معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۷- ۱۰:۲۷ - مشاهده: ۶۳

اخبار اقتصادی ترکمنستان- عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول اسفند ماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان در معاملات بورس دولتی و مواد خام در هفته گذشته، تجاری از کشورهای امارات متحده عربی، روسیه و ترکیه کاربامید نوع «B» تولید شده توسط کنسرن دولتی «ترکمن‌شیمی» را خریداری کردند. ارزش کل معاملات معادل 6 میلیون و 307 هزار و 500 دلار بود.

ضمنا بازرگانی از کشور محصول نخ پنبه‌ای را به ارزش 224 هزار و 400 دلار خریداری کردند. در هفته گذشته کاربامید نوع «B» در معاملات ارزی بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان تقاضای بسیاری زیادی داشته است .

بازرگانان بومی ترکمنستان نیز در هفته گذشته ، جهت خرید محصولاتی از قبیل قیر نفتی از نوع BND 60/90 و فرش دستی ترکمن برای بازار داخلی قراردادهایی را منعقد کردند. ارزش کل این قراردادهای منعقد شده در معاملات بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان از 5 میلیون و 55 هزار و 440 منات گذشت.

ارزش معاملات ارزی هفته گذشته در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان بیش از 18 میلیون و 114 هزار دلار بوده است .

https://business.com.tm/tm/post/11208

احداث خانه‌های مسکونی در استان لباب بر اساس وام‌های بلند مدت 30 ساله

در استان لباب شرکت‌های خصوصی ساختمان سازی مانند «Pisseli»، «Arzuwly ugur»، «Paýhasly ýörelge» و «Syrly sandyk» در حال ساخت 165 خانه مسکونی یک و دو طبقه بر اساس وام‌های بلند مدت دولتی 30 ساله هستند.

شایان توجه است که هم اکنون در مجتمع‌های مسکونی که در شمال شهر کرکی احداث شده، برخی از آن‌ها طی مراسم‌های جشنی مورد بهره برداری قرار گرفته است. تعداد 72 مورد از این ساختمان‌های مسکونی جدید که جلوه بی‌نظیری به شهر کرکی می‌بخشد، در حال تکمیل است. در آینده نزدیک صاحبان آن‌ها به خانه‌های جدید نقل مکان خواهند کرد.

 https://turkmenportal.com/tm/blog/73110

 ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری از سوی بخش حمل و نقل ترکمنستان

باتیر آنایف معاون مدیر کل آژانس حمل و نقل و ارتباطات تحت نظر کابینه وزرای ترکمنستان در مراسم افتتاحیه مجمع سرمایه گذاری «Global Gateway» در زمینه حمل و نقل پایدار بین اروپا و آسیای مرکزی در بروکسل بلژیک، در سخنانی اظهار داشت : " سرمایه گذاران خارجی در ترکمنستان مانند سرمایه گذاران داخلی از حقوقی مشابه برای مالکیت و مدیریت شرکت‌ها و از امتیازات دیگری مانند خصوصی سازی و مشارکت در معاملات دولتی برخوردار هستند ".

بر اساس ارزیابی تأمین اعتبار مالی توسعه، آقای باتیر آنایف، اکثریت کل جریان‌های مالی از درآمدهای بودجه دولتی (36.2 درصد) و پس از آن سرمایه گذاری‌های خصوصی (34 درصد) و وام‌های بخش بانکی (16.5 درصد) تأمین می‌شوند.

به گفته معاون مدیر کل آژانس حمل و نقل و ارتباطات تحت نظر کابینه وزرای ترکمنستان، این کشور در سال‌های اخیر به طور فعال در توسعه سیستم حمل و نقل که شامل راه آهن، بزرگراه، مسیرهای هوایی و دریایی می‌باشد، سرمایه گذاری کرده است.

بنا به اعلام باتیر آنایف بیش از 48 میلیارد منات (حدود 14 میلیارد دلار) به بخش حمل و نقل و ارتباطات ترکمنستان از سال 2015 تا 2021 اختصاص یافته است. آقای آنایف در سخنرانی خود درباره فعالیت‌های ترکمنستان در بخش حمل و نقل اطلاعاتی را ارائه کرد.

براساس اطلاعات ارائه شده مزبور ، نوسازی 5000 کیلومتر راه آهن بین مناطق کشور، فعالیت بندر بین‌المللی ترکمن‌باشی با قابلیت حمل 25 میلیون تن بار در سال، ساخت هفتمین فرودگاه کشور در شهر جبل، احداث فرودگاه‌های کشور در مجموع با ظرفیت سرویس‌دهی به 3800 مسافر در ساعت و همچنین احداث بزرگراه‌های عشق‌آباد-تجن و عشق آباد-ترکمن‌آباد بود.

مجمع سرمایه گذاری «Global Gateway» در زمینه حمل و نقل پایدار بین اروپا و آسیای مرکزی تا آخر  ژانویه 2024 ادامه داشته و به بحث در مورد مسائل اولویت‌دار ترکمنستان و از جمله بررسی ظرفیت‌های کریدور ترانزیتی این کشور، پرداخته است .

 https://business.com.tm/tm/post/11332

 اجرای 36 پروژه در ترکمنستان از سوی شرکت‌های روسی

معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه دمیتری ولواچ در سخنانی اظهار داشت : " وزارت توسعه اقتصادی روسیه در حال حاضر 36 پروژه در حال اجرا در خاک ترکمنستان با مشارکت شرکت‌های روسی را تحت نظارت در حال انجام شدن دارد ... هزینه پروژه‌های مربوطه در حال اجرا تقریبا 255 میلیارد روبل است. در حال حاضر 11 پروژه در مرحله بهره برداری، 21 پروژه در مرحله سرمایه گذاری و 10 پروژه در مرحله اجرای فعال است. همچنین پروژه‌هایی در بخش‌های صادرات کالاهای مختلف، زیرساخت‌ها، نفت و گاز و متالوژی در حال اجراست ".

معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه همچنین اعلام کرد که شرکت‌های روسی علاقمند به اجرای پروژه‌های آتی در ترکمنستان در زمینه نوسازی، تعمیر و ساخت تأسیسات انرژی جدید، گسترش همکاری‌ها در زمینه کشتی سازی، همکاری در زمینه آوردن تجهیزات معدنی و لوکوموتیوهای دیزلی سه بخشی باری به ترکمنستان، نوسازی کارخانه تعمیر واگن در قیزیل آروات و همچنین نوسازی سیستم‌های راه آهن کشور و برق رسانی آن هستند.

https://business.com.tm/tm/post/11196

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما