معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۷- ۱۴:۴۱

اخبار سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات کشور سیرالئون در هفته اول فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

حضور وزیر حمل و نقل سیرالئون در جلسه بانک جهانی پیرامون تحول حمل و نقل

فاندای تورای اسک، وزیر حمل و نقل و هوانوردی سیرالئون در جلسه بانک جهانی در مورد رویکردهای مختلف تحول در حمل و نقل  شرکت کرد.

در این جلسه که با عنوان «تامین مالی حمل و نقل فراگیر و ایمن» برگزار شد، فاندای تورای بر ضرورت ترویج حمل و نقل سبز، ایمن و فراگیر تاکید کرد.

همچنین وزیر حمل و نقل و هوانوردی سیرالئون در جلسه­ ای که در حاشیه این رویداد با  جاسم بن سیف بن احمد السلیطی، وزیر حمل و نقل قطر داشت، در مورد ترتیبات همکاری، به ویژه در حوزه حمل و نقل هوایی و زمینی به بحث و گفتگو پرداخت.

در این دیدار تورای همچنین بر نیاز مبرم به زیرساخت­های پیشرفته حمل و نقل و نیز اهمیت طرح­هایی مانند پروژه «واکا فاین» (Waka Fine)، که هدف آن بهبود حمل و نقل عمومی در مناطق شهری سیرالئون است، تاکید کرد.

24 March, 2024

 

طرح اعتبار کشاورزی بانک سیرالئون

ابراهیم استیونز، رئیس بانک سیرالئون، طرحی با عنوان طرح اعتبار کشاورزی سیرالئون را معرفی کرد.

هدف از این طرح گسترش کمک­های مالی حیاتی به کارآفرینان واجد شرایط در بخش کشاورزی، گسترش تولید توسط کشاورزان و پیشرفت اقتصادی است. در این طرح، وام­هایی تا سقف صدهزار دلار برای کارآفرینان واجد شرایط تضمین می ­شود.

همچنین، بر خلاف نرخ‌های بهره سنگین وام­های قبلی که اغلب حتی از 30درصد هم فراتر می ­رفت و مانع از رشد کشاورزی منطقه می­ شد، یکی از ویژگی‌های متمایز این طرح، نرخ بهره بسیار پایین آن یعنی 10 درصد است.

هدف بانک سیرالئون از ارائه این طرح، پرورش محیطی مناسب برای پیشرفت کشاورزی و تنوع اقتصادی اعلام شده است.

22 March, 2024

 

مشارکت دولت سیرالئون و فائو برای تقویت تولید برنج

دولت سیرالئون و سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) با هدف تقویت بخش برنج این کشور، یک توافقنامه مهم امضا کردند.

بر اساس این توافق که امضای آن توسط «صندوق امانی یکجانبه» فائو تسهیل شد، سیرالئون از توان فنی این سازمان برای اصلاح صنعت برنج خود استفاده خواهد کرد.

مکانیسم «صندوق امانی یکجانبه» به کشورهای در حال توسعه مانند سیرالئون این امکان را می­دهد تا با استفاده از منابع مالی خزانه ملی یا موسسات مالی بین­ المللی از تخصص فائو بهره ببرند.

استقبال سیرالئون از پروژه «صندوق امانی یکجانبه» که با عنوان «تقویت زنجیره ارزش برنج در سیرالئون از طریق همکاری­های جنوب-جنوب» شناخته می­شود، بر عزم سیرالئون برای رشد کشاورزی تاکید دارد.

شایان ذکر است که این پروژه با همکاری ویتنام اجرا می­شود.

March 25, 2024

 

پروژه «دسترسی سیرالئون به تامین مالی» با هدف تغییر سرمایه­ گذاری در بخش کشاورزی

پروژه 12 میلیون یورویی «دسترسی سیرالئون به تامین مالی» روز پنجشنبه 21 مارس 2024، در هتل سیرا پالمز در فریتاون رونمایی شد.

بیش از پانصد هزار کشاورز در سراسر سیرالئون می­توانند از پروژه «دسترسی سیرالئون به تامین مالی» که توسط اتحادیه اروپا تامین می‌شود، استفاده کنند.

در این رابطه مانوئل مولر، سفیر اتحادیه اروپا در سیرالئون گفت که تنها 1 درصد از وام‌های بانکی در سیرالئون به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی اختصاص می ­یابد که یکی از پایین‌ترین رقم­ها در کشورهای جنوب صحرای آفریقا محسوب می­شود.

22/03/2024

 

واکسیناسیون رایگان مالاریا برای کودکان سیرالئونی

وزارت بهداشت سیرالئون در نظر دارد در آوریل سال جاری در پانزده منطقه از این کشور خدمات رایگان واکسیناسیون مالاریا برای کودکان ارائه کند.

در این رابطه دزموند مادا کانگبای، مدیر برنامه توسعه ایمنی سیرالئون گفت که سازمان متبوع وی حداقل 80 درصد از نوزادان پانزده منطقه منتخب کشور را با 4 دوز واکسن مالاریا تحت پوشش قرار خواهند داد.

وی در ادامه افزود که فقط کودکان 6ماهه مورد پوشش قرار خواهند گرفت بدین معنی که سن نوزاد در زمان معرفی و ثبت نام باید 6ماه باشد.

مدیر برنامه توسعه ایمنی سیرالئون با تاکید بر این که واکسن مالاریا بی­ خطر و رایگان بوده و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و انجمن داروسازی سیرالئون است، تاکید کرد: این دارو برای کودکان کشورهای دیگر نیز تجویز شده و ایمن ­سازی و تاثیر آن اثبات شده است و هیچ پیامد تهدید کننده ای برای زندگی ندارد.

وی افزود: واکسیناسیون مالاریا یکی از راهبردهای کلان کشور برای کاهش مرگ و میر نوزادان و کودکان زیر پنج سال است.

March 25, 2024

 

پروژه 38 میلیون دلاری بانک جهانی برای بخش انرژی سیرالئون

بانک جهانی قرار است با یک پروژه 38 میلیون دلاری ، به سیرالئون برای مقابله با چالش­های برق کمک کند. طبق این پروژه راهکارهایی برای تامین برق خارج از شبکه از طریق همکاری با بازیگران بخش خصوصی در زمینه انرژی خورشیدی ارائه خواهد شد.

بر اساس این پروژه، هم شرکت‌های استارتاپ و هم مشاغل مستقر در زمینه محصولات انرژی خورشیدی می‌توانند با ارائه پیشنهادهای واجد شرایط برای دریافت بودجه رقابت کنند.

الحاجی سیلا، هماهنگ کننده پروژه منطقه ­ای دسترسی به برق خارج از شبکه در این رابطه گفت که این ابتکار شامل دو بخش است: توسعه بازار اصلی و ارائه حمایت مالی از بخش خصوصی.

این پروژه توسط بانک توسعه آفریقا و سازمان اقتصادی غرب آفریقا (اکوواس) مدیریت می‌شود و نوزده کشور آفریقایی را در بر می­گیرد. قرار است در این طرح سیرالئون از مزایای قابل توجهی بهره ­مند شود.

March 27, 2024

 

امضای قرارداد خدمات هوایی دوجانبه بین هوانوردی ایتالیا و سیرالئون

در سفر هیئتی از سازمان هواپیمایی کشوری ایتالیا به ریاست پیرلویجی اومبرتو به سیرالئون، قرارداد خدمات هوایی دوجانبه که پیش از این در جریان اجلاس سران سازمان بین‌المللی هوانوردی غیر‌نظامی (ICAO) در ریاض امضا شده بود، مورد تاکید قرار گرفت.

در دیداری که خانم موسایرو باری، مدیرکل خدمات هوانوردی سیرالئون با هیئت ایتالیایی داشت، بر پیشرفت چشمگیر همکاری­ها بین دو کشور تاکید کرد. وی در این دیدار به پیشرفت‌های حمل‌ و نقل هوایی بین ایتالیا و سیرالئون و نیز کمک‌های فنی کمیسیون ایمنی اتحادیه اروپا در خصوص حذف سیرالئون از فهرست سیاه اتحادیه اروپا اشاره کرد.

در این دیدار که در حضور دیوید موینینا سینگه، سر وزیر سیرالئون برگزار شد، وی ضمن خوشامدگویی به هیئت ایتالیایی، درباره حمایت بی­دریغ دولت در پیشبرد صنعت هوانوردی سیرالئون اطمینان خاطر داد.

وی با تاکید بر اهمیت روابط دوجانبه، تصریح کرد: سیرالئون در حال برداشتن گام‌های مهمی‌برای همسویی با جهان در کنار کشورهای دوست است و روابط دوجانبه، ما را برای رسیدن به نتایج مطلوب یاری می­کند.

26/03/2024

 

برگزاری دوره آموزشی پیشگیری از درگیری­ها در فری تاون

در تلاش برای مقابله با چالش­های گسترده­ای که مسائل مرتبط با صلح و امنیت در غرب آفریقا ایجاد می­کند، یک دوره آموزشی جامع توسط شورای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آفریقا (ECOSOCC) با مشارکت بازار مشترک شرق و جنوب آفریقا (COMESA) در سیرالئون برگزار شد.

هدف از برگزاری این دوره که از 22 تا 24 مارس در هتل نیو بروکفیلد فری تاون برگزار شد، توانمندسازی سازمان‌های مدنی از طریق تخصص یافتن در مکانیسم‌های هشدار اولیه، تجزیه و تحلیل درگیری­ها و استراتژی­های پیشگیری اعلام شده است.

دوره آموزشی مذکور بر افزایش ظرفیت­های اعضای شاخه صلح و امنیت «شورای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آفریقا» و گزینش سازمان­های مدنی سراسر آفریقای غربی تمرکز داشت و بر معرفی نقش محوری آنها در پیشگیری از درگیری­ها تاکید می­کرد.

23 March, 2024

 

اجرای مؤثر احکام حقوق بشری در سیرالئون

در جلسه اخیر موسسه حقوق بشر و توسعه آفریقا، اهمیت پایبندی سیرالئون به تصمیمات دیوان قضایی اکوواس مورد تاکید قرار گرفت.

در این جلسه که روز چهارشنبه، 20 مارس در هتل نیو بروکفیلدز فری تاون با حمایت «بنیاد جامعه باز» [بنیاد جورج سوروس تاسیس 1993] برگزار شد، نهادهای دولتی، نهادهای ملی فعال در زمینه حقوق بشر، سازمان‌های اجتماعی، اعضای جوامع آسیب‌دیده و سایر مرتبطان این حوزه شرکت داشتند.

در گفتگوهای انجام شده در این جلسه، موسسه حقوق بشر و توسعه آفریقا بر ظرفیت شرکت­ کنندگان برای افزایش آگاهی در مورد احکام موجود در این رابطه که هنوز اجرا نشده است تاکید کرد و خواستار حمایت بیشتر و رسیدگی به موارد رایج نقض حقوق بشر شد که توسط شهروندان در سطح محلی و بین ­المللی گزارش می ­شود.

22 March, 2024

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما