معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۱۵:۴۳

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ دوم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

احداث نیروگاه هسته‌ای در صربستان

دوبراوکا جدوویچ، وزیر معدن و انرژی صربستان اعلام کرد که دولت صربستان با دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی‌برای ایجاد محیطی برای استفاده از انرژی هسته‌ای در صربستان همکاری خواهد کرد. البته این وزارتخانه قبل از پیشنهاد ایجاد تغییر در قوانین به منظور تحقق این امر، قصد دارد رایزنی‌های عمومی در مورد انرژی هسته‌ای انجام دهد. علاوه بر وزیر معدن و انرژی صربستان، نمایندگان شرکت‌های دولتی تاسیسات هسته‌ای صربستان، اداره ایمنی و امنیت هسته‌ای صربستان (SRBATOM)، شخصیت‌های علمی و دانشگاهی متعددی نیز در این نشست حصور داشتند. علاوه بر این، دولت صربستان و شرکت برق فرانسوی EDF در پاریس تفاهم نامه‌ای را درباره ایجاد چارچوبی برای گفتگو و همکاری بلندمدت در زمینه انتقال انرژی و فناوری‌های کم کربن امضا کردند.

https://novaekonomija.rs/vesti-iz-zemlje/srbija-radi-postavlja-temelje-civilnog-nuklearnog-programa

کاهش زمین‌های قابل کشت در صربستان

داده‌ها نشان می‌دهد که یک هکتار از بهترین زمین‌های کشاورزی در استان ویوودینا در سال 2008 در حدود 5 هزار یورو قیمت داشت و امروز قیمت آن به 120 هزار یورو می‌رسد. زمین‌های کشاورزی یک منبع تجدیدناپذیر است و کارشناسان اعلام می‌کنند که از نظر مساحت به شدت در حال کاهش است. همچنین بهره‌برداری روزافزون، کیفیت این زمین‌ها را به خطر می‌اندازد. طبق اولین نتایج سرشماری کشاورزی سال 2023 که توسط اداره آمار صربستان منتشر شد، زمین‌های کشاورزی موجود 4 میلیون و 73 هزار و 703 هکتار است که از این مقدار 3 میلیون و 257 هزار و 100 هکتار زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود و 122 هزار 257 هکتار زمین کشاورزی بلااستفاده است و در 11 سال گذشته 1.2 میلیون هکتار یا 23.81 درصد از زمین‌های کشاورزی موجود کاهش یافته است. اراضی کشاورزی موجود در سال 2012 بالغ بر 5 میلیون و 346 هزار و 597 هکتار بوده و در سال 2023 در حدود 4 میلیون و 73 هزار و 703 هکتار زمین در دسترس بود که بخش بزرگی از این یک میلیون و 200 هزار هکتار که زمین‌ها برای ساخت تاسیسات زیربنایی مانند بزرگراه‌ها استفاده شده است. کیفیت زمین‌های قابل کشت صربستان در حال کاهش است، اگرچه این یک فرآیند طولانی مدت است. در استان وویودینا صربستان که حاصلخیزترین زمین‌ها را دارد، هوموس که نشانه کیفیت خاک است، از 5 درصد به 2.5 درصد کاهش یافته است.

https://bif.rs/2024/04/106167

سرمایه‌گذاری 4 میلیارد دلار در توسعه معادن

شرکت چینی زیجین (Zijin) از سرمایه‌گذاری حدود 3.8 میلیارد دلاری برای توسعه معادن خود در نزدیکی شهر بور در شرق صربستان خبر داد. این شرکت اعلام کرد برای استفاده از فناوری‌های جدید نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بیشتری دارد، در همین راستا سرمایه‌گذاری‌هایی را آماده می‌کند که بیش از چهار میلیارد دلار خواهد بود. شرکت زیجین برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای معادن بور و میدانپک دارد و قصد دارند تا پایان این دهه تولید خود را دو برابر کند. البته برای رسیدن به این هدف باید زیرساخت‌ها به ویژه زیرساخت انرژی را بهبود بخشد و صدور مجوز برای دستیابی به فناوری‌های مدرن سبز و تقویت همکاری با جامعه محلی را تسریع کند. این امر به این دلیل است که دو سوم سنگ معدن در عمق 2000 متری زیر زمین قرار دارد و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و فناوری‌های پیشرفته برای کشف آنها ضروری است. این شرکت امیدوار است که در پنج سال آینده، معادن بور بزرگترین معادن در اروپا و پیشرو در جهان باشد. این شرکت همچنین افزود که برنامه کاهش انتشار دی اکسید کربن را در تمام معادن دارد و به همین دلیل به حمایت دولت برای تسریع در صدور مجوزها برای استفاده از آخرین فناوری‌های زیست‌محیطی معدنی نیاز دارد.

https://www.rts.rs/vesti/ekonomija/5423987/borski-rudnici-kinezi-ulaganje.html

کاهش قیمت گاز از اول ماه می

دوشان بایاتوویچ، مدیر شرکت صربیاگاز (Srbijagas) اعلام کرد که قیمت گاز برای شرکت‌ها، یعنی مصرف‌کنندگان صنعتی، از اول ماه می، حدود 15 درصد کاهش می‌یابد، در حالی که قیمت برای خانوارها تغییری نخواهد کرد. این کاهش قیمت به میزان 15 درصد خواهد بود. میزان دقیق این کاهش بعد محاسبات دقیق اعلام می‌شود، اما شرکت‌ها می‌توانند روی کاهش قیمت حداقل 15 درصدی حساب کنند. همچنین از اول ماه می، دولت دیگر به قیمت گاز یارانه نمی‌دهد. مدیر شرکت صربیاگاز همچنین گفت که قیمت گاز طبیعی در بازار در دوره قبل 25 درصد افزایش یافته بود.

https://novimagazin.rs/ekonomija/321360-bajatovic-gas-za-privredu-od-1-maja-jeftiniji-za-15-odsto

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما