معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۰۷- ۱۱:۴۲ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ اول اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رکورد در آمار اشتغال

تعداد افراد شاغل دانمارک در ماه فوریه، 5300 نفر افزایش یافت و به رکورد جدید 3014700 نفر رسید که تقریبا 70 درصد از جمعیت بزرگسال را تشکیل می‌دهد. به گفته توره استرامر، اقتصاددان ارشد اتاق بازرگانی دانمارک، ارقام اشتغال برای 11 ماه از 12 ماه گذشته افزایش یافته است و از ابتدای سال 2023، 34200 نفر را به بازار کار اضافه کرده است که فراتر از همه انتظارات بوده است. سورن کریستنسن، تحلیلگر ارشد سودبانک، که در ماه نوامبر هشدار داد کاهش تولید صنعتی می‌تواند منجر به تعدیل نیرو شود، اکنون معتقد است که رشد، پایدار است و اشتغال در سراسر سال 2024 بالا خواهد ماند، حتی اگر شاخص‌های کلیدی بازار کار نشان دهند تقاضا برای نیروی کار در حال کاهش است. افزایش اشتغال عمدتا توسط بخش خصوصی تقویت شده است، جایی که 28400 نفر بیشتر از 12 ماه قبل مشغول به کار هستند در حالی که تعداد اضافه شده به بخش دولتی تنها 5700 نفر بوده است. (بی تی)

تقریبا 90 درصد مشاغل جدید در اختیار مهاجران

بررسی کنفدراسیون صنایع دانمارک (DI) نشان می‌دهد که 87 درصد از کسانی که در سال گذشته به بازار کار پیوسته‌اند، اتباع خارجی هستند. استین نیلسن، معاون مدیر کنفدراسیون صنایع، این آمار را به کمبود نیروی انسانی دانمارکی نسبت داد. وی افزود: رشد شغلی که در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم به این معنی است که هیچ نیروی کار بلااستفاده در دانمارک در دسترس نیست، به‌ویژه برای شرکت‌هایی که به دنبال متخصصان ماهر هستند. این مشکل در سال‌های آینده تشدید خواهد شد و منجر به کسری ساختاری بازار کار خواهد شد. پیش‌بینی اخیر مرکز آمار دانمارک نشان داد که تعداد دانمارکی‌های بومی در سن کار ۱۶ تا ۶۶ سال در دهه آینده 75 هزار نفر کاهش خواهد یافت که به گفته این اقتصاددان بر نیاز به مهاجران بیشتر تأکید دارد. به همین دلیل، از دولت خواسته شده تا حداقل حقوق مورد نیاز برای پذیرش خارجیان را حذف یا تعدیل کند تا با کاهش به اصطلاح شرط حداقل حقوق، شرکت‌ها بتوانند کارگران ماهر را به دانمارک جذب کنند. هر فرد غیر اتحادیه اروپا که به دنبال مجوز کار در دانمارک باشد باید تضمینی ارائه دهد که شغلی با دستمزد حداقل 36000 کرون (5100 دلار) در ماه به وی پیشنهاد شده است. نیلسن گفت: ما به یک سیستم جدید نیاز داریم تا هرکس با شغلی تحت پوشش قرارداد جمعی بین کارفرما و اتحادیه‌های کارگری، بتواند آزادانه به اینجا بیاید. این امر باعث می‌شود بوروکراسی نیز برای کارفرمایان بسیار کمتر شود. (بی تی)

سرمایه‌گذاری 400 میلیون کرونی دانمارک در استراتژی کمک‌های «خطرناک» بانک جهانی

دانمارک موافقت کرده است که در استراتژی جدید مالی بانک جهانی با هدف جمعآوری میلیاردها دلار برای کشورهای در حال توسعه مشارکت کند. پیش از اجلاس بهار سران بانک جهانی که در واشنگتن دی سی، آغاز به کار کرد، دن یورگنسن، وزیر توسعه و استراتژی آب و هوای جهانی، چارچوب استراتژی جدید را ارائه کرد. به گفته وزیر، دانمارک 400 میلیون کرون (57 میلیون دلار) در اوراق قرضه جدید بانک سرمایه‌گذاری خواهد کرد تا بانک جهانی ظرفیت وام خود را 3.2 میلیارد کرون افزایش دهد. با این برنامه بانک در کمک به کشورهای توسعه نیافته برای وفق دادن خود با تغییرات آب و هوایی و مبارزه با فقر بهتر عمل خواهد کرد. وزیر قبل از عزیمت به واشنگتن به خبرنگاران گفت: ما باید راه‌های جدید و مؤثری را برای ایجاد سرازیر شدن کمک‌ها به کشورهای در حال توسعه مورد بررسی قرار دهیم چون این کشورها کمک مالی مورد نیاز برای سازگاری با آب و هوا و کاهش فقر را دریافت نمی‌کنند. ما نمی‌توانیم این کار را با کمک‌های سنتی یا کمک‌های توسعه انجام دهیم و اقدامات جدیدی لازم است. به گفته بانک جهانی، استراتژی جدید تأمین مالی آن را به طور گسترده‌تری در دسترس قرار می‌دهد و اگر کشورها نتوانند وام‌های خود را بازپرداخت کنند، سهامداران وارد عمل خواهند شد. آقای یورگنسن گفت او مطمئن است که مفهوم استفاده از پول عمومی‌برای جمع‌آوری مقادیر زیادی سرمایه خصوصی علیرغم خطر، نتیجه خواهد داد. وی افزود: تأثیر کلی، حتی اگر برخی از پروژه‌ها شکست بخورند، منجر به توسعه واقعی‌تر از آن می‌شود که ما بطور مستقیم پول می‌دهیم. (بی تی)

آتش‌سوزی در ساختمان 400 ساله بورس کپنهاگ

بخش اعظم ساختمان نمادین 400 ساله بورس اوراق بهادار کپنهاگ (بورسن)، مجاور پارلمان دانمارک در کاخ کریستینسبرگ، در اثر آتش‌سوزی ویران شد. مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک در شبکه‌های اجتماعی نوشت: تکه‌ای از تاریخ دانمارک در آتش می‌سوزد. دیدن از دست دادن چنین میراث فرهنگی غیرقابل جایگزینی دردناک است. پادشاه فردریک نیز در پیامی در رسانه‌های اجتماعی نوشت: امروز صبح با منظره غم‌انگیزی از خواب بیدار شدیم؛ بخش مهمی از میراث معماری ما در حال نابودی بود. بورسن، عمارت کریستین چهارم، برای 400 سال، نقطه عطفی متمایز برای کپنهاگ بوده است. در طول نسل‌ها، مناره اژدها به ایجاد این تصویر که کپنهاگ یک شهر برج‌ها است، کمک کرده است. ما تا به امروز این بنای تاریخی را نمادی زیبا از پایتخت و بنایی می‌دانیم که همه ملت به آن افتخار کرده است. این ساختمان در سال 1615 ساخته شد و نمونه‌ای برجسته از سبک رنسانس هلندی در دانمارک محسوب می‌شود. پس از خروج بورس کپنهاگ در سال 1974، اتاق بازرگانی به این ساختمان نقل مکان کرد. (تی وی2)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما