معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۷- ۱۰:۲۰

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان هفته اول اسفند ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

انتقال بیش از 31 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سه سال اخیر از طریق کریدور گازی جنوب به اروپا

طی سه سال اخیر، بیش از 31 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق کریدور گازی جنوب به اروپا منتقل شده است. به گزارش «رپورت» به نقل از وزارت انرژی، پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان این مطلب را در دیدار با سارا لادیسلاو دستیار رئیس جمهور آمریکا در امور ویژه، مدیرکل اقلیم و انرژی شورای امنیت ملی در کاخ سفید بیان کرد.

به گفته وی، در حال حاضر توسعه کریدور و افزایش عرضه به اروپا با تلاش جمهوری آذربایجان در حال انجام است. همچنین خاطرنشان شد که پتانسیل غنی انرژی‌های تجدیدپذیر آذربایجان با هدف گذار انرژی این کشور و تنوع بخشیدن به تامین انرژی اروپا است.

در این راستا به پروژه کریدور انرژی سبز «خزر- دریای سیاه- اروپا» اشاره شد و کارهای انجام شده مورد توجه قرار گرفت. گزارش شده است که الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان قویا از توسعه "انرژی سبز" حمایت می‌کند. ریاست جمهوری آذربایجان در کوپ29 نشان دهنده تعهد این کشور به انرژی سبز، دستور کار آب و هوا و طرح های کربن زدایی است.

در این دیدار درباره میزبانی کوپ29، در مورد سیاست‌ها و برنامه‌های آذربایجان در زمینه انتقال انرژی در سطح ملی و جهانی، کمک‌های احتمالی به فرآیند تامین مالی اقلیم و کاهش انتشار گاز متان تبادل نظر شد. به منظور  هماهنگی امنیت انرژی و اهداف اقلیمی‌ توافق شده است که گفتگوی همکاری آذربایجان و آمریکا برگزار شود. در این دیدار، اهمیت همکاری بلندمدت در اجرای پروژه‌های امنیت انرژی منطقه‌ای و بین‌المللی در روابط آذربایجان و آمریکا و نیز نقش کریدور گاز جنوب در بحران پیچیده انرژی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

https://report.az/energetika/azerbaycan-ve-abs-avropaya-qaz-tedarukunun-artirilmasini-muzakire-edib/

افزایش 28 درصدی حمل و نقل بین جمهوری آذربایجان و ایران

طی 11 ماه گذشته ( از 21 مارس سال گذشته تا 21 فوریه سال جاری)، 645 هزار تن کالا بین ایران و آذربایجان جابجا شده است.

به گزارش «رپورت» به نقل از رسانه‌های خارجی، غلامحسین ولدی این مطلب را اعلام کرد. به گفته وی، این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 28 درصد رشد را نشان می دهد.

ولدی خاطرنشان کرد: 373 هزار تن یا حدود 58 درصد از حمل و نقل بار در 11 ماه از طریق راه آهن انجام شده است. مدیر کل افزود: طی 11 ماه بیش از 206 هزار تن بار از آذربایجان به ایران از طریق راه آهن (آستارا) وارد شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 58 درصد افزایش داشته است. بیش از 167 هزار تن کالا عمدتاً مرکبات و انواع میوه، سیمان، محصولات صنایع شیمیایی، کاشی و محصولات غذایی از ایران به آذربایجان صادر شد.

https://report.az/infrastruktur/azerbaycanla-iran-arasinda-yukdasimalar-28-artib/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما