معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۱- ۱۲:۴۵ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی زیمبابوه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور زیمبابوه در هفته چهارم فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

الف: زیمبابوه

اتحادیه اروپا تحریم های زیمبابوه را برای یک سال دیگر با استناد به وضعیت زیمبابوه تمدید کرد

اتحادیه اروپا با توجه ویژه به وضعیت حقوق بشر به پیگیری دقیق تحولات زیمبابوه ادامه خواهد داد و آمادگی خود را برای تطبیق طیف وسیعی از سیاست های خود بر این اساس یادآوری می‌کند. اقدامات اتحادیه اروپا شامل تحریم تسلیحات و تجهیزاتی است که ممکن است برای سرکوب داخلی مورد استفاده قرار گیرند، و دارایی‌های هدفمند مسدود شده علیه یک نهاد، صنایع دفاعی زیمبابوه می‌باشد.

تحریم ها علیه زیمبابوه ابتدا در سال 2011 به دلیل نقض حقوق بشر تحت رهبری رابرت موگابه فقید اعمال شد.  از آن زمان به بعد هر سال تمدید می‌شوند و برخی از نهادها و افراد حذف یا به فهرست تحریم‌ها اضافه می‌شوند.  حامیان تحریم‌ها، از جمله ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا، استدلال می‌کنند که این تحریم‌ها هدف قرار گرفته‌اند و آسیبی به عموم مردم یا اقتصاد کشور وارد نمی‌کنند.  با این حال، حزب حاکم زیمبابوه، ZANU PF، جامعه توسعه آفریقای جنوبی (SADC)، اتحادیه آفریقا، و سازمان ملل متحد ادعا می‌کنند که تحریم‌ها عواقب ناخواسته‌ای برای مردم و نهادهای عادی دارد. آنها استدلال می‌کنند که تحریم ها مانع از توانایی زیمبابوه برای تجارت با کشورهای همسایه شده است و نه تنها بر اقتصاد زیمبابوه بلکه بر اقتصاد همسایگان آن نیز تأثیر می‌گذارد.

 زیمبابوه از آغاز سال 2001 که بریتانیا برای اولین بار تحریم های خود را اعمال کرد، با چالش های اقتصادی قابل توجهی روبرو بوده است.  آنها از آن زمان به بعد هر سال با حذف یا اضافه شدن برخی از نهادها و افراد تمدید می‌شوند.  دولت ZANU PF این مشکلات را ناشی از تحریم‌ها می‌داند، در حالی که قدرت‌های غربی آن را به سوء مدیریت منابع ملی، فساد و سیاست‌های ضعیف نسبت می‌دهند. در مقایسه با اتحادیه اروپا، ایالات متحده از سال 2003 تحریم های سخت گیرانه تری را علیه زیمبابوه اعمال کرده است. پیش بینی می‌شود این تحریم ها نیز در ماه‌های آینده تمدید شوند.  تحریم‌های ایالات متحده به دلیل گستره و سخت‌گیری همه جانبه‌شان شناخته می‌شوند که نشان‌دهنده نگرانی‌ها در مورد سیاست‌ها و اقدامات دولت زیمبابوه است. Zimbabwe news

 

دفاع اعضای حزب حاکم  و از اعضای سابق پارلمان ملی از وضعیت اقتصادی کشور

اعضای حزب حاکم  زانو پی اف که برخی از آنها عضو سابق پارلمان ملی زیمبابوه بودند از اوضاع بوجود آمده و شرایط اقتصادی دولت دفاع کرده اند. آنها گفته اند که ملت نباید از تورمی‌که باعث افزایش قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی شده است  گلایه نموده و واهمه داشته باشند و با عملکرد های نامناسب خود موجب اختلال مضاعف در بازار ها و نهایتا شرایط اقتصادی کشور شوند. افزایش قیمت و گرانی‌ها  بویژه بالا رفتن  قیمت های مواد غذایی و کمبودها در حوزه‌های کالاهای ضروری تورم ناشی از کمبود زنجیره‌های تامین و کمبود های جهانی است. آنها تاکید کردند دولت در حال مقابله با مشکلات ناشی از تحولات اخیر بین المللی و تامین این زنجیره کالایی می‌باشد و در این ارتباط تصمیمات مناسبی  را در جهت حفظ ارزش پول و کنترل قیمت ها خواهد گرفت.  این در حالی است که زیم دلار زیمبابوه از زمان معرفی مجدد بعنوان ارز ملی کشور در ژوئن سال 2019 مرتبا در حال از دست دادن ارزش خود می‌باشد که در این راستا تورم و قیمت کالاها بویژه مواد غذایی افزایش یافته است و دولت و بانک مرکزی این کشور سعی دارند از این روند جلوگیری نمایند. The herald

ب: زامبیا

نماینده صندوق بین‌المللی پول می‌گوید اقتصاد کلان زامبیا انعطاف لازم برای رشد را دارد

اریک لوتیه، نماینده مقیم صندوق بین‌المللی پول عنوان داشت زامبیا مانند برخی کشورهای آفریقایی به دلیل تغییرات آب و هوایی وضعیت خوبی نداشته و با الگوهای آب و هوایی غیرقابل پیش بینی مانند وجود سیلاب ها  و یا خشکسالی‌های مفرط که در این کشور حادث شده است مواجه شده است. طی سال‌های گذشته، این کشور با سیل‌هایی روبه‌رو بوده است که هزاران نفر را آواره کرده است.

 این در حالی  است که این اتفاق در بخش‌های خاصی از کشور رخ می‌دهد، مناطق دیگر با بارندگی متناوب و در برخی موارد با خشکسالی‌های شدید مواجه می‌شوند که تولید محصولات کشاورزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در نتیجه باعث گرسنگی در بین مردم آسیب‌دیده می‌شود. اگرچه تغییرات آب و هوایی به شدت در نتیجه پساب های صنعتی کشورهای توسعه یافته است، این اتفاقات در قالب تخریب اراضی و گل و لای توده‌های آبی از جمله تأثیرات شدیدی بر محیط زیست داشته است. وی تاکید کرد راه حل اثرات نامطلوب تغییرات آب و هوایی عمدتاً در حفظ محیط زیست از طریق اقداماتی مانند احیای جنگل های انبوه نهفته است. وی افزود بانک زاناکو با موسسه Worldview و راه حل های پل زدن شکاف در تلاش برای کمک به حفظ محیط زیست در زامبیا همکاری کرده است. به همین دلیل است که ما ستودنی می دانیم که این دو سازمان قصد دارند 1200 درخت را در پارک ملی لوزاکا به عنوان یکی از راه ‌های کمک به حفظ محیط زیست و کاهش تخریب زمین بکارند. زاناکو با مشارکت موسسه Worldview و راه حل های دیگر در تلاش های احیای جنگل، علاوه بر تعهد این موسسه مالی برای کاشت یک میلیون درخت در مناطق مختلف زامبیا تا سال 2025 است.

وی اظهار داشت ما از موسسه Zanaco و Worldview و Bridging Gap Solutions برای تکمیل تلاش‌های دولت برای جنگل‌کاری کشور برای آینده‌ای پایدار تقدیر می‌کنیم و با حفظ اکوسیستم‌ های طبیعی، کاهش آلودگی، اتخاذ شیوه ‌های پایدار و ارتقای آگاهی، می‌توانیم تعادل ظریف محیط را تضمین کنیم. Africantimes

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما