معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۱

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در نیمۀ دوم فروردین 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رتبۀ سوم دانمارک در ثبت اختراع در اروپا

در سال گذشته دانمارک پس از سوئیس و سوئد، رتبۀ سوم درخواست ثبت اختراع به ازای جمعیت را به اداره ثبت اختراع اروپا (EPO) ارائه کرد. 2596 درخواست از مخترعان دانمارکی یا 445 مورد به ازای هر 1 میلیون شهروند وجود داشت که کمی‌کمتر از 2685 مورد در سال گذشته بود. شرکت بیوتکنولوژی نوونوسیس، غول انرژی بادی وستاس و شرکت جهانی داروسازی نوونوردیسک با 300 پتنت مجموعا پیشتاز شدند. (تی وی2)

افزایش ثروت لگو

غول اسباب‌بازی لگو سال گذشته ثروتمندتر شد. کرکبی، تراست متعلق به خانواده بنیانگذار لگو، از درآمد خالص 11.3 میلیارد کرون (1.62 میلیارد دلار) در سال 2023 برخوردار بود که 5.9 درصد افزایش نسبت به سال 2022 نشان می‌دهد. لگو که در سال 2023 برای هشتمین سال متوالی به عنوان ارزشمندترین و قوی‌ترین برند دانمارکی معرفی شد و با پشت سر گذاشتن دیگر غول‌های اقتصادی مانند مرسک، نوونوردیسک و کارلزبرگ، سال گذشته با وجود کاهش 7 درصدی در بازار جهانی اسباب‌بازی، فروش را تا 4 افزایش داد و درآمد در این سال را به 66 میلیارد کرون (9.7 میلیارد دلار) افزایش داد. (fortune.com)

دانمارک صادر کننده خالص گاز طبیعی

دانمارک قرار است پس از راه‌اندازی مجدد بزرگترین میدان گازی این کشور، تایرا، به یک صادرکننده خالص گاز تبدیل شود که بخشی از تعهد دولت برای مستقل شدن از گاز روسیه است. شرکت بزرگ فرانسوی توتال انرژی، بیش از چهار سال و نیم پس از توقف تولید در پروژه دریای شمال به دلیل افت بستر دریا در پی بیش از سه دهه فعالیت، از شروع تولید گاز از تایرا پیش از عید پاک خبر داد. با توسعه مجدد تایرا، دانمارک نه تنها به خودکفایی در گاز خواهد رسید، بلکه به صادرکننده خالص گاز به بقیه اروپا نیز تبدیل خواهد شد. انتظار می‌رود این حوزه 2.8 میلیارد متر مکعب در سال گاز تحویل دهد که 80 درصد از تولید گاز پیش بینی شده دانمارک را تشکیل می‌دهد. (greenpowerdenmark.dk)

دانمارک در رتبه دوم محیط کسب‌و‌کار

بر اساس آخرین رتبه بندی محیط کسب‌و‌کار واحد اطلاعات اکونومیست (EIU)، دانمارک یکی از 3 کشور برتر جهان برای انجام تجارت است. در گزارش جدید آمده است که سنگاپور پیشتاز است و پس از آن دانمارک، با اقتصادی قوی و با بودجه کلان، حمل‌ونقل با کیفیت بالا و زیرساخت‌های دیجیتال، خود را به عنوان یکی از جذاب‌ترین مکان‌های تجاری در جهان معرفی می‌کند. ایالات متحده در رتبه سوم قرار دارد. رتبه بندی EIU جذابیت کسب و کار را در 82 کشور و منطقه ارزیابی می‌کند و بر اساس شاخص‌هایی مانند تورم، هزینه زندگی، رشد اقتصادی و سیاست‌های مالی اندازه‌گیری می‌شود. آلمان و سوئیس در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند، در حالی که کانادا، سوئد، نیوزیلند، هنگ‌کنگ و فنلاند بقیه 10 مکان برتر جهان برای تجارت را به خود اختصاص دادند. (www.cnbc.com)

افزایش تاریخی دستمزدهای بخش خصوصی

آخرین آمار کنفدراسیون کارفرمایان دانمارکی نشان می‌دهد که دستمزدهای بخش خصوصی در سه ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.3 درصد افزایش یافته است. آندرس بوروپ کریستنسن، اقتصاددان ارشد، این افزایش را که سریع‌ترین افزایش از سال 1988 است، تاریخی و نتیجه توافق دستمزد جمعی که در پایان سال 2023 منعقد شد، به اضافه کمبود نیروی انسانی توصیف کرد. اریک بیورستد، اقتصاددان ارشد اتحادیه کارگران فلزکار دانمارک ضمن حمایت این اظهارات، گفت هنوز رقابت سختی برای کارمندان خوب وجود دارد. در حالی که دستمزدها با سرعت بالا در حال افزایش است، قیمت‌ها کاهش می‌یابد. بر اساس آمار دانمارک، تورم در ماه فوریه به صورت سالانه به 0.8 درصد کاهش یافت. آقای بیورستد گفت: ممکن است دستمزدها با سرعت بالایی افزایش یافته باشد، اما قدرت خرید همچنان کمتر از قبل از افزایش سرسام‌آور تورم در سال ۲۰۲۲ است. ما باید به خاطر داشته باشیم که تورم نیز بالاترین میزان در 40 سال گذشته بوده است و دستمزدهای واقعی هنوز بهبود نیافته‌اند. (تی وی2)

استفاده سازمان مالیاتی از هوش مصنوعی برای نظارت بر شهروندان

سازمان‌های نظارت بر آزادی‌های مدنی هشدار داده‌اند که استفاده اداره مالیات دانمارک (SKAT) از هوش مصنوعی (AI) برای نظارت بر شهروندان می‌تواند دولت رفاهی دانمارک را تهدید کند. روزنامه پلیتیکن بر اساس اسنادی که تحت قانون آزادی اطلاعات به دست آمده است، امروز صبح گزارش می‌دهد که این آژانس از 23 سیستم هوش مصنوعی مختلف برای پردازش جزئیات مالی شخصی مالیات دهندگان استفاده می‌کند، اما دقیقا مشخص نیست که این داده‌ها برای چه چیزی استفاده می‌شود. (تی وی2)

پیشی گرفتن تولیدات صنعتی دانمارک از اتحادیه اروپا

تولید صنعتی در دانمارک برای اولین بار در سه ماه گذشته در ماه فوریه افزایش یافت. آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که تولید در ماه فوریه، 1.6 درصد افزایش یافته و کاهش 3.1 درصدی در ژانویه را معکوس کرده است. طی سه ماه منتهی به فوریه، کل تولیدات صنعتی نسبت به دوره سه ماهه قبل 2.2 درصد رشد داشته است. طی سال گذشته، بخش صنعتی دانمارک از میانگین اتحادیه اروپا عملکرد بهتری داشته است. در ماه فوریه، تولید در این کشور 2.4 درصد بیشتر از ماه مشابه سال گذشته بود، در حالی که اتحادیه اروپا از ژانویه 2023 کاهش 5.9 درصدی را در دوره 12 ماهه تجربه کرد. (www.dst.dk)

در حاشیه قرار گرفتن دانمارک در ارتباط با پیمان مهاجرتی جدید اتحادیه اروپا

پارلمان اتحادیه اروپا روز چهارشنبه قوانین سختگیرانه‌تر مهاجرت را در لایحه اصلاحات گسترده پناهندگی تصویب کرد که همه 27 عضو را مجبور به سهیم شدن در مسئولیت می‌کند. با این حال، دانمارک به دلیل معافیت قضائی و امور کشوری از قوانین اتحادیه اروپا، از نظر قانونی ملزم به پیوستن به این پیمان نیست. دانمارک اگرچه بخشی از سیاست مهاجرت و پناهندگی اتحادیه اروپا نیست، اما از سال 2006 یک توافق موازی در مورد توافق دوبلین داشته است که فرصتی را برای بازگرداندن پناهجویان به کشورهای که اولین بار به آنها وارد شده‌اند را فراهم کرده است. (تی وی2)

افزایش جزئی تورم

تورم پس از کاهش در سال 2023 دوباره به آرامی در حال افزایش است. آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که قیمت‌ها در ماه مارس پس از کاهش در ماه قبل اندکی افزایش یافته است. به گفته این مرکز، شاخص قیمت مصرف کننده در ماه مارس به دنبال افزایش 0.8 درصدی در ماه فوریه، 0.9 درصد سالانه افزایش یافت که عمدتا به دلیل تغییرات قیمت در پوشاک، گاز و برق بود. هزینه‌های پوشاک و کفش پس از یک درصد کاهش در ماه فوریه، در ماه مارس سالانه 1.7 درصد افزایش یافته است و خدمات نیز 3.5 درصد گران‌تر شده است. (www.dst.dk)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما