معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۲

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ اول اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بهبود پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی صربستان

صندوق بین‌المللی پول (IMF) اعلام کرد که انتظار دارد اقتصاد صربستان در سال جاری 3.5 درصد رشد کند و پیش‌بینی رشد 3 درصدی قبلی خود را که در ماه اکتبر انجام داده بود، اصلاح کرد. صندوق بین‌المللی پول همچنین اعلام کرد که اقتصاد صربستان در سال آینده 4.5 درصد رشد خواهد کرد. آخرین پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول با آخرین پیش‌بینی بانک جهانی مبنی بر رشد اقتصادی 3.5 درصدی صربستان در سال جاری مطابقت دارد. در سال گذشته، تولید اقتصادی صربستان حدود 2.5 درصد افزایش داشت. در خصوص تورم صربستان نیز صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که متوسط نرخ تورم در این کشور از 12.4 درصد در سال گذشته به 4.8 درصد در سال 2024 کاهش یافته است و البته پیش‌بینی می‌شود در سال 2025 به 3.1 درصد برسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود کسری حساب جاری صربستان از 2.6 درصد در سال 2023 به 3.9 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2024 افزایش یابد و پیش‌بینی می‌شود در سال 2025 کسری حساب جاری صربستان به 4.7 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که تولید ناخالص داخلی منطقه اروپای نوظهور و در حال توسعه در سال 2024 پس از رشد 3.2 درصدی در سال گذشته به 3.1 درصد در سال 2024 برسد و سپس در سال 2025 به 2.8 درصد برسد. این منطقه شامل بوسنی، رومانی، ترکیه، بلغارستان، صربستان، آلبانی، کوزوو، مولداوی، مونته نگرو و مقدونیه شمالی می‌شود.

https://bif.rs/2024/04/mmf-koliki-rast-bdp-a-srbiji-prognozira-mmf

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تکنولوژی در بلگراد

نمایشگاه بین‌المللی تکنولوژی و دستاوردهای آن امسال با شعار «توسعه الهام بخش» در نمایشگاه بلگراد بین 21 تا 24 مه برگزار می‌شود. این نمایشگاه فرصتی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند تا در مورد نوآوری‌های فعلی که مرتبط با بهره‌وری و رقابت بالاتر هستند، آشنا شوند. نمایشگاه بلگراد اعلام کرد این رویداد مکانی ایده‌آل برای ترویج انقلاب صنعتی چهارم است. نمایشگاه همچنین بر دیجیتالی‌سازی تمرکز خواهد داشت که تغییرات انقلابی در توسعه و نحوه عملکرد شرکت‌ها و افزایش بهره‌وری و رقابت ایجاد کند. این مفهوم به احتمالات و چالش‌های جدید اشاره می‌کند و به سمت شناخت تأثیرات و پیامدهای جدید توسعه شتابان فنی و فناوری هدایت می‌شود. به منظور حفظ وجهه معتبرترین رویداد تخصصی توسعه فناوری در این بخش از اروپا، نمایشگاه تکنولوژی میزبان تمامی غرفه داران داخلی و خارجی مربوطه، از جمله مروجین کلیدی روندهای فنی و فناوری جهانی خواهد بود. برگزار کنندگان این نمایشگاه اعلام کردند که تاکید نمایشگاه بر نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید، کارخانه‌های آینده، اتوماسیون صنعتی، انرژی الکتریکی و زیرساخت‌های انرژی خواهد بود.

https://www.ekapija.com/news/4659662/medjunarodni-sajam-tehnike-od-21-do-24-maja

افتتاح خط راه‌آهن بلگراد سوبوتیسا تا آخر سال 2024

خط راه‌آهن سریع‌السیر در ماه دسامبر 2024 به سوبوتیسا می‌رسد که این مسیر را می‌توان در 100 دقیقه پیمود. نناد استانیساویچ از شرکت زیرساخت راه‌آهن صربستان اعلام کرد که راه‌آهن سریع‌السیر از بلگراد به سوبوتیسا می‌تواند در ماه دسامبر وارد ترافیک شود و ساخت راه‌آهن سریع‌السیر از بلگراد به نیش نیز آغاز شده است که این مسیر را به جای شش ساعت فعلی می‌توان در 100 دقیقه طی کرد. تا پایان سال، راه‌آهن سریع‌السیر از نووی ساد به سوبوتیسا تکمیل خواهد شد و این بخشی از پروژه راه‌آهن سریع‌السیر بلگراد به بوداپست است. طول آن 108 کیلومتر خواهد بود و ارزش قراردادی کل آن 1.16 میلیارد دلار است. در حال حاضر مرحله آزمایش شبکه در قسمت نوی ساد تا ورباس در حال انجام است و تا پایان سال 2024 حدود چهل دقیقه طول می‌کشد تا از نووی ساد به سوبوتیسا سفر کرد و در مجموع از بلگراد تا سوبوتیسا را با سرعت 200 کیلومتر در ساعت با قطار سریع‌السیر در حدود یک ساعت پیمود. راه‌آهن سریع‌السیر از بلگراد به نیش که 50 درصد آن ساخته شده است و طبق برنامه زمانی که این پروژه در چند سال آینده تکمیل شود، طول سفر به صد دقیقه خواهد رسید.

https://biznis.rs/vesti/srbija/do-subotice-brzom-prugom-u-decembru-do-nisa-za-100-minuta-po-zavrsetku-radova/

رونق ساخت‌و‌ساز، عامل رشد اقتصاد صربستان

پروژه اکسپو 2027، یک مجتمع مسکونی به مساحت 160 هزار متر مربع در حال ساخت است و در حال حاضر، صنعت ساخت‌و‌ساز صربستان، قطار اقتصاد را می‌کشد که سال گذشته 5.5 درصد از تولید ناخالص داخلی صربستان را به خود اختصاص داد و بیشترین سهم را در رشد تولید ناخالص داخلی صربستان داشت. بخش ساخت‌و‌ساز همچنین باعث رشد سایر فعالیت‌ها مانند تولید مصالح ساختمانی، تجهیزات الکتریکی، مواد اولیه در ساخت‌و‌ساز، خدمات مهندسی، خدمات معماری و همچنین حمل‌و‌نقل می‌شود، بنابراین سهم آن بسیار بیشتر از آن 5.5 درصد است. البته بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه‌های زیرساختی بزرگ صربستان توسط شرکت‌های خارجی، عمدتا از ترکیه، چین و آمریکا انجام می‌شود. شرکت‌های داخلی صربستان بیشتر به صورت پیمانکاران فرعی هستند و در صورت استفاده از سرمایه داخلی، سهم ساخت‌و‌ساز در تولید ناخالص داخلی صربستان بیشتر می‌شود. همچنین سهم ساخت‌و‌ساز در تولید ناخالص داخلی کشورهای اروپای شرقی یا مرکزی در حدود 7 یا 7.5 درصد می‌باشد.

سال گذشته در مجموع بیش از 30 هزار مجوز ساخت‌و‌ساز در صربستان صادر شد. این مقدار در کرواسی در حدود 11 هزار بود و در دیگر کشورهای منطقه به طور قابل توجهی کمتر از این مقدار بود. بیشتر پروانه‌های ساخت‌و‌ساز در صربستان برای ساختمان‌های مسکونی صادر شده است. بنابراین در بلگراد اکنون حدود 30 هزار آپارتمان کوچک وجود دارد. با این حال، ساخت مناطق مسکونی بزرگ همچنان در حال برنامه‌ریزی است. در سال 2023، سه میلیارد یورو در پروژه‌های زیربنایی صربستان سرمایه‌گذاری شد که امسال به 4 میلیارد و در چند سال آینده به حدود 20 میلیارد یورو خواهد رسید.

https://www.rts.rs/lat/vesti/ekonomija/5417871/evropske-cene-nekretnina-u-beogradu-najvise-dozvola-izdato-za-stambene-objekte.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما