معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۱- ۱۱:۳۷ - مشاهده: ۸۵

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق – سلیمانیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق - سلیمانیه در هفته سوم فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این اقلیم به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

سرمایه گذاری 4.5 میلیارد دلاری اقلیم کردستان در بخش گردشگری؛

کردستان 24: سخنگوی اداره گردشگری اقلیم کردستان از سرمایه ­گذاری 4.5 میلیارد دلاری حکومت این منطقه در 4 سال گذشته در بخش گردشگری خبر داد.

به گفته ابراهیم عبدالمجید، این آمار نشان دهنده آن است که بخش گردشگری با جذب بیش از 42% مجموع سرمایه گذاری­ها در اقلیم کردستان، گوی سبقت را از سایر بخش­ها ربوده است.

براساس آمار ارائه شده، در حال حاضر 470 هتل که از این میان بیش از 40 هتل پنج ستاره هستند در اقلیم کردستان فعالیت می­کنند و کیفیت و کمیت زیرساخت­ های گردشگری منطقه رو به بهبود است. در سال 2023 در مجموع بیش از 7 میلیون گردشگر از اقلیم کردستان بازدید نمودند که نسبت به سال قبل از آن رشد 16 درصدی را نشان می­دهد.

بهبود وضعیت آبی سدهای اقلیم کردستان؛

 روداو: به دنبال بارش­های اخیر، سطح آب پشت سد­های اقلیم کردستان نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری یافته است.

براین اساس، میزان ذخیره آبی سدهای منطقه اکنون به حدود 6 میلیارد متر مکعب رسیده که نسبت به سال گذشته بیش از 1.8 میلیارد متر مکعب افزایش داشته است.

در حال حاضر 3 سد بزرگ (دوکان، دربندیخان و دهوک با مجموع ظرفیت 10 میلیارد متر مکعب آب) و 20 سد متوسط و کوچک در اقلیم کردستان وجود دارد.

پیش از این بیگرد طالبانی، وزیر کشاورزی و منابع آبی اقلیم کردستان، در فوریه گذشته از برنامه این وزارتخانه برای احداث 11 سد جدید در منطقه خبر داده بود.

بازدید بیش از 200هزار گردشگر از اقلیم کردستان در تعطیلات عید فطر؛

کردپرس: در تعطیلات عید سعید فطر بیش از 200 هزار گردشگر با ورود به اقلیم کردستان از مناطق گردشگری آن بازدید کرده‌اند.

آرام شوانی، سخنگوی سازمان گردشگری سلیمانیه طی یک نشست خبری اعلام کرد در تعطیلات عید فطر حدود 75 هزار گردشگر از استان سلیمانیه بازدید کرده‌اند.

در همین حال، استانداری اربیل نیز از بازدید حدود 70 هزار گردشگر از این استان در ایام تعطیلات عید فطر خبر داد.

همچنین چیا قاسم، مدیر سازمان گردشگری حلبچه، آمار گردشگران ورودی به استان حلبچه در این مدت را بیش از 58 هزار نفر برآورد نمود.

بازگشت رونق به بازارهای اقلیم کردستان ؛

کردستان 24: پرداخت حقوق دو ماه فوریه و مارس کارمندان اقلیم کردستان، موجب بازگشت رونق به بازارهای این منطقه شده است.

گزارش­ها حاکی از هجوم کارمندان به بانک­ها برای برداشت حقوق خود پیش از تعطیلات عید فطر بود و مشاهدات میدانی از بازارهای منطقه نیز از رضایت فروشندگان و تولیدکنندگان از تأثیر مثبت این اقدام در افزایش مشتریان آن­ها خبر می­ دهد.

شایان ذکر است، در روزهای منتهی به آغاز ماه مبارک رمضان، افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی و همزمانی آن با ناتوانی دولت در پرداخت حقوق و دستمزدها، باعث رکود در بازارهای اقلیم کردستان شده بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما