معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۷

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ دوم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نیروی کار خارجی؛ عامل رشد اقتصادی

مطالعه جدید اتاق بازرگانی دانمارک (DCC) نشان می‌دهد که در سال 2023 نیروی کار خارجی 322 میلیارد کرون (46.2 میلیارد یورو) به اقتصاد دانمارک کمک کردند که معادل 11.6 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بود و بدین ترتیب نیروی انسانی خارجی سهم بزرگی در رشد اقتصادی دانمارک در سال گذشته داشته است. همچنین سایر داده‌های منتشر شده در این گزارش نشان می‌دهد مهاجران به رشد اشتغال نیز کمک کرده‌اند و 87 درصد از کسانی که در سال 2023 به بازار کار پیوستند، اتباع خارجی بودند. در عین حال، این مطالعه نشان می‌دهد که 15 درصد از همه کارکنان تمام وقت (حدود 318 هزار نفر) خارجی بودند که به گفته برایان میکلسن، رئیس اتاق بازرگانی، نشانه‌ای از این است که نیروی انسانی خارجی برای اقتصاد ضروری است. پیش‌بینی اخیر مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که تعداد دانمارکی‌های بومی در سن کار 16 تا 66 سال در دهه آینده، 75 هزار نفر کاهش خواهد یافت که به گفته استین نیلسن، معاون مدیر کنفدراسیون صنایع دانمارک (DI)، گویای نیاز بیشتر به مهاجران در بازار کار دانمارک است. کنفدراسیون صنایع دانمارک از دولت خواسته که حداقل حقوق مورد نیاز را کاهش دهد یا اصلاح کند تا شرکت‌ها بتوانند کارگران ماهر را به دانمارک جذب کنند. در حال حاضر هر فرد غیر اتحادیه اروپائی که به دنبال مجوز کار در دانمارک باشد باید تضمینی ارائه دهد که به وی شغلی با پرداخت حداقل 36 هزار کرون (5100 دلار) در ماه پیشنهاد شده است. (برلینسکه)

امضای قرارداد مرسک با نیجریه

شرکت کشتیرانی مرسک، قراردادی 418 میلیارد کرونی (600 میلیون دلاری) برای توسعه بنادر و پایانه‌های کانتینری در نیجریه امضا کرده است. روبرت مرسک اوگلا، رئیس مرسک، در دیدار با تینوبو، رئیس جمهور نیجریه، در حاشیه نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد درباره همکاری جهانی، رشد و انرژی برای توسعه در ریاض، طرح سرمایه‌گذاری را ارائه کرد و گفت: ما فرصت قابل توجهی برای استفاده از کشتی‌های بزرگتر در بنادر نیجریه را دیده ایم. از لحاظ تاریخی، اکثر سواحل غرب آفریقا توسط کشتی‌های کوچکتر سرویس دهی می‌شوند. در حال حاضر، ما فرصتی را برای استقرار کشتی‌های بزرگتر به نیجریه می‌بینیم و برای دستیابی به این هدف، باید زیرساخت‌های بندری را گسترش دهیم، بویژه در لاگوس، جایی که ما به یک مرکز بزرگتر برای خدمات لجستیکی در آن نیاز داریم. (بی تی)

حرکت دانمارک به سمت کاهش 70 درصدی انتشار دی‌اکسید‌کربن

دانمارک به هدف بلندپروازانه خود یعنی کاهش 70 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030 نزدیک‌تر شده است. آخرین گزارش پیشرفت وزارت آب و هوا نشان می‌دهد که انتظار می‌رود انتشار دی‌اکسید‌کربن در مدت شش سال در مقایسه با سال 1990، حدود 68 درصد کاهش یابد. محاسبات بر اساس یک مدل جدید نشان می‌دهد که درختان در جنگل‌های دانمارکی بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌شد دی‌اکسید‌کربن را از جو جذب می‌کنند. لارس آگارد وزیر آب و هوا از این پیش‌بینی خوش بینانه استقبال کرد و گفت: ما در راه رسیدن به هدف 2030 هستیم. به گفتۀ وی، کاهش قابل توجه دی‌اکسیدکربن نتیجه توافق‌های بلندپروازانه و مسئولیت‌پذیری سیاسی گسترده برای اقدامات اقلیمی، همراه با بهبود مستمر دانش درباره انتشار گازهای گلخانه‌ای است. آگارد افزود: کشاورزی همچنان بزرگترین عامل انتشار دی‌اکسید‌کربن در دانمارک است و تقریبا نیمی از انتشار گازهای گلخانه‌ای دانمارک در سال 2030 را تشکیل می‌دهد، بنابراین برای رسیدن به اهداف 2030، اخذ مالیات کربن از کشاورزی ضروری است. وی در عین حال تاکید کرد که انتقال سبز به طور ناگهانی در سال 2030 متوقف نخواهد شد و دانمارک باید به اتخاذ تصمیمات لازم برای مقابله با بحران آب و هوا ادامه دهد. (تی وی2)

احتمال مواجهۀ مسافران هوائی با صف‌های طولانی

مسافران خطوط هوایی ممکن است در تابستان امسال در فرودگاه کپنهاگ به دلیل عدم اجرای کنترل خودکار گذرنامه با صف‌های طولانی مواجه شوند. دو فرودگاه بزرگ دانمارک، کپنهاگ و بیلوند، ماشین‌های کنترل خودکار گذرنامه جدیدی ساخته‌اند که فقط با سیستم جدید ورود و خروج اتحادیه اروپا (EES) کار می‌کنند، اما بعید است که آنها قبل از دوره شلوغ تابستان نصب شوند. در نتیجه، نگهبانان قدیمی مرزی برای بررسی و مهر زدن گذرنامه‌ها در باجه‌های کنترل پاسپورت باقی می‌مانند. لیسه کورت اشتاین، رئیس ارتباطات فرودگاه کپنهاگ گفت که انتظار دارد در شلوغ‌ترین روزها حدود 100 هزار مسافر وجود داشته باشد که عدم به‌کارگیری کنترل خودکار پاسپورت می‌تواند منجر به تاخیرهای طولانی شود. (تی وی2)

درخشش اقتصاد دانمارک نسبت به همسایگان

با نرخ رشد پیش‌بینی شده 2.3 درصدی در سال جاری، اقتصاد دانمارک از همسایگان خود یعنی سوئد و آلمان پیشی گرفته است. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در آخرین گزارش خود اشاره می‌کند که این رشد، به رهبری غول دارویی نوونوردیسک، نشان دهنده انعطاف‌پذیری و پویایی اقتصاد دانمارک است. البته سازمان همکاری و توسعه اقتصادی خواستار پیشرفت‌های بیشتر است و می‌گوید که قدرت اقتصادی این کشور نه تنها در بخش داروسازی بلکه در زمینه‌هایی مانند مصرف خصوصی و افزایش دستمزد پیش‌بینی‌شده نهفته است. این سازمان پیشنهاد می‌کند که با تسهیل ادغام کارگران خارجی ماهر و افزایش کارایی تولید، دانمارک می‌تواند انعطاف‌پذیری اقتصادی و رقابت‌پذیری خود را در صحنه جهانی بیشتر تقویت کند. (تی وی۲)

ارتقای چشم‌انداز مالی شرکت نوونوردیسک

غول داروسازی نوونوردیسک پس از افزایش 22 درصدی در سود سه ماه اول سال جاری، چشم‌انداز مالی سال 2024 خود را ارتقا داد. در این ارتباط پیش‌بینی رشد فروش از 17 الی 25 درصد به 19 الی 27 درصد تغییر داده شده است. سه ماهه اول شاهد افزایش 25 درصدی در فروش داروهای دیابت و افزایش 30 درصدی در فروش داروهای کاهش وزن بود که حاصل آن در مجموع 65.3 میلیارد کرون (9.1 میلیارد دلار) فروش و 25.4 میلیارد کرون (3.6 میلیارد دلار) سود قبل از مالیات بود. (www.avisen.dk)

کسری فصل اول سال برای وستاس

عملکرد سه ماهه اول سال شرکت وستاس، تولیدکننده توربین بادی نشان از کسری 500 میلیون کرونی (71 میلیون دلاری) آن دارد. این در حالی است که این شرکت در مدت مشابه سال گذشته سود 120 میلیون کرونی (17.2 میلیون دلاری) را به ثبت رسانده بود. فروش این شرکت نیز با کاهش 5 درصدی بالغ بر 20 میلیارد کرون (2.8 میلیارد دلار) گردید. (renewablesnow.com)

درآمد 2.6 میلیارد کرونی اوراستد

شرکت انرژی اوراستد درآمد سه ماهه اول سال را 2.6 میلیارد کرون گزارش کرده است. این رقم یک کاهش 19 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد که بخشی از آن به بدهی مالیاتی معوقه نسبت داده شده است. با این حال درآمد عملیاتی شرکت رشد نشان می‌دهد که حاصل افزایش درآمد از مزارع بادی فراساحلی بوده است. (دی آر)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما