معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۸

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در نیمۀ اول فروردین 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

خوش بینی بانک مرکزی علی رغم تهدید تورم

علیرغم ادامه تهدید تورم، بانک مرکزی رشد تولید ناخالص داخلی را در سال جاری 2.4 درصد پیش بینی کرده است. کریستین کتل تامسن، رئیس بانک مرکزی، در آخرین بررسی خود، پیش بینی خوش بینانه را به صادرات بالا و بازگشایی تایرا، بزرگترین میدان گاز طبیعی دانمارک نسبت داد که به کاهش قیمت انرژی منجر خواهد شد. در عین حال، او بر فشار تورمی مداوم ناشی از افزایش دستمزدها، به ویژه در صنایع خدماتی مبتنی بر نیروی کار زیاد تأکید کرد. به گفته وی، اقتصاد دانمارک به دو قسمت تقسیم شده است. در حالی که بیشتر بخش‌ها با کاهش رشد مواجه هستند، صنعت داروسازی رونق را تجربه می‌کند. این بانک انتظار دارد تورم حدود 2.2 درصد باشد. (www.nationalbanken.dk)

آغاز آزمایشات انسانی برای واکسن مالاریا

موسسه ملی سرم (SSI) آزمایش‌های انسانی واکسن مالاریا ProC6C را با همکاری محققان مالی راه‌اندازی کرده است. هدف این واکسن تولید آنتی بادی علیه انگل مالاریا در داخل پشه است که به طور بالقوه از انتقال آن جلوگیری می‌کند. با پیشرفت از آزمایش‌های اولیه موفق، فاز 2 اثربخشی دنیای واقعی را ارزیابی می‌کند و دیروز اولین انسان واکسن را دریافت کرد. محقق ارشد مایکل تیزن با اشاره به مکانیسم منحصر به فرد این واکسن که انتقال مالاریا را مختل می‌کند، نسبت به اثربخشی آن ابراز خوش بینی می‌کند. این همکاری با حمایت مشارکت کارآزمایی‌های بالینی اروپا و کشورهای در حال توسعه، بر تلاش‌های جهانی مالاریا تاکید می‌کند. نتایج آزمایش اولیه، که در اواخر سال 2024 انتظار می رود، پتانسیل ProC6C را به عنوان یک اقدام پیشگیری مستقل نشان می دهد. مرگ و میر ناشی از مالاریا در سال 2022 به 608 هزار نفر رسید که کمی‌کمتر از سال 2021 بود. (en.ssi.dk)

کمک مالی نوونوردیسک به سوپر کامپیوتر هوش مصنوعی

دانمارک به زودی خانه یکی از قدرتمندترین ابررایانه‌های هوش مصنوعی جهان خواهد شد. انتظار می‌رود مرکز نوآوری هوش مصنوعی دانمارکی تا قبل از پایان سال برای پروژه‌های آزمایشی با هدف تسریع تحقیقات و نوآوری در زمینه‌های مختلف مانند مراقبت‌های بهداشتی، علوم زیستی و گذار سبز آماده شود. بنیاد نوونوردیسک تقریباً 600 میلیون کرون (87 میلیون دلار) برای هزینه‌های اولیه متعهد شده است در حالی که صندوق صادرات و سرمایه گذاری (EIFO)، 100 میلیون کرون کرون (14.5 میلیون دلار) کمک کرده است. اویدن، Eviden یک پیشرو اروپایی در محاسبات پیشرفته، ابررایانه‌ای را که Gefion به نام الهه نورس شخم و فراوانی نامیده می‌شود، در اواخر سال 2024 تحویل، نصب و پیکربندی خواهد کرد.  مورتن بودسکو، وزیر صنعت، تجارت و امور مالی گفت: در شرایط ژئوپلیتیک کنونی مهم است که ما موقعیت استراتژیک خود را تقویت کنیم. دولت متعهد به ارتقای جایگاه جهانی دانمارک در زمینه فناوری پیشرفته است. من خوشحالم که هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی را در حال سرمایه گذاری در فناوری‌های متحول کننده مانند ابررایانه‌ها می‌بینم که بدون شک مزیت رقابتی ما را در صحنه جهانی افزایش می دهد. (تی وی2)

موج خرید نوونوردیسک

شرکت نوونوردیسک به طور فعال به دنبال خرید در بخش های داروسازی و بیوتکنولوژی برای تقویت مجموعه خود است. دیو مور، مدیر عامل گروه، پیش بینی می‌کند که معاملات در بازار رو به رشد چاقی تا سال 2030 افزایش یابد. وی گفت: نمی‌توانم عددی بر آن بگذارم، اما می‌توان گفت که تعداد زیاد خواهد بود، و در فازهای مختلف خواهند آمد که به معنای فازهای پیش بالینی و بالینی است. آنها به اشکال مختلف خواهند آمد که به معنای مشارکت، همکاری و خرید خواهد بود. نوونوردیسک در طول یک سال و نیم گذشته، 137 میلیارد کرون برای خرید شرکت های مختلف اختصاص داده است. با خریدهای اخیر مانند دی سرنا، Dicerna   و کوروی دیا، Corvidia، در ایالات متحده، همراه با همکاری با شرکت ژاپنی‌هارد سید، Heartseed، جمع خریدهای این شرکت به 170 میلیارد کرون رسیده است. در حال حاضر 76 میلیارد کرون برای خرید سه کارخانه در نظر گرفته شده است. هدف این سرمایه گذاری افزایش ظرفیت تولید محصولات کاهش وزن/دیابت وگووی و ازمپیک است. اقتصاد دانمارک در پایان سال گذشته به سرعت رشد کرد اما بدون موفقیت جهانی نوونوردیسک به رکود می رفت. آخرین ارقام مرکز آمار دانمارک نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی (GDP) در سه ماهه چهارم سال 2023 به میزان 2 درصد رشد داشته است، که به دلیل رشد بخش داروسازی و به ویژه نوونوردیسک، به دلیل تقاضای بیش از حد برای وگووی و ازمپیک بوده است. (برلینسکه)

هزینه میلیونی داروی کاهش وزن برای بیمه گذار

محبوبیت داروی کاهش وزن تولیدی شرکت نوونوردیسک، سال گذشته به کسری 305 میلیون کرونی (40.5 میلیون دلار) برای شرکت بیمه سلامت سوفورسیکرینگ دانمارک،  Sygeforsikringen Danmark منجر شد. این شرکت ارائه دهنده بیمه‌نامه سطح عالی برای مشترکان، برای کاهش فشار مالی یارانه‌های این دارو را به جز برای افرادی که دارای بیماری‌های شدید و تهدیدکننده زندگی مرتبط با چاقی هستند، برداشته است. با وجود کسری، بیمه‌گر توانست ثبات مالی را به لطف بازدهی از دارایی‌های سرمایه‌گذاری‌شده خود حفظ کند. سوفورسینگرینگ دانمارک کمی‌بیش از 2.7  میلیون مشترک دارد که تقریباً نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهد. (تی وی2)

تامین مالی آب و هوا در دستور کار اجلاس کاپ 29

چهل رهبر جهانی آب و هوا برای سومین نشست سالانه وزارتی آب و هوای کپنهاگ، اولین نشست از زمان کاپ28، در شهر هلسیگور دانمارک گرد هم می آیند تا پلت فرم حیاتی برای شکل دادن به اولویت ها و استراتژی‌ها را قبل از کاپ 29 که برای نوامبر در جمهوری آذربایجان برنامه ریزی شده است، مورد بررسی قرار دهند. دن یورگنسن، وزیر سیاست جهانی آب و هوا، که میزبان این نشست است، ماه گذشته گفت: مسئله اساسی در اجلاس آذربایجان این است که چگونه ثروتمندترین کشورهای جهان از نظر مالی در تبدیل سبز کشورهای در حال توسعه و سازگاری با تغییرات آب و هوایی مشارکت می‌کنند. وی گفت: موضوع تامین مالی به دلیل نیاز به پول بیشتر برای انتقال، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و انطباق با تغییرات اقلیمی‌بسیار مهم است. کشورهای در حال توسعه بیشترین آسیب را از تغییرات آب و هوایی می‌بینند. (energy.economictimes.indiatimes.com)

کاهش نرخ بهره بانک ها در سال جاری

داده‌های سملینو، یک پورتال مقایسه آنلاین، نشان می دهد که متوسط نرخ بهره ارائه شده به مشتریان برای وام های بین 200 هزار تا 500 هزار کرون، در مقایسه با سال گذشته، از 10.6 درصد به 10.3 درصد کاهش یافته است. با این حال، این بررسی نشان می‌دهد که این کاهش در درجه اول به نفع مشتریان ثروتمندتر است، در حالی که گروه‌های کم درآمد با افزایش نرخ بهره یا رد درخواست وام‌ به دلیل تشدید مقررات وام مصرف‌کننده توسط سازمان نظارت مالی مواجه هستند. در اوایل سال جاری، پس از آن که حساب‌های پایان سال 2023 نشان می‌داد شش مؤسسه مالی بزرگ (دنسکه بانک، نوکردیت، یوسک بانک، سودبانک، اسپار نورد و آربیجدرنس لندزبانک) مجموعا 45.6 میلیارد کرون (6 میلیارد دلار) درآمد کسب کرده اند، مورتن بودسکو، وزیر بازرگانی، از بانک‌ها خواست کارمزدها را کاهش داده و نرخ‌های بهره را افزایش دهند. او در آن زمان گفت: بانک‌ها باید برخی از سودهای کلان خود را در قالب نرخ‌های بهره بالاتر به سپرده‌ها به مشتریان منتقل کنند، اما آنها داوطلبانه این کار را انجام نمی‌دهند، بنابراین، مشتریان باید با ارائه پیشنهادات از بانک‌های دیگر به آنها فشار بیاورند. (finans.dk)

تاثیر افزایش هزینه کارت بانکی بر مصرف کنندگان

پس از اعلام افزایش 8.9 درصدی کارمزد پرداخت با کارت بانکی، مصرف‌کنندگان با هزینه‌های خرید بیشتری مواجه خواهند شد. این حرکت در حالی انجام می‌شود که تراکنش‌های کارت بانکی به دلیل محبوبیت کیف پول‌های دیجیتالی مانند اپل پی کاهش می‌یابد و باعث شده نتز، Nets ارائه دهنده سرویس کارت بانکی، علیرغم کاهش قبلی در سال 2022، به کارمزدهای بالاتر بازگردد. کارت بانکی دن کورت که در سال 1983 معرفی شد تا سال‌های اخیر به عنوان کارت پرداخت ملی پذیرفته شده بود. افزایش قیمت نشان دهنده تغییر ترجیحات پرداخت است و مصرف کنندگان به طور فزاینده ای به راه حل های پرداخت موبایلی نسبت به تراکنش های سنتی کارت روی می آورند. اسبن یورگنسن، مدیر نتز برای دنکورت، بر اهمیت انطباق با این روندها، و در عین حال بر مقرون به صرفه بودن دنکورت تأکید کرد. با این حال، تصمیم برای افزایش کارمزد نگرانی‌هایی را در بین خرده‌ فروشان و مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند، زیرا هزینه‌های تراکنش بالاتر ممکن است در نهایت به مشتریان منتقل شود. یانیک نوتافت، مدیر انجمن ملی سوپرمارکت ها، تأثیر بالقوه بر قیمت های مصرف کننده و نیاز به شفافیت و پاسخگویی در تعدیل هزینه‌ها را برجسته کرد. (تی وی2)

سقوط ارزش سهام مرسک بعد از برخورد کشتی با پل بالتیمور

ارزش سهام غول کشتیرانی مرسک پس از برخورد کشتی DALI متعلق به آن با پل فرانسیس اسکات کی بالتیمور، بیش از سه درصد کاهش یافت و خسارت زیادی به بار آورد. ساعاتی پس از این برخورد، مرسک اعلام کرد که به دلیل آسیب دیدن پل و آوارهای ناشی از آن، کلیه خدمات به بندر بالتیمور را به طور نامحدود متوقف می‌کند. قیمت سهام این شرکت ضربه بزرگی خورد، در ابتدا نزدیک به هفت درصد کاهش یافت و سپس با قدری افزایش در 3.8 درصد کاهش باقی ماند. (روزنامه برلینسکه)

ضرر و زیان شرکت هواپیمائی اس.آ.اس

شرکت هواپیمائی اس.آ.اس در وضعیت نابسامی قرار دارد و در بازه زمانی 3 ماهه نوامبر تا فوریه نزدیک به 1.5 میلیارد کرون (217 میلیون دلار) از دست داد.  علیرغم برآورده شدن انتظارات درآمد تنها در ماه گذشته 535 میلیون کرون کرون (77 میلیون دلار) ضرر به ثبت رسید. شرکت اس.آ.اس از سال 2022، تحت حمایت فصل 11 ورشکستگی در ایالات متحده قرار داشته که به شرکت ها اجازه می دهد بدهی‌ها و عملیات خود را سازماندهی مجدد کنند تا سرپا بمانند. در ماه مارس، یک دادگاه ایالات متحده طرح تجدید ساختار این شرکت را تأیید کرد، اما هنوز برای خروج کامل از این فرآیند، نیاز به تأیید مقامات در سوئد و اتحادیه اروپا دارد. (روزنامه کریستی بلادت)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما