معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۳

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته سوم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

 توقف صادرات برق از غنا به کشورهای همسایه به دلیل خاموشی‌های مکرر(3 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آقای ساموئل آتا آکیه رئیس کمیته انرژی پارلمان غنا، هفته جاری طی مصاحبه ای با رسانه‌های داخلی اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور، در واکنش به قطعی‌های متناوب برق که معمولاً به عنوان "دومسور" شناخته می‌شود، به سازمان رودخانه ولتا (VRA)  به عنوان مسئول انتقال و توزیع نیروی برق در غنا دستور داده است تا صادرات برق به کشورهای همسایه را به منظور اولویت دادن به نیاز داخلی، محدود نماید.

این تصمیم پس از آن صورت گرفت که آقای دکتر الیکپلیم آپتورگبور مدیرعامل شرکت تأمین کننده‌های برق مستقل غنا (IPGG)، در مصاحبه اخیر خود از دولت خواسته بود تا تأمین برق مورد نیاز داخل کشور را در اولویت قرار داده و صادرات برق را متوقف کند.

آپتورگبور اظهار داشت که غنا در حال حاضر با بحران کمبود برق مواجه است و تا زمان حصول اطمینان از تأمین نیازهای داخلی، توقف صادرات برق، امری ضروری به نظر می رسد.

وی همچنین با توجه به اینکه مصرف کنندگان در غنا با مشکلات ناشی از قطعی مکرر برق مواجه هستند، بر اهمیت اجتناب از صدور مجوز افزایش تعرفه‌های بالای برق توسط کمیسیون تنظیم مقررات خدمات عمومی در این دوره، تأکید کرد.

 

برگزاری دومین ارزیابی کارشناسان صندوق بین المللی پول از غنا در ماه جاری(3 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، دکتر امین آدم وزیر دارایی غنا، در اولین نشست مطبوعاتی ماهانه خود با موضوع اقتصاد در سال 2024، که هفته گذشته در اکرا برگزار شد، اعلام کرد که وزارت دارایی در حال همکاری با بانک مرکزی غنا BoG به منظور آماده سازی برای دومین مأموریت ارزیابی صندوق بین المللی پول از برنامه 36 ماهه تسهیلات اعتباری 3 میلیارد دلاری از تاریخ 2 لغایت 12 آوریل است.

انتظار می رود تا با همکاری تیم صندوق بین المللی پول و مقامات غنا در مباحث فنی و سیاستی، عملکرد غنا را در مورد اهداف برنامه، شش معیار عملکرد کمی (QPCs)، سه هدف شاخص (IT)، یک بند مشاوره سیاست پولی (MPCC) و معیارهای ساختاری (SBs) با توجه به اهداف پایانی دسامبر 2023 مورد ارزیابی قرار گیرد.

وزیر دارایی تأکید کرده است که ارزیابی اولیه انجام شده توسط وزارت دارایی و بانک مرکزی نشان می دهد که ما در مسیر دستیابی به اکثر اهداف تحت برنامه هستیم و تصویب دومین بررسی توسط هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول، که احتمالاً در ژوئن 2024 صورت خواهد گرفت، باعث آزادسازی بخش سوم به مبلغ 360 میلیون دلار گردد.

لازم به ذکر است که این کشور تا کنون دو مرحله از تسهیلات مذکور را به مبلغ هر کدام 600 میلیون دلار دریافت نموده است و در صورت آزاد سازی بخش سوم به مبلغ 360 میلیون دلار، مجموع کل پرداخت ها به 1.56 میلیارد دلار خواهد رسید. انتظار می‌رود که 1.8 میلیارد دلار باقی‌مانده در پنج بخش پس از هر بررسی نیم سالانه پرداخت شود که هر یک منجر به پرداخت 360 میلیون دلار خواهد شد.

 

تلاش غنا برای تأمین گاز بیشتر، جهت تولید برق (3 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای دکتر متیو اوپوکو پرمپه وزیر انرژی غنا، در جلسه کمیته وزیران (CoM)  در مورد خط لوله گاز غرب آفریقا (WAGP) که هفته جاری در شهر لومه، پایتخت کشور توگو برگزار گردید، بر تلاش این وزارت خانه جهت تأمین گاز بیشتر تأکید نمود و خواستار کارآمدی عملیاتی خط لوله گاز غرب آفریقا (WAGP) شد.

وی همچنین افزود، این مهم‌ ترین اولویت غنا به عنوان بخشی از تلاش ‌های خود برای تضمین برق پایدار در بخش های صنعتی و مسکونی در این کشور است و از کشورهای تأمین کننده گاز درخواست کرد تا خدمات خود را به کشورهای وارد کننده بهبود بخشند، زیرا هزینه‌های جایگزینی سوخت از گاز به سوخت مایع در نیروگاه‌های تولید برق بسیار گران قیمت می‌باشد و کشورهای WAGP را در هر مقطع از زمان که عرضه گاز محدود گردد با بحران بدهی روبرو خواهد خواهد ساخت.

نشست CoM گردهمایی وزرای انرژی بنین، غنا، نیجریه و توگو برای بحث در مورد مسائل فنی، تجاری و نظارتی مربوط به عملیات خط لوله گاز غرب آفریقا (WAGP) است.

 

امضا 8 تفاهم نامه همکاری در سفر رئیس جمهور کنیا به غنا (4 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaiantimes.com.gh، آقای ویلیام روتو رئیس جمهور کنیا، روز سه شنبه هفته جاری در رأس هیئتی به منظور گفتگو و تقویت روابط دوجانبه موجود بین کنیا و غنا، با تمرکز بر منافع مشترک مانند تجارت و سرمایه گذاری، آموزش و پژوهش، خدمات عمومی و ظرفیت سازی و ... در سفری سه روزه وارد اکرا پایتخت غنا شد.

آقای ویلیام روتو رئیس جمهور کنیا، پس از دیدار و گفتگو با آقای نانا آکوفو آدو رئیس جمهور غنا، هشت یادداشت تفاهم در زمینه‌های مختلف به امضا رساندند که از این تعداد چهار تفاهم نامه آموزشی، گردشگری، دیپلماسی و همکاری‌های دفاعی در کاخ ریاست جمهوری غنا و چهار تفاهم نامه دیگر نیز شامل ارتقای سطح سرمایه گذاری، تولیدی، صنعتی و گمرکی، در مجمع تجاری غنا و کنیا که در هتل کمپینسکی شهر اکرا برگزار گردید، به امضا رسید.

غنا و کنیا مدت کوتاهی پس از استقلال کنیا در سال 1963 روابط دیپلماتیک خود را آغاز کردند و مشارکت فعالی در منطقه و مجامع بین المللی در موضوعات متقابل مانند حفظ صلح، یکپارچگی منطقه ای و توسعه پایدار داشتند.

 بر اساس پایگاه داده COMTRADE سازمان ملل متحد در تجارت بین المللی، صادرات کنیا به غنا در سال 2021 به ارزش 10.3 میلیون دلار و واردات نیز حدود 4.8 میلیون دلار ارزش گذاری گردیده است.

 

افزایش 50 درصدی قیمت خرید دانه‌های کاکائو از کشاورزان در غنا(4 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، سخنگوی هیئت بازاریابی کاکائو غنا Cocobod، روز چهارشنبه هفته جاری اعلام کرد که این سازمان قرار است به منظور اشتراک گذاری سود حاصل از افزایش قیمت های جهانی با کشاورزان و جلوگیری از قاچاق به کشورهای همسایه، قیمت تضمینی خرید دانه‌های کاکائو از مزارع را تا سقف 50 درصد افزایش دهد.

قیمت کاکائو در سال گذشته به دلیل شیوع آفات زراعی و تغییرات آب و هوایی که باعث کاهش عرضه توسط غنا و همسایه آن ساحل عاج گردیده است، در حال حاضر به بیش از سه برابر افزایش یافته است و بازار جهانی این محصول را به سومین کسری متوالی سوق داده است.

تولید کاکائو در غنا، به عنوان دومین تولیدکننده در جهان، در چهار سال گذشته با چالش های متعددی مواجه شده است، به طوری که انتظار می رود تولید کاکائو در فصل زراعی 2023/2024 به دلیل تغییرات آب و هوایی، قاچاق و شیوع آفات، تقریباً 40 درصد کمتر از هدف تعیین شده باشد.

در حال حاضر قیمت تضمینی خرید از مزرعه در غنا 20943 سدی معادل (1574.66 دلار) در هر تن می‌باشد.

 

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

افزایش 8 درصدی تولید طیور در سال 2023 در توگو(02 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، بر اساس آمارهای ارائه شده توسط وزارت اقتصاد و دارایی توگو در بودجه شهروندی این کشور که اخیراً منتشر گردیده است، نشان می دهد که تولید طیور در سال 2023، با 8 درصد افزایش از 33.12 میلیون در سال 2022، به 35.7 میلیون قطعه رسیده است.

به این ترتیب مناطق Plateaux با تولید 12 میلیون قطعه در سال 2023 (35٪ از کل) نسبت به 11 میلیون در سال 2022 و ساوانس با تولید 8 میلیون قطعه در مقابل 7 میلیون در سال 2022، عمدتاً به این افزایش کمک کرده اند.

پیش بینی می‌شود تولید طیور در توگو در سال جاری از 38 میلیون قطعه نیز عبور نماید.

 

پیش بینی افزایش  برق رسانی 70 درصدی توگو تا پایان سال 2024 (02 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، بر اساس گزارشی که اخیراً توسط وزارت اقتصاد و دارایی توگو با عنوان «بودجه شهروندی» منتشر گردیده است، وزارت معادن و انرژی این کشور پیش ‌بینی کرده است که تا پایان سال جاری،  برق رسانی در خاک توگو به 70 درصد افزایش یابد.

بر اساس این سند، توگو در سال های 2023، 2022 و 2021  برق رسانی به ترتیب 66، 63 و 59 درصد را به ثبت رسانده و برای دستیابی به هدف 70 درصدی خود در سال جاری، دولت بودجه موقت 57 میلیارد CFA را برای تأمین مالی پروژه‌ها و برنامه‌های مختلف انرژی در نظر گرفته است.

اخیراً نیز در یک پروژه تأمین برق در Sokodé (منطقه مرکزی) شامل 34 کیلومتر شبکه ولتاژ متوسط 20 کیلوولت، ساخت 61 پست توزیع MV/LV و 360 کیلومتر شبکه فشار ضعیف (LV) راه اندازی گردیده است که توزیع برق در شهرهای مختلف از جمله داپاونگ، کارا، آتاکپامه، کپالیمه و آنهو را گسترش خواهد داد.

 

امضا توافق نامه ارتقاء سطح همکاری میان توگو و لوکزامبورگ (02 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، آقای خاویر بتل، وزیر امور خارجه و توسعه همکاری لوکزامبورگ روز پنجشنبه هفته گذشته در سفر یک روزه خود به توگو، پس از دیدار و گفتگو با مقامات این کشور، تفاهم نامه ای را با ویکتور تومگا دوگبه، نخست وزیر این کشور به منظور ارتقاء سطح روابط و توسعه همکاری‌های دوجانبه به امضا رساند.

آقای بتل در جریان مراسم امضای این قرارداد گفت، این موافقت نامه راه را برای همکاری قوی تر میان دو کشور به ویژه در زمینه‌های اقتصاد، توسعه خدمات دیجیتال، محیط زیست، آموزش حرفه ای و شمول مالی هموار می‌کند.

لوکزامبورگ پس از تعلیق پروژه‌های خود در کشور های مالی، نیجر و بورکینافاسو به دلیل وقوع کودتاهای اخیر، به دنبال شرکاء جدید می‌باشد و اکنون توگو را مورد توجه قرار داده است.

لازم به ذکر است که لوکزامبورگ در توگو در صندوق سرمایه گذاری کارا مشغول به فعالیت است. این صندوق از پروژه ‌ها در بخش‌ هایی مانند کشاورزی، انرژی ‌های تجدید پذیر، بندر، فرودگاه، زیرساخت ‌های جاده ‌ای و همچنین مخابرات و دیجیتالی سازی خدمات، حمایت می‌کند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما