معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۱۲:۲۹ - مشاهده: ۵۲

اخبار اقتصادی ترکمنستان- عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403 انتشار یافته در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان در هفته گذشته نمایندگان محافل تجاری کشور امارات متحده عربی، در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان کود کاربامید نوع «B» را به ارزش 26 میلیون و 950 هزار دلار خریداری کردند.

بر اساس اطلاعات بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان، تاجران کشورهای افغانستان و پاکستان نیز گاز مایع تولید شده توسط کنسرن دولتی «ترکمن شیمی» را با ارز خارجی خریداری کردند. ارزش کل معاملات برابر با 5 میلیون و 205 هزار و 200 دلار بود.

همچنین تاجری از امارات متحده عربی محصول روکش ساده مخصوص بسته بندی را به ارزش 550 هزار دلار و تاجر آذربایجانی محصول نخ پنبه را به ارزش کل 12 میلیون و 6 هزار دلار خریداری کرد. بازرگانان بومی نیز محصولاتی از قبیل نخ پنبه و شیشه تخت را برای بازار داخلی خریداری کردند. ارزش کل این معاملات در بورس برابر با 13 میلیون و 199 هزار و 266 منات بود.

ارزش کل معاملات ارزی در هفته گذشته از مرز 109.6 میلیون دلار گذشت.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/11545

برنامه دولت برای احداث کارخانه تولید آمونیاک و کاربامید در استان بالکان

براساس اخبار منتشره قرار است کارخانه تولید آمونیاک و کاربامید در روستای قیانلی استان بالکان احداث گردد. در همین راستا، کنسرن دولتی «ترکمن‌شیمی» مناقصه‌ای بین‌المللی برای طراحی و ساخت کامل کارخانه تولید آمونیاک و کاربامید را برگزار خواهد نمود.

برای شرکت در این مناقصه می‌بایست درخواست کتبی با نام کامل متقاضی، وضعیت قانونی، کشور متبوع و مشخصات بانکی متقاضی ارائه شود. همچنین برای شرکت در این مناقصه بایستی 1725 دلار با احتساب مالیات بر ارزش افزوده یا معادل آن به منات بر اساس نرخ ارز بانک مرکزی ترکمنستان (برای شرکت کنندگان ترکمنستانی) پرداخت شود. پیشنهادات ظرف مدت 30 (سی) روز کاری از تاریخ درج آگهی پذیرفته می‌شود.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/11627

 برگزاری نمایشگاه مجموعه تجاری در عشق‌آباد

در اوایل آوریل سال جاری ، نمایشگاه مجموعه تجاری ترکمنستان در محل اتاق بازرگانی و صنایع این کشور آغاز به کار نمود. در این نمایشگاه دستاوردها، پتانسیل‌ها و جهت‌گیری‌های توسعه آتی اقتصاد ملی در دوران رستاخیز دولت پاینده ترکمنستان، به نمایش گذاشته شد.

در این نمایشگاه محصولات و خدمات بسیار با کیفیت تولید شده توسط بیش از 210 ساختار تولیدی و همچنین اعضای اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان کشور در زمینه‌های مختلف به نمایش گذاشته شده و در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اعضای هیات دولت، نمایندگان مصلحت خلق، مجلس نمایندگان ، اعضای وزارتخانه‌ها و ادارات مربوطه ، سفرا و نمایندگان هیات های دیپلماتیک کشورهای خارجی و سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی حضور داشتند.

شایان ذکر است، قربانقلی بردی‌محمدوف رهبر ملی مردم ترکمن و رئیس مصلحت خلق ترکمنستان نیز از این نمایشگاه بازدید نموده و از نزدیک با انواع کالاها و محصولات تولیدی، خدمات ارائه شده در نمایشگاه و ساختارهای جدید و توانمندی‌های اتحادیه کارآفرینان آشنا گردید.

رهبر ملی مردم ترکمن در بازدید از این نمایشگاه بر اهمیت موضوعات مرتبط با ترویج مناسب محصولات و کالاهای تولید شده در کشور تأکید کرده و با استفاده از تجربیات خود، به مسئولین شرکت کننده در نمایشگاه به منظور سازماندهی مناسبات و فعالیت‌های مربوطه در این نمایشگاه دستورات مشخصی را صادر نموده و خواستاز اجرای آنها در نمایشگاه‌های بعدی گردید.

منبع: https://tdh.gov.tm/tk/post/40151 و https://tdh.gov.tm/tk/post/40154

 مونتاژ یک شناور لایروبی در کارخانه کشتی سازی ترکمنستان

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان بنقل از خبر منتشره در سایت رسمی آژانس «ترکمن‌ دنیز دریای وللاری (خطوط دریایی و رودخانه‌ای ترکمن»، بزودی کارخانه کشتی سازی و تعمیرات کشتی «بالکان» ترکمنستان عملیات مونتاژ شناور لایروبی بستر دریا مدل «Damen CSD 650» را تحت نظارت مهندسان شرکت «Damen Shipyards Group» آغاز خواهد کرد.

براساس این اخبار مونتاژ شناور لایروبی بستر دریا مدل Damen CSD 650 به سفارش انجمن اقتصادی «Söwda Gurluşyk Maslahat» انجام می‌شود. به منظور آمادگی برای این پروژه، معاون مدیرعامل کارخانه بالکان اخیراً طی سفر کاری در شهر نیجرکرک پادشاهی هلند حضور یافت و در مراحل آزمایش یک کشتی لایروبی بستر دریا شرکت کرد. این امر امکان آشنایی با مشخصات فنی و ویژگی‌های کار و همچنین تهیه اسناد پروژه و روش‌های مونتاژ قطعات کشتی برای مونتاژ کشتی لایروبی بستر دریا در ترکمنستان را فراهم کرد.

معاون مدیرعامل کارخانه بالکان در سفر کاری خود به کشور هلند، علاوه بر مشارکت مستقیم در مونتاژ شناور لایروبی بستر دریا با مدیران شرکت «Damen Shipyards Group» دیدار کرد. موضوع ویژه این نشست‌ ساخت مشترک کشتی لایروبی بستر Damen  در ترکمنستان و بومی سازی آن بود.

شناور لایروبی بستر دریا مدلDamen  در ترکمنستان از تقاضای زیادی برخوردار است، یعنی این شناورها در لایروبی بستر دریا، لایروبی بستر رودخانه‌ها و آب‌های داخلی و استخراج شن و ماسه استفاده می‌شوند. مونتاژ شناور لایروبی بستر دریا مدل Damen CSD 650 در کارخانه بالکان اولین گام در جهت بومی سازی تولید این شناور در ترکمنستان خواهد بود.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/76074

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما