معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۵- ۱۳:۴۵ - مشاهده: ۸۰

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در نیمۀ اول اسفند 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش نرخ بیکاری

بیکاری در نروژ در حال افزایش است و ارقام جدید آژانس آمار نروژ بالاترین سطح را از اوت 2021 نشان می‌دهد. در حالی که از دسامبر گذشته تا ژانویه سال جاری اشتغال افزایش داشته است، بیشترین رشد در بخش دولتی بوده است و بیکاری همچنان در بخش خصوصی در حال افزایش است. تشدید قوانین استخدام و افزایش مالیات کارفرمایان استخدام شرکت‌ها را سخت‌تر کرده است، اما تونجه برنا، وزیر کار نروژ بر اهمیت اشتغال تاکید می‌کند و به رکورد تعداد افراد شاغل، به ویژه در میان جوانان اشاره می‌کند. با وجود چالش‌ها، مشارکت در نیروی کار همچنان بالاست.

 https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio?p=lc-7290174-665

توسعه میدان نفتی در دریای شمال

تایید اخیر نروژ برای راه‌اندازی میدان Oda در دریای شمال، نشان دهنده یک دستاورد بزرگ در بخش انرژی این کشور است. توسعه این میدان قرار است به راهبری شرکت Spirit Energy، عملیات در فوریه/مارس و پس از سرمایه‌گذاری قابل توجه 5.5 میلیارد کرونی آغاز شود. انتظار می‌رود توسعه میدان اودا تولید نفت و گاز را افزایش دهد و به امنیت انرژی و رشد اقتصادی در نروژ کمک کند. این میدان دارای ذخایر تخمینی 5.2 میلیون متر مکعب استاندارد معادل نفت است که نشان دهنده تعهد نروژ به استفاده کارآمد از منابع دریایی است. برنامه‌های توسعه و تولید استراتژیک اودا شامل انتقال جریان چاه به سکوی Ula برای پردازش و حمل‌ونقل بیشتر است. این رویکرد ضمن همسویی با حرکت صنعت به سمت روش‌های تولید پایدار و مقرون به صرفه، استخراج منابع را بهینه می‌کند. علاوه بر این، گاز تولید شده در این میدان افزایش تلاش‌های بازیابی نفت در میدان Ula را پشتیبانی می‌کند و استفاده از منابع اقتصاد بدون ضایعات یا همان منابع چرخشی (Circular Resources) را در زیرساخت‌های نفت و گاز نروژ نشان می‌دهد.

https://www.ogv.energy/news-item/norway-greenlights-oda-field-start-up-a-nok-5-5-billion-north-sea-boost

پروژه ایستگاه برق خورشیدی یک میلیارد دلاری در مصر توسط شرکت نروژی

مصر و یک شرکت نروژی در حال همکاری برای ایجاد یک ایستگاه انرژی خورشیدی در منطقۀ Nagaa Hammadi با سرمایه‌گذاری 1.1 میلیارد دلاری هستند. این ایستگاه داری ظرفیت 2 گیگاوات با هدف تامین برق مجتمع صنعتی نزدیک کارخانه تولید آلومینیوم می‌باشد. این ابتکار بخشی از استراتژی مصر برای ترویج اقتصاد سبز و گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است. همکاری بین وزارت بخش تجارت عمومی مصر و شرکت نروژی SCATEC نقطه عطف مهمی در این تلاش است. این ایستگاه در منطقه بیابانی «الهو» و نزدیک به کارخانه‌های آلومینیوم نجع حمادی واقع خواهد شد. این همکاری منعکس کننده تقاضای رو به رشد سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر در مصر علیا، پس از موفقیت ایستگاه انرژی خورشیدی بنبان در استان اسوان است.

https://www.egypttoday.com/Article/3/130807/Egypt-Norwegian-Company-to-set-up-1-1B-solar-station

ارزیابی زنجیره ارزش هیدروژن و سوخت‌های جدید

شرکت Ocean Hyway Cluster و شرکای آن در حال بررسی امکان ارتقای وسایل نقلیه عمومی‌برای استفاده از سوخت هیدروژن یا آمونیاک هستند تا مشخص گردد این کار چگونه می‌تواند به وستلند در غرب نروژ کمک کند. تبدیل کشتی‌های موجود به کشتی‌هایی با قابلیت استفاده از سوخت‌های بدون آلایندگی می‌تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت دریایی کمک کند. Vestland منطقه‌ای مهم برای کشتی‌ها است. با درک این موضوع، این شرکت یک پروژه یک ساله را در نوامبر 2023 راه‌اندازی کرد. هدف آنها ارزیابی این است که وست لند چگونه می‌تواند از پروژه‌های جدید تبدیل سوخت که توسط مالکان کشتی، صاحبان کارخانه‌های کشتی‌سازی، متصدی بنادر، تولیدکنندگان سوخت و تامین کنندگان تجهیزات اجرا می‌گردند، بهره مند شود. این پروژه فناوری، اقتصاد و پتانسیل بازار را تجزیه و تحلیل خواهد کرد. هدف این پروژه به اشتراک گذاشتن دانش و تخصصی است تا کشتی‌های فراساحلی راحت‌تر به سوخت‌های بدون آلایندگی روی آورند. این شامل ایجاد زنجیره‌های ارزش جدید و همکاری‌های صنعتی است.

https://www.motorship.com/hydrogen/norways-vestland-evaluating-hydrogen-value-chain/1491440.article

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما