معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۰

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته چهارم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

افزایش نرخ تورم غنا در ماه مارس از 23.2 درصد به 25.8 درصد (10 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار غنا (GSS) در هفته جاری، نرخ تورم در این کشور از 23.2 درصد ثبت شده در فوریه به 25.8 درصد در مارس امسال افزایش یافته است.

این گزارش افزایش تورم اخیر را ناشی از کاهش ارزش سدی می‌داند که باعث افزایش قیمت واردات و همچنین افزایش قیمت محصولات، سوخت و قیمت مواد غذایی برای مصرف ‌کنندگان شده است.

GSS همچنین نرخ تورم در ماه مارس را برای مواد غذایی 29.6 درصد، کالاهای غیر خوراکی 22.6 درصد، کالاهای تولید داخلی حدود 26.6 درصد و کالاهای وارداتی 23.8 درصد اعلام کرده است.

پیش بینی کاهش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی غنا در سال 2024 توسط بانک جهانی (9 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، بانک جهانی در گزارش خود با عنوان نبض آفریقا (Africa's Pulse) که در آوریل امسال منتشر گردید، اعلام کرده است که اقتصاد غنا در سال 2024 با وجود پیش بینی بهبود فعالیت های اقتصادی، انتظار می رود با کاهش سرعت رشد نسبت به دوره‌های قبل روبرو گردد.

بانک جهانی همچنین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) غنا را تا پایان سال جاری، حدود 3 درصد پیش بینی کرده است که این تقریباً مطابق با نرخ رشد 2.8 درصد پیش بینی شده توسط دولت این کشور است.

با این حال، این گزارش نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی غنا در سال 2025، به دلیل افزایش سرمایه‌ گذاری در زیرساخت‌ ها، کشف منابع نفتی جدید، رشد بخش کشاورزی و ثبات سیاسی به طور قابل توجهی به حدود 5 درصد افزایش خواهد یافت.

علاوه بر این، پیش ‌بینی می‌شود که سهم غنا در رشد تولید ناخالص داخلی منطقه در میان بزرگترین اقتصادهای منطقه، حدود 0.10 درصد باشد که این موضوع نشان دهنده تأثیر نسبتاً متوسطی بر رشد اقتصادی کلی منطقه از جمله اقتصاد غنا خواهد بود.

 

دیدار و گفتگوی اعضای هیئت مدیره   Stanbic Bank با سفیر چین در غنا در خصوص تقویت روابط اقتصادی دو کشور (9 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای کوامینا آسومینگ مدیر عامل Stanbic Bank غنا، همراه با برخی از مدیران ارشد این بانک اخیرا،ً با آقای لو کان سفیر چین در غنا با هدف گسترش روابط تجاری و افزایش سرمایه گذاری دو کشور، دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار، آقای آسومینگ با تأکید بر اهمیت مشارکت استراتژیک خود به عنوان زیر مجموعه Standard Bank Group با بانک صنعتی و تجاری چین (ICBC) در تسهیل تجارت و سرمایه گذاری بین چین و آفریقا افزود، کشور چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری آفریقا محسوب می‌شود و Standard Bank همواره از ارتباط استراتژیک آن با رشد قاره آفریقا قدردانی کرده است.

وی با اشاره به فعالیت ‌های تجاری بین آفریقا و چین افزود، رشد اقتصادی چین، منابع فراوان آفریقا، افزایش صنعتی شدن و رشد جمعیت، محیط جذابی ‌را برای گسترش تجارت و سرمایه ‌گذاری ایجاد کرده است و ما به همین منظور، در سال 2010 یک میز تخصصی برای چین تأسیس کردیم تا نیازهای بیش از 200 شریک تجاری چینی را در کشور برآورده کنیم.

Standard Bank با همکاری ICBC، سرمایه ‌گذاری زیادی در ایجاد زیر ساخت ‌ها و روابط لازم برای دسترسی آسان ‌تر کسب ‌و کارهای آفریقایی و چینی به فرصت ‌های گسترده در این قاره انجام داده ‌اند و تنها در سال 2022، توافقنامه‌های تجاری بین آفریقا و چین را به ارزش 600 میلیون دلار تأمین کردند.

 

افزایش 58 درصدی قیمت دانه‌های کاکائو در غنا(8 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، هیئت کاکائو غنا (COCOBOD) هفته جاری، طی بیانیه ای اعلام کرد که پس از مشورت دولت با سهامداران به منظور خنثی کردن تاثیر افزایش قیمت ها در ساحل عاج و تاثیر بالقوه آن بر قاچاق و همچنین افزایش درآمد کشاورزان کاکائو در واکنش به افزایش قیمت ها در بازار بین المللی، از روز جمعه 5 آوریل، قیمت هر تن کاکائو در غنا با 58.26 درصد افزایش از 20928 به 33120 سدی در فصل زراعی 2024-2023 تعیین گردید.

تولید کاکائو در غنا، به عنوان دومین تولید کننده در جهان، در چهار سال گذشته با چالش ‌های متعددی روبرو بوده است و انتظار می‌رود تولید این محصول در فصل زراعی 2024-2023 به دلیل تغییرات آب و هوایی، افزایش قاچاق و شیوع آفات، حدود 40 درصد کمتر از مقدار پیش بینی شده یعنی در حدود 422500 میلیون تن تا 425000 تن باشد که این مقدار معادل نیمی از پیش ‌بینی اولیه این کشور و پایین ‌ترین میزان در 22 سال اخیر محسوب می‌گردد.

همچنین ارزیابی بازار کاکائو برای فوریه 2024 توسط سازمان بین ‌المللی کاکائو نشان می‌دهد که از زمان آغاز فصل زراعی جدید، ورود کاکائو به بنادر ساحل عاج و غنا به ترتیب 28 درصد و 35 درصد نسبت به مدت مشابه در فصل گذشته کاهش یافته است و این کمبود عرضه، بر بازار بین المللی تأثیر منفی گذاشته است.

پیش بینی افزایش واردات گندم غنا به 900 هزار تن در سال جاری(8 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) در گزارش سالانه پیش بینی عرضه و تقاضای غلات و خوراک خود، افزایش حدود شش درصدی واردات گندم نسبت به سال گذشته توسط غنا را پیش بینی کرده است که انتظار می رود واردات در این کشور از 850  هزار تن در سال گذشته به 900 هزار تن در سال جاری برسد.

USDA علت این افزایش در میزان واردات گندم غنا را تقویت ذخایر این کشور به دنبال افزایش میزان تقاضای ناشی از بهبود وضعیت اقتصادی دانست و تأیید کرد که ثبات اقتصادی به بازگرداندن مصرف گندم به مسیر رشد اولیه ‌اش کمک خواهد کرد و با روند صعودی ناشی از رشد جمعیت همسو می‌گردد.

همچنین این گزارش حاکی از آن است که با وجود کاهش قیمت آرد به دلیل کاهش جهانی قیمت گندم در سال 2023، قیمت نان در بازار غنا از 20 سدی به 25 سدی در هر قرص نان 70 گرمی، همچنان در حال افزایش است

لازم به ذکر است که در سال گذشته یک کیسه 50 کیلوگرمی آرد با قیمت 625 سدی، معادل 48 دلار فروخته می‌شد، اما اکنون با 4 درصد کاهش به قیمت 600 سدی معادل 46 دلار به فروش می رسد.

تأمین کنندگان عمده گندم غنا شامل: کانادا با اختصاص بیش از نیمی از سهم بازار به خود در رتبه اول و پس از آن ترکیه، فرانسه، لهستان، لیتوانی، آلمان، لتونی، سنگال، ساحل عاج و چین قرار دارند.

افزایش 30.5 میلیارد سدی بدهی عمومی غنا پس از توافق با صندوق بین المللی پول (8 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، داده‌های بانک Apex در غنا حاکی از اختلاف فزاینده بین بدهی عمومی این کشور قبل و بعد از توافق بر سر تسهیلات اعتباری 3 میلیارد دلاری از سوی صندوق بین المللی پول است.

بر اساس خلاصه اطلاعات اقتصادی و مالی بانک مرکزی غنا در مارس 2024، بدهی انباشته شده این کشور از می 2023 (شروع برنامه صندوق بین المللی پول) تا به امروز، بالغ بر 30.5 میلیارد سدی برآورد گردیده است و مجموع بدهی عمومی غنا را از 579 میلیارد سدی به بالاترین رکورد در تاریخ این کشور یعنی 610 میلیارد سدی رساند.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که افزایش این بدهی به دلیل کاهش ارزش سدی انباشته شده است و به همان اندازه که بدهی غنا بر حسب سدی افزایش یافته است، حدود 4 میلیون دلار نیز کاهش داشته است.

همچنین بر اساس گزارش بلومبرگ، سِدی در سه ماهه اول سال 2024، با از دست دادن نزدیک به 9 درصد از ارزش خود، منجر به بدتر شدن عملکرد سدی در کنار ارزهای کشور نیجریه و مصر شده است که این تا حدی به دلیل کاهش تراز تجاری کشور در سه ماه ابتدای سال جاری به 392.8 میلیون دلار در مقایسه با 862.5 دلار در همان دوره در سال 2023 است.

امضاء تفاهم نامه کمک مالی 210 هزار دلاری توسط سفارت ژاپن با موسسات غنایی(5 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaiantimes.com.gh، آقای موچیزوکی هیسانوبو سفیر ژاپن در اکرا به نمایندگی از دولت این کشور، روز چهارشنبه هفته جاری یک یادداشت تفاهم (MoU) به ارزش 210 هزار دلاری را با سه موسسه شامل، اداره بهداشت شهریLower Manya Krobo در منطقه شرقی، موسسه Grameen Ghana در منطقه شمالی و مجمع Daffiama Bussie Issa در منطقه غرب، با هدف ارائه خدمات مبتنی بر سلامت به جوامع (CHPS) تحت پروژه امنیت انسانی مردمی‌کشور ژاپن در غنا (GGHSP) به امضا رساند.

آقای موچیزوکی هیسانوبو، هنگام امضای تفاهم نامه در اکرا اعلام کرد که دولت ژاپن، پروژه GGHSP را برای حمایت مالی از پروژه‌های بشردوستانه مردمی در حل چالش های امنیت انسانی ایجاد نموده است و از زمان آغاز به کار خود، از بیش از 350 پروژه مردمی در زمینه‌های بهداشت، آموزش، کشاورزی، آب شرب و بسیاری دیگر در غنا حمایت مالی کرده است.

وی همچنین افزود که ساخت مجتمع CHPS در هر سه منطقه که مردم آن به مراقبت ‌های بهداشتی اولیه دسترسی ندارند و ساکنان آن از بیماریهای مالاریا، اسهال و ذات الریه رنج می‌برند، امکانات بهداشتی و مراقبت های بهداشتی ضروری را برای آنها فراهم می‌کند.

انتظار می رود این پروژه طی یک سال تکمیل شود و در مجموع 15382 نفر به طور مستقیم از نظر ارائه مراقبت های بهداشتی از آن بهره مند شوند.

 

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

افزایش نرخ بهره بانکی توگو در سال 2024 (11 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، طی جلسه کابینه دولت که هفته جاری در لومه برگزار گردید، حداکثر نرخ بهره بانکی در سال جاری بر اساس قانون یکسان در مورد نرخ بهره در کشورهای اتحادیه پولی غرب آفریقا (UMOA) را حدود 5 درصد تعیین نمود.

بر این اساس نرخ بهره در سال جاری با 81 واحد پایه (0.8131 واحد درصد) نسبت به 4.2205 درصد سال گذشته، افزایش یافته است.

نرخ سود قانونی به محاسبه سود تأخیر در زمینه‌های مختلف از جمله معاملات تجاری، پرداخت قبوض معوق و اختلافات تجاری یا مدنی کمک می‌کند. این نرخ که هر سال تعریف می‌شود، به عنوان معیاری برای تعیین میزان بهره بدهی در صورت تأخیر در پرداخت عمل می‌کند و می‌تواند به طور خودکار در صورت عدم وجود توافق نامه یا قراردادی خاص، بین طرفین درگیر اعمال شود.

چشم انداز توگو برای کاهش بدهی‌های داخلی به 54.6 درصد تا سال 2026 (08 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، دولت توگو امیدوار است که با اجرای طرح مدیریت بدهی میان مدت خود، بدهی‌های داخلی را در طول سه سال آینده، 7 درصد کاهش دهد و آن را به 54.6 درصد در سال 2026 برساند.

سال گذشته، بدهی عمومی معوق توگو به 3.707 تریلیون CFA رسید، همچنین بدهی خارجی 61 درصد (2.276 تریلیون CFA) و بدهی داخلی 38.61 درصد (1.431 تریلیون CFA) بود. در همین دوره، بدهی این کشور به شرکای چند جانبه نیز به 864.02 میلیارد CFA (23.3٪ از کل بدهی یا 15.53٪ از تولید ناخالص داخلی) رسید.

از سال 2019 تا 2023، بدهی‌های توگو از 2.197 تریلیون CFA به 3.707 تریلیون CFA با میانگین نرخ رشد 17 درصد سالانه افزایش یافته است.

افزایش پیوسته تولید غلات در توگو از 1.26 میلیون تن به 1.5 میلیون تن در پنج سال اخیر(06 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، بر اساس داده‌های بانک مرکزی کشورهای غرب آفریقا (BCEAO)، تولید غلات توگو در پنج سال گذشته به طور پیوسته رشد داشته است و از 1.26 میلیون تن در فصل زراعی 2019، به 1.5 میلیون تن در سال 2023 افزایش یافت.

از علل افزایش پیوسته غلات در توگو میتوان به ترکیبی از سیاست ‌های حمایتی دولت، شرایط آب و هوایی مطلوب، عوامل اقتصادی و تلاش‌ های کشاورزان برای افزایش بهره ‌وری و پایداری اشاره نمود.

طبق این گزارش، تولید در سال های 2019، (1.26 میلیون تن)، سال 2020، (1.36 میلیون تن)، سال 2021، (1.397 میلیون تن)، سال 2022 (1.44 میلیون تن) و سال 2023، (1.5 میلیون تن) بوده است.

ذرت، برنج شلتوک، ارزن و سورگوم، غلات اصلی هستند که در توگو کشت می‌شوند.

لومه میزبان اولین دوره مجمع سرمایه گذاری ECOWAS(04 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، اولین مجمع سرمایه گذاری ECOWAS، هفته گذشته توسط خانم ویکتوریا دوگبه نخست وزیر توگو و جورج آگیکوم دانکور، رئیس بانک سرمایه گذاری و توسعه  ECOWAS (EBID)در لومه، افتتاح گردید.

خانم ویکتوریا دوگبه نخست وزیر توگو در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه این رویداد اعلام کرد که توگو تصمیم دارد در دنیای پر از تنش و بلاتکلیفی امروز و در منطقه ‌ایی که با بحران ‌های مختلف و افزایش خشونت ‌های شدید همراه است، مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را گسترش دهد.

همچنین جورج آگیکوم دانکور، رئیس بانک سرمایه گذاری و توسعه ECOWAS (EBID)، اشاره کرد که هدف از این مجمع، تقویت همکاری منطقه ای و تقویت راه حل های نو آورانه برای چالش های مختلف است که مانع رشد و شکوفائی اقتصاد در منطقه می‌شود.

این رویداد دو روزه بیش از 400 نفر از کارشناسان، سرمایه‌ گذاران و روسای دولت ها در غرب آفریقا را گرد هم می آورد تا با هم در مورد مسائل مهم منطقه ای شامل: امنیت غذایی، توسعه زیر ساخت های پایدار، جذب سرمایه گذاری‌های خارجی، رشد اقتصادی، توسعه بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال جوانان به بحث و گفتگو بپردازند.

از طریق این انجمن، EBID به دنبال تضمین سرمایه گذاری برای پروژه‌های بزرگ ECOWAS با پر کردن کسری سرمایه گذاری سالانه حدود 12 میلیارد دلار برای حمایت از توسعه اقتصادی در تمام 15 کشور عضو ECOWAS است.

شایان ذکر است که EBID از پایان سال 2022 تاکنون، 3.69 میلیارد دلار برای حمایت از کشورهای عضو پرداخت کرده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما