معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۳

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در نیمۀ اول اسفند 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

توسعۀ نسخه‌های جدید داروی دیابت نوونوردیسک توسط شرکت‌های داروسازی هندی

شرکت‌های داروسازی هند به امید کسب سهمی از تقاضای جهانی برای محصولات کاهش وزن، شروع به توسعه نسخه‌های خود از داروی دیابت و ضدچاقی شرکت نوونوردیسک کرده‌اند. با پیش‌بینی تحلیلگران مبنی بر رسیدن بازار کاهش وزن به 100 میلیارد دلار در سال یا بیشتر تا پایان دهه، مدیران اجرایی شرکت‌های بزرگ داروسازی ژنریک جهان، از جمله سان فارما، سیپلا، دکتر ردی و لوپین، اعلام کرده‌اند که کار روی نسخه‌های مشابه داروی دیابت و ضدچاقی شرکت نوونوردیسک را آغاز کرده‌اند. شرکت نوونوردیسک که تاکنون نتوانسته به اندازه کافی از این دارو تولید کند، اعلام کرده است که قصد دارد در سال 2026 این دارو را در هند عرضه کند. هند با داشتن نرخ بالای چاقی، دومین تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع دو در جهان، پس از چین را دارد. طبق اطلس فدراسیون جهانی چاقی، تا سال 2035 حدود 11 درصد از بزرگسالان هند چاق خواهند شد.

منبع: B.T

افزایش ارزش سهام شرکت داروسازی دانمارکی

سهام شرکت Zealand Pharma در بورس کپنهاگ پس از آن که این شرکت بیوتکنولوژی، نتایج مثبتی از آزمایش یک داروی درمان بیماری کبد را منتشر کرد، در یک روز تقریبا 36 درصد افزایش یافت. این دارو که به عنوان رقیبی بالقوه در بازار پررونق داروهای کاهش وزن معرفی شده است، توسط این شرکت و شرکت داروسازی آلمانی بوهرینگر اینگلهایم در حال توسعه است و نتایجی پیشگامانه در درمان کبد چرب به دست آورده است. افزایش اخیر قیمت سهام این شرکت، بزرگترین افزایش یک روزه در شاخص تعیین کننده C-125 از زمان آغاز به کار آن (تقریبا از هفت سال پیش) بود.

منبع: TV2

رتبۀ دوم دانمارک در شاخص ریسک کشور

بر اساس آخرین شاخص ریسک کشور (GCRI) که توسط بانک آلمانی آلیانز منتشر شده است، دانمارک به همراه سنگاپور در رتبه دوم و پس از سوئیس قرار دارد. در این شاخص، 30 کشور در محدودۀ ریسک بسیار پایین، 22 کشور در محدودۀ ریسک پایین، 51 کشور در محدودۀ ریسک قابل مدیریت، 30 کشور در محدودۀ ریسک بالا و 20 کشور در محدودۀ ریسک بسیار بالا شناسایی شده‌اند.

منبع: allianz.com

تمرکز اجلاس وزرای آب و هوای کپنهاگ بر تامین مالی

در ماه آینده رهبران و وزرای محیط‌زیست از سراسر جهان برای شرکت در اجلاس وزرای آب و هوای کپنهاگ گرد هم می‌آیند تا در خصوص چارچوبی برای اجلاس COP29 امسال در آذربایجان و پیگیری توصیه‌های COP28 که به تازگی در دبی به پایان رسیده است، توافق کنند. دان یورگنسن، وزیر سیاست تغییرات جهانی اقلیم که میزبان این نشست خواهد بود، به روزنامه برلینسکه گفت که موضوع اصلی در آذربایجان چگونگی کمک مالی کشورهای ثروتمند جهان به گذار سبز و سازگاری با تغییرات اقلیمی در کشورهای در حال توسعه خواهد بود. وی گفت: کشورهای در حال توسعه بیشترین ضربه را از تغییرات اقلیمی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای تاریخی کشورهای ثروتمند غربی می‌خورند. وی در عین حال تاکید کرد که تامین مالی اهداف جدید توسط بخش خصوصی ناگزیر است، زیرا باور اینکه همه کشورها با پرداخت بیشتر از بودجه عمومی موافقت کنند، غیرواقعی است. وی افزود: در حال حاضر تنها تعداد معدودی از کشورها به هدف توافق شده 0.7 درصدی از تولید ناخالص داخلی برای کمک‌های توسعه‌ای عمل می‌کنند، بنابراین به سختی می‌توان تصور کرد که همه کشورهای توسعه یافته بودجه خود را برای کمک‌های سبز افزایش دهند.

منبع: برلینسکه

قرارداد جدید اورستد در ایالات متحده

Ørsted، غول انرژی پاک دانمارک، پس از دو تلاش ناموفق برای ورود به صنعت بادی ایالات متحده، اکنون قرارداد جدیدی برای تأمین انرژی بادی فراساحلی در ایالت نیویورک منعقد کرده است. بر اساس این قرارداد 25 ساله برای پروژه «باد طلوع (Sunrise Wind)»، اورستد متعهد شده است که یک مزرعه بادی فراساحلی 924 مگاواتی در سواحل نیویورک بسازد که انتظار می‌رود در سال 2026 به پایان برسد. مادس نیپر، مدیرعامل اورستد این قرارداد را به عنوان لحظه‌ای بزرگ و مهم برای شرکت توصیف کرد. به گفتۀ وی، دو پروژه بادی ناموفق فراساحلی قبلی این شرکت در ایالات متحده (Ocean Wind 1&2) برای این شرکت 26.8 میلیون کرون دانمارک (تقریبا 3.9 میلیون دلار) هزینه در بر داشته است.

منبع: برلینسکه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما