معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۱- ۰۸:۵۴ - مشاهده: ۵۲

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور تانزانیا در هفته سوم اسفندماه 1402 ، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

چرا گفتگوهای نهایی در رابطه با ال ان جی هنوز به جمع ­بندی نرسیده است؟

مذاکرات درخصوص موافقنامه دولت میزبان برای پروژه گاز طبیعی مایع شده در منطقه لیندی بدلیل عدم توافق دولت و شرکت­های بین ­المللی بر سر چند موضوع آنطور که برنامه­ ریزی شده بود، در ماه فوریه نهایی نشد و مذاکرات ادامه دارد. یک منبع آگاه به روزنامه سیتیزن گفته که در میان دیگر موضوعات، دولت در حال بررسی درخواست شرکت­ها مبنی بر جابجایی محل برگزاری مذاکرات از تانزانیا به خارج از کشور و همچنین در حال بررسی پیشنهاد شرکت­ها مبنی بر نگهداری 42 میلیارد دلار برنامه­ ریزی شده برای پروژه در موسسات مالی خارجی بوده است. از دیگر موارد، این شرکت­های بین ­المللی، درخواست معافیت مالیاتی و مشارکت شرکت­های بیمه خارجی در این توافق و جبران زیان از سوی دولت در صورت افت قیمت گاز طبیعی در بازارهای جهانی را داشتند. (روزنامه سیتیزن)

 

حمایت رئیس جمهور تانزانیا از رئیس گروه بانک توسعه آفریقا:

سامیا صولحو حسن در مراسم اهدای جایزه اوبافمی آوولوو برای رهبری (Obafemi Awolowo Prize) در لاگوس، نیجریه از کمک قابل توجه آکین وومی آدسینا، رئیس گروه بانک آفریقایی توسعه (AfDB) در پیشبرد پروژه ­های راهبردی کلیدی تانزانیا تمجید کرده است و گفت که کشورش از رهبری پویای ایشان بهره زیادی می ­برد. گروه بانک آفریقایی توسعه در بخش­های مختلفی همچون انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، آب و فاضلاب و زیرساخت­ها برای اتصال منطقه­ ای سرمایه­ گذاری­های مهمی‌کرده است و بر نقش محوری آدسینا در حمایت مالی از پروژه­ های بلندپروازانه ­ای همچون راه ­آهن استاندارد تانزانیا که به کمک آن این کشور به جمهوری دموکراتیک کنگو و بروندی پیوند داده می­شود، تاکید نمود. این پروژه در راستای برنامه 2063 آفریقا است که در آن از پیوند اقتصادی و اتصال مردم برای تضمین جابجایی آزاد کالاها و خدمات در منطقه حمایت می­کند. شایان ذکر است، در این مراسم جایزه مذکور به دکتر آدسینا اهدا گردید. (روزنامه دیلی نیوز)

رشد 25 درصدی تجارت جامعه شرق آفریقا با قاره آفریقا:

تجارت کل جامعه شرق آفریقا با قاره آفریقا در 3 ماهه سوم سال گذشته به ارزش 5.2 میلیارد دلار، معادل نزدیک به 25 درصد کل تجارت، افزایش یافت. معاون دبیرکل جامعه شرق آفریقا در جریان نشست میزگردی با موضوع ادغام شرق آفریقا و چشم ­انداز اقتصادی 2024 که توسط شورای تجارت شرق آفریقا سازماندهی شده بود، اعلام نمود که تجارت با آفریقا برپایه 3 ماهه، رشد 8 درصدی داشته است. تجارت بین اعضا به ارزش 3.3 میلیارد دلار بود که 3 ماهه سوم سال گذشته 15.7 درصد آن را شامل می­شد که نسبت به دور مشابه سال 2022 که 12.9 درصد بود، شاهد رشد هستیم. (روزنامه دیلی نیوز)

 

رهبران جامعه شرق آفریقا از اودینگا برای ریاست کمیسیون اتحادیه آفریقا حمایت خواهند نمود:

طبق اعلام ویلیام روتو، رئیس جمهور کنیا، در سخنرانی خود در مجمع قانونگذاری شرق آفریقا، رهبران جامعه شرق آفریقا از یک کاندید برای تصدی پست ریاست کمیسیون اتحادیه آفریقا (AUC) حمایت خواهد نمود. در حال حاضر دو کاندید از منطقه، یکی رایلا اودینگا از کنیا و دیگری فوزیه یوسف آدم، وزیر خارجه سابق سومالی،  برای این سمت باهم رقابت می­کنند. شایان ذکر است اودینگا رهبر مخالفین دولت در کنیا است و در آخرین انتخابات ریاست جمهوری که در سال 2022 برگزار گردید با اختلاف بسیار کمی رقابت را با ویلیام روتو واگذار کرد. (روزنامه سیتیزن)

 

عبور گردشگری از هدف تعیین شده :

منابع طبیعی و گردشگری از طریق سازمان­ پارک­های ملی تانزانیا برای سال مالی امسال (اول ژوییه 2023 تا 30 ژوئن 2024) یک میلیون و 387 هزار گردشگر خارجی و داخلی هدف گذاری کرده بود اما تا ماه فوریه گذشته، کشور یک میلیون 451 هزار گردشگر جذب کرده که از هدف تعیین شده با وجود آن که 4 ماه هنوز به پایان سال مالی باقی مانده، بیش از 4 درصد پیشی گرفته است. دولت در نظر دارد تا درآمد خود از بخش گردشگری را تا 6 میلیارد دلار از 5 میلیون گردشگر تا سال 2025 افزایش دهد. براساس شاخص­های اهدافِ بخش گردشگری، پیش بینی می‌شود تا سال 26/2025 نرخ رشد واقعی از 1.5 درصد به 2 درصد افزایش یابد. این طرح همچنین پیش بینی می­کند که میانگین تعداد شب­هایی که یک گردشگر در این کشور سپری می‌کند از 13 به 14 افزایش یابد و میانگین هرینه هر گردشگر از 216/379 فعلی به 326/455 دلار در سال 2025/2026 برسد. همچنین انتظار می­رود 1 میلیون و 750 هزار در این بخش مشغول به کار شوند و سهم آن در میزان درآمد ارز خارجی کشور از 25 درصد کنونی به 27 درصد برسد. همچنین در میان پارک­های ملی تانزانیا، پارک ملی سرنگتی پیشرو و موفق بوده است. (روزنامه دیلی نیوز)

 

خروج زودهنگام رئیس جامعه شرق آفریقا:

دکتر پیتر ماتوکی، دیپلمات کنیایی که 3 سال پیش به سمت دبیرکلی جامعه شرق آقریقا منصوب شده بود، حال بدون اتمام دوره ماموریتی خود در این سازمان، بعنوان سفیر کنیا در مسکو انتخاب شده است و این جابجایی غیرمنتظره موجب تعجب و شوک دیگر کشورهای عضو و کارکنان آن شده است و بعضی از آن­ها نسبت به این سوال که این امکان وجود داشته که که دبیرکل توسط کشورش فراخوانده شود و مسئولیت دیگری به وی داده شود، اظهار بی ­اطلاعی کرده اند. این انتصاب روز جمعه توسط ویلیام روتو، رئیس جمهور تانزانیا اعلام گردید. وفق معاهده جامعه شرق آفریقا، دبیرکل در اجلاس سران کشورها، پس از نامزدی کشور واجد شرایط برای داشتن تبعه خود در راس آن، برای یک دوره ثابت 5 ساله منصوب می­شود و تعیین شرایط و ضوابط آن توسط شورای وزیران و اجلاس سران کشورها صورت می­گیرد. اما یک منبع آگاه گفته که قوانین در خصوص اشتغال کارکنان صریح و روشن است و دولت­ها این توانایی را دارند تا کارکنان خود را فرا بخوانند.  (روزنامه سیتیزن)

 

انرژی پاک برای آشپزی:

سامیا قول تحول می­ دهد. خانم سامیا صولحو حسن بر تعهد خود برای ایجاد تغییر و تحول در مصرف هیزم و زغال چوب به انرژی پاک پخت و پز تاکید کرده است و تعیین هدف تبدیل 88 درصدی در این حوزه تا سال 2030 را اعلام نمود و در کنفرانس آشپزی پاک زنان در سال 2024 که در دودوما برگزار شد، قول داد که درصد بالایی از مردم تانزانیا از انرژی پاک برای پخت و پز استفاده خواهند کرد. همچنین نخست وزیر مجالیوا طی سخنرانی خود در یک رویداد از مردم تانزانیا خواست تا از تلاش­های رئیس جمهور برای تحقق کارآمد چشم ­اندازش، جهت تقویت استفاده از انرژی پاک آشپزی، حفاظت از محیط زیست و تقویت سلامت مادران و کودکان حمایت نمایند. همچنین از همه موسسات و مسئولان مرتبط با حوزه انرژی خواست تا کارزارهایی برای نشان دادن اثرات انرژی ناپاک و سیستم­های دسترسی به انرژی پاک راه بیاندازند تا مردم نسبت به استفاده از آن انگیزه پیدا کنند. (روزنامه دیلی نیوز)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما