معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۲

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته اول فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اعطای کمک مالی ژاپن به سنگال برای اجرای پروژه بهبود بهره وری زمین‌های کشاورزی

به عنوان بخشی از کمک های مالی بلا عوض با مشارکت سازمان‌های غیر دولتی ژاپنی، دولت ژاپن تصمیم گرفته است تا حدود 171.8 میلیون فرانک CFA را به اجرای "پروژه بهبود بهره وری زمین‌های کشاورزی از طریق جلوگیری از تخریب خاک و ارتقای تاب آوری" در منطقه تیس اختصاص دهد. طبق بیانیه مطبوعاتی سفارت ژاپن در داکار، این کمک مالی برای اولین سال اجرای پروژه خواهد بود. تفاهمنامه این حمایت مالی جمعه گذشته توسط ایزاوا اوسامو، سفیر ژاپن در سنگال و خانم کیکوچی آیانو، هماهنگ کننده پروژه امضا شد. این مراسم در سفارت ژاپن در داکار با حضور آقاس ممدو انجای نماینده سازمان غیر دولتی نمایندهMura no Miraï  در سنگال برگزار گردید. هدف پروژه این است که کشاورزان خرد را قادر سازد تا تکنیک های لازم برای درک بهتر مبارزه با پدیده تخریب خاک را به دست آورند. در نتیجه آنها برای تشخیص تخریب خاک به دلیل شور شدن یا روان آب باران مجهزتر خواهند بود. به این ترتیب، آنها قادر می‌شوند با اتخاذ برنامه‌های مناسب کشت و توسعه مزارع، اصلاحات لازم را انجام دهند. این سومین بار است که این سازمان غیردولتی با کمک دولت ژاپن در جهت بهبود شرایط زندگی از این تولیدکنندگان حمایت می‌کند.  ژاپن قبلاً پروژه "مزرعه نمونه (مدرسه کشاورز)" را برای جوانان روستایی از سال 2017 تا 2020 و پروژه ایجاد مراکزی برای ترویج کشاورزی پایدار در مناطق روستایی از سال 2020 تا 2023 را تامین مالی کرده است.

لوکوتیدین  18  مارس 2024

برگزاری کارگاه « بررسی چالش‌های اقتصادی و فرصت‌های عادلانه برای انتقال انرژی » در تیس

« بررسی چالش‌های اقتصادی و فرصت‌های عادلانه برای انتقال انرژی » موضوع کارگاه آموزشی بود که توسط سازمان غیر دولتی « شهروندان فعال برای عدالت اجتماعی »  (Cajust) از روز شنبه در تیس آغاز شده است. در این کارگاه پنل های بحث و گفتگو با حضور اعضای فعال در زمینه شیلات و آبزیان، جوانان، زنان، اصحاب مطبوعات و همچنین مقامات سیاسی و اداری محلی برگزار شد. این پانل ها با هدف ترویج بسیج گسترده شهروندان پیرامون مسائل مرتبط با انتقال انرژی در سنگال صورت می‌گیرد. به طور خاص، این امر شامل توانمندسازی ذینفعان برای داشتن درک بیشتر از انتقال انرژی بصورت عادلانه، شناسایی فرصت‌های اقتصادی انتقال انرژی و تشویق تعهد بازیگران اجتماعی به منظور اجرای شفاف، عادلانه و فراگیر می‌باشد. در این پانل عنوان گردید که سنگال در ژوئن 2023، این توافقنامه مشارکت را برای انتقال عادلانه انرژی امضا کرد که مبلغ آن 2.5 میلیارد یورو یا تقریباً 1637.5 میلیارد فرانک CFA برآورد شده است. دستیابی به هدف 40 درصد از ترکیب انرژی‌ها از نظر ظرفیت های نصب شده تا سال 2040 در سنگال توسط فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا، بریتانیا - بریتانیا و کانادا پشتیبانی می‌شود. بنابر این سنگال پس از آفریقای جنوبی، اندونزی و ویتنام چهارمین کشوری است که این نوع توافقنامه را به دست آورده است. این سند با هدف کلی افزایش سهم ملی انرژی‌های تجدیدپذیر و ارتقای انتقال انرژی منعقد شده است. توافقنامه مشارکت انرژی عادلانه برای سنگال با هدف تضمین حاکمیت انرژی است که دسترسی همگانی به خدمات انرژی پایه با هزینه کمتر و کربن پایین و توانمندسازی اقتصادی شهروندان و همچنین توسعه و رقابت صنعتی را تضمین می‌کند. به عبارت دقیق تر، بسیج این تامین مالی می‌تواند فرصت هایی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی داشته باشد. با این حال، سازمان دهندگان نگران هستند زیرا چگونگی مشارکت برای شهروندان سنگالی و به ویژه برای بازیگران حکومتی از جمله رسانه‌ها، جامعه مدنی، صداها، مقامات محلی و غیره بسیار ناشناخته باقی مانده است. به همین دلیل است که Citizens Active for Social Justice (Cajust) می‌گوید که لازم دانسته است از نوامبر 2023 مجموعه ای از فعالیت ها را با هدف تقویت چگونگی روشهای انتقال انرژی آغاز کند. هدف تشویق بسیج قوی شهروندان برای اجرای شفاف، فراگیر و عادلانه طرح انتقال است. برای این منظور، Cajust فعالیت های خود را عمدتاً در مناطقی که عملیات استخراج ذخایر هیدروکربن در آنها صورت می‌گیرد متمرکز کرده است که عبارتند از سن لویی، تیس و فاتیک . فعالیت های اقتصادی این مناطق تا حدی به دلیل بهره برداری بی رویه از مناطق ماهیگیری با اشکال مواجه شده است. همچنین فعالیت شرکت های استخراجی به عنوان یک تهدید بالقوه برای امور اقتصادی معیشت جوامع محلی تلقی می‌شود. در عین حال، این مناطق در حال حاضر با اثرات تغییرات آب و هوایی از جمله پیشروی دریا، دمای بالا و غیره مواجه هستند. بنابراین، بررسی همه فرصت‌هایی که انتقال انرژی می‌تواند فراهم کند، به ویژه از نظر دسترسی پایدار به انرژی با هزینه‌های معقول، مهم و حتی فوری است. کاجست قصد دارد به مجموعه فعالیت های خود با استفاده از ظرفیت انتخابات ریاست جمهوری به عنوان فرصتی برای مشارکت دادن تصمیم گیرندگان سیاسی برای قرار دادن انتقال انرژی در قلب برنامه‌های مبارزات انتخاباتی ادامه دهد.

 لوکوتیدین  18  مارس 2024

برگزاری نشست سالانه انجمن شرکت های کوچک و متوسط آلمان با حضور آژانس ارتقای سرمایه گذاری‌ها و کارهای بزرگ سنگال

آژانس ارتقای سرمایه گذاری‌ها و کارهای بزرگ (APIX) با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که فرصت ها و چارچوب سرمایه گذاری ارائه شده توسط سنگال را در طول نشست سالانه انجمن آلمانی شرکتهای‌های کوچک و بزرگ که بیشتر با نام BVMW Le Mittelstand شناخته می‌شوند در برلین ارایه نموده است. آژانس ارتقای سرمایه گذاری‌ها و کارهای بزرگ دولتی اخیراً در مجمع بین المللی اقتصادی شرکت کرد که بر این موضوع متمرکز بود: "آینده زمانی ایجاد می‌شود که با هم به جلو برویم". همان منبع علاقه روزافزون شرکت های آلمانی به بازار سنگال و اتحاد "معامله با آفریقا" را یادآور می‌شود بطوریکه آلمان در سال 2017 با 13 کشور آفریقایی از جمله سنگال برای "توسعه مبادلات اقتصادی و تجاری" امضا کرد. در این جلسه نماینده اپیکس در مورد بخش های صنعتی از جمله مناطق ویژه اقتصادی، مسائل انرژی، زیرساخت ها، کشاورزی و لجستیک برای طرف آلمانی توضیحاتی ارایه نمود.

 APS  15 مارس 2024

درخواست هماهنگ‌کننده مجامع مدنی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای دادن تعهد در مورد عملیاتی سازی بودجه‌های منابع معدنی

هماهنگ‌کننده مجامع مدنی، ابیراهیم سک، از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری 24 مارس دعوت کرد تا در برنامه‌های خود نسبت به عملیاتی‌سازی بودجه‌های منابع معدنی و محتوای محلی متعهد باشند. وی گفت: ما اساساً انتظار داریم که نامزدها بتوانند تعهداتی را در مورد عملیاتی کردن بودجه معادن بپذیرند، زیرا جوامع محلی و زنان شاغل در این بخش که در سطح دولت محلی هستند به آن نیاز دارند. وی این سخنان را در کارگاه خبرنگاران در باره حق دسترسی به اطلاعات و پاسخگویی در بخش استخراج بیان کرد. آقای سک افزود: "ما همچنین منتظر پیشنهادهای نامزدها در مورد موضوعات مرتبط با محتوای محلی در بخش استخراج و هیدروکربن هستیم." بنظر وی کاندیداها برنامه‌هایی را برای بهره برداری از منابع طبیعی مطرح می‌کنند اما از شفافیت لازم برخوردار نیست. ابیراهیم سک می‌خواهد «کاندیداها به جای اینکه صرفاً شفاف‌سازی در مدیریت منابع طبیعی را بگویند، به اصل ماجرا نیز بپردازند. وی افزود: این فرصتی برای ما بود تا در مورد حق دسترسی به اطلاعات، پاسخگویی در بخش معادن و بازگشت به پروژه‌های مختلف در بخش استخراج به ویژه در بخش نفت و گاز بحث کنیم.

 APS  18  مارس 2024

تصمیم مکی سال رئیس جمهور سنگال مبنی بر پرداخت بدهی مالیاتی مطبوعات و رسانه‌های گروهی  

شورای ناشران مطبوعات و رسانه‌های گروهی سنگال (CDEPS) اعلام نمود که رئیس جمهور دستور داده است که بدهی مالیاتی مطبوعات و رسانه‌های گروهی سنگال را که بیش از 40 میلیارد فرانک CFA تخمین زده می‌شود پرداخت گردد. همچنین به گفته یکی از مقامات سازمانهای کارفرمایی که در جلسه اعضای شورا با رئیس جمهور شرکت کرده بود ایستگاه‌های تلویزیونی و رادیویی باید به جای یک میلیون فرانک CFA ماهانه 500 هزار فرانک به شرکت Télédiffusion du Sénégal (TDS) به عنوان حق امتیاز پرداخت کنند.

 APS  18  مارس 2024

اعطای کمک بانک جهانی برای ترویج فناوریهای کشاورزی هوشمند در قاره آفریقا

بانک جهانی کمکی به مبلغ 40 میلیون دلار برای اجرای پروژه ترویج فناوری‌های کشاورزی هوشمند و سازگار با آب و هوا به کشورهای اتیوپی، غنا، کنیا، مالی، سنگال و زامبیا اختصاص می دهد. این پروژه با هدف تقویت امنیت غذایی از طریق آزمایش شیوه‌های جدید کشاورزی و ایجاد یک مرکز منطقه‌ای برای خاک و کود در غرب آفریقا انجام می‌گردد. بنیاد گیتس نیز از این ابتکار حمایت می‌کنند. در این خصوص مشارکت این کشورها برای غلبه بر چالش های آب و هوایی در آفریقا بسیار اهمیت دارد.

 ANA  14 مارس 2024

سه برابر شدن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2030: یک هدف در معرض تهدید

آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر ( ایرنا ) هشدار داد، با وجود رشد بی‌سابقه انرژی‌های تجدیدپذیر در سال 2023، موانع ساختاری مداوم و کمبود قابل توجه سرمایه‌گذاری، انتقال انرژی را از مسیر خارج می‌کند.

این آژانس نگران است که با وجود 473 گیگاوات (Gw) اضافه شده به ترکیب انرژی جهانی در سال 2023، هدف سه برابر کردن انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2030 که توسط Cop28 تعیین شده است، محقق نشود.  مدیر آژانس گفت: در پی اجماع تاریخی در مورد سه برابر شدن انرژی‌های تجدیدپذیر در امارات متحده عربی در چارچوب Cop28 ، این افزایش ظرفیت، اگرچه رکورد جدیدی را ایجاد می‌کند، به وضوح نشان می دهد که دستیابی به هدف به دور از تضمین آژانس مذکور می‌باشد ، نهادی که پیشرفت های انجام شده را هر ساله از طریق شاخص های کلیدی نظارت می‌کند. وی افزود: داده‌های ما تأیید می‌کند که پیشرفت ناکافی است و انتقال انرژی در مسیر درستی نیست. فرانچسکو لا کمرا، در ادامه استدلال می‌کند: "ما باید فوراً از سوخت های فسیلی دور شویم تا مسیر را اصلاح کنیم و هدف سه برابر کردن انرژی‌های تجدیدپذیر را در دسترس نگه داریم." به گفته آقای لا و همکارانش، دستیابی به این هدف تا حد زیادی به ایجاد شرایط مساعد برای چنین رشدی بستگی دارد. در حالی که سه برابر کردن ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر تا سال 2030 از نظر فنی امکان پذیر و مقرون به صرفه است، اما این امر مستلزم عزم، اراده سیاسی و سرمایه گذاری کلان است. این آژانس تأکید می‌کند که تا سال 2030 نیاز به استفاده از این نوع انرژی، به طور متوسط نزدیک به 1100 گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر خواهد بود که بیش از دو برابر رکورد ثبت شده در سال 2023 است، لذا سرمایه گذاری سالانه در تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر باید از 570 میلیارد افزایش یابد. همچنین باید سرمایه گذاری به میزان 1.550 میلیارد دلار آمریکا به طور متوسط بین سال های 2024 تا 2030 بالغ گردد. بنابراین، تشدید سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و بهره‌برداری از سیستم‌ها (شبکه‌های برق، ذخیره‌سازی)، بازنگری در سیاست‌ها و مقررات (طراحی بازار مصرف برق و منطقی‌سازی مجوزها)، اقداماتی با هدف تقویت زنجیره‌های تامین و ارتقای مهارت‌های مورد نیاز بوده و همچنین افزایش چشمگیر سرمایه گذاری از جمله بودجه عمومی، با کمک همکاری بین المللی ضروری است.

 APS 21 مارس 2024

انتظارات فعالان حوزه گردشگری شهر سالی از رئیس جمهور آینده

کمیته دفاع از منافع بخش گردشگری برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 روز چهارشنبه، در مبور از توابع سالی ، انتظارات خود را از رئیس جمهور و دولت آینده در مورد فعالیت این بخش تبیین نمود. اعضای کمیته مذکور یکی از فوریت‌های عملکرد خوب حوزه فعالیت خود را این می‌دانند که وزیر آینده گردشگری از این بخش انتخاب شود. محمد فوزو دم، رئیس کمیته دفاع مذکور گفت: ما دیگر نمی‌خواهیم وزیر گردشگری بعدی از سیاستمداران باشد، بلکه می‌خواهیم او به طور کامل از بخش خصوصی انتخاب گردد. این نهاد همچنین درخواست می‌کند که مدیریت فنی بخش گردشگری دیگر به سیاستمداران سپرده نشود، بلکه توسط متخصصان بخش گردشگری هدایت شود. فاوزو دم برگزاری هر ساله نشست‌های ملی گردشگری را به عنوان ابزاری با هدف اصلاح طرح‌های توسعه ای توصیه کرد. وی افزود: از جمله انتظارات و خواسته‌های کمیته دفاع از منافع بخش گردشگری برای انتخابات ریاست جمهوری 2024، انتصاب مشاور فنی در گردشگری در دفاتر رئیس جمهور، نخست وزیر و در کلیه نهادهای دولتی است. در این راستا کمیته پیشنهادهایی را برای رشد و توسعه بخش گردشگری تدوین کرده است و قصد دارد آنرا در اختیار همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قرار دهد.

 APS 21 مارس 2024

ادریسا سک، نامزد انتخابات ریاست جمهوری : سن لوئی بخش مهمی از تاریخ و توسعه اقتصادی سنگال را نمایندگی می‌کند

ادریسا سک، نامزد ائتلاف «Idy2024» در انتخابات ریاست جمهوری 24 مارس روز چهارشنبه گفت که شهر سن لوئی بخش بسیار مهمی از تاریخ و توسعه اقتصادی سنگال را نشان می دهد. او در مصاحبه ای با مطبوعات اعلام کرد: بخش شیلات و ماهیگیری در این شهر از مشکلات زیادی رنج می‌برد و اشاره کرد که بهره برداری از منابع نفت و گاز در حال حاضر مشکلات زیست محیطی را ایجاد می‌کند. وی افزود: بخش ماهیگیری با کمبود منابع نیز مواجه است و بهره برداری از ذخایر نفت و گاز مسائل زیست محیطی ایجاد می‌کند که می‌تواند بر بخش ماهیگیری تأثیر بگذارد. در خصوص گردشگری وی گفت: سن لوئی از مراکز مهم گردشگری می‌باشد و خاطر نشان کرد که به همین دلیل، در چارچوب PACTE [مقام صلح، دلسوزی و شایستگی کاری] یک برنامه خاص برای توسعه این بخش اختصاص داده شده است. به گفته آقای سک، حفظ محیط زیست جایگاه ویژه ای را در برنامه او  دارا می‌باشد. وی تاکید کرد: محیط زیست هم از نظر توسعه فضاهای زندگی و مسکن مناسب و هم از نظر مقابله با پدیده‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی و البته مشکلات دهانه رودخانه سنگال جایگاه مهمی دارد.

 APS 20 مارس 2024

سنگال در مسیر تغییر استراتژیک از بخش کشاورزی به بخشهای صنعت و خدمات

سنگال در سال 2023 شوک‌های برون‌زا ناشی از بیماری کرونا و جنگ روسیه و اوکراین را پشت سر گذاشته است. در زمانی که کشورهای مشابه یا حتی توسعه ‌یافته در معرض رکود اقتصادی بی‌سابقه بودند، مقاومت جسورانه زیادی برای حفظ بنیان‌های اقتصاد صورت گرفت. به عنوان نمونه ما ثروت تولید شده توسط شرکت های سنگالی را داریم که میانگین رشد 3.96 درصدی را بین سال های 2018 و 2021 تجربه کردند. در مورد برنامه تاب آوری اجتماعی (PRES) و برنامه اقدام با اولویت تعدیل شده و تسریع شده (PAP2A)، پس از ده سال اجرای طرح سنگال نوظهور (PSE)، غیرقابل انکار است که ساختار اقتصاد سنگال با مهاجرت از بخش‌های کم بهره‌وری مانند کشاورزی، به‌نفع فعالیت‌های سودآورتر مانند صنعت و خدمات  تغییرات اساسی یافته است. در واقع، ما به تمرکز شدید فعالیت‌های صنعتی و فعالیت‌های مربوط به خدمات  ( 41 و 82 در صد ) توجه می‌کنیم. این نتیجه می‌تواند به عنوان نمادی برای تغییر استراتژیک به سمت تحول ساختاری اقتصاد همانطور که در محور 1 PSE آمده است، تفسیر شود. اما دستیابی به چنین جاه طلبی باید با نرخ های رشد بالا برای دستیابی به توسعه پایدار، فراگیر، عادلانه و درون زا مرتبط باشد. بخش‌های کشاورزی، ساخت‌وساز، الکترونیک، منابع معدنی، ، صنایع نفت و انرژی می‌توانند فرصت‌هایی برای افزایش سطح ظهور باشند. علاوه بر این، عملکرد اقتصادی ذکر شده در فاز ده ساله با میانگین نرخ رشد 5 درصد در ترکیب با توسعه مجموعه‌ای از عوامل اقتصادی به دست آمده است. البته یک ارزیابی مختصر ما را به این نکته سوق می دهد که اقتصاد ما باید با تعدادی از چالش های ساختاری دست و پنجه نرم کند تا عرضه و تقاضا را مجدداً متعادل نماید که شامل ایجاد شغل بهینه در مواجهه با سطح فزاینده بیکاری، سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در چارچوب حاکمیتی مناسب برای کسب‌ وکار، تأمین مالی متناسب با واحدهای کشاورزی، تجاری، صنعتی و غیره .بدیهی است که افتتاح فاز دوم پلت فرم صنعتی در شهر جدید جمنیاجو با تمامی اثرات مورد انتظار در درازمدت علاوه بر ایجاد مشاغل گسترده، باید موجب ارتقای خوشه‌های تجاری و بهبود تنوع بخشی شود. این در واقع می‌تواند باعث افزایش جذابیت و ایجاد شغل شود. بنابراین ایجاد مناطق ویژه اقتصادی (SEZ) می‌باید بخشی از مجموعه اصلاحات مطلوب برای افزایش رقابت تجاری و صنعتی سنگال در مواجهه با رقبای خارجی باشد که این امر در مواجه با منطقه آزاد تجاری آفریقا  (ZLECAF)  آسان نخواهد بود. این امر از طریق اجرای سیاست‌های عمومی، سنگال را با افزایش مستمر درآمدهای داخلی، محکم در مسیر حاکمیت اقتصادی و بودجه‌ای قرار می‌دهد. اما لازم به ذکر است که شرکت‌هایی که بیشترین آسیب را از بار مالیاتی سنگین یعنی بالاترین نرخ فشار مالیاتی می‌بینند شرکت‌هایی هستند که در امور بازرگانی (27.95 درصد) و ساختمان‌سازی (26.43 درصد) فعالیت می‌کنند. لذا موتورهای رشد اقتصادی  باید امکان تقویت تحول ساختاری اقتصاد را فراهم کنند و کشور را در مسیر ظهور در سال 2035 قرار دهند.

لوژوکو 21 مارس 2

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما