معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۶- ۰۸:۰۱ - مشاهده: ۹۹

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته دوم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

دعوت مکی سال، رئیس جمهور برای اتصال پارک فناوری‌های دیجیتال جمنیاجو بعنوان یک پارک نوآورانه به قاره آفریقا

رئیس جمهور مکی سال، از دولت سنگال و همچنین شرکای آن دعوت کرد تا پارک فناوری‌های دیجیتال در جمنیاجو را بصورت یک پارک کاملاً در دسترس و نوآورانه تکمیل و به بهره برداری برساند و همچنین آنرا بعنوان پارک اتصال سنگال به قاره آفریقا درآورد. پارک سنگال کانکت که در زمینی به مساحت 25 هکتار و با هزینه 46 میلیارد فرانک سیفا ساخته شده از سه برج هفت طبقه، مراکز، فضاها و دفاتر مجهز تشکیل شده است. این برج ها دارای مراکز داده، برون سپاری فرآیندهای کسب و کار، واحد تولید سمعی و بصری و محتوای چند رسانه ای نوآورانه ، مرکز مطالعات – تحقیقات، آموزش و همچنین ساختمان اداری هستند که با آخرین نسل فناوری ساخته و مجهز شده اند. وی پس از بازدید از این سایت گفت: آنچه در اینجا دیدم به من آرامش می دهد و از طرح ابتدایی جلوتر است. به گفته وی، در حال حاضر این پارک می‌تواند نه تنها استارت آپ ها، بلکه شرکت های دیجیتال با بهترین استانداردها را نیز در خود جای دهد. او توضیح می‌دهد که این اکوسیستم جدید با مشارکت متخصصان مراکشی که خود را در ساخت و توسعه پارک‌های دیجیتال ثابت کرده‌اند، امکان تشویق تحقیق و توسعه را در این زمینه فراهم می‌کند. در طول این بازدید، مکی سال گفت که از این به بعد جوانان سنگالی که در استارتاپ ها مشغول به کار هستند در زمینه رباتیک، توسعه امکانات کشاورزی، الکترونیک، چاپ صنعتی و بسیاری زمینه‌های دیگر می‌توانند خدمات ارزنده ای ارائه دهند. وی گفت: همه اینها نشان می دهد که چشم اندازهای مهمی از نظر شغل و نوآوری وجود دارد که در آینده محقق خواهد شد.

 APS 22 مارس 2024

استقبال رئیس بانک مرکزی کشورهای آفریقای غربی از برگزاری مطلوب انتخابات ریاست جمهوری در سنگال

رئیس بانک مرکزی کشورهای آفریقای غربی (BCEAO)، ژان کلود کاسی برو، روز چهارشنبه، ضمن تبریک به رئیس جمهور منتخب، باسیرو دیومای فایه از برگزاری مطلوب انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه در سنگال استقبال کرد. آقای برو گفت: من همچنین می خواهم به مقامات و مردم سنگال برای برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری در 24 مارس 2024 تبریک بگویم. وی در پایان اولین جلسه عادی سال 2024 هیئت مدیره این نهاد وابسته به اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا با خبرنگاران صحبت کرد. محورهای اصلی در دستور کار این جلسه بر تصویب حساب های بانک برای سال مالی 2023 به ویژه از طریق تجزیه و تحلیل گزارش مالی و گزارش اجرای بودجه و بررسی خلاصه نتایج جلسه کمیته حسابرسی بانک که در 25 مارس 2024 برگزار شد متمرکز بود. ژان کلود کاسی برو همچنین قدردانی خود را از رئیس جمهور مکی سال که ماموریتش در 2 آوریل 2024 به پایان می رسد برای حمایت شخصی او و دولت سنگال از BCEAO ابراز کرد. وی تاکید نمود: مایلم به همه اقدامات او که امکان تحکیم دستاوردهای سنگال را در زمینه توسعه اقتصادی و اجتماعی و ثبات سیاسی ممکن ساخته است درود فرستم. به گفته وی سنگال، کشور میزبان این نهاد مالی و پولی همواره تحت رهبری قوی و دوراندیش سران مختلف کشورها، نقش مهمی در روند ادغام پولی منطقه غرب آفریقا ایفا کرده است. آقای برو گفت: این مشارکت به طور طبیعی ناشی از سنت تاریخی قابل توجه تعهد کشور و مردم سنگال به تحکیم یکپارچگی آفریقا است. وی درخواست نمود همه کشورهای عضو تلاشهای خود را برای تضمین امنیت پایدار تامین آب در کشورهای خود نیز ادامه دهد.

APS  27  مارس 2024

ایجاد تعاونی زنان کارآفرین با مشارکت دفتر سازمان بین‌المللی کار (ILO)در مناطق روستایی لوگا  

زنان کارآفرین در حال دگرگونی اقتصاد غیر رسمی در مناطق روستایی، با مشارکت دفتر سازمان بین‌المللی کار (ILO)هستند. فاطمه کریستین ندای، متخصص جنسیت، برابری، تنوع و شمول در سازمان بین المللی کار

در پایان کارگاه راه اندازی جامعه تعاونی زنان کارآفرین اقتصاد غیررسمی در مناطق روستایی لوگا در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: ما آمده ایم تا از زنان لوگا که گروهی غیررسمی‌برای تولید و بازاریابی محصولات  خود تشکیل داده اند، حمایت کنیم تا ظرفیت های خود را در این شهر تقویت کنند. او تاکید کرد که در مجموع بیست و یک زن از تعاونی زنان پویا و لیگی اولین جلسه عمومی خود را برای انتخاب هیئت مدیره انجمن تعاونی برگزار کردند. این زنان که در فرآوری غلات و مواد شوینده و همچنین بازاریابی محصولات خود فعالیت می‌کنند برای اولین بار به مدت چهار روز بر روی برنامه‌هایی که بر تقویت فعالیت ها و ظرفیت های اقتصادی متمرکز بود، کار کردند. رئیس تعاونی "And Liggey" در لوگا، آدیارا فال، گفت: ما با امکانات خودمان شروع کردیم و پس از آن دفتر سازمان بین المللی کار از ما حمایت نمود. وی افزود : این دفتر نه تنها از ما حمایت کرد تا بتوانیم انجمن تعاونی خود را راه اندازی کنیم، بلکه به ما ظرفیت پردازش محصولات غلات و مواد شوینده و همچنین بازاریابی محصولات را نیز داد. او گفت: این ظرفیت سازی در زمان مناسب خود انجام شد زیرا از بین این بیست و یک زن برخی شانس رفتن به مدرسه را داشتند، اما تقریبا نیمی از آنها سواد ندارند.

 APS  22  مارس 2024

درخواست مکی سال رئیس جمهور از دولت برای ارائه نتایج سرمایه گذاری‌ها و دستاوردها در زمینه دسترسی همگانی به آب

رئیس جمهور مکی سال در جلسه شورای وزیران، از دولت خواست تا نتایج سرمایه گذاری‌ها و دستاوردها را در نقاط مختلف کشور از سال 2012 تاکنون از نظر دسترسی مردم به آب را به وی گزارش کند. او بر اهمیت توجه ویژه به تلاش های انجام شده جهت بهبود دسترسی به آب برای جمعیت مناطق روستایی و اجرای برنامه‌های تامین اجتماعی تأکید کرد. رئیس جمهور همچنین از تنوع منابع تأمین آب شرب با توسعه طرح‌های نمک‌زدایی آب دریا و نیز پروژه‌های انتقال آب در چندین منطقه در سراسر کشور استقبال کرد. با توجه به توسعه شدید شهرنشینی در کشور، رئیس جمهور از وزیر آب و فاضلاب، سرین امبایه تیام، خواست تا با همه ذینفعان، تلاشهای خود را برای تضمین امنیت پایدار تامین آب در کشور ادامه دهد.

APS  23  مارس 2024

کمک 4.5 میلیون دلاری بانک توسعه آفریقا برای حمایت از 14 شهرآفریقایی

کمیته فنی گروه بانک توسعه آفریقا (AfDB) مسئول نظارت بر فعالیت‌های صندوق توسعه شهری  (Umdf) در 18 مارس 2024 برنامه کاری جدید خود را برای سال جاری میلادی اعلام کرد. بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی در مجموع مبلغ 4.5 میلیون دلار آمریکا یا تقریباً 2.7 میلیارد فرانک CFA برای حمایت از اجرای پروژه‌ها در چهارده شهر آفریقایی از جمله داکار سنگال اختصاص یافت. در این راستا مبلغ 500000 دلار یا تقریباً 300 میلیون فرانک سیفا در جهت اجرای مرحله اول برنامه در مورد فعالیت‌های مربوط به بهبود حکمرانی شهری اختصاص خواهد یافت. همچنین صندوق برنامه ظرفیت سازی و نظارت بر بهبود مالی شهرداری‌ها،  پرداخت بدهی شش شهر اصلی آزمایشی از جمله نایروبی، داکار، ابیجان، آدیس آبابا، کیگالی و لاگوس را انجام  خواهد داد. هدف تداوم برنامه حمایتی برای شهرداری‌ها در جهت کمک به آنها در جهت شناسایی و دسترسی به منابع جدید بودجه اعم از دولتی و خصوصی  است. مرحله دوم برنامه مربوط به بهبود برنامه ریزی شهری با بودجه 900000 دلاری یا نزدیک به 540 میلیون فرانک سیفا خواهد بود که برای گسترش اجرای برنامه شهرهای آفریقایی علاوه بر شش شهر جدید می‌باشد. این برنامه شامل توسعه برنامه‌های اقدام شهری مؤثر و شناسایی پروژه‌های سرمایه‌گذاری اولویت‌دار است که می‌تواند مبنایی برای همکاری اهداکنندگان از جمله بانک توسعه آفریقا باشد. علاوه بر این، صندوق 2.8 میلیون دلار آمریکا یا بیش از 1.6 میلیارد فرانک سیفا را برای اجرای مرحله سوم برنامه به منظور تسریع احداث زیر ساخت‌های شهری اختصاص می دهد که این شامل انجام مطالعات اولیه به ویژه مطالعات امکان سنجی فنی است. در مواجهه با فوریت بهبود تاب آوری شهرها و توانایی آنها در سازگاری با تغییرات آب و هوایی، پروژه‌های مرتبط با آب جایگاه برجسته ای خواهند داشت. اینها پروژه‌های فاضلاب و زهکشی آب در ماروآ، کامرون، شبکه‌های بهداشتی در آکرا ، غنا، تصفیه آب آشامیدنی در قاهره، مصر، توسعه خط ساحلی در نواکشوت موریتانی و برنامه ریزی جهت اجرای زیر ساخت های مقاوم در برابر خطرات آب و هوایی در کیپ تاون، آفریقای جنوبی است. کمیته فنی نشان می‌دهد که هنوز در چارچوب برنامه پشتیبانی آماده‌سازی پروژه‌ ها ، صندوق بر تقویت حمل ‌و نقل عمومی‌با تأمین مالی مطالعات برای توسعه شبکه اتوبوسرانی در آدیس آبابا در اتیوپی تمرکز خواهد کرد. این پروژه‌ها به دلیل تأثیر بالقوه‌ برای تغییر زندگی روزانه میلیون‌ها شهروند آفریقایی ساکن در مناطق شهری انتخاب شدند. صندوق توسعه شهری و شهرداری‌ها که در سال 2019 راه‌اندازی شد، با ترویج رویکردی جهانی که شامل ارتقای هم‌افزایی بین بخش‌ها، تقویت ظرفیت‌های بازیگران محلی و تقویت گفت ‌وگو با بخش های عمومی و خصوصی است، به عنوان تسهیل‌کننده و تسریع‌کننده اجرای پروژه‌های زیربنایی عمل می‌کند.

لوکوتیدین 26  مارس 2024

تولید 4,255,353 تن غلات در کمپین کشاورزی 2024 - 2023

در سنگال، کل تولید پیش‌بینی ‌شده غلات برای کمپین 2023/2024 به 4 میلیون و 255 هزار و 353 تن می‌رسد که نسبت به کمپین قبلی 16 درصد و نسبت به میانگین 5 سال گذشته 29.8 درصد افزایش داشته است. تولیدات باغی، دانه‌های روغنی و حبوبات نیز افزایش بالایی را ثبت کردند. سیستم منطقه ای برای پیشگیری و مدیریت بحران‌های غذایی (Pregec)  و کمیته دائمی‌بین ایالتی برای مبارزه با خشکسالی در ساحل (Cilss) از 20 تا 22 مارس 2024 در لومه، توگو به بررسی تولید مواد غذایی و وضعیت تغذیه در ساحل و غرب آفریقا پرداخت. این نهادها با اعلام این خبر اظهار کردند که ارزن و برنج، غلات اصلی مصرف شده در سنگال، تقریباً 67.5 درصد از تولید غلات در سال 2023/2024 را تشکیل می دهند. بر اساس گفته  نهاد  Cilss، افزایش در تولید کل غلات با شرایط مطلوب بارندگی، به ویژه موقعیت مکانی و زمانی خوب، علیرغم وقفه بارندگی 20 تا 25 روزه توضیح داده می‌شود. دسترسی بهتر به کود چه از نظر هزینه و چه از نظر مقادیر دریافتی از دولت به عنوان مکمل که نتیجه آن افزایش عملکرد تولید غلات نسبت به دوره گذشته است به استثنای تولید برنج از طریق کشت آبی که کاهش را به ثبت رساند. در واقع، پرگک اشاره می‌کند که امسال تولیدکنندگان در دره‌ها به دلیل بدهی‌هایی که داشتند با مشکلات مالی مواجه شدند. بنابراین، برخی دیر کاشت محصولات را شروع کردند که بر عملکرد کلی تأثیر منفی گذاشت. با این وجود، سطح زیر کشت نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش داشته است. در مورد ذرت نیز بهبود مشاهده شد. افزایش 16 درصدی نسبت به کمپین 2023-2022 و 38 درصدی نسبت به میانگین پنج ساله ثبت شده است. این نتیجه را می‌توان با این واقعیت توضیح داد که برای این کمپین، تولید کنندگان مقادیر قابل توجهی از دانه‌های ذرت هیبریدی را که به دلیل پتانسیل عملکرد بالا شناخته شده است، کشت داده اند. تولیدات دانه‌های روغنی و حبوبات در سال‌های 2023 و 2024 در مقایسه با سال‌های 2022 و 2023 ، همچنین میانگین 5 سال گذشته در خصوص  بادام زمینی، لوبیا چشم بلبلی و کنجد افزایش آشکاری داشته است. افزایش تولید بادام زمینی، لوبیا چشم بلبلی و کنجد ناشی از افزایش سطح و عملکرد با توجه به شرایط آب و هوایی مطلوب، دسترسی به عوامل تولید و بازاریابی است. میانگین عملکرد تولید بادام زمینی 1378 کیلوگرم در هکتار بوده که نسبت به سال 2022/2023 12.5 درصد و نسبت به 5 سال گذشته 3.2 درصد افزایش داشته است. عملکرد تولید لوبیا چشم بلبلی 737 کیلوگرم در هکتار نسبت به سالهای 2022 و  2023 به میزان 42.2 درصد و نسبت به 5 سال گذشته 6.8 درصد افزایش یافته است. تولید پنبه 16765 تن در سال 2023/2024 برآورد شده است که با وجود کاهش 7 درصدی در مناطق کاشته شده نسبت به کمپین قبلی، 7 درصد نسبت به کمپین 2023- 2024  افزایش یافته و علاوه بر این در مقایسه با میانگین پنج ساله، حجم پنبه تولید شده 5 درصد کاهش یافته است. همچنین سبزیجات 82 درصد از تولید میوه و سبزی را تشکیل می دهد. پیش بینی تولید سبزیجات برای کمپین باغبانی  2024- 2023  نسبت به کمپین قبلی 5.36 درصد افزایش یافته است. این امر با افزایش  حجم تولید سبزیجات از جمله پیاز که تقریباً یک سوم کل تولید سبزیجات (به استثنای لوبیا سبز که در مقایسه با کمپین قبلی افت 2 درصدی را نیز ثبت کرد) را تشکیل می دهد توضیح داده می‌شود. با این حال، باید توجه داشت که اگر محدودیت ها نبود، این افزایش ها بیشتر می‌شد. در نهایت شواهد نشان داد که برخی تولید کنندگان بخش خصوصی در اجرای مجوزهای اعطا شده به آنها برای در دسترس قرار دادن بذر به آنها به دنبال بدهی‌های پرداخت نشده سال گذشته به بانک‌های شریک خود با مشکل مواجه شدند.

لوکوتیدین 27  مارس 2024

اعطای وام 23 میلیارد فرانک سیفا بانک توسعه غرب آفریقا (BOAD) برای ساخت جاده مرزی بین مالی و سنگال

بانک توسعه غرب آفریقا (BOAD) اعلام کرد که یک وام 23 میلیارد فرانک سیفا برای احداث پروژه منطقه ای توسعه جاده مرزی لابه در مالی به کدوگو - فونگولمبی در سنگال تصویب کرده است. این پروژه با هدف بازگشایی مناطق ذکر شده به منظور تسهیل مبادلات اقتصادی و اجتماعی در سطح ملی و منطقه ای است. این وام طی یکصد و چهل و یکمین جلسه عادی هیئت مدیره بانک مذکور در داکار و به ریاست سرژ اکوئه، تصویب گردید. همچنین در این جلسه مدیران 9 وام جدید به مبلغ کل 169.483 میلیارد FCFA  برای چند کشور غرب آفریقا تصویب شد. از زمان شروع فعالیت های عملیاتی BOAD در سال 1976 کل وام های اعطایی این بانک به مبلغ 8561.4 میلیارد FCFA بوده است.

APS  27  مارس 2024

امضای یادداشت تفاهم همکاری بین اداره‌های کل گمرک و مالیات

رئیس کل گمرک دکتر امبای ندیایی به همراه هیئتی روز پنجشنبه میزبان عبدالله دیاکنه مدیر کل امور مالیاتی و اراضی (دگید) بود. بر اساس بیانیه مطبوعاتی دو مدیرکل بر استحکام و عمق روابط بین ادارات ذیربط خود تاکید کردند و یادداشت تفاهمی در مورد همکاری و تبادل تجربیات موجود امضا نمودند. بیانیه می افزاید: این همکاری به طور فزاینده ای ضروری است زیرا امروزه اساساً با پیشرفت قابل توجهی که از نظر انتقال داده‌ها و کنترل مشترک وجود دارد روابط باید مستحکم تر گردد. همان منبع توضیح می‌دهد که پلتفرم اتصال Dgd-Dgid که معمولاً «بانک داده‌های مالیاتی» نامیده می‌شود، امروزه ابزار مهمی‌برای اقدام مأموران مالیاتی و گمرکی برای مبارزه مؤثرتر با تقلب‌ها و فرارهای مالیاتی و گمرکی بشمار می رود. این یک پلت فرم دیجیتال نوآورانه است که تمام داده‌های DGD در مورد واردات و صادرات و همچنین اطلاعات مالی و حسابداری که توسط Dgid در مورد مالیات دهندگان مختلف نگهداری می‌شود را گرد هم می آورد. با توجه به کنترل مالیاتی، تیم  مشترک کنترل مالیاتی و گمرکی (Bmcid) که از سال 2011 تأسیس شده است، به طور تخصصی در کنترل موارد زیر فعالیت می‌کند: رعایت شرایط ارائه شده به نفع رژیم های ترجیحی، قانونی یا متعارف در امور مالیاتی و عوارض گمرکی؛ استفاده مؤثر از معافیت مالیاتی و گمرکی مطابق با هدفی که برای آن مقرر شده است. همین منبع می افزاید: این بدان معناست که تجمیع رویه‌ها در مبارزه با تقلب به طور مؤثری به بهره وری منابع و اثربخشی ادارات مالیاتی و گمرکی در تجهیز منابع مالی ضروری برای توسعه کشورما کمک می‌کند. همچنین این ادغام به Dgid اجازه می دهد در چارچوب مالیات انطباق مالیاتی (Pcf)، اشخاص حقیقی یا حقوقی را که به طور منظم تعهدات خود را انجام نمی دهند شناسایی کرده و در صورت لزوم، آنها را به نهادهای ذیربط معرفی نماید. از سوی دیگر در شرایطی که وابستگی متقابل وجود دارد، تکامل سریع فناوری‌ها و وسایل ارتباطی، تقویت همکاری بین Dgid و Dgd به یک ضرورت تبدیل می‌شود. اتوماسیون تبادل اطلاعات، گسترش مأموریت‌های تیم مشترک در بخش‌های پر مخاطره به ‌ویژه بخش استخراج، تقویت ظرفیت‌های عوامل Bmcid، مشارکت مؤثر گمرک در محل با اجرای صورت‌حساب الکترونیکی و تاکید بر همکاری در ارزیابی هزینه‌های مالیاتی، همگی از اقدامات مشترکی است که این دو نهاد برای اجرای آن برنامه‌ریزی می‌کنند. برای اداره کل گمرک، این چارچوب همکاری تقویت ‌شده با اداره کل مالیاتی مطابق با شعار سازمان جهانی گمرک (WCO) برای سال 2024 یعنی « برای گمرکی که شرکای تاریخی و جدید خود را حول اهداف روشن بسیج می‌کند » می‌باشد.

Lejecos 28  مارس 2024

 

سنگال در جستجوی فرمول مناسب برای استقرار حاکمیت غذایی

امروزه در مورد افزایش پتانسیل کشاورزی سنگال اتفاق نظر وجود دارد. به گفته شیخ سادیبو فال از دفتر تحلیل اقتصاد کلان (BAME) موسسه تحقیقات کشاورزی سنگال (ISRA)  کشور ما باید برای تولید کافی برای تغذیه جمعیت خود اقداماتی را انجام دهد. با شروع کمپین بازاریابی بادام زمینی، برای محصول اصلی کشور حداقل قیمت تولیدکننده آن 280 FCFA در هر کیلوگرم تعیین شده است. سنگال همچنان به دنبال فرمول مناسب برای تضمین حاکمیت غذایی خود می‌باشد. دولت در حال افزایش ابتکارات در این بخش است که 17 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و حدود 60 درصد از جمعیت فعال را به کار می‌گیرد.

در سنگال، کشاورزی عمدتاً توسط تولیدکنندگان کوچک انجام می‌شود که زمین‌های کوچکی را بادام زمینی، پنبه، برنج، ذرت، ارزن و سورگوم کشت می‌کنند. در کنار آن شرکت قند سنگال به کشت نیشکر می‌پردازد که حق تولید انحصاری آن را دارد. در حالی که کشاورزی صنعتی فرصت های زیادی را برای کارآفرینان سنگالی و خارجی فراهم می‌کند، اما می‌تواند وارد رقابت با کشاورزی سنتی شود. این مشکل امروزی است، در زمانی که کشاورزی سنگال با چالش های متعددی مانند وابستگی به چند محصول (بادام زمینی و پنبه) با بهره وری پایین مواجه است. به گفته وی این دو نوع کشاورزی می‌توانند همزیستی داشته و حتی مکمل یکدیگر باشند و بنابراین ما باید از رقابت بین دو اجتناب کنیم. هر دو جایگاه خود را در اکوسیستم غذایی دارند و ما باید تا آنجا که ممکن است بر روی هم افزایی تمرکز کنیم. وی می افزاید: شرکت قند سنگال که حقوق انحصاری تولید شکر را دارد، در حال حاضر امکان انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان کوچک را بررسی می‌کند. در راستای هم افزایی، دولت باید از تولیدکنندگان کوچک حمایت کند تا کارآمدتر باشند. به گفته آقای فال، چنین سیاستی تنها می‌تواند برای کشاورزی مفید باشد و نیز عملکرد این دو سیستم تضمین می‌کند که سنگال مازادی خواهد داشت که به آن امکان می دهد ذخایر امنیتی غذایی داشته باشد و امکان صادرات را فراهم کند. علاوه بر این، او خاطر نشان می‌کند که سیستم‌های غذایی دسترسی فیزیکی و اقتصادی، ، تبلیغات، اطلاعات، کیفیت و ایمنی سلامت، رفتار مصرف‌کننده، رژیم غذایی، سلامت و تغذیه را در چارچوبی یکپارچه در نظر می‌گیرند. همه این جنبه‌ها به امنیت غذایی کمک می‌کنند. آقای فال همچنین بر نیاز به یک سیستم نظارت و ارزیابی خوب برای نظارت بهتر بر عملکرد بخش کشاورزی و دادن یارانه هدفمندتر و موثرتر تاکید می‌کند. برای سنگال امکان توقف اعطای یارانه‌ها وجود ندارد، اما باید هدف گذاری بهتری برای ذینفعان وجود داشته باشد. وی می‌گوید: ما همچنین باید سیستم تامین مالی را باز نگری کنیم. شیخ سدیبو فال می‌گوید که او متقاعد شده است که سنگال ابزارهای لازم برای دستیابی به حاکمیت غذایی یعنی زمین، آب و خورشید را دارد. آب های زیرزمینی و سطحی کافی و همچنین پتانسیل زمین با میلیون‌ها هکتار قابل کشت وجود دارد. با این حال این پتانسیل نباید واقعیتی را پنهان کند که روند بدتر شدن محیط تولید به دلیل تغییرات آب و هوایی و اقدامات انسانی است. تجارت در بخش کشاورزی شامل کلیه فعالیت های مرتبط با تولید، فرآوری و بازاریابی محصولات کشاورزی است و در سنگال در مرحله رشد قرار دارد که به ایجاد اشتغال و تنوع بخشیدن به اقتصاد کمک می‌کند. دولت سنگال سیاست هایی را با هدف حمایت از توسعه این بخش  از طریق بهبود بهره وری تنوع بخشیدن به محصولات در نظر گرفته شده برای صادرات اجرا کرده است. تجارت در حوزه کشاورزی فرصت های زیادی را به کارآفرینان سنگالی ارائه می دهد که می‌توانند از رشد تقاضا برای محصولات غذایی در سنگال و کشورهای همسایه بهره مند شوند.

Lejecos 28  مارس 2024

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما