معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۸

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته چهارم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اعلام ضرورت انجام اقدامات اساسی در جهت اشتغال جوانان و کاهش هزینه‌های بالای زندگی توسط رئیس جمهور

بسیرو جومای فای اقدامات اساسی را برای کاهش هزینه‌های زندگی مردم انجام خواهد داد. هدف وی دیجیتالی کردن سیستم اداری دولت برای کارآیی بیشتر است و نیز قصد دارد یارانه‌هایی برای تأثیرگذاری بر زنجیره ارزش تولید اختصاص دهد. سنگالی‌ها شجاع هستند، اما خسته شده اند و از ما برای مقابله با هزینه‌های بالای زندگی انتظار ارائه راه حل دارند. « مسئله هزینه زندگی به ویژه برای من نگران کننده است و توجه کامل مرا جلب می‌کند. در روزهای آینده، پس از رایزنی‌هایی که با ذینفعان مربوطه انجام خواهم داد، اقدامات زیادی انجام خواهد شد ». اینها وعده‌های رئیس جمهور برای کاهش قابل توجه هزینه‌های زندگی است. وی قصد دارد توجه بیشتری به جوانان که نقشی حیاتی در دستیابی به اهداف توسعه کشور ایفا می‌کنند داشته باشد. وی گفت: نقش و قصد من، تماس با همه اقشار، اطمینان بخشی، دلجویی و آشتی برای تحکیم صلح، امنیت و ثبات برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور است. جوانان، قلب تپنده ملت ما و در مرکز نگرانی‌های من هستند. رئیس جمهور اعلام کرد آموزش، اشتغال، کارآفرینی برای جوانان و زنان همچنان چالش‌های عمده‌ای است که باید با آن مقابله نمود. برای این منظور فای قصد دارد به یک بخش خصوصی قوی تکیه کند زیرا از سوی دولت حمایت می‌شود. وی گفت: بر اساس نیازهای اولویت‌دار مردم، برای توسعه اقتصاد کشور با هم کار خواهیم کرد. البته سرمایه گذاران خارجی هم نقش کامل خود را ایفا خواهند کرد. برای این منظور، رئیس جمهور در نظر دارد برای دستیابی به اهداف خود به یک دولت کارآمد تکیه کند. وی افزود: دولت باید در تمام سطوح به شیوه ای خوشایندتر و بهتر، ارائه خدمات عمومی‌ به مردم را افزایش دهد. ما باید رویه‌ها و تشریفات زائد را که اثر بخشی دولت را کاهش می‌دهد از رویه‌های خود حذف  کنیم. لذا باید به طور گسترده در دیجیتالی کردن خدمات و رویه‌های اداری سرمایه گذاری، فعالیت کنیم. وی در ادامه افزود: نیاز فوری برای به دست آوردن حاکمیت غذایی با سرمایه گذاری بیشتر و بهتر در بخش های کشاورزی، ماهیگیری و پرورش دام بعنوان سه منبع مهم تغذیه کننده مردم احساس می‌شود. همچنین یارانه‌های قابل توجهی که هر سال در کمپین کشاورزی اختصاص داده می‌شود باید به نفع تولیدکنندگان واقعی و نه واسطه‌ها باشد.

لوکوتیدین  5  آوریل 2024

اجرای برنامه نوسازی در شرکت سوناکس با انتصاب مدیر عامل جدید

مدیر عامل جدید شرکت سوناکس هیچ نگرانی در مورد تصویب طرح خود برای احیای این شرکت ندارد. این امر با حمایت کارگرانی مواجه شد که تصمیم گرفتند برای کمک به جمع آوری مبلغ 306 میلیارد فرانک سیفا جهت تحقق این طرح اقدام کنند. ساموئل ندور، دبیرکل اتحادیه سراسری کارگران صنایع غذایی در این باره گفت: ما امیدواریم که مقامات دولتی به کمک این شرکت بیایند تا این مبلغ را برای بازسازی سوناکس در زمان مناسب به دست شرکت برسانند. وی ادامه می دهد که این درخواست دقیقاً با توجه رئیس جمهور بسیرو جومای فای و تیمش مطرح شده و هدف آن برآوردن نیازهای مالی شرکت سوناکس برای رفاه سنگالی‌ها است. وی تاکید کرد: این شرکت روغن خوراکی، خوراک دام و طیور تولید می‌کند و باعث اشتغالزایی بسیاری است. بنابراین کارگران با حمایت از این ابتکار مدیرکل جدید، روی وعده‌های مقامات جدید حساب می‌کنند تا شرکت را به شکوه سابق خود بازگردانند. به گفته دبیرکل، سوناکس امروزه از کمبود شدید ماشین آلات رنج می‌برد. ماشین‌های موجود در کارگاه‌ها منسوخ شده‌اند. آنها برای مدت طولانی در وضعیت بدی بوده اند. به این مشکل کمبود دانه بادام زمینی اضافه شده و این ماده خام که باعث کارکرد بالای شرکت می‌شود، در بازار کم است. در واقع این شرکت که سابقاً ظرفیت تولید 300 هزار تن محصول در سال داشت، اکنون برای تامین 30 هزار تن با مشکل مواجه است. به گفته وی، مدیرکل قبلی بیش از 60 میلیارد فرانک سیفا در اختیار داشت که می‌توانست 200 هزار تن و بیشتر محصول تولید کند اما امروزه فقط شرکت توان تولید 20 هزار تن دارد. به گفته وی، این واسطه‌ها هستند که در کمپین بادام زمینی دخالت می‌کنند و به بالاترین پیشنهاد دهنده یعنی چینی‌ها محصول را می فروشند. وی افزود: این بدان معناست که ما نمی‌توانیم مواد خام را در سوناکس به صورت دلخواه داشته باشیم و لذا کمبود بذر به کاهش تعداد کارگران در واحدهای مختلف کمک می‌کند. در سال 1995تعداد 2500 کارگر دائمی و نزدیک به 6000 کارگر فصلی در این کارخانه وجود داشت اما امروز کمتر از 500 پرسنل ثابت داریم. در هر صورت اعطای این مبلغ به شرکت اجازه می‌دهد تا کارگران فصلی را با قراردادهای موقت استخدام کند ولی سعی بر آن است که این نوع قراردادها به قراردادهای دائمی تبدیل شود.

لوکوتیدین  6  آوریل 2024

نتایج مطلوب کشت گندم در منطقه داکار

سایت‌های آزمایشی کشت گندم واقع در بخش‌های داکار، پیکین، کیور ماسار و روفیسک نتایج رضایت بخشی را ارائه کرده‌اند. منطقه داکار، منطقه ای برای کشت گندم در مقیاس بزرگ است. نتایج به دست آمده تا کنون با راه اندازی یک فاز آزمایشی در سال گذشته، منطقه داکار را به مکانی مناسب برای کشت گندم تبدیل کرده است. به گفته وزیر کشاورزی، تجهیزات روستایی و حاکمیت غذایی، آلی انگوی ندایه، از پنج مکان آزمایشی انتخاب شده در سراسر کشور در سال گذشته، کمون جمنیاجو بهترین نتایج را به دست آورده است. به گفته مدیر منطقه ای توسعه روستایی (Drdr) داکار، عمر امبنگو، امسال سایت های جدید در این منطقه نیز نتایج رضایت بخشی داشته اند. او روز جمعه از سایت های آزمایشی واقع در بخش های داکار، پیکین، کیور ماسار و روفیسک بازدید کرد. وی گفت: ما در دسامبر گذشته نوعی بذر وارده از مصر را کشت کردیم که این گونه به خوبی با منطقه داکار سازگار است.  گندم محصولی است که در مناطق سردسیری مانند داکار با دمای بین 20 تا 25 درجه کشت می‌شود. این مهندس کشاورزی ادامه داد که ما به تازگی برنامه ای را شروع کرده ایم و در سال گذشته کشت گندمی را آزمایش کردیم که نتایج بسیار رضایت بخشی را با عملکرد تا 5 تن به ما داده است. او گفت: فکر می‌کنم این امر می‌تواند رضایت زیادی برای ما ایجاد کند و لذا از وزارتخانه خواست در صورت لزوم بذرها را زودتر تحویل کشاورزان دهد و از تولیدکنندگان با دادن یارانه حمایت کند. آقای امبنگه همچنین لزوم توجه بیشتر به منطقه نیایس برای انجام عمدتاً کشت محصولات باغی را یادآور شد.  

لوکوتیدین  8  آوریل 2024

انتظارات اتحادیه کارگران بخش ماهیگیری و آبزی پروری سنگال از وزیر جدید شیلات، دریانوردی و زیرساخت ‌های بندری برای رفع موانع بخش شیلات و ماهیگیری

اتحادیه کارگران بخش ماهیگیری و آبزی پروری سنگال از فاتو دیوف وزیر جدید شیلات، دریانوردی و زیرساخت‌های بندری می‌خواهد تا برای یافتن راه‌ حل‌هایی برای حل مشکلات آن‌ها، گفتگوی دائمی و صمیمانه با کارگران برقرار کند. عمر درام، دبیر کل اتحادیه در این خصوص گفت: بهبود شرایط کارگران به ویژه دادن  پاداش های نقدی، تلاش لازم برای تسهیل تأسیس صندوق مشترک تامین مالی، نوسازی خدمات غیر متمرکز با تامین تجهیزات مناسب برای کارگران ،  جذب فارغ التحصیلان از مدارس و مؤسسات شیلات و رسیدگی به وضعیت کارگران قراردادی از جمله خواسته‌های این اتحادیه از وزیر جدید است. وی افزود: کارگران در بخش ماهیگیری امیدوارند که وزیر در مأموریتی که به او محول شده است موفق شود. البته از نظر کارگران این بخش، خانم دیوف در امور شیلات و ماهیگیری نا آشنا نیست. آنها توضیح می‌دهند: وزیر جدید به خوبی می‌داند که مسئولیت سنگینی بر عهده دارد. او حتی کمیسیون ماهیگیری در برنامه رئیس جمهور فای را هماهنگ کرد. این نشان می‌دهد که او به خوبی می داند  که این بخش امروزه با مشکلات زیادی مواجه است، از جمله کمبود منابع شیلات، مشکلات تغییرات آب و هوایی، کمبود نظارت بر آب‌ های ساحلی سنگال ، مشکلات مدیریت مشترک، صید بی‌رویه و ورشکستگی شرکت‌های ماهیگیری در تامین محصولات شیلاتی، حضور قایق‌های خارجی در آب‌های سرزمینی سنگال و غیره. به همین دلیل است که به اعتقاد اتحادیه‌های کارگری، وزیر وظیفه سنگینی را بر عهده خواهد داشت و در مواجهه با این چالش‌ها، باید موانع بخش ماهیگیری را برطرف کند. از طرفی او می‌تواند روی کارگران شاغل در این حوزه حساب کند تا با هم بتوانند این مشکلات را ریشه کن کنند. فاتو دیوف جمعه گذشته و در جریان استقرار دولت جدید رئیس جمهور بسیرو جومای فای به عنوان وزیر شیلات، دریانوردی و زیرساخت های بندری منصوب شد.

لوکوتیدین  8  آوریل 2024

بکارگیری ابتکارات برای مقابله با وضعیت بسیار دشوار غذا و تغذیه در منطقه UEMOA

رئیس کمیسیون UEMOA ، عبدالله دیوپ، روز پنجشنبه بر نیاز به بکار گیری ابتکارات برای مقابله با وضعیت بسیار دشوار غذا و تغذیه در این منطقه تأکید کرد. وی در نشست شبکه پیشگیری از بحران غذایی (RPCA)  که از روز چهارشنبه در مقر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در پاریس برگزار شد از این ایده دفاع کرد. در اولین روز این نشست، کمیسر UEMOA و مسئول بخش کشاورزی، منابع آب و محیط زیست، وضعیت مواد غذایی در منطقه را تشریح نمود. وی خاطر نشان کرد که داده‌ها نشان می‌دهد ۱۱.۱ میلیون نفر در ناامنی غذایی هستند که سعی داریم تعداد آنها را در نهایت به کمتر از ۱۰ میلیون نفر در سال ۲۰۲۴ برسانیم. عبدالله دیوپ به نمایندگی از سازمان‌ های بین ‌دولتی تأکید کرد که نشست پاریس به دلیل تأکید بر سرمایه‌گذاری و بهبود جنبه‌های ساختاری که افزایش تولید و بهره‌وری را ممکن می‌سازد مهم است.

 UEMOAتصریح می‌کند که در طول بحث‌ها بررسی مشارکت‌های مورد انتظار جهت انجام تحقیقات برای تقویت انعطاف‌پذیری سیستم‌های غذایی، تأثیر ساختار سرمایه‌گذاری‌ها و اشتغال زنان در بخش‌های کشاورزی، صنایع غذایی و کشاورزی مطرح خواهد شد. همچنین تجارب غنی گامبیا و موریتانی در تقویت انعطاف پذیری جمعیت های آسیب پذیر نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت. عبدالله دیوپ اظهار داشت که این شبکه به عنوان یک ابزار اجماع ضروری برای حمایت از تصمیم گیری در زمینه پیش بینی و مدیریت بحران‌های غذایی و تغذیه در منطقه ساحل و غرب آفریقا بسار مهم است. شبکه مذکور از زمان تأسیس در سال 1984 از حمایت مالی دائمی اتحادیه اروپا و USAID ، همچنین از کمک های کشورهای اتریش، بلژیک، کانادا، CILSS، UEMOA، ECOWAS، فرانسه، اسپانیا، هلند، لوکزامبورگ و سوئیس برخوردار بوده است.

APS  5 آوریل 2024

برگزاری کارگاه بررسی مسائل مبارزه با دخانیات در امبور

وکیل سرگین بامبا ساگنا، هماهنگ کننده منطقه ای کمپین برای کودکان بدون دخانیات طی برگزاری کارگاه بررسی مسائل مبارزه با دخانیات در امبور گفت سنگال باید دستورالعمل ECOWAS را اعمال کند که توصیه می‌کند حداقل یک بار در سال باید نرخ مالیات بر دخانیات مطابق با دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی (WHO)  در این زمینه افزایش داشته باشد. به گفته وی دولت سنگال در حال حاضر نرخ مالیات 23 درصدی بر محصولات دخانی را اعمال می‌کند ولی این رقم باید به 70 درصد افزایش یابد. این نشست که برای اعضای پلتفرم روزنامه نگاران متخصص در سلامت، جمعیت و توسعه برگزار می‌شود بر موضوع مالیات بر دخانیات متمرکز است. وی خاطر نشان کرد که جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای غربی در سال 2017 دستورالعملی را در مورد هماهنگ سازی عوارض غیر مستقیم بر محصولات تنباکو در کشورهای عضو تصویب کرد. به گفته این وکیل، سنگال باید این دستورالعمل را به کار گیرد تا بتواند منابع مالی را برای مقابله با بیماری‌های مرتبط با دخانیات تامین نماید نه اینکه از اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا (UEMOA) درخواست کمک مالی کند. وی گفت: هدف این دستورالعمل حفاظت از سلامت مردم از طریق کاهش خطرات مرتبط با سیگار و هماهنگ کردن رژیم های مالیاتی داخلی اعمال شده بر محصولات دخانی است. او خاطر نشان کرد که دستورالعمل ECOWAS توصیه می‌کند که مالیات مشخص حداقل 0.02 دلار آمریکا یا 11 FCFA برای هر نخ سیگار و 20.00 دلار یا 10000 FCFA برای هر کیلوگرم سایر محصولات مشتق شده از تنباکو اعمال شود.

هماهنگ‌ کننده منطقه‌ای کمپین برای کودکان بدون دخانیات، سازمانی که برای کاهش مصرف دخانیات و پیامدهای مرگبار آن تلاش می‌کند طی سخنرانی خود به چارچوب قانونی ملی و بین‌المللی مربوط به مالیات بر تنباکو و سیگار اشاره نمود. همچنین او به محدودیت‌های سیاست مالیات بر دخانیات در سنگال اشاره کرد که بر عدم امکان تأثیر مالیات فعلی بر قیمت‌ها و افزایش قابل توجه درآمدی که دولت می‌تواند از مالیات‌ها کسب کند اشاره کرد. وی توصیه کرد که سنگال دستورالعمل ECOWAS را که توصیه می‌کند نرخ مالیات خاص را حداقل یک بار در سال افزایش دهد تا از افزایش تورم و درآمد پیروی کند اعمال نماید. او پیشنهاد می‌کند که مالیات بر قیمت خرده فروشی محصولات دخانی وضع شود. به همین ترتیب سنگال باید سرمایه گذاری برای کسب درآمدهای مالیاتی اضافی ایجاد شده در مبارزه با دخانیات و همچنین در سایر طرح های بهداشت عمومی مانند پوشش جهانی سلامت (CMU)، کنترل استعمال دخانیات و بیماری‌های غیر واگیر را در نظر بگیرد.

APS  6 آوریل 2024

اختصاص مبلغ 40 میلیون فرانک سیفا به گروه‌های زنان در شهرداری‌های گوئل تپه، فاس و کلوبان

چهل میلیون فرانک سیفا روز شنبه توسط جنبش And défar sa gokh به چهل گروه زنان در کمون Gueule Tapé-Fass-Colobane  برای تأمین مالی فعالیت های اقتصادی آنها اختصاص داده شد. این جنبش با مشارکت اتحادیه مؤسسات پس انداز و اعتباری متقابل جامعه (U-Imce)، موفق به بسیج بودجه 100 میلیون فرانک CFA شد. هر گروه متشکل از ده زن است که هر یک از آنها یک بسته 100 هزار فرانک سیفا دریافت کردند. ترینو انجای، مدیر این جنبش گفت: این مبلغ طی ده ماه با پرداخت های ماهانه 13 هزار فرانک برای هر نفر یا 130 هزار فرانک برای هر گروه بازپرداخت می‌گردد.. وی  از گروه‌های زنان می خواهد که به تعهدات خود احترام بگذارند و این وام را به موقع بازپرداخت کنند تا زنان دیگر نیز از آن بهره مند شوند.

لوکوتیدین 9 آوریل 2024

اعطای جایزه خدمات عمومی‌بهینه آفریقا به آژانس ملی هوانوردی غیرنظامی و هواشناسی (Anacim)

آژانس ملی هوانوردی غیرنظامی و هواشناسی (Anacim) برای ارائه پیش‌بینی‌های آب و هوایی با کیفیت و خدمات مطلوب در جهت حمایت از بخش‌هایی مانند کشاورزی، ماهیگیری، دامداری جایزه خدمات عمومی‌بهینه آفریقا 2024 را از لحاظ بهترین آژانس ملی هواشناسی در آفریقا در سومین دوره جوایز خدمات عمومی‌بهینه آفریقا (Apsoa) دریافت خواهد کرد. مراسم اهدای جوایز در آکرا، غنا، در ژوئن 2024 در حاشیه کنفرانس رهبری در خدمات عمومی آفریقا برگزار خواهد شد. این جایزه توسط سیدی گویه، مدیر کل آژانس دریافت می‌شود. جایزه مذکور بخاطر پیش‌بینی‌ های درست آب‌ و هوایی و تأثیرات آن بر وقوع سیل در کشور و نیز در مورد وقوع گرما در سنگال و اثرات آن بر سلامت انسان اعطا می‌گردد. این ابتکار توسط گروه رسانه‌ای اجرایی Business مستقر در غنا که مجله The Business Executive را منتشر می‌کند و به صورت ماهانه در سراسر آفریقا توزیع می‌شود ‌و با همکاری فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع آفریقای غربی (Fewacci) صورت گرفته است. آژانس قصد دارد در موارد مذکور همکاری با نهادهایی مانند اداره کل بهداشت، اداره حفاظت مدنی، مرکز نظارت بر محیط زیست و صلیب سرخ سنگال را توسعه دهد.

لوکوتیدین 9 آوریل 2024

اشتغال جوانان در مرکز توجهات دولت جدید

وزیر انرژی، نفت و معادن، بیرام سولیه جوپ در تیس اعلام کرد که دولت تصمیم گرفته است جوانان را در مرکز توجه خود قرار دهد و در جهت اشتغال آنان بکوشد. وی پس از اقامه نماز عید فطر در مسجد کئور مامه الهاجی، یک مرکز مذهبی در شهر تیس، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی خاطر نشان کرد که تلاش دولت رسیدگی به امور جوانان و ایجاد شغل برای آنان است. به گفته وی، برنامه مقامات دولت جدید اساساً بر محور توجه به جوانان است. وی تاکید کرد که امروز دغدغه اصلی، ارتقا و توسعه اشتغال سالم و با درآمد مکفی برای انبوه جوانان در کشور است. جوپ همچنین بعنوان شهردار تیس گفت: شکی نیست که اگر همگی با همکاری دولت با همبستگی و تواضع کار کنیم، آینده ای را خواهیم ساخت که انتظارات جوانان را برآورده کند. او خاطر نشان کرد که منابع عظیم مالی، طبیعی و انسانی که در سنگال فراوان است، دستیابی به چنین نتیجه‌ای را ممکن می‌سازد. وی اطمینان داد که همه چیز حول این جاه طلبی ساخته خواهد شد تا دولت و بخش خصوصی به سمت اشتغال پایدار حرکت کنند. وی برای نشان دادن جایگاه محوری جوانان در عملکرد دولت جدید، تاکید کرد که این قشر از مردم اولین محور از پنج محور پروژه حاکمیتی دولت هستند. وی گفت: برای ما چالشی وجود ندارد که نتوانیم با آن روبرو شویم. وزیر نیرو، نفت و معادن یادآور شد که نقشه راه دولت فعلی بر حاکمیت قانون تمرکز دارد. وی افزود: در وزارتخانه ای که وی ریاست آن را بر عهده دارد، این امر منجر به انتشار کلیه قراردادها در جهت شفافیت می‌شود. همچنین در صورت لزوم، مذاکره مجدد در مورد همه قراردادهای موجود صورت خواهد گرفت.

APS  10 آوریل 2024

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما