معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۰۹:۲۳ - مشاهده: ۸۳

اخبار اقتصادی تاجیکستان - دوشنبه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته دوم اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

برگزاری اجلاس کارگروه ویژه ارتقاء سرمایه‌گذاری کشورهای عضو شانگهای در تهران

خبرگزاری خاور: اجلاس کارگروه ویژه ارتقا سرمایه‌گذاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به ریاست مشترک تاجیکستان و ایران در تهران برگزار شد. در جلسه مسائل مربوط به اجرای استراتژی توسعه اقتصادی سازمان همکاری شانگهای در دوره تا سال 2030 و برنامه همکاری‌های بلندمدت تجاری و اقتصادی کشورهای عضو این سازمان در بخش مربوط به تعاملات سرمایه‌گذاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در بخش دیگری این اجلاس، در مورد پیش‌نویس‌های موافقتنامه تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری سازمان همکاری شانگهای و مفهوم ایجاد انجمن سرمایه‌گذاران این سازمان بحث و تبادل نظر صورت گرفت. در چارچوب این اجلاس جانب تاجیکستان فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این کشور را ارائه کرد.


https://khovar.tj/rus/2024/02/tadzhikistan-i-iran-proveli-zasedanie-spetsialnoj-rabochej-gruppy-po-sodejstviyu-investitsiyam-gosudarstv-chlenov-shos/

بزرگترین سرمایه گذاران خارجی در تاجیکستان در 2023

اسپوتنیک: بنا به گزارش کمیته سرمایه گذاری دولتی تاجیکستان سه کشور قزاقستان، چین و روسیه به ترتیب بیثشترین سرمایه گذاری را در سال 2023 در تاجیکستان داشته اند. خورشیده قادر معاون کمیته سرمایه گذاری دولتی و مدیریت اموال دولتی تاجیکستان در نشست ارائه دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی با حضور سفر و نمایندگان سازمانهای بین المللی در دوشنبه مطرح کرد. در سال گذشته قزاقستان بیش از 220 میلیون دلار، چین بیش از 130 میلیون دلار و روسیه تقریباً 100 میلیون دلار در تاجیکستان سرمایه گذاری کرده‌اند.

در سال 2023، میزان جذب سرمایه خارجی به تاجیکستان 2.7 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل 114 میلیون دلار یا بیش از 4 درصد افزایش داشته است. به منظور جذب سرمایه گذاری مستقیم بیشتر و ایجاد تنوع در نشست مجازی تجار تاجیکستان با کشورهای مختلف، جلسات حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. در سال گذشته قراردادهای سرمایه گذاری با سرمایه گذاران خارجی و داخلی برای احداث 4 بنگاه بزرگ صنعتی و خدماتی امضاء شد که مبلغ آن 1.4 میلیارد سامانی برآورد بوده است. سرمایه گذاری‌های مستقیم عمدتاً در حوزه معدن، صنایع تبدیلی، همکاری بانکی، ساخت و ساز، حمل و نقل، ارتباطات، هتل ها و غیره انجام می‌شود.  

مورخ 8/12/1402 (27/2/2024)

https://sputnik.tj/20240227/rusiya-segona-kalontarin-sarmoyaguzoron-khorijii-tojikiston-1061855544.html

اختصاص 35 میلیون یورو توسط بانک توسعه و بازسازی اروپا برای بازسازی پست برق 500 کیلو ولت در سغد  

اوستا: بنا به اعلام وزارت مالیه (دارایی) تاجیکستان، بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) برای بازسازی پست 500 کیلو ولت (Sogd-500) بیش از 35 میلیون یورو اختصاص داد. این پست بخشی از پروژه انرژی بین المللی CASA-1000 داده و قراردادی بین طرفین منعقد شده است. فیض الدین شهار زاده وزیر مالیه تاجیکستان و هولگر ویفل رئیس دفتر نمایندگی EBRD در مراسم امضای قرارداد مذکور اعلام کردند مبلغ کل این قرارداد 35.4 میلیون یورو است که شامل 10 میلیون یورو کمک بلاعوض، 2.4 میلیون یورو کمک فنی و 23 میلیون یورو دیگر به صورت وام می‌باشد. پروژه بازسازی پست مذکور قرار بوده پس از اجرای پروژه کاسا 1000 بمنظور اتصال خطوط برق ساخته شود. ساخت پست فوق موجب بهبود انتقال برق، کاهش تلفات انرژی برق و تامین انرژی پایدار در مناطق شمالی تاجیکستان می‌شود.

خاطرنشان می‌شود پست سغد یکی از اجزای پروژه کاسا-1000 برای صادرات برق از طریق اتصال سیستم های انرژی آسیای مرکزی و جنوبی، یعنی از قرقیزستان و تاجیکستان به افغانستان و پاکستان است. از سال 2018 با مشارکت سازمان‌های مالی بین المللی در حال اجرا می‌باشد.  مشکل عمده اجرای پروژه مذکور، اجرای بخش مربوط به افغانستان داشت که به دلیل تغییر دولت، دو سال است که اجرای آن متوقف شده است.

https://avesta.tj/2024/02/29/ebrr-vydelit-tadzhikistanu-bolee-e35-mln

رحمان خواستار انجام فعالیتهای اکتشافی و زمین شناسی با فناوری‌های نوین شد

اسپوتنیک: یکی از موضوعات محوری آخرین جلسه دولت که به ریاست امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان برگزار شد، فعالیت ستاد کل زمین شناسی و بهره برداری از ذخایر معدنی این کشور بود. رئیس جمهور تاجیکستان برای احیای کارهای اکتشافی و زمین شناسی، بهبود فعالیت تمامی سازه‌ها در زمینه زمین شناسی، جذب سرمایه و معرفی فنون و فناوری‌های نوین در این زمینه دستوراتی داده است.

امامعلی رحمان در آخرین جلسه دولت با تاکید بر لزوم گذار از ساختار سنتی به سیستم مدرن دیجیتال و استانداردهای سنتی، خواستار انجام فعالیتهای اکتشافی، تعیین ذخایر معدنی و صنعت معدن با فناوریهای نوین شد.

ای محمدزاده رئیس زمین شناسی تاجیکستان درباره نتایج فعالیت های مقامات در سال 2023-2018 شنیدند. موسسه زیرمجموعه وی مطالعات زمین شناسی منابع زیرزمینی را بر اساس 56 پروژه در تاسیسات کارهای منطقه ای ادامه می دهد و در بازه زمانی 2018 تا 2023 نیز در بیش از 1200 پروژه به مبلغ 118.2 میلیون سامانی کارهای قراردادی امضاء کرده است.

رئیس جمهور تاجیکستان پس از استماع  گزارش رئیس آژانس زمین شناسی اظهار داشت استخراج و فرآوری مواد معدنی به ویژه مواد معدنی کمیاب می‌تواند به یکی از مهم ترین راه‌های توسعه اقتصاد ملی این کشور تبدیل شود. صادرات فلزات گرانبها و مواد معدنی و کنسانتره به یکی از اصلی ترین محصولات صادراتی تاجیکستان تبدیل شده است.

وضعیت دیجیتالی شدن شرکتها و بخشهای اقتصادی، مشکلات و راه حلها در تاجیکستان

خبرگزاری خاور:  امروزه شرکت‌ها و تمامی‌ بخش‌های اقتصاد در تاجیکستان با تجهیز به فناوری‌های مدرن به سمت مدل‌های جدید فرآیندهای تجاری، مدیریتی و روش‌های تولید حرکت می‌کنند. دیجیتالی شدن فرآیند اجتناب‌ناپذیر برای توسعه هر کشوری است. شریف رحیم زاده رئیس انستیتوی اقتصاد و جمعیت شناسی آکادمی ملی علوم تاجیکستان اعلام کرد:

سطح فعلی دیجیتالی شدن بخش‌های مختلف اقتصاد تاجیکستان به شرح زیرمی‌باشد:

بانکداری و مالی ، 95٪.  مالیات، 95٪.  گمرکی ،90٪.  انرژی،80٪.  حمل و نقل،70٪.  عدلیه،70٪.  آموزش و دانشگاهها، 70٪.  صنعت،60٪.  مراقبت‌های بهداشتی60٪.  و کشاورزی 50٪.

توسعه دیجیتالی شدن در تاجیکستان به دلیل کیفیت اینترنت روند کندی دارد و این به دلیل واقعیت جغرافیایی تاجیکستان که کوهستانی است، می‌باشد. مانع دوم سواد و اطلاعات دیجیتالی مردم است. همه برای تغییرات  آماده نیستند. نسل قدیمی‌ نسبت به جوانانی که به راحتی از رایانه‌ها و ابزارها استفاده می‌کنند، دیجیتالی شدن را درک نمی‌کنند. به گفته وی، مشکلات دیجیتالی شدن تنها با آموزش مردم حل می‌شود. مردم باید بدانند که چرا وب سایت هاو برنامه‌ها ایجاد می‌شوند و چگونه از آنها استفاده کنند. این اطلاعات فقط از طریق رسانه و اینترنت قابل انتقال است. این اشتباه است که بگوییم دیجیتالی شدن در مناطق توسعه نمی یابد. زیرا در هر منطقه ای، حتی مناطق دور، هر خانواده دارای  تلفن‌های هوشمند است. شهروندان می‌دانند شبکه‌های اجتماعی، پیام رسان‌های فوری، برنامه‌های کاربردی بانکداری تلفن همراه چیست و مزایای فناوری‌های جدید را درک می‌کنند. با این حال، همه نمی دانند چگونه از آن به درستی استفاده کنند. مهم این است که همه بتوانند پاسخ سوالات خود را در اینترنت بیابند. مردم باید درک کنند که دیجیتالی شدن باعث صرفه جویی در زمان و تلاش می‌شود.

با توسعه دیجیتالی هزینه‌های غیرنقدی مردم تا 500 میلیون سامانی کاهش می یابد. به گزارش بانک ملی تاجیکستان، 7.5 میلیون کیف پول موبایل در تاجیکستان وجود دارد در حالی که جمعیت آن حدود 10 میلیون نفر است، 6.4 نفرمیلیون دارنده کارت بانکی در تاجیکستان هستند حل مشکلات موجود 2 تا 3 سال زمان می‌برد. رسیدن به نقطه ایده آل در این فرآیند غیرممکن است، زیرا فناوری‌ها در حال توسعه هستند و فرصت‌های جدیدی در حال ظهور هستند. در تاجیکستان مشکل بزرگی وجود دارد و آن این است که پول نقد در کشور زیاد است. گذار به پرداخت های غیرنقدی هزینه‌های دولت را کاهش می دهد. پول نقد هزینه دارد. به عنوان مثال، در سال 2021، هزینه‌های بانک ملی برای چاپ پول بالغ بر 171 میلیون سامانی بوده است که حدود 50 میلیون سامانی هزینه‌های حقوق، مجموعه و سایر نیازها است. یعنی دولت حدود 450 تا 500 میلیون سامانی برای حفظ جریان پول نقدی هزینه می‌کند. اگر بتوانیم در این زمینه به سطح قزاقستان برسیم که در آن سهم نقدینگی 10 تا 15 درصد است، در این صورت مقدار زیادی پول پس انداز خواهیم کرد. شریف رحیم زاده افزود: علاوه بر این،  با کاهش نقدینگی، نرخ وام دهی کاهش می یابد، زیرا بانک ها پول غیر نقدی بیشتری خواهند داشت و می‌توانند برای ارائه وام سرمایه گذاری کنند. در 22 ژوئن 2023، فرمان رئیس جمهور جمهوری تاجیکستان "در مورد اقداماتی جهت پرداخت های غیر نقدی" صادر شد. اکنون تمام پرداخت‌های دولتی فقط به صورت غیرنقدی انجام می‌شود. پرداخت آب و برق، مالیات، عوارض دولتی برای صدور مجوزها، جریمه‌ها و سایر انواع خدمات دولتی تنها با استفاده از کارت های بانکی یا کیف پول موبایل انجام می‌شود.

مورخ 13/12/1402 (3/3/2024)

https://khovar.tj/rus/2024/03/kakov-uroven-tsifrovizatsii-v-tadzhikistane-rassmatrivaem-osnovnye-problemy-i-reshenie/

مقامات تاجیکستان امیدوار به مشارکت اتحادیه اروپا در پروژه‌های انرژی این کشور

اوستا: تاجیکستان انتظار دارد اتحادیه اروپا فعالانه از اجرای پروژه‌های انرژی که تأثیر مثبتی بر تغییرات آب و هوا خواهد داشت در این کشور و آسیای مرکزی حمایت کند. سراج‌الدین مهرالدین، وزیر امور خارجه تاجیکستان در کنفرانس دیپلماتیک در آنتالیا با عنوان «دینامیک جدید همکاری در اوراسیا» با اشاره به مطلب فوق گفت: تاکنون 5 درصد از پتانسیل بالقوه موجود در انرژی آبی کشور عملی شده است. ما پروژه‌های بزرگی داریم. یکی از آنها نیروگاه برق آبی روغون است که یکی از بزرگترین نیروگاه‌های برق آبی جهان است. از همه شرکای خود برای ساخت این پروژه‌ها دعوت کردیم. اتحادیه اروپا البته یکی از آنهاست.»

 وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان نیرو خاطرنشان کرد با حمایت اتحادیه اروپا و ایالات متحده، یک نیروگاه برق آبی نیز در استان خودمختار بدخشان ساخته می‌شود که نه تنها به تامین انرژی این منطقه کمک می‌کند، بلکه این نیروگاه پتانسیل عرضه برق به افغانستان همسایه را نیز خواهد داشت. علاوه بر این، مهرالدین به پروژه اتحادیه اروپا "اتصالات انرژی پایدار در آسیای مرکزی" اشاره کرد.

وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان افزود: "ما امیدواریم  این برنامه چارچوب نظارتی و نهادی را برای گذار به سیستم انرژی پایدار در منطقه تقویت کند." تاجیکستان بر مشارکت فعال بانک اروپایی بازسازی و توسعه در پروژه CASA-1000 حساب می‌کند که برای ساخت خطوط انتقال برق از آسیای مرکزی به جنوب آسیا پیش بینی شده است. انتظار داریم که این پروژه با حمایت شرکایمان به ویژه بانک اروپایی بازسازی و توسعه و سایر شرکا با موفقیت اجرا شود.

https://avesta.tj/2024/03/03/tadzhikistan-rasschityvaet-na-uchastie-es-v-energoproektah-respubliki/

شرکت وزیر توسعه اقتصاد و تجارت تاجیکستان در سیزدهمین کنفرانس WTO

خبرگزاری خاور:  هیئت جمهوری تاجیکستان به ریاست ذوقی ذوقی‌زاده، وزیر توسعه اقتصاد و تجارت این کشور در سیزدهمین کنفرانس وزرای کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی (WTO) در ابوظبی، امارات متحده عربی شرکت کرد. ذوقی‌زاده دیدگاه‌های خود را درباره دستاوردهای تاجیکستان در دوره عضویت در این سازمان، موضع جمهوری تاجیکستان در مورد وضع تجارت جهانی به‌ویژه اصلاحات در سازمان تجارت جهانی و بهبود نظام تجارت چندجانبه را تشریح کرد.

وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان با اشاره به اقدامات انجام شده در سال‌های 2013 تا 2023 در دوره عضویت در سازمان تجارت جهانی اعلام کرد این کشور به دستاوردهای چشمگیری دست یافته و متوسط رشد اقتصادی سالانه را در سطح 7.2 درصد بوده و تعداد شرکای تجاری را به 120 کشور افزایش یافته است.

وزرای کشورهای عضو در خصوص موضوعات مربوط به اصلاحات سازمان تجارت جهانی، کشاورزی و امنیت غذایی، تجارت و پایداری زیست محیطی، تصویب موافقتنامه تسهیل سرمایه گذاری برای توسعه و برنامه کاری این سازمان در تجارت الکترونیک گفتگو کردند

 مذاکره در خصوص جذب سرمایه گذاری برای تکمیل پروژه ساخت نیروگاه برق -آبی راغون

خبرگزاری خاور: ذوقی ذوقی زاده وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان در حاشیه شرکت در چارچوب سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی در ابوظبی، امارات با محمد سیف السویدی، مدیر کل صندوق توسعه ابوظبی برگزار شد. در این دیدار با اشاره به سیاست خردمندانه رهبران دو کشور سطح همکاری‌های دوجانبه بین تاجیکستان و امارات متحده عربی از جمله صندوق توسعه ابوظبی  به سطح بالایی رسیده اند و در همه زمینه‌ها در حال توسعه هستند. ذوقی ذوقی زاده ظرفیت بالقوه تولید برق به‌ویژه انرژی “سبز” در تاجیکستان را تشریح و از مدیر کل صندوق توسعه ابوظبی برای تأمین مالی پروژه ساخت نیروگاه برق آبی “راغون” و نیروگاه‌های خورشیدی و بادی دعوت کرد که مورد استقبال قرار گرفت. در پایان این دیدار طرفین آمادگی خود را برای گسترش بیشتر همکاری‌های تجاری و اقتصادی اعلام کردند.

قطع متوالی برق در پایتخت تاجیکستان

اسپوتنیک: در اولین روز بهار در تاجیکستان، ساکنان این کشور با قطع برق مواجه شدند. معمولاً در گذشته قطع برق در شهرهای کوچک بود اما این بار  قطع برق در پایتخت هم اتفاق افتاد . در روزهای پنجشنبه و جمعه مورخ 10 و 11 اسفند ماه بسیاری از ساکنان پایتخت تاجیکستان با قطع  برق مواجه شدند. یک شهروند تاجیک ساکن در محله زرافشان شهر دوشنبه اعلام کرد امروز جمعه از ساعت 6 صبح برق ندارند و روز گذشته 6 ساعت به برق دسترسی نداشته اند.

در حال حاضر مقامات رسمی درباره برخورد صاعقه در مرکز پایتخت توضیحی نداده اند. با توجه به برفی بودن هوا در شهر دوشنبه هوا سرد است و همچنان برف می‌بارد. معمولاً محدودیت های برق فقط در مناطقی از تاجیکستان بود که سال هاست در فصل سرما به طور کامل برق تامین نمی‌شود. ساکنان این منطقه می‌گویند که محدودیت ها در چند روز اخیر تشدید شده است و مسئولان هیچ توضیح رسمی نمی دهند.

احداث کارخانه تولید سیمان در لیوَکَنت

خبرگزاری خاور: کارخانه تولید سیمان با ظرفیت 200 هزار تن در سال توسط شرکت صنعتی «سلطنت» در لیوکنت احداث می‌شود. دولتعلی سعید رئیس ولایت استان ختلان با بازدید از شرکت مذکور که با حضور شرکت رئیس جمهور تاجیکستان در تاریخ 20 مارس 2022 به بهره برداری رسید، اعلام کرد این شرکت خط تولید آبجو، نوشابه و بسته بندی میوه‌ها و سبزیجات  را راه اندازی می‌کند. تجهیزات تولید از آلمان، روسیه و چین وارد می‌شود.

کارخانه تولید آجر با ظرفیت سالانه 30 میلیون قطعه در سال نیز با فناوری چین ساخته می‌شود. هزینه خرید تجهیزات کارخانه مذکور 10 میلیون سامانی برآورد شده و برای 180 نفر ایجاد اشتغال می‌کند. هزینه ساخت این شرکت حدود 15 میلیون سامانی است. در حال حاضر 50 درصد کار ساخت و نصب انجام شده است، اقدامات ساختمانی تا پایان سال انجام می‌شود. مساحت شرکت 16 هکتار است؛ باغ زردآلو در مساحت 1 هکتار در نظر گرفته شده است؛ محوطه سازی همچنان ادامه دارد.

در سال 2023، 71512 شغل جدید در ولایت ختلان ایجاد شده که 115.5 درصد پیش بینی سالانه شامل 9173 شغل از سوی اشخاص حقوقی و 62339 شغل از سوی افراد حقیقی است.

مورخ 12/12/1402 (2/3/2024)

https://khovar.tj/rus/2024/03/na-predpriyatii-saltanat-v-levakante-postroyat-tseh-po-proizvodstvu-tsementa/

نرخ برابری سامانی با ارزهای خارجی در تاجیکستان

اسپوتنیک : ارزش سه ارز خارجی کلیدی که در بازار مالی تاجیکستان از محبوبیت نسبی برخوردار هستند، در هفته گذشته روند کاهشی داشت. بر اساس گزارش بانک ملی تاجیکستان، در هفته گذشته ارزش روبل در برابر سامانی اندکی کاهش یافت و از 1000 روبل در برابر یک سامانی به 118.1 سامانی رسید. روبل یکی از ارزهای رایج در تاجیکستان است و ارزش آن تاثیر مستقیمی‌ بر زندگی مردم دارد. زیرا کارگران مهاجر تاجیک در روسیه حقوق ماهانه خود را به روبل به خانواده‌های خود منتقل می‌کنند.

قیمت واحد پول آمریکا نیز در برابر سامانی کاهش یافت، دلار 10.9571 سامانی و یورو 11.8643 سامانی است.

در مورد قیمت ارز در بازار نقدی، سازمان ملل متحد اعلام کرده است که دلار آمریکا از 10.9571 تا 10.98 سامانی، یورو از 11.8643 به 12 سامانی و هزار روبل از 118 تا 120 سامانی معامله می‌شود.

بانک ملی تاجیکستان  هشدار داده است که انجام عملیات صرافی در خارج از بانک اصلی، شعب، مراکز خدمات بانکی، نقاط انتقال وجه، دستگاه‌های خودپرداز و پایانه‌ها اکیدا ممنوع است. تاکید شده که عدم رعایت این الزام از سوی افراد، تخلف از قانون و مستلزم مسئولیت اداری و کیفری است.

افزایش همکاری تاجیکستان با بانک جهانی

خبرگزاری خاور: بانک ملی تاجیکستان و بانک جهانی همکاری در زمینه دیجیتالی کردن اقتصاد را تقویت می‌کنند. فردوس طالب زاده، رئیس بانک ملی تاجیکستان با هیئت بانک جهانی در دوشنبه دیدار و گفتگو و وضعیت کنونی و چشم انداز روابط بانک ملی تاجیکستان و بانک جهانی را مورد بحث و بررسی قرار داد. رئیس بانک ملی تاجیکستان با ابراز رضایت از سطح همکاری‌های سودمند دوجانبه با بانک جهانی در اجرای پروژه‌های توسعه بخش‌های اقتصادی و اجتماعی تاجیکستان گفت یکی از زمینه‌های مهم همکاری با این بانک  در حوزه دیجیتالی شدن و بهبود فضای سرمایه گذاری تاجیکستان می‌باشد. بانک ملی تاجیکستان در چارچوب پروژه‌های مرتبط با مدیریت مالی، از جمله “برنامه تقویت بخش مالی” که با کمک مالی دفتر همکاری‌های اقتصادی سوئیس (SECO) اجرا می‌شود، با بانک جهانی در زمینه توسعه بخش های مالی و خصوصی همکاری نزدیک دارند.

اوزان سویملی، رئیس نماینده دائم بانک جهانی در تاجیکستان و فرخ سلطان اف، رئیس نماینده دائم شرکت مالی بین المللی بانک جهانی آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌ها در بخش ثبات سیستم بانکداری تاجیکستان اعلام کردند. طرفین در مورد اجرای همکاری در راستای تشکیل اقتصاد “سبز”، روند دیجیتالی شدن اقتصاد تاجیکستان، حفظ کارآفرینی بخش خصوصی، جذب منابع مالی برای فعالیتهای بخش خصوصی، توسعه بازار اوراق بهادار و انتشار اوراق قرضه سبز، افتتاح حساب بانکی، ارتقای اصلاحات مالی، تأسیس فرهنگستان بانکداری و سایر موارد گفتگو و تبادل نظر کردند.

 بررسی همکاری شرکت مالی بین المللی با تاجیکستان

خبرگزاری خاور: وضعیت و چشم انداز گسترش همکاری شرکت مالی بین المللی (IFC) با تاجیکستان در زمینه بهبود فضای سرمایه گذاری در دیدار سلطان رحیم زاده رئیس کمیته دولتی سرمایه گذاری و مدیریت اموال دولتی تاجیکستان و فرخ سلطان اف رئیس شرکت مالی بین المللی  مورد بحث و بررسی قرار گرفت.. کمیته دولتی سرمایه گذاری و مدیریت اموال دولتی جمهوری تاجیکستان اعلام کرد طرفین در مورد اجرای اصلاحات برای تضمین توسعه بیشتر اقتصاد ملی گفتگو و آمادگی خود را برای تقویت بیشتر همکاری‌ها اعلام کردند.

مورخ 11/12/1402 (1/3/2024)

https://khovar.tj/rus/2024/03/obsuzhdeny-perspektivy-rasshireniya-sotr

واردات تراکتور و تجهیزات کشاورزی جدید

خبرگزاری خاور: بنا به اعلام وزارت کشاورزی تاجیکستان، موسسات کشاورزی و دامپروری انواع جدید تراکتور و ادوات کشاورزی جدید را دریافت کردند. 6 تراکتور با برند تجاری Belarus-82.1 و 4 تراکتور با برند تجاری  Agromash به موسسه دولتی "اکسپدیشن برای مبارزه با ملخ ها" و مزارع کشاورزی تاجیکستان وارد شدند. پیش از این در مرحله ادوات کشاورزی جدید شامل 20 گاوآهن، 15 دستگاه شخم عمیق، 13 دستگاه بذرپاش پنبه، 13 دستگاه بذر پاش غلات، 15 دستگاه برداشت سیب زمینی، 15 دستگاه کاشت سیب زمینی وارد شده است. در مرحله دوم توزیع، 20 دستگاه تراکتور، 4 گاوآهن، 7 دستگاه تریلر، 9 دستگاه تراکتور از کمیسیون دولتی آزمایش محصولات کشاورزی و حفاظت از ارقام، 14 دستگاه تراکتور به مؤسسه دولتی "دفع آفات و نباتات" و همچنین شرکت دولتی "تاجیکی‌هول پرور" 11 تراکتور بزرگ، 13 تراکتور کوچک و 23 واحد ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی دریافت کردند.

https://avesta.tj/2024/02/22/hozyajstvam-tadzhikistana-predostavili-ocherednuyu-partiyu-selskohozyajstvennoj-tehniki/ Avesta.tj - Все права защищены.

 

از سرگیری پروازهای هوایی در مسیر باکو - دوشنبه - باکو

خبرگزاری خاور: از سرگیری پروازهای هوایی در مسیر باکو- دوشنبه - باکو در دیدار سفیر تاجیکستان در  آذربایجان با سمیر رضایی اف سرپرست شرکت هواپیمایی «آذربایجان ایر لاین در باکو مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار موضوعات مهم همکاری­های دوجانبه تاجیکستان و آذربایجان در زمینه حمل و نقل هوایی مورد بررسی قرار گرفت. طرفین گام های بعدی برای توسعه همکاری در زمینه حمل و نقل هوایی را مشخص کردند.

برگزاری نمایشگاه بین المللی "تاجیکستان - 2024" در شهر دوشنبه

خبرگزاری خاور:  بنا به اعلام اتاق بازرگانی و صنایع جمهوری تاجیکستان، نمایشگاه بین المللی "تاجیکستان - 2024" از 25 تا 27 آوریل در شهر دوشنبه برگزار می‌شود. این نمایشگاه بستری موثر برای نمایش توانمندی‌های تولیدکنندگان کالا و خدمات و برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی خارجی شرکت‌ها است. یادآوری می‌شود که سال 2023 بیش از 60 شرکت از هفت کشور جهان کالاها و محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه کردند.

مورخ 13/12/1402 (3/3/2024)

https://khovar.tj/rus/2024/03/v-dushanbe-gotovyatsya-k-provedeniyu-mezhdunarodnoj-universalnoj-vystavki-tadzhikistan-2024/

بانک مرکزی تاجیکستان انتقال پول از طریق سامانهQIWI  را متوقف کرد

اوستا: بانک ملی تاجیکستان  با سیستم انتقال پول توسط بانک و گروه  Qiwi روسیه به این کشور را بدلیل اینکه بانک مرکزی روسیه مجوز آن را بواسطه عدم رعایت مقررانی قانونی لغو کرده، فعالیت آن را متوقف و به مشتریان در خصوص  نقل و انتقالات پولی هشدار داد و اعلام کرد دریافت وجوهی که از طریق این سامانه منتقل می‌شود با مشکل مواجه می‌شود. در این بیانیه بانک ملی آمده است: بانک اوضاع را در کنترل دارد و با نمایندگان این سامانه در تماس است و در تلاش است تا به تعهدات خود در قبال شهروندان عمل کند. بانک ملی تاجیکستان خاطرنشان کرد: پس از لغو مجوز، عملکرد سیستم پرداخت در همه کشورهای جهان از جمله تاجیکستان محدود شد و مشکل برداشت وجوه انتقال داده شده وجود دارد.

https://avesta.tj/2024/03/01/tsentralnyj-bank-tadzhikistana-vzyalna-kontrol-situatsiyu-s-perevodami-po-sisteme-contact/ Avesta.tj - Все права защищены.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما