معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۲

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته سوم اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 تولید 145 هزار بشکه نفت در میدان «البحره» کویت در سال 2040

در بخش اقتصادی چاپ امروز روزنامه «الانباء» آمده است: میدان «البحره» یکی از مهم ترین میدان‌های استراتژیک شرکت نفت کویت در شمال این کشور محسوب می‌شود و این شرکت قصد دارد به عنوان بخشی از برنامه استراتژی خود برای سال 2040، تولید در این میدان را در آینده به 145 هزار بشکه در روز برساند. شرکت نفت کویت در حال آماده سازی برای طرح مناقصه انجام مطالعات مشاوره ای لازم در خصوص میدان «البحره» توسط یکی از شرکت های بین المللی می‌باشد و شرکت برنده مناقصه در طول مدت قرارداد ، دانش فنی و اداری، فناوری ، مشاوره ، پشتیبانی ، آموزش ، خدمات و تجربیات در زمینه تفسیر زمین شناسی، ژئوفیزیک و پتروفیزیک مدل سازی زیر سطحی و تحلیل مخازن ، مدیریت یکپارچه پروژه در زمینه حفاری و تولید برای توسعه و ارزیابی این میدان را ارائه خواهد کرد. به گفته منابع تولید میدان «البحره» در ابتدا به میزان 3 هزار بشکه نفت در روز بود و اکنون با تلاش تیم های شرکت کننده در تولید در این میدان حجم تولید در آن به 45 هزار بشکه در روز رسیده است. چاه «بحره 1» نخستین چاه اکتشافی و حفاری شده منحصر به فرد در سال 1936 در کویت بوده که به دلیل چالش های زیاد، سطح تولید در آن همچنان پایین پایین باقی مانده و از مرز 4 هزار بشکه در روز فراتر نرفت. شرکت نفت کویت در سال 2017 ، با همکاری و استفاده از تجربیات شرکت «هالیبرتون» به مقابله با چالش های مذکور پرداخت و این همکاری نتایج فوری به همراه داشت و با کشف مخازن بیشتر ، پتانسیل تولید خوبی ایجاد کرد. میدان «البحره» هم اکنون شامل شش مخزن نفت با ظرفیت تولید بالغ بر 80 هزار بشکه نفت در روز است و قرار است حجم تولید در این میدان در سال مالی 2024-2023 به 110 هزار بشکه در روز برسد. این میدان در آینده، کل تولید شمال کویت را رهبری خواهد کرد و انتظار می رود در چارچوب استراتژی 2040 شرکت نفت کویت ، تولید در آن در آینده به 145 هزار بشکه در روز برسد.

منبع: الانباء

 

8. 48 میلیارد دلار ارزش پروژه‌های اجرایی شرکت های کره ای در کویت

چونگ بیونگ ها سفیر کره جنوبی در کویت ، در گفت و گوی اختصاصی با این روزنامه، با اشاره به سابقه همکاری اقتصادی مشترک میان دو کشور از دهه 1960 تاکنون و پیش از برقراری روابط رسمی دیپلماتیک دوجانبه، گفت: کویت از سال 1964 نخستین کشور تامین کننده نفت کشورش بوده است. وی خاطرنشان کرد: کره جنوبی در سال 1972 یک دفتر نمایندگی تجاری در کویت تاسیس کرد و شرکت های ساختمان سازی کره در سال 1975 وارد کویت شدند . سفیر کره ، حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2010 را بالغ بر 20 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت : پس از ویروس همه گیر کرونا ، حجم مبادلات تجاری به سرعت افزایش یافت و در سال 2022 به 8. 12 میلیارد دلار (400 میلیون دلار صادرات کره به کویت و 4. 12 میلیارد دلار صادرات کویت به کره) رسید. سفیر کره جنوبی اضافه کرد: کویت در رتبه ششم فهرست کشورهای واردکننده از کره و رتبه هفتاد و پنجم کشورهای صادرکننده به کره قرار دارد. کویت سومین بازار بزرگ ساخت و ساز برای کره جنوبی محسوب می‌شود به طوری که مجموع پروژه‌های اعطا شده به شرکت های کره ای بالغ بر 8. 48 میلیارد دلار است . کما اینکه شرکت های کره ای در دهه هفتاد و هشاد در پروژه‌های زیربنایی بزرگ کویت اعم از احداث بندر «الشعیبه» ، پل «شیخ جابر الاحمد» که بخشی از چشم انداز کویت 2035 است ، شرکت کردند. همچنین پروژه‌های مربوط به سوخت پاک ، پروژه پالایشگاه «الزور» و تاسیسات واردات گاز طبیعی مایع از دیگر پروژه‌ها می‌باشد و کشورش نسبت به مشارکت در پیشرفت و توسعه صنعت انرژی در کویت افتخار می‌کند. دو کشور به دنبال تقویت روابط همکاری فیمابین در آینده هستند و اخیراً تمام تلاش خود را برای توسعه همکاری در زمینه مزارع هوشمند ، بهداشت و درمان، احداث شهرهای هوشمند و انرژی‌های تجدیدپذیر به کار گرفته اند و هم اکنون در حال آماده سازی برای شرکت در مناقصه پروژه‌های بزرگ جدید مانند پروژه مجتمع پتروشیمی «الزور» هستند و شرکت زمین و مسکن کره (LH) به دنبال مشارکت در پروژه توسعه یک شهر جدید در کویت است و شرکت فرودگاه بین المللی (اینچئون) در حال راه اندازی ترمینال (T4) فرودگاه بین المللی کویت و به دنبال فراهم سازی فرصت ها برای مشارکت در عملیات ترمینال (T2) است. وی شمار شهروندان کره ای حاضر در کویت را بالغ بر 500 نفر اعلام کرد که اکثر آنان به عنوان مهندس در شرکت های دولتی کویت و شرکت های کره ای مشغول فعالیت هستند.

منبع: الرای

 

پیگیری روند اجرای پروژه خط راه آهن میان کشورهای شورای همکاری

مهندس محمد الشبرمی مدیرکل اداره راه آهن شورای همکاری ضمن بازدید از اداره کل راه و ترابری کویت، با مهندس خالد العصیمی جانشین مدیرکل این اداره دیدار و درباره آخرین تحولات مربوط به پروژه احداث خط راه آهن میان کشورهای شورای همکاری و عملیات اجرایی ویژه بخش کویت که در قالب یک مناقصه به منظور مطالعه، مشاوره در طول 111 کیلومتر از مرز «النویصیب» تا ایستگاه اصلی مسافربری در پشت فرودگاه جدید کویت طراحی شده است، بحث و تبادل نظر کرد. منابع اعلام کردند این راه آهن با هدف ارائه خدمات حمل و نقل مسافر و کالا میان کشورهای عضو شورا در طول 2117 کیلومتر از کویت تا عمان امتداد خواهد داشت و از سایر کشورهای عضو شورا نیز عبور خواهد کرد. بنا بر اعلام منابع آگاه، کشورهای عضو شورا داده‌های مربوط به این پروژه را مبادله کرده تا اداره راه آهن شورای همکاری بتواند از این طریق، راهکارهای همکاری میان اعضا را تسهیل نموده و نقش فعالی در زمینه ارائه تسهیلات و پشتیبانی لازم با هدف دستیابی به یک سیستم یکپارچه برای راه اندازی ، نگهداری و مدیریت این پروژه ایفا کند.

منبع: الرای

 

کاهش 29 درصدی صادرات غیر نفتی کویت در سال 2023

داده‌های وزارت بازرگانی و صنایع کویت نشان می دهد ارزش کل صادرات غیر نفتی کویت در سال گذشته به میزان      1. 29 درصد به ارزش 48. 112 میلیون دینار کاهش یافته و از 3. 386 میلیون دینار در سال 2022 به 822. 273 میلیون دینار در سال 2023 رسیده است. براساس این داده‌ها ، کویت محصولات صنعتی غیر نفتی خود را در قالب 6 گروه به کشورهای عربی ، شورای همکاری ، اروپا ، آفریقا ، آسیا ، آمریکا و استرالیا صادر کرده است . کشورهای عضو شورای همکاری با میانگین 4. 62 درصد به ارزش 01. 171 میلیون دینار ، سهم عمده صادرات کویت در سال 2023 را به خود اختصاص داده اند و پس از آن کشورهای عربی (مصر، عراق ، اردن ، لبنان ، فلسطین، الجزایر، مراکش، سوریه، لیبی و یمن) با میانگین 09. 34 درصد به ارزش 34. 93 میلیون دینار، سپس کشورهای اروپایی با میانگین 8. 2 درصد به ارزش 7. 7 میلیون دینار ، کشورهای قاره آمریکا با میانگین 3. 0 درصد به ارزش 847 هزار دینار، کشورهای آفریقایی با میانگین 2. 0 درصد به ارزش 524 هزار دینار و در نهایت کشورهای آسیایی و استرالیایی با میانگین 11. 0 درصد به ارزش 319 هزار دینار به ترتیب در رده‌های بعدی واردکنندگان محصولات غیر نفتی کویت قرار گرفته اند. براساس آخرین داده‌های اداره مرکزی آمار کویت ، کل صادرات این کشور اعم از نفتی و غیر نفتی در 9 ماهه نخست سال 2023 با 7. 18 درصد کاهش به ارزش 4.4 میلیارد دینار به 35. 19 میلیارد دینار کاهش یافته است حال آنکه این رقم در مدت مشابه در سال 2022 بالغ بر 82. 23 میلیارد دینار بوده است. از سوی دیگر واردات کویت در 9 ماهه نخست سال 2023 با 5. 7 درصد به میزان 4. 602 میلیون دینار افزایش یافته و به 643. 8 میلیارد دینار رسیده است حال آنکه این رقم در 9 ماهه نخست سال 2022 بالغ بر 04. 8 میلیارد دینار بوده است و بدین ترتیب مازاد تراز تجاری کویت از 78. 15 میلیارد دینار در 9 ماهه نخست سال 2022 به 716. 10 میلیارد دینار در مدت مشابه در سال 2023 کاهش یافته است.

منبع: الرای

 

 8. 1 میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری غیر نفتی میان کویت و ژاپن

اتاق بازرگانی و صنعت کویت میزبان یک هیات اقتصادی ژاپنی به ریاست تاکاشی اوموتوی مدیرعامل مرکز همکاری‌های خاورمیانه ای ژاپن بود. در نشست مشترک دوجانبه که با حضور نمایندگان نهادهای دولتی از جمله وزارتخانه‌های خارجه، آب و برق و انرژی‌های تجدیدپذیر، بهداشت، سازمان غذا، سازمان تشویق سرمایه گذاری مستقیم و مقامات شرکت نفت کویت و موسسه تحقیقات علمی‌کویت و شرکت های کویتی علاقمند برگزار شد، بر اهمیت نقش بخش خصوصی در زمینه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری از طریق جذب پروژه‌های سرمایه گذاری تاکید شد. اتاق بازرگانی کویت، ژاپن را یکی از مهم ترین شرکای تجاری کویت اعلام و خاطرنشان کرد: حجم مبادلات تجاری دوجانبه در سال 2022 بدون احتساب فرآورده‌های نفتی و مشتقات آن بالغ بر 8. 1 میلیارد دلار بوده است . اوموتوی مدیرعامل مرکز همکاری‌های خاورمیانه ای ژاپن نیز به نوبه خود ضمن قدردانی از میزبانی اتاق بازرگانی کویت، شمار شرکت کنندگان در نشست دوجانبه را بیانگر علاقه بخش بازرگانی کویت به گشودن افق های اقتصادی جدید با همتای ژاپنی خود دانست به خصوص اینکه ژاپن به عنوان شریک تجاری این کشور، به پروژه‌های توسعه ای کویت اهتمام ویژه می ورزد.

منبع: الانباء

 

کاهش 95 درصدی صادرات کویت به ترکیه در ماه ژانویه

صادرات کویت به ترکیه در ماه ژانویه سال 2024 به میزان 95 درصد کاهش و به 06. 1 میلیون دلار رسیده است. حال آنکه این رقم در مدت مشابه در سال 2023 بالغ بر 9. 19 میلیون دلار بوده است. طبق این داده‌ها با توجه به این کاهش ، کویت در رتبه آخر کشورهای شورای همکاری از لحاظ صادرات به ترکیه قرار گرفته است. ارزش واردات کویت از ترکیه نیز با 5. 23 درصد کاهش به 8. 45 میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که این رقم در مدت مشابه در سال 2023 بالغ بر 6. 56 میلیون دلار بوده است. آمار همچنین حاکی از آن است که ارزش صادرات کشورهای شورای همکاری به ترکیه در ماه ژانویه گذشته در مجموع بالغ بر 3. 757 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با نزدیک به      9. 982 میلیون دلار در مدت مشابه در سال قبل، 23 درصد کاهش نشان می دهد. امارات، عربستان سعودی، قطر، عمان و بحرین به ترتیب در رده‌های اول تا پنجم کشورهای صادرکننده شورای همکاری در ماه ژانویه 2024 به ترکیه قرار گرفته اند.

منبع: الرای

 

کاهش ارزش دارایی‌های ذخیره رسمی‌کویت به 6. 14 میلیارد دینار در سال 2023

ارزش دارایی‌های ذخیره رسمی‌کویت در سال مالی 2023، حدود 158 میلیون دینار کاهش و به 620. 14 میلیارد دینار رسید. این در حالی است که ارزش این دارایی‌ها در سال 2022، بالغ بر 778. 14 میلیارد دینار بوده است. ارزش دارایی‌های ذخیره رسمی‌کویت در سال 2023 شاهد افت و خیز بوده به طوری که در ماه دسامبر به بالاترین سطح خود رسید. دو عامل بر عملکرد ماهانه این ذخایر موثر بوده که نخستین آن ارز و سپرده‌های خارجی کویت بوده است به طوری که در پایان ماه اکتبر گذشته با ثبت 15. 5 درصد کاهش به 309. 12 میلیارد دلار رسید.

منبع: السیاسه

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما