معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۰۸:۴۵ - مشاهده: ۸۰

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی- دبی در هفته دوم اسفندماه 1402 بخش دوم مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش بینی بازار17 میلیارد دلاری تجارت الکترونیک امارات در سال 2024

پایگاه خبری thenationalnews

بر اساس گزارش جدید منتشر شده توسط پلتفرم تجارت الکترونیک "Yalahab"، بازار تجارت الکترونیک در امارات در مسیر دستیابی به رشد فوق العاده است که انتظار می رود در سال 2024 به 17 میلیارد دلار برسد. این رونق با افزایش دسترسی به اینترنت، افزایش تعداد تلفن‌های هوشمند و ترجیح فزاینده برای تجربه خرید آنلاین راحت و سریع ایجاد می‌شود. بر اساس گزارشی که توسط Research and Market Research تهیه شده است، در سطح مرتبط، انتظار می‌رود که پرداخت‌ها برای بازار «اکنون بخرید، بعداً بپردازید» در امارات 16.6 درصد به صورت سالانه رشد کند و به 3.04 میلیارد دلار در سال 2024برسد. چشم انداز رشد میان مدت و بلندمدت این بازار در امارات همچنان قوی است. انتظار می رود پذیرش پرداخت های (اکنون بخرید، بعدا بپردازید) به طور پیوسته رشد کند و نرخ رشد سالانه مرکب 10.8 درصدی را در دوره 2024 تا 2029 ثبت کند.

افتتاح اولین کارخانه شیرین سازی آب دریا با فناوری اسمز معکوس در ام القوین

خبرگزاری wam

شیخ منصور بن زاید آل نهیان، معاون رئیس جمهور امارات اولین کارخانه شیرین سازی آب دریا با فناوری اسمز معکوس(SWRO) را در امارت ام القیوین افتتاح کرد. این کارخانه به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های نمک زدایی آب دریا با استفاده از فناوری SWRO در جهان می‌باشد. این کارخانه با ظرفیت 150 میلیون گالن آب شیرین کن در روز، طبق سیستم تولیدکننده مستقل کار می‌کند. در این مراسم سهیل بن محمد المزروعی وزیر نیرو و زیرساخت و رئیس هیئت مدیره آب و برق اتحاد به همراه یوسف احمد آل علی مدیرعامل این شرکت و تنی چند از مقامات ارشد دولتی امارات حضور داشتند. فاز اول این پروژه در نیمه دوم سال 2021 آغاز شد، با کارکرد آزمایشی ایستگاه با ظرفیت تولید روزانه 50 میلیون گالن به پایان رسید. تا پایان سال 2022 فاز دوم تکمیل شد و ایستگاه با ظرفیت کامل تولید 150 میلیون گالن در روز شروع به کار کرد.

این پروژه عظیم با همکاری آب و برق اتحاد(Mubadala) و توسعه دهنده Utilities عربستان سعودی(ACWA Power) انجام شده است. شیخ منصور در این مراسم گفت؛ با توجه به تمرکز شدید امارات بر امنیت آب و تلاش های بی وقفه در رسیدگی به چالش های بخش آب، شیخ محمد بن زاید آل نهیان اخیراً "ابتکار آب محمد بن زاید" را برای مبارزه با کمبود آب اعلام کرد.

کارخانه شیرین سازی آب دریای مذکور موسوم به "NAQA'A" با ظرفیت تولید سالانه حدود 50 میلیارد گالن، زیرساخت های بخش آب امارات متحده عربی را به میزان قابل توجهی تقویت می‌کند و نیازهای حدود 2 میلیون نفر از ساکنان مناطق شمالی این کشور را تامین می‌کند.

امضای تفاهم نامه همکاری‌های اقتصادی ابوظبی و جمهوری اسلواکی

خبرگزاری wam

وزارت توسعه اقتصادی ابوظبی (ADDED) و وزارت اقتصاد جمهوری اسلواکی یادداشت تفاهمی (MoU) را برای تقویت همکاری اقتصادی بین ابوظبی و جمهوری اسلواکی با تمرکز ویژه بر تولید، گردشگری، نوآوری، فناوری‌های پیشرفته و خدمات لجستیکی امضا کردند. این تفاهم نامه گامی اساسی در تقویت روابط دوجانبه قوی بین هر دو طرف است که با تعهد مشترک برای تقویت رونق اقتصادی و به رسمیت شناختن نقش اساسی همکاری اقتصادی در تقویت روابط بین کشورها، ابتکارات مشترک را برای تسهیل تجارت و اشتراک دانش و در عین حال تسهیل سرمایه گذاری و نوآوری در ابوظبی تسهیل می‌کند. در راستای تعهد ابوظبی به ایجاد یک اکوسیستم سرمایه‌گذاری پر جنب و جوش، ADDED و وزارت اقتصاد جمهوری اسلواکی موافقت کرده‌اند که اشکال مختلف همکاری را که شامل طرح‌های سرمایه‌گذاری در اقتصاد اسلواکی، به‌ویژه در پروژه‌های توسعه زیربنایی است، تشویق کنند. وزیر امور خارجه اسلواکی گفت: هم اسلواکی و هم ابوظبی می‌توانند راه‌هایی را برای افزایش همکاری‌های تجاری یا سرمایه گذاری دوجانبه کشف کنند. قابلیت‌های سرمایه‌گذاری ابوظبی را می‌توان به بخش‌های مختلف در اسلواکی همراه با تخصص در پروژه‌های زیربنایی بزرگ که می‌تواند نیازهای زیرساختی اسلواکی را تکمیل کند، هدایت کرد. من فرصت های زیادی را برای شرکت های ما می‌بینم که از تفاهم نامه مشترک بهره مند شوند، این شامل زمینه‌های مختلفی مانند توسعه زیرساخت ها، فناوری، انرژی‌های تجدیدپذیر و نوآوری است.

تجارت دوجانبه و سرمایه گذاری‌های متقابل ابوظبی و جمهوری اسلواکی در حال افزایش است. با فرصت های فراوان برای افزایش همکاری‌ها، این توافق نامه بین ADDED و وزارت اقتصاد جمهوری اسلواکی راه را برای سرمایه گذاران برای بهره مندی از فرصت های فی مابین هموار خواهد کرد. جمهوری اسلواکی با موقعیت جغرافیایی مطلوب در قلب اروپا، مقصدی جذاب برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) است. در این کشور صنایع تولیدی از جمله خودروسازی، ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، متالورژی، الکترونیک، مواد شیمیایی و داروسازی پتانسیل رشد بیشتر را دارند. این تفاهم نامه بر اهمیت تشویق سرمایه گذاری و سرمایه گذاری مشترک، تسهیل ورود شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) و استارت آپ ها به بازار ابوظبی و ایجاد شرایط مناسب برای شرکت های اسلواکی در مناطق ویژه اقتصادی ابوظبی تاکید می‌کند. ایجاد روابط بین مؤسسات مالی و ایجاد یک صندوق سرمایه گذاری مشترک برای تقویت روابط اقتصادی را ترویج می‌کند.

افتتاح ایستگاه زمینی نوری کوانتومی امارات

پایگاه اینترنتی emirates247

موسسه نوآوری فناوری (TII)، یک مرکز تحقیقات علمی‌پیشرو جهانی و ستون تحقیقات کاربردی شورای تحقیقات فناوری پیشرفته ابوظبی (ATRC)، روز 8 مارس 2024 افتتاح ایستگاه زمینی نوری کوانتومی ابوظبی (ADQOGS) را اعلام کرد. تاسیسات مذکور در نوع خود اولین در جهان عرب و بزرگترین در منطقه است MENA و به توسعه ارتباطات نوری فضای آزاد اختصاص داده شده است. این ایستگاه ابوظبی و امارات متحده عربی را در شبکه جهانی توزیع کلید کوانتومی (QKD) یکپارچه وصل خواهد کرد. QKD به عنوان یکی از جدیدترین فناوری‌های ارتباطات کوانتومی، ارتباطات امن و خصوصی را با استفاده از سیگنال‌های کوانتومی‌برای ایجاد کلیدهای رمزگذاری ایمن در برابر دستکاری یا رهگیری امکان‌پذیر می‌سازد. در حالی که زیرساخت فیبر نوری فعلی برای میزبانی شبکه‌های QKD شهری برای مسافت‌های کمتر از صد کیلومتر مناسب است، از دست دادن سیگنال قابل توجه در اتصالات فیبر طولانی، شبکه‌های کوانتومی مبتنی بر فیبر در مقیاس جهانی را غیرعملی می‌کند. برای پل زدن فاصله‌های بین‌المللی، معماری مبتنی بر انتقال نوری در فضای آزاد بین ماهواره‌ها و گیرنده‌های زمینی در حال حاضر تنها راه‌حل قابل اجراست.

ADQOGS اتصال منطقه‌ای را دنبال می‌کند و به عنوان یک ایستگاه اصلی برای در دسترس بودن مواد کلیدی فوق‌ایمن، شبکه‌های امن آینده در امارات عمل می‌کند. این اعلامیه همچنین توانایی TII را برای همکاری با جامعه تحقیقاتی جهانی در زمینه مشارکت‌های موجود خود مانند همکاری با مرکز فناوری‌های کوانتومی دانشگاه ملی سنگاپور نشان می‌دهد.این مرکز 2363 متر مربعی واقع در رصدخانه السادیم در الوثبه، میزبان یک گنبد نجومی‌کاملاً خودکار است که یک تلسکوپ ردیاب با قطر 800 میلی‌متر، یک اتاق کنترل برای نظارت عملیاتی، و یک ایستگاه هواشناسی پیشرفته برای نظارت بر آسمان و تخمین‌های سوسوزن را در خود جای داده است. با تکمیل این امکانات، یک پلت فرم ثانویه برای قرار دادن ایستگاه‌های زمینی نوری قابل حمل محلی و بین‌المللی در دسترس خواهد بود و همکاری در این بخش را تقویت می‌کند. در قلب این مرکز، ADQOGS مجهز به سیستم ردیابی و اکتساب کوانتومی همه کاره است که در TII طراحی شده است. ماژول گیرنده کوانتومی‌کاملاً خودکار سیگنال‌های کوانتومی را در محدوده طول موج 760 تا 860 نانومتر شناسایی می‌کند، در حالی که طراحی سیستم نوری منحصربه‌فرد سازگاری با طیف گسترده‌ای از بیکن‌های uplink و downlink را تضمین می‌کند و از طرح‌های مدولاسیون نوری با توان عملیاتی بالا، از 610،600 تا 610 نانومتر پشتیبانی می‌کند. دکتر جیمز گریو، مدیر ارشد مرکز تحقیقات کوانتومی TII، گفت ADQOGS نقطه عطف مهمی در تلاش امارات متحده عربی در زمینه این فناوری است. این ایستگاه، حاکمیت فناوری در ارتباطات کوانتومی را در اولویت قرار می دهد و اعتبار رو به رشد کشور را در فناوری و نوآوری پیشرفته تقویت می‌کند.به عنوان بخشی از چشم انداز ATRC برای تغییر چشم انداز اقتصادی ابوظبی، ADQOGS متعهد به ردیابی سریع فرصت های تجاری سازی در فناوری‌های ارتباطی ایمن و گسترش کاربرد آنها در بخش هایی مانند مخابرات، مراکز داده، امور مالی و زیرساخت های حیاتی است. این ایستگاه ضمن پیشرفت زیرساخت های ارتباطی امن کوانتومی در امارات، شکاف بین تحقیقات کوانتومی و کاربردهای عملی را پر خواهد کرد.

قرارداد شورای توازون و نیروی دریایی امارات برای توسعه سیستم مدیریت رزم ملی

پایگاه خبری thenationalnews

شورای توازون و گروه نیروی دریایی و فن آوری‌های Marakeb  توافقنامه توسعه مشترکی را برای توسعه سیستم مدیریت رزم ملی (NCMS) از طریق انتقال کامل و گسترده فناوری و دانش امضا کردند. این توافق به عنوان بخشی از تلاش‌های جاری برای فعال کردن صنایع دفاعی و امنیتی امارات متحده عربی، حمایت از رشد سریع این بخش و ارائه راه‌حل‌های دفاع ملی با قابلیت پاسخگویی به نیازهای آتی است. این قرارداد در ابوظبی توسط شریف هاشم الهاشمی مدیر عامل عملیات شورای توازون و لیلیان بریل، معاون اجرایی سیستم‌ها و تجهیزات رزمی در گروه نیروی دریایی و بازل شهیبر مدیر اجرایی شرکت فن‌آوری‌های Marakeb در ابوظبی امضا شد. بر اساس این قرارداد، گروه نیروی دریایی با همکاری شرکت فناوری‌های Marakeb، یکی از شرکت های تابعه شرکت صندوق توسعه استراتژیک (SDF) که به عنوان شریک مشترک توسعه ملی برای این برنامه انتخاب شده است، کار خواهد کرد.

گروه دریایی ظرفیت سیستم مدیریت مبارزه ملی را برای نیروی دریایی امارات توسعه خواهد داد تا نیروی دریایی امارات متحده عربی را قادر سازد تا یک CMS ملی را که در ناوگان دریایی آنها ادغام می‌شود، هم برای برنامه‌های کشتی‌های جدید و هم برای برنامه‌های بهسازی شده، اجرا کند.هدف NCMS توسعه سیستمی است که از قابلیت های عملیاتی پشتیبانی می‌کند و هدف آن تامین محصولات دفاعی پیشرفته نیروهای مسلح و ارتقای توانمندی‌های امارات است. بازل شهیبر مدیر عامل شرکت Marakeb Technologiesگفت؛ سیستم مدیریت رزم ملی شامل انتقال تخصص از شرکت مشهور فرانسوی Naval Group است که بر تعهد امارات متحده عربی به قدرت دریایی تاکید می‌کند.

انتشار داده‌های وزارت توسعه اقتصادی شارجه در سال 2023

پایگاه اینترنتی al-ain

اداره توسعه اقتصادی شارجه (SEDD) داده‌های اقتصادی سال 2023 را منتشر کرد. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط SEDD، شاخص‌ها رشد قابل‌توجهی داشته‌اند، زیرا تعداد کل مجوزهای تجاری صادر شده با 2 درصد افزایش به 7738 مجوز رسیده است در حالی که مجوزهای تمدید شده با 58627 مجوز در سال 2023 رشدی 4.4 درصدی داشته است. بر اساس این گزارش همچنین افزایش کیفی مجوزهای تجاری و صنعتی صادر شده، مجوزهای «عیتی‌ماد» و تجارت الکترونیک در سال 2023 نسبت به سال 2022 به ترتیب به 6%، 15%، 21% و 19% افزایش یافته است. مجوزهای صادر شده عمدتاً شامل پمپ بنزین‌ها، صرافی‌ها، حمل و نقل فرآورده‌های نفتی، فروش طلا و جواهرات، درمانگاه‌ها، مراکز درمانی و مدارس بوده است.بر اساس گزارش مذکور شارجه در سال 2023 3 تفاهم نامه اقتصادی را امضائ و میزبان 78 هیات اقتصادی بوده است.

برگزاری گفتگوهای مشارکت جامع استراتژیک یونان و امارات

پایگاه خبری khaleejtimes

دکتر سلطان بن احمد الجابر وزیر صنعت و فناوری پیشرفته امارات در تاریخ 10 مارس 2024  به عنوان بخشی از یک سفر رسمی‌کاری در راس هیئتی متشکل از مقامات دولتی و نمایندگان بخش خصوصی به یونان رفت.در جریان این سفر، دکتر الجابر چندین دیدار دوجانبه با کیریاکوس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان، جورج گراپتریتیس وزیر امور خارجه و کوستاس اسکرکاس وزیر توسعه یونان داشت.

در دیدار الجابر با نخست وزیر یونان دو طرف در مورد راههای تقویت همکاری در زمینه‌های  تجارت، سرمایه گذاری، گردشگری، فرهنگ، انرژی، خدمات دیجیتال، هوش مصنوعی، غذا، کشاورزی، دفاع، زیرساخت ها و تدارکات در چارچوب مشارکت راهبردی جامع امارات و یونان که در جریان سفر نخست وزیر یونان به امارات در نوامبر 2020 امضا شد، گفتگو کردند. آنها همچنین آخرین تحولات صندوق سرمایه گذاری مشترک 4 میلیارد یورویی (4.2 میلیارد دلار آمریکا) را که در ماه می 2022 با حضور شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس جمهور امارات و نخست وزیر یونان راه اندازی شد، بررسی کردند. این صندوق از زمان تأسیس، نقشی استراتژیک در حمایت از بخش های کلیدی اقتصاد یونان و تسهیل فعالیت های سرمایه گذاری مربوطه ایفا کرده است. کمیته راهبری مشترک صندوق در طول این سفر جلسه ای را برای بحث در مورد فرصت های سرمایه گذاری با هدف تقویت مشارکت های پایدار و بلندمدت مفید برای هر دو کشور برگزار کرد.

دو طرف بر اهمیت افزایش همکاری در زمینه‌های دیجیتال، خدمات دولتی و هوش مصنوعی و بررسی فرصت‌های موجود برای حمایت از همکاری مؤثر بین نهادهای دولتی و خصوصی در هر دو کشور تاکید کردند.

در فوریه 2023، وزارت سرمایه گذاری امارات متحده عربی و وزارت حکومت دیجیتال یونان یادداشت تفاهمی‌برای ایجاد چارچوبی برای سرمایه گذاری در زیرساخت های دیجیتال با تمرکز بر پروژه‌های مرکز داده در یونان به منظور بررسی فرصت های همکاری در بخش های اقتصادی هدفمند امضا کردند.

دو طرف همچنین شاهد امضای تفاهم نامه بین شرکت سرمایه گذاری Mubadala و بانک توسعه یونانی سرمایه گذاری برای گسترش مشارکت فعلی خود با سرمایه گذاری 200 میلیون یورو بودند. این مکمل مشارکت 400 میلیون یورویی است که در سال 2018 ایجاد شد و به افزایش همکاری در سرمایه‌گذاری‌های نوظهور و خصوصی در صندوق‌های یونانی با تمرکز بر بخش‌های با رشد بالا کمک می‌کند. همچنین توافقنامه ای برای اجرای پروژه‌هایی تحت ابتکار "جزایر GR-Eco" بین مصدر و وزارت محیط زیست و انرژی یونان امضا شد که هدف آن تسریع در انتقال این جزایر به مدل های اقتصادی سبز با انرژی پاک و نوآوری دیجیتال است. به عنوان بخشی از ابتکار "جزایر GR-Eco"، مصدر پروژه‌های زیرساختی را در برخی از جزایر توسعه خواهد داد، تخصص و بهترین شیوه‌های خود را در بهره وری انرژی منتقل می‌کند و از تلاش های یونان برای دستیابی به اهداف طرح، از جمله افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در حمل و نقل، بخش های کشاورزی، گردشگری و زیرساخت ها، ایجاد یک مدل سازگار با محیط زیست و مدیریت پایدار آب و پسماند حمایت می‌کند. این قرارداد همکاری اولیه بین دو طرف در جریان COP28 امضا شد.

حجم تجارت غیرنفتی بین امارات و یونان در سال 2022 به حدود 1.97 میلیارد درهم رسید، در حالی که در 9 ماه اول سال 2023 نسبت به مدت مشابه حدود 6.2 درصد رشد داشت و به حدود 1.6 میلیارد درهم رسید.

امضای قراداد اداره یک میدان گازی بزرگ در ترکمنستان توسط شرکت اماراتی پتروفاک

پایگاه اینترنتی arabianbusiness

شرکت اماراتی پتروفک(Petrofac)  قرارداد عملیاتی برای یکی از بزرگترین میدان‌های گازی ترکمنستان، میدان گالکینیش، که متعلق به شرکت گاز ترکمنستان است، امضا کرد، این میدان گازی در حال حاضر در اختیار دولت ترکمنستان است. خبرگزاری رسمی امارات به نقل از روزنامه ترکمنی «ترکمنستان حربرلال بورتالی» گزارش داد که این قرارداد برای مدت 3 سال تمدید می‌شود و بر اساس آن پتروفاک کارکنانی را برای نظارت و پشتیبانی از عملیات و فعالیت های تعمیر و نگهداری، علاوه بر پشتیبانی فنی و خدمات تدارکاتی؛ توسعه و پیاده سازی سیستم های مدیریتی برای پشتیبانی از عملیات کارآمد تاسیسات پردازش مرکزی در میدان گاز ارائه می دهد. گالکینیش بزرگترین میدان گازی خشکی در جهان است و منبع مهمی‌برای تامین منابع گازی چین است که ممکن است به پایگاه تامین مواد خام برای خط لوله گازی که ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند  نیز تبدیل شود. شایان ذکر است که پتروفاک در سال 2013 پروژه ای به ارزش 4 میلیارد دلار با شرکت نفت و گاز خلیج فارس و شرکت ترکمن گاز در چارچوب پروژه گالکینش با ADNOC امضا کردند.

کسب و کار 1100 زن تاجر بنگلادشی در امارات

پایگاه خبری khaleejtimes

بیش از 1100 زن تاجر بنگلادشی در حال حاضر در اقتصاد امارات متحده عربی مشارکت دارند و در بخش‌های املاک، رستوران‌ها، پوشاک، تجارت، جواهرات، خواربارفروشی و خدمات چاپ فعالیت دارند. جمعیت بنگلادشی‌های غیر مقیم در امارات  بیش از 100000 نفر و جمعیت بنگلادشی‌های مقیم در امارات نیز بیش از 750000 است. اگرچه تعداد زنان کارآفرین بنگلادشی در مقایسه با تعداد کل شرکت های متعلق به کارآفرینان غیر مقیم بنگلادشی بسیار اندک است، اما تعداد آنها در حال افزایش است زیرا زنان بیشتر و بیشتر مشاغل خود را در امارات متحده عربی ایجاد می‌کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما