معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۸

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ چهارم اسفند 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نرخ تورم در مجارستان

بنا به اعلام ادارۀ مرکزی آمار مجارستان، نرخ تورم سالانۀ این کشور در ماه فوریه به 3.7 درصد رسیده است که با 2.2 درصد افزایش اقلام مصرفی، کاهش 9 درصدی قیمت انرژی و افزایش 10 درصدی هزینه خدمات همراه بوده است. همچنین با وجود اعلام پیشین مبنی بر کمبود بیش از 1700 میلیارد فورینتی بودجه مرکزی دولت، وزیر دادگستری از حواله 30 میلیارد فورینت دیگر از بودجه معلق شده مجارستان (توسط کمیسیون اروپا) و بهبود شرایط اقتصادی با طرح‌های دیگر دولت خبر داده است.

https://dailynewshungary.com/new-data-trend-of-considerable-inflation-decrease-in-hungary-broke

رشد صادرات محصولات کشاورزی مجارستان در سال 2023

بنا به گزارش‌ها و داده‌های موجود، ارزش صادرات محصولات کشاورزی مجارستان در سال گذشته از مرز 13.4 میلیارد یورو گذشت که 3.5 میلیارد یورو بیش از واردات کشور (در سال 2023) بوده است. حجم صادرات کشاورزی مجارستان 38 درصد کل فروش اجناس تولیدی کشور بوده است. دلیل اصلی افزایش ارزش صادرات محصولات کشاورزی، افزایش قیمت محصولات (با وجود کاهش نسبی تولید) بوده است. پیش‌تر وزارت کشاورزی مجارستان نیز از طرح‌های دولتی در حمایت از بخش دامداری و کشاورزی مجارستان صحبت کرده بود.

 https://hungarytoday.hu/agricultural-exports-reach-record-growth-in-2023

افزایش قیمت مسکن

با وجود عرضه زیاد و تقاضای کم در بازار مسکن مجارستان، در ماه فوریه قیمت مسکن غیرنوساز مجددا افزایش داشته است. بنا به اطلاعات موجود، متوسط افزایش قیمت تنها در ماه فوریه سال جاری 2.6 درصد بوده است. کارشناسان اقتصادی و مسکن ضمن اشاره به طبیعی بودن افزایش قیمت‌ها در سه ماهه اول سال از اهمیت جهت‌گیری بازار در 9 ماه باقی مانده صحبت کرده‌اند. پیشتر، قیمت اجاره مسکن نیز با افزایش زیر 10 درصدی روبرو بوده و مجارستان با احتساب نرخ متوسط اجاره مسکن نسبت به درآمد در رتبه‌های بالای جهان قرار گرفته است.

https://index.hu/gazdasag/2024/03/12/ingatlan-dragulas-hasznalt-lakas-haz-aremelkedes

تداوم دریافت وجوه بلوکه شده اتحادیه اروپا توسط مجارستان

میهای وارگا، وزیر دارایی مجارستان اعلام کرد کشورش متعهد است که هر چه سریع‌تر تعادل را به بودجه مرکزی بازگرداند، کسری بودجه را تا حد ممکن کوچک نگه دارد و بدهی عمومی را در مسیر نزولی قرار دهد. وی افزود: رشد اقتصادی تا حد زیادی به زمان پایان جنگ اوکراین بستگی دارد. به گفتۀ وی، اگرچه تورم با سرعت زیادی کاهش یافته است، اما با رشد اقتصادی همراه نبوده است. وارگا با بیان اینکه اقتصادها در حال رکود هستند، گفت: تصادفی نیست که کمیسیون اروپا پیش‌بینی رشد سال جاری برای اتحادیه اروپا را از 1.3 درصد به 0.9 درصد کاهش داده است. وی با اشاره به پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی 2.4 درصدی اتحادیه اروپا برای سال جاری و 3.6 درصدی آن برای سال 2025، گفت: چشم‌انداز اقتصادی مجارستان مثبت است و دولت مجارستان متعهد به بازگرداندن تعادل به بودجه مرکزی در اسرع وقت و همچنین حفظ کسری بودجه تا حد امکان و کاهش بدهی عمومی در مسیر نزولی است. وی افزود: بدهی عمومی مجارستان در پایان سال گذشته در مقایسه با پایان سال 2022 کاهش یافت و به مسیر نزولی که بین سال‌های 2010 تا 2019 مشاهده شده بود بازگشته است. وارگا در مورد تسهیلات تاب‌آوری و بازیابی اتحادیه اروپا گفت: مجارستان 550 میلیارد فورینت از وجوهی را که از دسامبر مسدود شده بود، دریافت کرده است.

https://dailynewshungary.com/hungarian-finance-minister-previously-blocked-eu-funds-continue-to-arrive

آماده شدن اجزای حیاتی نیروگاه هسته‌ای پاکش

سیارتو، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان اعلام کرد: کار توسعه نیروگاه اتمی‌پاکش به خوبی پیش می‌رود و پیش‌بینی می‌شود اولین پایه آن تا پایان سال گذاشته شود. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با الکسی لیخاچف، رئیس شرکت انرژی هسته‌ای روسیه روساتوم، خاطرنشان کرد که برنامه کنونی اجازه می‌دهد تا اولین بتن که یک نقطه عطف بسیار مهم است، تا پایان سال جاری ساخته شود. سیارتو همچنین خاطرنشان کرد کارهای تحکیم خاک در حال حاضر در زمینی به مساحت 17 هکتار در حال انجام است که این کار توسط یک شرکت آلمانی در حال انجام است و باید تا تابستان سال آینده تکمیل شود. وی افزود: کار روی پروژه پاکش به‌خوبی و پیوسته پیش می‌رود و می‌توانیم تا ابتدای دهه آینده به برنامه خود برای اتصال دو واحد جدید به شبکه ادامه دهیم. وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان سپس تاکید کرد که بحران‌های اخیر در اروپا و در سطح جهانی نشان داده است که کشورهایی که می‌توانند نیازهای انرژی خود را تامین کنند، کشورهایی هستند که امن هستند. وی خاطرنشان کرد: بنابراین برای افزایش امنیت انرژی مجارستان، ما نیز باید ظرفیت تولید انرژی خود را افزایش دهیم. وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط جغرافیایی و طبیعی مجارستان، این امر در درجه اول از طریق توسعه ظرفیت تولید انرژی هسته‌ای امکان‌پذیر است و توسعه پاکش بخش قابل توجهی از برق مورد نیاز برای اداره کشور را ارزان، ایمن و پایدار تامین خواهد کرد.

https://hungarytoday.hu/first-concrete-to-be-laid-this-year-at-the-paks-ii-nuclear-power-plant

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما