تأثیر رونق گردشگری در اسپانیا
پس از پشت سر گذاشتن آثار مخرب کووید، چشمانداز امسال گردشگری اسپانیا به حدی خوشبینانه است که هدف رسیدن به 100 میلیون گردشگر در سال 2024، بر اساس آمار ثبت شده در سه ماهه اول سال جاری از یک خیال پردازی به یک امکان بیش از حد واقعی تبدیل شده است و اشتهای سرمایهگذاران را برای ساخت هتل در اسپانیا برانگیخته است.
در سال 2023 اسپانیا با 85 میلیون و 300 هزار گردشگر ورودی، دومین کشور پربازدید جهان شد و تأثیر مخربی را که پاندمیکووید 19 بر ورود گردشگران داشت، پشت سر گذاشت. تعداد گردشگران ورودی اسپانیا در سال 2020 در بحبوحه این پاندمیبه 19 میلیون نفر کاهش یافته بود. چشمانداز امسال بیش از حد خوشبینانه میباشد و هدف رسیدن به 100 میلیون گردشگر در سال 2024، بر اساس آمار ثبت شده در سه ماهه اول سال جاری از یک خیال پردازی به یک امکان بیش از حد واقعی تبدیل شده است.
این بهبود شدید در بخش گردشگری پس از همهگیری کووید، اشتهای سرمایهگذاران را برای ساخت هتل در مقصدی برانگیخته است که میانگین قیمت یک اتاق برای اولین بار در تاریخ در پایان سال 2023 از 100 یورو فراتر رفت و این رقم در سه ماهه اول سال 2024 نزدیک به 107 یورو رسید. بر اساس دادههای شرکت املاک و مستغلات آمریکایی «گروه CBRE»، در ظرف هزار روز آینده (بین 1 آوریل 2024 تا 31 دسامبر 2025)، افتتاح 260 هتل جدید برنامهریزی شده است. این رقم نشان دهنده سرعت بی سابقه افتتاح هتل در تاریخ صنعت هتلداری اسپانیا میباشد که هر چهار روز یک بار یک هتل افتتاح میشود و این هتلهای جدید در مقایسه با دوره قبل از همهگیری دو جنبه متمایز دارند: وزن بیشتر هتلهای مجلل و تمرکز قوی در سه مقصد شهری مادرید، والنسیا و مالاگا؛ به طوری که از 260 هتل برنامهریزی شده، 57 هتل (22 درصد از کل) هتلهای لوکس پنج ستاره خواهد بود.
این دو روند (تجملگرایی و تمرکز در مناطق شهری) قبلا در دادههای سه ماهه اول سال 2024 تأیید شده است. بین ماههای ژانویه و مارس، 28 هتل معامله شد که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 11 هتل بیشتر بود. سرمایهگذاران همچنان بر روی هتلهای سطح بالا سرمایهگذاری میکنند. طبق گزارش «گروه CBRE»، در سال گذشته از کل هتلهای معامله شده، 55 درصد هتلهای چهار ستاره و 27 درصد پنج ستاره بودند. از لحاظ موقعیت، 62 درصد از این هتلها در مکانهای شهری قرار دارند که دو شهر بارسلون با 33 درصد از کل و مالاگا با 7 درصد پیشتاز میباشند.
آقای خورخه روئیز، مدیر هتلهای «گروه CBRE» در شبه جزیره ایبریا (اسپانیا، پرتغال، آندورا و جبلالطارق) تاکید میکند: ارقام مثبت نشان داده شده در سه ماهه اول سال 2024، از نظر تقاضا، سودآوری و سرمایهگذاری، نشان میدهد که بخش هتلها در طول سال 2024 به رشد خود ادامه خواهد داد. به عقیده وی، اسپانیا همچنان در کانون توجه سرمایهگذاران هتل که به دنبال فرصتها در بخش لوکس میباشند، قرار خواهد گرفت.
در سال 2023، سرمایهگذاری در اسپانیا در بخش هتل به 4 میلیارد و 248 میلیون یورو رسید که دومین رکورد تاریخی سرمایهگذاری در این بخش پس از رکورد 4 میلیارد و 800 میلیون یورو ثبت شده در سال 2018 میباشد. در سال گذشته (2023)، 75 درصد از کل سرمایهگذاری صورت گرفته در بخش هتل اسپانیا، خارجی بود. شرکت سرمایهگذاری سنگاپور (GIS) 1 میلیارد و 400 میلیون یورو جهت خرید 35 درصد از داراییهای پورتفولیو «هتل اینوستمنت پارتنرز» که دارای 60 هتل در اسپانیا میباشد، پرداخت کرد. از سوی دیگر، سازمان سرمایهگذاری ابوظبی (ADIA)، 600 میلیون یورو برای خرید سهام املاک و مستغلات، 17 هتل تحت مدیریت گروه هتلهای «ملیا» پرداخت کرد.
بر اساس گزارش «گروه CBRE»، تا تاریخ 31 مارس 2024، صنعت هتلداری اسپانیا شامل 12 هزار و 494 ملک و 1 میلیون و 230 هزار اتاق با میانگین اشغال 61 درصدی بود. هتلهای اسپانیا نه تنها از نظر کمیت، بلکه از نظر کیفیت نیز رشد داشتهاند. طبق شاخص Revpar که پر شدگی و میانگین قیمتها و درآمد هر اتاق در دسترس را محاسبه میکند و شاخص اصلی مورد استفاده صنعت هتلداری میباشد، میانگین قیمت هر اتاق در سه ماهه اول سال 2024 به 107 یورو رسید، در حالی که Revpar در نتیجه حضور بیشتر داراییهای پنج و چهار ستاره، با 12 درصد افزایش به 65.7 یورو رسید.
روزنامه ال پائیس 6 می 2024