضاء رسیده پیشین از جمله توافقات حاصل شده در چارچوب گفتگوهای پارلمانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. طرفین به فعال‌تر شدن همکاری‌های متقابلاً سودمند در تمامی زمینه‌های اولویت‌دار با خرسندی اشاره نمودند.

حجم مبادلات فیمابین در حال افزایش بوده و تا پایان سال 2023 تجارت بین دو کشور از یک میلیارد دلار رسیده است. مراکز تجاری در تاشکند و عشق آباد افتتاح شده و فعالیت‌های مربوط به ایجاد مشترک منطقه تجاری حاشیه مرزی «شابات-داش‌آغوز» در حال انجام است.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/72064

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما