معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۸- ۱۰:۳۷ - مشاهده: ۵۶

اخبار اقتصادی ترکیه - طرابوزان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شمال شرق ترکیه در نیمه دوم اسفند ماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

آینده فضانوردان در طرابوزان رقم خواهد خورد!

مرکز علمی و پلانتاریوم اوزدمیر بایراکتار، واقع در طرابوزان، به عنوان تنها مرکز علمی در شرق دریای سیاه و دومین مرکز علمی‌ با تم فضایی در ترکیه، مورد استقبال چشمگیری قرار گرفته است. این مرکز علمی‌ که در زمینی به مساحت 2200 متر مربع بنا شده، در 4 ماه گذشته میزبان 29 هزار بازدیدکننده بوده که 19 هزار نفر از آنها دانش‌آموز هستند. به دلیل تقاضای زیاد، قرار بازدیدهای مدارس تا ماه ژوئن پر شده است.

مرکز علمی و پلانتاریوم اوزدمیر بایراکتار با ارائه کارگاه‌های آموزشی در زمینه‌های هوافضا، فناوری، علوم طبیعی، طراحی و ریاضیات، دریچه‌ای نو به سوی دنیای علم و فناوری را به روی دانش‌آموزان می‌گشاید. علاوه بر کارگاه‌های آموزشی، مرکز علمی اوزدمیر بایراکتار دوره‌های 36 ماهه را نیز برای دانش‌آموزان علاقمند به حوزه‌های فضایی ارائه می‌دهد.

این مرکز علمی نه تنها دانش‌آموزان طرابوزان، بلکه دانش‌آموزان استان‌های همجوار مانند گیره­سون، گوموشخانه، بایبورت، آرتوین و ریزه را نیز جذب می‌کند. دانش‌آموزانی که از مرکز علمی اوزدمیر بایراکتار بازدید کرده‌اند، از این مرکز ابراز رضایت می‌کنند و می‌گویند که در این مرکز هم آموزش دیده‌اند و هم به ‌خوبی تفریح کرده‌اند. 

مرکز علمی اوزدمیر بایراکتار گامی مهم در جهت پرورش نسل آینده فضانوردان در ترکیه است. این مرکز با ارائه آموزش‌های تخصصی و ایجاد فضایی پرنشاط و جذاب، زمینه را برای شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان در حوزه‌های علمی و فضایی فراهم می‌کند. (گونه باکیش – 11 مارس)

جریمه متخلفان در آستانه ماه رمضان در طرابوزان

در آستانه ماه مبارک رمضان، اداره کل جهاد کشاورزی استان طرابوزان با تشدید بازرسی‌ها، 8 واحد صنفی متخلف را جریمه کرد. عیسی کاپلان، مدیرکل جهاد کشاورزی استان طرابوزان در این خصوص گفت: با نزدیک شدن به ماه رمضان، بازرسی‌ها از واحدهای صنفی در سطح استان افزایش یافته و تا پایان ماه رمضان نیز با جدیت ادامه خواهد داشت. وی افزود: در دو ماه اول سال 1403، 1421 مورد بازرسی از واحدهای صنفی مواد غذایی در استان انجام شده و 157 نمونه برداری نیز صورت گرفته است.

کاپلان با اشاره به عدم رعایت قوانین و مقررات توسط برخی واحدهای صنفی، خاطرنشان کرد: در این راستا، 8 واحد صنفی متخلف به دلیل تخلفاتی نظیر گرانفروشی، احتکار و عرضه مواد غذایی فاسد، جریمه شدند.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان طرابوزان از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف در خصوص مواد غذایی، مراتب را از طریق سامانه پیامکی 174 و یا شماره 05011740174 به اطلاع اداره کل جهاد کشاورزی استان برسانند. (گونه باکیش – 11 مارس)

پاسخ شهرداری کلانشهر طرابوزان به ادعاهای استخدام 2 هزار 278 نفر در شرکتهای تابعه شهرداری

شهرداری کلانشهر طرابوزان در پاسخ به ادعاهای مبنی بر استخدام 2 هزار 278 نفر در دو ماه گذشته، بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است که این ادعاها غیر واقعی و بی اساس هستند. زیرا هیچ کارمند جدیدی از اکتبر 2023 به TRABİTAŞ استخدام نشده است. فقط 3 سرباز پس از بازگشت از خدمت سربازی طبق قانون به کار خود بازگشته‌اند.  35 نفر از دسامبر 2023 به شهرداری بر اساس نیاز استخدام شده‌اند.  هیچ کارمندی در تورکوواز استخدام نشده است.  در مجموع 10 نفر از 5 شرکت تابعه شهرداری بازنشسته شده‌اند.

(گونه باکیش – 5 مارس)

دانشگاه گوموش‌خانه میزبان 2 هزار دانشجو از 70 کشور جهان

دانشگاه گوموش‌خانه در حال حاضر پذیرای 2 هزار دانشجو از 70 کشور جهان از جمله روسیه، آلمان، مراکش و مالزی است. پروفسور خلیل ابراهیم زیبک، رئیس دانشگاه دانشگاه گوموش‌خانه در گفتگو با خبرنگار آناتولی، به پیشرفت‌های چشمگیر ترکیه در علم و آموزش عالی در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: افزایش کیفیت آموزش عالی، تقاضا برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه را افزایش داده است. علاوه بر این، 198 کشور جهان در دانشگاه‌های ترکیه و 70 کشور در دانشگاه گوموش‌خانه دانشجو دارند که این امر فرصتی برای شناخت کشورمان و آشنایی با فرهنگ و تمدن ترک را برای آنها فراهم می‌کند.

وی با اشاره به ابعاد اقتصادی و تبلیغاتی این موضوع، گفت: دانشجویان به عنوان پلی بین ترکیه و کشورهای خود عمل می‌کنند و این مأموریت بسیار ارزشمندی است. پروفسور زیبک در ادامه افزود: دانشگاه گوموش‌خانه در حال حاضر 2 هزار دانشجو از 70 کشور جهان از جمله روسیه، آلمان، مالزی، مراکش و عراق دارد و ما قصد داریم این تعداد را افزایش دهیم. (تاکا – 13 مارس)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما