معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۱۲:۳۶ - مشاهده: ۵۷

اخبار اقتصادی روسیه - کازان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه کازان روسیه در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

برگزاری شورای تخصصی آزمایش بانکداری اسلامی در کازان فروم

به گفته میدخات شاگیاخمدف، معاون نخست وزیر تاتارستان، جلسه شورای کارشناسی برای انجام یک دوره آزمایشی در زمینه تامین مالی مشارکتی برای اولین بار در مجمع بین المللی اقتصادی "روسیه - جهان اسلام: Kazan Forum" برگزار می‌شود. آزمایش دو ساله برای معرفی بانکداری اسلامی از اول سپتامبر سال گذشته در داغستان، چچن، باشقیرستان و تاتارستان آغاز شده است. در ماه نوامبر، ازبربانک (Sber Bank) از راه اندازی وام مسکن اسلامی در باشقیرستان و داغستان خبر داد. پیش از این، این بانک اولین دفتر مالی مشارکتی روسیه را در کازان افتتاح کرد. وام مسکن اسلامی‌توسط بانک آک­بارس نیز انجام می‌شود. معاون نخست وزیر تاتارستان خاطرنشان کرد: «کار سیستماتیک در جمهوری تاتارستان، برای اجرای دوره آزمایشی در امور مالی انجام می‌شود. در حال حاضر 14 شرکت در اجرای این آزمایش در تاتارستان فعالیت می‌کنند. پروژه‌هایی مانند وام مسکن اسلامی، کارت اعتباری اسلامی، مدیریت صندوق های سرمایه گذاری با رعایت موازین شرعی و .... در حال اجراست. (سایت خبرگذاری «ریا نُواستی»)

ثبت نام 11 هزار نفر شرکت کننده در کازان فروم

تالیا مینولینا، رئیس آژانس توسعه سرمایه‌گذاری جمهوری تاتارستان، در جلسه توجیهی در کاخ دولت جمهوری تاتارستان اعلام کرد: «حدود 11 هزار نفر از 80 کشور برای مشارکت در کازان فروم ثبت نام کرده‌اند. در عین حال، این عدد نهایی نیست و انتظار میرود که هیات های زیادی از کشورهای مصر، اندونزی، قزاقستان، لیبی، عربستان سعودی، ترکمنستان و ازبکستان و ... در این مجمع حضور پیدا کنند. (کانال تلگرامی خبرگزاری «تات میدیا»)

برگزاری پانزدهمین اجلاس بین المللی اقتصادی روسیه- جهان اسلام در کازان

اجلاس بین المللی اقتصادی روسیه جهان اسلام از سال 2009 در پایتخت جمهوری تاتارستان، شهر کازان برای توسعه  و تقویت روابط تجاری، اقتصادی، علمی، فنی، اجتماعی و فرهنگی بین روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، همه ساله برگزار می‌شود. این اجلاس به عنوان بستر تجاری موفق برای ایجاد تماس های جدید و همچنین ارائه فرصت های اقتصادی و پتانسیل سرمایه گذاری روسیه تثبیت شده است. طی سال‌ها، در حاشیه این اجلاس، ده‌ها موافقت‌نامه با هدف توسعه همکاری‌ها در زمینه تجارت خارجی، حمل‌ونقل و لجستیک از جمله توسعه کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب امضا گردیده است. شایان ذکر است که این اجلاس در سال جاری در تاریخ 19-14 مه برابر با 30- 25 اردیبهشت در مرکز نمایشگاهی کازان اکسپو برگزار خواهد شد. در سال جاری انتظار می رود که بیش از 20 هزار شرکت کننده از 100 کشور جهان در این اجلاس حضور پیدا کنند. (سایت کازان فروم)

کازان پنجمین شهر برتر مقصد گردشگری در روسیه

راهنماهای توریستی در جمهوری تاتارستان افزایش پیدا خواهند کرد. کازان در حال شکستن رکورد از نظر تعداد بازدید است، این آمار از طریق داده‌های مقاصد راه آهن مشخص شده است. مروارید منطقه ولگا، شهر کازان، در سال های اخیر در بین گردشگران محبوبیت زیادی پیدا کرده است. پایتخت جمهوری تاتارستان جز 5 مقصد برتر در تعطیلات ماه مه قرار گرفت. علاقه­ مندان به تاریخ، از کازان کرملین، سویاژسک و بولگار که در فهرست میراث جهانی یونسکو گنجانده شده است بازدید می‌کنند تا با گنجینه‌های تاریخ آشنا شوند. (سایت خبری تی آر تی-تیوی)

ایده ایجاد کارخانه تولید کفش زمستانی در جمهوری باشقیرستان

دولت جمهوری باشقیرستان به سرمایه‌گذاران پیشنهاد نمود که کارخانه تولید کفش زمستانی ایجاد کنند. این پیشنهاد متضمن ایجاد کارخانه تولید کفش برای ورزش‌های زمستانی در منطقه ایشیمبای این جمهوری است. تخمین بودجه این پروژه بیش از 352 میلیون روبل (حدود 3 و نیم میلیون یورو) خواهد بود و و 50 فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد. به گفته کارشناسان، دلیل این پیشنهاد این است که افزایش تولید داخلی کفش ضروری می‌باشد. در صورتی که این کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی «آلگا» ساخته خواهد شد، سرمایه‌گذار می‌تواند از امتیازات مالیاتی و گمرکی استفاده کند. (سایت خبرگزاری «باش-اینفورم»)

اظهارات وزیر دارایی مصر در خصوص افزایش نقش روبل و یوان در معاملات بازرگانی

محمد معیط، وزیر دارایی جمهوری عربی مصر، اعلام نمود که پرداخت معاملات بازرگانی از طریق ارزهای یوان چین و روبل روسیه برای کشور مصر مهم است و در حال حاضر مؤسسات خصوصی مصر این مسائل را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند. به گفته وی، تنوع‌بخشی در استفاده از ارزها در تجارت، سود اقتصادی چشمگیری خواهد داشت و همچنین گروه «بریکس» به جای تکیه بر یک یا دو ارز رایج، سبد گسترده تری از ارزها را پیشنهاد مینماید. (سایت خبرگزاری «ریا نُواستی»)

نصب چادرهای اطلاعاتی برای گردشگران در کازان و چاپ 40 هزار نقشه به قیمت 3.2 میلیون روبل

تابستان در پایتخت تاتارستان، پروژه "کازانِ مهمان نواز" آغاز می‌شود. از 1 ژوئن الی 31 اوت، داوطلبان در نقاط مشخصی از گردشگران پشتیبانی اطلاعاتی می‌کنند. همانطور که از اطلاعات موجود در سامانه تدارکات دولتی آمده است، اجرای این پروژه 3.2 میلیون روبل هزینه خواهد داشت. حداقل 20 هزار نقشه از شهر کازان برای گردشگران تهیه می‌شود که حداقل 2 هزار نقشه به زبان انگلیسی هستند و همچنین نقشه بولگار و شهر جزیره ای سِویاژسک (هر کدام حداقل 10 هزار) به زبان‌های روسی، انگلیسی و تاتاری خواهد بود. پروژه « کازانِ مهمان نواز» در چارچوب پروژه ملی «صنعت گردشگری و مهمان‌نوازی» اجرا می‌شود. این پروژه هر ساله از 1 ژوئن تا 31 اوت برگزار می‌شود. با دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از سال 2019 پروژه‌های ملی اجرا شده است. (خبرگزاری تاتار-اینفورم)

امضای چندین توافقنامه بین دانشگاه علم و فناوری اوفا و دانشگاه‌های ایران

نمایندگان دانشگاه علوم و فناوری‌ اوفا با روسای برخی از بزرگترین مراکز علمی و آموزشی ایران دیدار داشتند و با تعدادی از دانشگاه‌های ایران از جمله با پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، دانشکده شیمی و شیمی مهندسی ایران، دانشکده پلیمر و پتروشیمی ایران، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید بهشتی توافقنامه‌هایی امضا کردند. به گفته رئیس دانشگاه اوفا، تفاهم نامه با دانشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران اهمیت بزرگی برای صنعت پالایش جمهوری باشقیرستان دارد و می‌تواند نتایج چشم‌گیری در زمینه مواد پلیمری و پتروشیمی و آماده‌سازی کارکنان این صنعت داشته باشد. (سایت خبرگزاری «باش اینفورم»)

رشد قابل توجه قیمت بنزین AI-98 در تاتارستان

بر اساس داده‌های تاتارستان استات، در بازه زمانی 15 تا 22 آوریل سال جاری، قیمت بنزین و سوخت دیزل تمامی‌ شرکت­ها در تاتارستان افزایش یافته است. قیمت بنزین AI-98 با رشد 1.36 درصدی نسبت به دیگر انواع بنزین افزایش قابل توجه بیشتری داشته است. افزایش قیمت سوخت دیزل، کمتر از سایر انواع سوخت ها می ­باشد. از اول مارس، ممنوعیت صادرات بنزین در روسیه که در 17 نوامبر سال گذشته لغو شده بود، دوباره در دستور کار قرار گرفت و تا 31 اوت ادامه خواهد داشت. ( سایت خبرگزاری تاتاراینورفرم)

همکاری جمهوری تاتارستان با کشورهای آفریقا

فرید موخامتشین، رئیس شورای دولتی جمهوری تاتارستان، ابراز داشت: «سیاست خارجی روسیه در طی سال‌های اخیر به سمت توسعه همکاری‌ با کشورهای «جنوب جهانی» (کشورهای در حال توسعه) سوق داشته است. با توجه به موقعیت کنونی و انجام عملیات ویژه نظامی و تحریم‌های موجود علیه روسیه، بسیار اهمیت دارد که قالب‌های جدیدی از همکاری‌های بین‌المللی به کار گرفته ‌شود و روابط اقتصادی خارجی در سطح منطقه‌ای و شهری عمیق‌تر ‌گردد. (کانال تلگرامی خبرگزاری «تات میدیا»)

 رشد شاخص تولید صنعتی در جمهوری باشقیرستان

به گزارش سرویس آمار جمهوری باشقیرستان، شاخص تولید صنعتی جمهوری باشقیرستان در سه‌ماهه اول سال 2024 با رشد 109 درصدی همراه بوده است. میانگین این شاخص در کل روسیه 105.6 درصد است. طبق گزارش­ها رشد در صنایع فراوری (113.5 درصد) و صنعتی انرژی (104.6 درصد) مشاهده می‌شود. (سایت خبرگزاری «باش اینفورم»)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما