معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۱۱:۵۰ - مشاهده: ۱۰۹

اخبار اقتصادی فنلاند و استونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند و استونی در هفتۀ دوم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افت شاخص اعتماد مصرف کنندگان فنلاندی

بر اساس داده‌های آژانس آمار فنلاند، شاخص اعتماد مصرف کننده در ماه آوریل به منفی 12.6 رسید که در ماه مارس منفی 9.4 و در فوریه منفی 9.5 بود. یک سال پیش در آوریل، شاخص اعتماد مصرف کننده، مقدار منهای 7.9 را ثبت کرده بود. این داده‌ها بر اساس نظرسنجی اعتماد مصرف کننده توسط آژانس آمار فنلاند است که 1211 نفر مقیم فنلاند بین 1 تا 18 آوریل به آن پاسخ دادند. دیدگاه‌ها در مورد اقتصاد مصرف کنندگان فنلاند از ماه مارس و همچنین در مقایسه با یک سال قبل ضعیف‌تر شده است. انتظارات مربوط به اقتصاد فنلاند نیز در مدت 12 ماه در سطحی تیره و تار بود.

https://www.dailyfinland.fi/business/37494/Consumer-confidence-becomes-gloomier-in-April

تلاش دولت فنلاند برای کاهش کسری بودجه

دولت فنلاند اعلام کرد که با کاهش 1.6 میلیارد یورویی هزینه‌ها و افزایش 1.4 میلیارد یورویی مالیات‌ها به عنوان بخشی از تلاش خود برای جلوگیری از آغاز روند کسری بیش از حد بودجه موافقت کرده است. پتری اورپو، نخست‌وزیر فنلاند این تصمیمات را در یک کنفرانس خبری، سنگین و دردناک اما «ضروری» توصیف کرد و تخمین زد که این تصمیمات برای مهار رشد نسبت بدهی کافی است. دولت تایید کرد که تصمیم دارد نرخ مالیات بر ارزش افزوده عمومی را 1.5 واحد درصد افزایش دهد و به 25.5 درصد برساند، اقدامی‌که می‌تواند قیمت محصولات و خدماتی مانند پوشاک، بنزین و غیره را افزایش دهد. تخمین زده می‌شود که این تصمیم سالانه حدود یک میلیارد یورو به خزانه دولت اضافه کند.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/politics/25133-finnish-government-unveils-1-6bn-in-new-spending-cuts-1-4bn-in-new-tax-hikes.html

کاهش واردات برق فنلاند

بر اساس داده‌های آژانس آمار فنلاند، کل مصرف برق در فنلاند در سال 2023 به 79.8 تراوات ساعت رسید. واردات خالص برق فنلاند نیز 86 درصد کاهش یافت. تولید برق داخلی نزدیک به 98 درصد از نیاز برق فنلاند را پوشش می‌دهد و تنها دو درصد از مصرف برق از طریق واردات خالص برق پوشش داده شد. سهم تولید برق داخلی آخرین بار در پایان دهه 1970 به این میزان بوده است. کل مصرف برق فنلاند در سال 2023 دو درصد کاهش یافت و تولید برق داخلی 13 درصد افزایش یافته است. با عملیاتی شدن نیروگاه هسته‌ای Olkiluoto 3 برای اولین سال، سهم انرژی هسته‌ای در کل مصرف برق فنلاند به رکورد بالای 41 درصد رسید که تولید آن 32.7 تراوات ساعت بود. تقاضای برق تا حد زیادی توسط برق آبی، بادی و انرژی هسته‌ای (سهم ترکیبی 78 درصد از کل مصرف) پوشش داده شد و تولید برق بدون فسیل، ۹۲ درصد از مصرف برق را در سال ۲۰۲۳ پوشش داد.

https://www.dailyfinland.fi/business/37328/Finland-generates-98-of-domestic-power-demand-in-2023

کاهش تعداد مسافران فین ایر

در ژانویه تا مارس، گردش مالی شرکت هواپیمایی FINNAIR، 681.5 میلیون یورو بود که 1.9 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش یافت و سود عملیاتی نیز برای دوره مشابه، از 8.3 میلیون یورو در ژانویه تا مارس سال گذشته به زیان عملیاتی 17.2 میلیون یورو در سه ماهه اول سال جاری تبدیل شد. ژانویه تا مارس به طور سنتی بدترین سه ماهه Finnair است. تعداد مسافران فین ایر در نیز سه ماهه اول با صد هزار مسافر کاهش نسبت به سال قبل به 2.5 میلیون نفر رسید که بر حسب درصد، کاهش 1.9 درصدی را نشان می‌دهد.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010378827.html

تاثیر نرخ بهره بالا بر اقتصاد فنلاند

Nordea Bank، بزرگترین بانک در کشورهای شمال اروپا، گفت که نرخ‌های بهره بالا، اقتصاد فنلاند را وارد رکود کرده است و آن را به یکی از ضعیف‌ترین عملکردها در اروپا در سال 2023 تبدیل کرده است. با بهبود قدرت خرید و افزایش تقاضای جهانی، نوردیا انتظار داشت که اقتصاد سال آینده دوباره شروع به رشد کند. اقتصادهای شمال اروپا در حال نشان دادن واگرایی هستند و رشد اقتصادی در فنلاند که همچنان در رکود به سر می‌برد، قدرت خود را از دست داده است. نوردیا انتظار داشت که با بهره‌مندی خانوارها از رشد مثبت دستمزد واقعی، این رشد پایدار در سال‌های آینده ادامه یابد، با این حال، بخش ساخت‌وساز و بازار مسکن با چالش‌هایی مواجه است.

https://www.dailyfinland.fi/business/37425/High-interest-rate-sends-Finnish-economy-into-recession-Nordea

ضعیف‌ترین رشد اقتصادی فنلاند از زمان جنگ داخلی

لاسه کورین، اقتصاددان ارشد آکتیا بانک، میانگین تغییرات ده ساله تولید ناخالص داخلی سرانه فنلاند را بین سال‌های 1870 تا 2022 بررسی کرده است. این بررسی نشان می‌دهد که رشد در سال‌های اخیر کمترین میزان از زمان جنگ جهانی اول و جنگ داخلی کشور در سال 1918 بوده است. رشد اقتصادی حتی در طول جنگ جهانی دوم بالاتر از امروز بود. کورین می‌گوید حتی سال‌های رکود سخت دهه 1990 نیز رشد اقتصادی ده ساله فنلاند را به اندازه اکنون تضعیف نکرد. بحران بانکی برای فنلاند بسیار سخت بود، زیرا همزمان با فروپاشی تجارت در اتحاد جماهیر شوروی، کاهش ارزش پول و بیکاری گسترده وجود داشت. بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط کورین، متوسط رشد ده ساله تولید ناخالص داخلی سرانۀ فنلاند در طول دهه بحران بانکی، یعنی در سال‌های 1984 تا 1993، تقریبا 0.90 درصد بوده است، در حالی که در سال‌های 2013 تا 2022 این رشد در سطح 0.67 درصد باقی مانده است. در دهه جنگ جهانی دوم بین سال‌های 1938 و 1947 نیز تغییر مربوطه در تولید ناخالص داخلی سرانه 0.74 درصد بود.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010368951.html

آمار صادرات سرانه استونی

داده‌های آمار استونی نشان می‌دهد در حالی که صادرات سرانه این کشور به طور سنتی همواره از میانگین اتحادیه اروپا بالاتر بوده است، سال گذشته برعکس این موضوع صادق بود. سال گذشته، صادرات سرانه استونی به 13324 یورو رسید، در حالی که میانگین اتحادیه اروپا 14836 یورو بود. در سال 2023، صادرات کالاهای استونی به 18.2 میلیارد یورو و واردات به 21.2 میلیارد یورو رسید. سال گذشته، صادرات استونی نسبت به سال 2022، حدود 16 درصد و واردات نیز حدود 17 درصد کاهش یافت و کسری تجاری به 3 میلیارد یورو رسید. واردات سرانه بیشتر از میانگین اتحادیه اروپا (14523 یورو) بود و به 15498 یورو رسید. بر اساس گزارش یورواستات، سرانه صادرات در هلند (48620 یورو) بالاترین و در قبرس (4490 یورو) کمترین میزان بوده است. هلند همچنین بالاترین واردات سرانه (43806 یورو) را داشت در حالی که این رقم در رومانی (6404 یورو) کمترین میزان بود.

https://news.err.ee/1609328103/estonia-s-2023-exports-per-capita-were-below-eu-average

افزایش مالیات غیرمستقیم برای چندین حامل انرژی در استونی

از ماه مه، زندگی دوباره کمی‌گران‌تر می‌شود، زیرا چندین عوارض غیرمستقیم بر حامل‌های انرژی افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، سوخت دیزل 3.3 سنت در هر لیتر گران می‌شود. از این ماه عوارض برق 45 درصد افزایش می‌یابد. این بدان معناست که اگر در حال حاضر مالیات غیرمستقیم برای یک مگاوات ساعت برق یک یورو باشد، در آینده به ازای هر مگاوات ساعت، 1.45 یورو خواهد بود. بنزین و سوخت‌های دیزلی خاص تحت تأثیر افزایش مالیات غیرمستقیم باقی می‌مانند، اما عوارض جانبی برای سوخت معمولی گازوئیل نزدیک به هفت درصد افزایش می‌یابد. با این حال، نیمی از خودروهای سواری استونی با سوخت دیزل کار می‌کنند. عوارض گاز طبیعی نیز نزدیک به 20 درصد افزایش می‌یابد. در واقع، دولت مزایایی را که در دوران کووید وجود داشت با افزایش عوارض پایان خواهد داد.

https://www.err.ee/1609321185/maist-touseb

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما