معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۴:۰۵

اخبار اقتصادی روسیه - کازان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه کازان روسیه در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سهم 5.7 میلیارد دلاری کشورهای OIC در تجارت تاتارستان در سال 2023

روسیه از سال 2005 به عنوان عضو ناظر در سازمان همکاری اسلامی (OIC) حضور دارد که یک سازمان بین دولتی متشکل از کشورهای با جمعیت قابل توجه مسلمان می‌باشد که در زمینه حفاظت از منافع کشورهای عضو، هماهنگی اقدامات در عرصه بین المللی، ارتقای توسعه اقتصادی-اجتماعی، حل مسائل بشردوستانه، تضمین حقوق مسلمانان، مبارزه با اسلام هراسی و هتک حرمت اسلام و حفاظت از میراث فرهنگی و مذهبی اسلامی فعالیت می­ کند. سازمان همکاری اسلامی (OIC)  با 57 عضو از چهار قاره، با جمعیتی بالغ بر 1.7 میلیارد نفر می­باشد. این سازمان، پس از سازمان ملل، دومین سازمان بزرگ بین دولتی در جهان محسوب می‌شود. تاتارستان همکاری فعال خود با نهادهای مختلف و سازمان­های زیرمجموعه OIC را ادامه می دهد. این همکاری­ها در سال 2023 به ثمر نشست و مبادلات تجاری تاتارستان با کشورهای  OIC بالغ بر 5.7 میلیارد دلار گردید. (سایت خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

انعقاد قرارداد همکاری جمهوری باشقیرستان با جمهوری قره‌قالپاقستان جمهوری ازبکستان

به گزارش دولت جمهوری باشقیرستان، در چارچوب سفر کاری هیئت رسمی جمهوری قره‌قلپاقستان ازبکستان به ریاست بایریمبای اوتِموراتوف، معاون رئیس شورای وزیران، قرارداد همکاری بین مؤسسه فرهنگ تربیت بدنی باشقیرستان و شعبه نوکوس دانشگاه دولتی تربیت بدنی و ورزش ازبکستان امضا شد. میهمانان از پردیس دانشگاهی مرکز علمی و آموزشی اوراسیایی بازدید و در مورد آینده همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های علمی-آموزشی و ورزشی بحث و گفتگو کردند. روسلان حبیبوف، وزیر ورزش جمهوری باشقیرستان، در این دیدار اظهار داشت: «این توافقنامه بین پیشرفته‌ترین دانشگاه‌های دو جمهوری این امیدواری را به ما می‌دهد که ورزش را در سطح جامعه گسترش و توسعه دهیم و پروژه‌های مشترک را با جدیت بیشتری دنبال کنیم.» (سایت خبرگزاری «تات-اینفورم»)

ممنوعیت صادرات قند در روسیه در تابستان

دولت روسیه صادرات قند را تا 31 اوت سال جاری میلادی به منظور "حمایت از پایداری بازار داخلی محصولات غذایی" ممنوع کرد. بر اساس این مصوبه، صادرات قند به استثنای مقادیر محدود به برخی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از جمله بلاروس (5 هزار تن)، ارمنستان (27 هزار تن)، قرقیزستان (28،5 هزار تن) و  قزاقستان (120 هزار تن) مجاز خواهد بود. طبق گزارش وزارت کشاورزی جمهوری باشقیرستان، دو کارخانه قند این جمهوری در بازه زمانی ژانویه تا آوریل سال جاری، 8.4 میلیون دلار قند صادر کرده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال 2019، رشدی 12 برابری را نشان می‌دهد. (سایت خبرگزاری «باش اینفورم»)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما