معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۳

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق – سلیمانیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق - سلیمانیه در هفته اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این اقلیم به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

تحویل نفت اقلیم کردستان به بغداد شرط از سرگیری صادرات نفت منطقه

دولت مرکزی عراق تحویل نفت اقلیم کردستان به شرکت دولتی سومو را پیش شرط شروع مجدد صادرات نفت این منطقه اعلام کرد. حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق، در این باره مدعی شد بغداد با ارسال نامه رسمی از اربیل خواسته است با هدف از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه، نفت تولیدی خود را به شرکت دولتی سومو تحویل دهد. موضوع از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق خط لوله عراق-ترکیه در ماه­های گذشته یکی از موضوعات مهم در روابط اربیل-بغداد بوده که علی­رغم جلسات متعدد میان طرف­های عراقی، کرد و ترکیه­ای هنوز به نتیجه نرسیده است. قبل از توقف صادرات نفت منطقه به حکم دادگاه بین المللی پاریس، روزانه حدود 400 هزار بشکه نفت از اربیل و حدود 75 هزار بشکه نفت از کرکوک از طریق بندر جیحان ترکیه صادر می­شد. این موضوع باعث محرومیت اقلیم کردستان از درآمد چند میلیارد دلاری صادرات نفت و در نتیجه وخامت هرچه بیشتر وضعیت اقتصادی این منطقه شده که در ناتوانی اربیل در پرداخت حقوق کارمندان خود نمود پیدا کرده است.

منبع: روداو

درخواست لغو تحریم­های فرودگاه سلیمانیه در جریان سفر اردوغان به عراق

معاون نخست وزیر اقلیم کردستان اعلام کرد در دیدار با رئیس جمهور ترکیه درخواست تجدید نظر در خصوص بستن حریم هوایی ترکیه به روی فرودگاه سلیمانیه را مطرح نموده است. قباد طالبانی در صفحه فیسبوک خود با اشاره به برگزاری نشستی میان مقامات اقلیم کردستان و رئیس جمهور ترکیه مدعی شد در این نشست از رجب طیب اردوغان خواسته است در مورد بستن حریم هوایی ترکیه به روی فرودگاه بین المللی سلیمانیه تجدید نظر کند. شایان ذکر است، در پی گزارش­هایی مبنی بر فعالیت عناصر پ.ک.ک در استان سلیمانیه، خطوط هواپیمایی ترکیه در 3 آوریل 2023 تمامی‌پروازهای خود به فرودگاه سلیمانیه را به حالت تعلیق درآورد و سپس دولت ترکیه استفاده تمامی‌پروازها از حریم هوایی ترکیه به مقصد سلیمانیه را ممنوع کرد.

منبع: کانال 8

کاهش جیره غذایی اختصاص یافته به شهروندان اقلیم کردستان

جیره غذایی اختصاص یافته از سوی بغداد برای شهروندان اقلیم کردستان با کاهش مواجه شده است. به گفته نوزاد شیخ کامل، مدیرکل تجارت در وزارت تجارت و صنعت اقلیم کردستان، مقامات بغداد تغییر در میزان جیره اختصاص یافته به شهروندان اقلیم کردستان را به اطلاع مقامات این منطقه رسانده­اند که به موجب آن میزان سهمیه برنج و رب این شهروندان کاهش یافته است. بر این اساس، شهروندان در این ماه 2.5 کیلو برنج (نیم کیلو کمتر از ماه قبل) و یک قوطی 800 گرمی رب گوجه فرنگی دریافت خواهند نمود.

منبع: کردستان 24

تقویت همکاری اقلیم کردستان و اسپانیا در زمینه گردشگری  

به دنبال حضور هیأتی از اقلیم کردستان در نمایشگاه گردشگری مادرید، روابط بسیار خوبی میان فعالان گردشگری دو طرف شکل گرفته است. در این راستا، اخیراً گروه 12 نفره از گردشگران اسپانیایی با سفر به اقلیم کردستان، از جاذبه­های گردشگری این منطقه بازدید به عمل آوردند. پیش از این، وزیر شهرداری­ها و گردشگری حکومت اقلیم کردستان، از حضور این منطقه در نمایشگاه سالانه گردشگری مادرید (ژانویه 2024) برای اولین بار و معرفی ظرفیت­های آن به گردشگران خارجی خبر داده بود. بنابر آمار مقامات این منطقه، در حال حاضر 3100 مرکز گردشگری و 80 هزار مکان اقامتی در اقلیم کردستان مشغول به فعالیت می‌باشند.

منبع: کردستان 24

درآمد 700 میلیارد دیناری اقلیم کردستان در دو ماه اول سال   

وزارت دارایی اقلیم کردستان مجموع درآمدهای دو ماه نخست سال ۲۰۲۴ این منطقه را ۷۰۰ میلیارد دینار اعلام کرد. این خبر در حالی اعلام می‌شود که وزارت دارایی عراق به صورت رسمی از دولت اقلیم کردستان خواسته بود سهم قانونی دولت مرکزی از درآمدهای ماه‌های ژانویه و فوریه این منطقه را که بنا بر اعلام وزارت دارایی اقلیم بیش از ۹۰۵ میلیارد دینار است پرداخت کند. بر اساس اعلام وزارت دارایی اقلیم کردستان، مبلغ ۹۰۵ میلیارد دیناری که قبلا اعلام شده بر اساس کمک‌های نیروهای همپیمان به پیشمرگه، سپرده‌های بانکی و وام برق محاسبه شده است اما درآمد واقعی منطقه در دو ماه نخست سالجاری میلادی همان ۷۰۰ میلیارد دینار است. در همین حال گفته می­شود قرار است هیأتی از وزارت دارایی اقلیم کردستان برای بررسی این مسأله به بغداد سفر کند.

منبع: کردستان تایمز

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما