معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۱- ۱۱:۲۹

اخبار سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات کشور سیرالئون در هفته سوم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پیش بینی رشد 3.4 درصدی بانک جهانی برای اقتصاد آفریقا در سال 2024

بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی، پیش بینی می‌شود که وضعیت اقتصادی کشورهای جنوب صحرای آفریقا در سال 2024 ارتقا یابد. با این حال، به دلیل عوامل متعددی از جمله عدم ثبات اقتصاد جهانی، بار بدهی‌ها و درگیری‌های مداوم، پیشرفت های یاد شده در کشورهای جنوب آفریقا شکننده ارزیابی می‌شود.

بانک جهانی در گزارش اخیر خود که در ویژه نامه نبض آفریقا (Africa’s Pulse) منتشر شده، پیش‌بینی می‌کند که رشد این کشورها از 2.6 درصد در سال 2023 به 3.4 درصد در سال 2024 و 3.8 درصد در سال 2025 خواهد رسید. با آن که این خبر مثبت ارزیابی می‌شود، در مقایسه با وضعیت قبل از همه گیری کووید-19 تورم همچنان بالا بوده و بدهی عمومی‌بسیاری از کشورها نیز نگران کننده است.

نکته مهم در این گزارش این است که رشد اقتصادی به تنهایی برای کاهش چشمگیر فقر در جنوب صحرای آفریقا کافی نیست چرا که نابرابری و اختلاف طبقاتی عمیق، یک مانع بزرگ بر سر راه آن است.

09 April, 2024

https://ayvnews.com/sierra-leone-to-host-ecowas-conference-on-peace-security/

 

سیرالئون میزبان کنفرانس سران اکوواس با موضوع صلح و امنیت تسلیحات خودمختار

سیرالئون در تدارک میزبانی کنفرانس سران اکوواس با موضوع سیستم های تسلیحاتی خودمختار (Autonomous Weapon Systems) و صلح و امنیت است. این کنفرانس، با مشارکت وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین المللی و مرکز پاسخگویی و حاکمیت قانون سیرالئون، قرار است روزهای 17 و 18 آوریل 2024 در فری تاون برگزار شود و هدف اصلی آن ایجاد یک موضع مشترک منطقه ای و واحد در مورد تنظیم و کنترل سیستم های تسلیحاتی خودمختار در منطقه اکوواس است.

در این کنفرانس قرار است وزرای خارجه، کارشناسان فنی، نمایندگان جوامع محلی و بین المللی، و ناظرانی از سراسر غرب آفریقا و جهان شرکت کنند.

دستور کار کنفرانس یاد شده شامل موضوعات مهمی مانند پیامدهای اخلاقی سیستم های تسلیحاتی خودمختار، پایبندی به استانداردهای بین المللی حقوق بشر، و بررسی تاثیر سیستم های تسلیحاتی خودمختار بر حقوق بشر در عرصه بین الملل است. این کنفرانس به عنوان یک پلت فرم برای گفتگو و همکاری بین کشورهای عضو اکوواس عمل می‌کند و راه را برای اقدام جمعی در رسیدگی به چالش های ایجاد شده توسط سیستم های تسلیحاتی خودمختار هموار می‌کند.

08 April, 2024

 

برنامه سیرالئون برای تقویت بخش نفت و گاز با مشارکت سرمایه گذاراران

شرکت نفت سیرالئون در مشارکتی کلیدی با رویداد سالانه «هفته انرژی آفریقا – سرمایه گذاری در بخش انرژی آفریقا» (African Energy Week - Invest in African Energy)، در نظر دارد بخش نفت و گاز این کشور را تقویت کند. این همکاری در نوامبر 2024 آغاز شد و گامی مهم در چشم انداز انرژی سیرالئون محسوب می‌شود.

از اکتبر 2023، سیرالئون سرمایه گذاری‌های مختلفی از 56 بازیگر برجسته حوزه انرژی را به خود جذب کرده است. این موضوع راه را برای اکتشافات جدید حوزه انرژی در سیرالئون باز کرده و نیز جذب فرصت‌های سرمایه‌گذاری متعدد برای سایر بازیگران علاقه‌مند به بازار نفت و گاز غرب آفریقا را میسر می سازد.

طی رویداد سالانه «هفته انرژی آفریقا»، شرکت نفت سیرالئون وضعیت اکتشافات این حوزه در کشور را به شرکت کنندگان ارائه کرده و از سرمایه‌گذاران جدید دعوت می‌کند تا به این بازار که از پتانسیل بالایی برخوردار است، بپیوندند.

رویداد سالانه «هفته انرژی آفریقا»، یک پلتفرم برجسته برای اپراتورهای پروژه‌ها، تامین کنندگان مالی، ارائه دهندگان فناوری و دولت ها است که محلی برای امضای قراردادهای انرژی در آفریقا محسوب می‌شود.

https://cocorioko.net/power-cuts-in-sierra-leone-unpaid-debts-government-corruption-and-the-energy-crisis/

 

قطع برق در سیرالئون: بدهی‌های پرداخت نشده، فساد دولتی و بحران انرژی

از سپتامبر 2023، سیرالئون با چالش قطعی مکرر برق دست و پنجه نرم می‌کند. این کشور که با معادن فراوان الماس شناخته می‌شود، اکنون به دلیل کمبود زیرساخت های داخلی و فساد دولتی با کمبود برق مواجه است. در نتیجه، هزاران شهروند در پایتخت، فری تاون، بیشتر اوقات برق ندارند.

عامل اصلی کمبود برق سیرالئون، بدهی‌های پرداخت نشده این کشور به شرکت برق-آبی ترکیه، کارپاورشیپ (Karpowership) است. بسیاری از مردم سیرالئون از آنجایی که با گرمای بی سابقه و تاریکی مطلق در شب دست و پنجه نرم می‌کنند، خشمگین هستند و خواستار پاسخگویی دولت در مورد ناتوانی در پرداخت هزینه برق هستند.

اما قطعی برق در سیرالئون تنها یکی از کاستی‌های دولت این کشور است. قطعی برق موجب شده است که بسیاری از شهروندان فری تاون بهره وری مطلوبی در کارها نداشته باشند. برخلاف آنچه در سایر کشورهای غرب آفریقا دیده می‌شود، خاموشی و قطعی برق در سیرالئون هفته‌ها به طول انجامیده است و خانوارها و مشاغل را با مشکلات عدیده مواجه کرده است. در میان اموری که با قطعی برق دچار بیشترین آسیب شده اند، می‌توان به خدمات ضروری مانند مراقبت های بیمارستانی، آموزش جوانان و ساخت و ساز اشاره کرد.

دولت سیرالئون به شرکت کارپاورشیپ ترکیه 40 میلیون دلار بدهی دارد و اقدام این شرکت برای قطع برق باعث نگرانی در داخل کشور و صحنه بین المللی شده است. از آنجایی که شهروندان سیرالئون دسترسی بسیار اندکی به برق برای نیازهای خود دارند، فشار بیشتری بر دولت وارد می‌کنند و خواستار پاسخگویی دولت هستند. قطع برق توسط شرکت ترکیه ای، بر رضایت شهروندان از دولت تاثیر منفی گذاشته و حتی غرور ملی آنان را کاسته است.

ناتوانی دولت سیرالئون در کاهش بدهی‌های رو به افزایش خود در طول زمان، نشان دهنده مشکلات مالی و بی مسئولیتی مالی دولت است. هرچند که شرکت کارپاورشیپ برق هزاران شهروند سیرالئون را قطع کرده است، اما نمی‌توان این شرکت ترکیه ای را مقصر دانست. چرا که در مواجهه با افزایش ریسک مالی و پی بردن به امور مالی سیرالئون، تصمیم این شرکت برای قطع خدمات موجه بود.

10 April, 2024

 

مادا بیو رئیس جمهور سیرالئون، عید فطر را به مسلمانان سیرالئون تبریک گفت

با پایان ماه رمضان، جولیوس مادا بیو، رئیس جمهور سیرالئون، در پیامی ضمن در خواست از شهروندان این کشور برای ادامه محبت و نیکی، عید فطر را به همه مسلمانان کشور و نیز جهان تبریک گفت.

وی در ادامه افزود: امیدوارم خداوند حسنات شما را بپذیرد و گناهان شما را بیامرزد؛ به شما نیکی و شادی ارزانی کرده و به منازل شما آرامش عطا کند.

مادا بیو با اشاره به آداب و رسوم عید فطر، از جمله مبادله هدایا و اهدای صدقه، از همه مردم سیرالئون خواست تا از روحیه نیکی، عشق و نوع دوستی که در جامعه مسلمانان برجسته است، الگو گیرند.

رئیس جمهور سیرالئون با تاکید بر اهمیت صلح و همبستگی در جوامع، از طرف دولت خود و مردم سیرالئون، عید فطر را به برادران و خواهران مسلمان خود تبریک گفت و پیام خود را با عبارت «عید فطر مبارک باد!» به پایان رساند.

10 April, 2024

هشدار در مورد تاثیر درگیری‌ها بر عرضه نفت در غرب آفریقا

بر اساس گزارش پایگاه اویل پرایس (Oilprice.com) تاثیر درگیری‌ها بر کشورهای ساحل غرب آفریقا می‌تواند برخی از پروژه‌های نفتی را به خطر بیندازد و مانع از سرمایه گذاری خارجی شود.

در حالی که اتحادیه اروپا و ایالات متحده قول حمایت از دولت های غرب آفریقا برای مقابله با ناامنی را داده اند، مقامات آفریقایی و غربی نگران هستند که درگیری‌ها و کودتاها به منطقه ساحل غرب آفریقا، که میزبان چندین پروژه بزرگ تولید نفت و پایانه‌های صادراتی است، سرایت کند.

از سال 2020، کودتاهای نظامی در بورکینافاسو، مالی و نیجر به همراه خشونت‌های شورشیان اسلام‌گرا در ماه‌های اخیر، موجب افزایش نگرانی‌ها شده است. نگرانی نسبت به سرایت احتمالی خشونت افراط گرایان به کشورهای ساحل غرب آفریقا، از جمله بنین، ساحل عاج، غنا، توگو که همگی در غرب نیجریه، یعنی بزرگترین تولید کننده نفت خام آفریقا، قرار دارند، افزایش یافته است.

اخیرا یک پروژه بزرگ نفتی در ساحل عاج شروع به فعالیت کرده و شرکت بزرگ ایتالیایی اِنی (Eni) در آبهای این کشور یک اکتشاف بزرگ انجام داده است. انتظار می رود بنین نیز به زودی صادرات نفت از نیجر، که محصور در خشکی است، را از طریق ایجاد یک خط لوله جدید آغاز کند. توگو قصد دارد اصلاحات انرژی را برای تقویت توسعه منابع انجام دهد. در همین حال کشور غنا نیز در حال فعالیت در یک میدان بزرگ نفتی فراساحلی به نام جوبیلی (Jubilee) است.

طبق گزارش ها، خشونت افراط‌گرایان در سراسر ساحل غربی آفریقا افزایش یافته است و در هفت ماه اول سال 2023 حداقل 7800 غیرنظامی طی درگیریها کشته شده اند که نسبت به سال 2022 افزایش قابل توجهی را نشان می دهد. از سال 2020، کشورهای غرب آفریقا شاهد چندین مورد انتقال غیرقانونی قدرت بوده اند. چرا که سران آنها در رسیدگی به نارضایتی‌های عمومی ضعیف بودند.

جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در گزارش ارزیابی تهدیدات سالانه غیر محرمانه خود در ماه فوریه اعلام کرد که آشفتگی‌های یاد شده در غرب آفریقا، احتمال سرایت بحران‌ها به کشورهای همسایه در ساحل غربی آفریقا در سال 2024 را افزایش خواهد داد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما