معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۱۰:۱۷ - مشاهده: ۷۵

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان هفته دوم اسفند ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بانک اروپایی بازسازی و توسعه اولین وام خود را برای گذار سبز به آذربایجان اختصاص می دهد

هیئت مدیره بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) در اول ماه می، تخصیص وام تا سقف 30 میلیون دلار به شرکت «آذرانرژی» را بررسی خواهد کرد. به گزارش «رپورت» به نقل از بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD)، وزارت دارایی به عنوان وام گیرنده و شرکت «آذرانژی» به عنوان مجری عمل خواهد کرد. هزینه کل این پروژه 30 میلیون دلار است. بنا به این گزارش، این وام خرید تجهیزات اتوترانسفورماتور برای تقویت 4 پست برق فعال در آذربایجان را تامین می‌کند. این پروژه به ایجاد انعطاف پذیری سیستم انرژی مورد نیاز برای ادغام ظرفیتهای انرژی تجدیدپذیر آذربایجان کمک خواهد کرد. اجرای موفقیت آمیز پروژه نمونه ای برای پروژه‌های تقویت شبکه خواهد بود که برای ادغام پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور مهم است.

بانک اروپایی بازسازی و توسعه خاطرنشان کرد که این پروژه با ایجاد امکان اتصال تاسیسات انرژی تجدیدپذیر برنامه ریزی شده که به بهبود کیفیت انتقال «پایدار» کمک خواهد کرد. همچنین، این پروژه با اجرای سیاست هایی که منجر به اصلاحات نهادی و تغییرات ساختاری در همه بخش ها می‌شود، به بهبود کیفیت گذار «سبز» کمک خواهد کرد.

 این پروژه اولین پروژه EBRD با هدف نوسازی سیستم انرژی لازم برای بهبود انعطاف پذیری شبکه برق و ادغام پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر در آذربایجان خواهد بود. بدین ترتیب، اجرای موفقیت آمیز این پروژه به عنوان یک نمونه و استاندارد قابل تکرار برای پروژه‌های تقویت بیشتر شبکه خواهد بود که برای ادغام پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر آینده مهم است.

https://report.az/energetika/ebrd-azerbaycana-yasil-kecid-ucun-ilk-kreditini-ayirir/

حجم حمل و نقل بار از طریق کریدور شمال به جنوب 17 درصد افزایش یافت

در سال گذشته حجم حمل و نقل از طریق کریدور بین المللی "شمال-جنوب" حدود 17 درصد افزایش یافته است. به گزارش "رپورت"، شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر آذربایجان این مطلب را در دوازدهمین مجمع بین منطقه ای روسیه و آذربایجان که در شهر مینرالنیه وودی برگزار شد، بیان کرد.

شاهین مصطفی اف گفت: این کریدور در سال گذشته هدف ایجاد فرصت های بهینه برای حمل و نقل بار از جنوب آسیا به اروپا از طریق خاک روسیه و آذربایجان را در پیش گرفته بود.

وی همچنین با بیان اینکه حجم کل حمل‌ونقل دوجانبه بین دو کشور بیش از 11 درصد افزایش یافته است، درباره چشم انداز همکاری‌های دوجانبه و حمل‌ونقل و ترانزیت کالا سخنرانی کرد.

https://report.az/biznes-xeberleri/oten-il-simal-cenub-dehlizi-vasitesile-yukdasimalarin-hecmi-17-artib/

صندوق بهره وری انرژی در آذربایجان تاسیس شد

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان فرمانی درباره تاسیس صندوق بهره وری انرژی و تنظیم تعدادی از مسائل ناشی از آن را امضا کرد. به گزارش «رپورت»، بر اساس این فرمان، «آیین نامه تشکیل و استفاده از اعتبارات صندوق بهره وری انرژی» نیز به تصویب رسید. این صندوق با هدف تحریک و ارتقای بهره وری انرژی و استفاده بهینه از منابع انرژی تاسیس شده و بودجه آن توسط وزارت انرژی به عنوان سازمان تنظیم کننده انرژی تامین مالی می‌شود. وزارت انرژی کنترل کلی بر تشکیل و مدیریت وجوه صندوق را بر عهده دارد.

https://report.az/energetika/azerbaycanda-enerji-effektivliyi-fondu-yaradilib/

عوارض واردات بنزین به آذربایجان به شدت کاهش یافته و عوارض گمرکی لغو شد

هیأت دولت آذربایجان به تازگی «فهرست کالاهای فعالیت اقتصادی خارجی، نرخ عوارض گمرکی وارداتی و نرخ عوارض گمرکی صادراتی» مصوب 17نوامبر سال 2017 را اصلاح کرد. به گزارش "ریپورت"، علی اسدوف نخست وزیر آذربایجان مصوبه جدیدی را در این زمینه امضا کرد. بر اساس این مصوبه، بنزین وارداتی به کشور از پرداخت عوارض گمرکی معاف شد. همچنین هیات دولت مصوبه مورخ 19 ژانویه سال 2001 درباره نرخ مالیات  غیرمستقیم  برخی کالاهای وارداتی به کشور را تغییر داده است.

بر اساس مصوبه جدید تا پایان سال جاری مالیات غیر مستقیم برای هر تن بنزین موتور به استثنای بنزین هواپیمایی از 200 منات به یک منات و همچنین مالیات غیر مستقیم برای هر تن نفت گاز برای فرآیندهای خاص فرآوری و نفت گاز برای تبدیلات شیمیایی در فرآیندها 80 منات تعیین شده است. همچنین تا پایان سال جاری مالیات غیر مستقیم برای هر تن انواع دیگر نفت گاز از 80 منات به یک منات کاهش یافته است.

https://report.az/energetika/azerbaycana-idxal-olunan-benzin-ucun-aksiz-vergisi-keskin-azaldilib-gomruk-rusumu-legv-edilib/

آذربایجان یادداشت تفاهم همکاری با Wind Europe در حوزه انرژی بادی امضا خواهد کرد

آذربایجان یادداشت تفاهم همکاری با Wind Europe در حوزه انرژی بادی امضا خواهد کرد. یادداشت تفاهم همکاری در زمینه انرژی بادی بین آژانس دولتی منابع انرژی تجدیدپذیر زیر نظر وزارت انرژی آذربایجان و انجمن انرژی بادی اروپا "Wind Europe" امضا خواهد شد.

مراسم امضای این یادداشت تفاهم همکاری در دهمین نشست وزیران شورای مشورتی کریدور گازی جنوب و دومین نشست وزیران شورای مشورتی انرژی سبز که در باکو دایر است، برگزار می‌شود. کادری سیمسون کمیسر امور انرژی اتحادیه اروپا که در جمهوری آذربایجان به سر می‌برد، در این مراسم شرکت خواهد کرد.

همچنین قرار است در این نشست یادداشت تفاهم همکاری وزارت انرژی آذربایجان و شرکت "الکنور" اسپانیا برای اجرای پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در آذربایجان امضا شود.

https://report.az/energetika/azerbaycan-wind-europe-ile-kulek-enerjisi-sahesi-uzre-anlasma-memorandumu-imzalayacaq/

چشم انداز روابط ایران و آذربایجان بررسی شد

علی النقی حسین اف سرکنسول آذربایجان در تبریز با مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی دیدار و گفتگو کرد. به گزارش «آذرتاج»، در این دیدار چشم انداز همکاری‌های تجاری در مناطق مرزی دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: گسترش روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه از اولویت های سیاست ایران است. آذربایجان همسایه نزدیک ایران است و روابط برای هر دو طرف سودمند است.

سرکنسول جمهوری آذربایجان با اشاره به اصلاحات اقتصادی انجام شده و ظرفیت های تولیدی در آذربایجان گفت: روابط دو کشور در زمینه گردشگری، تجارت، حمل و نقل و ترانزیت در حال توسعه است.

در این دیدار همچنین ساخت جاده آغبند - جلفا از طریق خاک ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و خاطرنشان شد، این جاده به توسعه روابط اقتصادی-تجاری، حمل و نقل و ترانزیتی نه تنها بین ایران و آذربایجان، بلکه همه کشورهای منطقه تحرک مضاعفی خواهد بخشید.

در این گفتگو، سایر موضوعات مورد علاقه دوجانبه، توسعه بیشتر روابط، همکاری‌ها و راه‌های حل مشکلات نوظهور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

https://azertag.az/xeber/tebrizde_iran_azerbaycan_elaqelerinin_perspektivleri_muzakire_edilib-2940413

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما